Eftersom det finns alldeles för många trådar om att balansera däck startar jag en egen.
Jag har tidigare alltid lämnat iväg hjul (eller fordon) för däckbyte, men tänkte prova att lösa det själv nu på min Ducati. Att få bort det gamla däcket var betydligt enklare än på enduro-cykeln.
Finns det något enkelt sätt att balansera hjul själv? Biltema har ju slutat sälja sin balanseringspinne och motsvarande med stabilt stöd kostar mer än ett nytt däck...
Man borde ju kunna sätta hjulaxeln i ett skruvstycke eller på ett par pallbockar, men det kanske snurrar för trögt för att bli bra?
När jag balanserat med
Biltemas balanseringsutrustning har jag vanligen sett att hjulet snurrat på hjullagren och Biltemas balanseringspinne legat stilla i Biltemalagren.
Så (i varje fall med mina hjul från Triumph och Suzuki)
inga problem balansera på hjulaxeln.
Som jag ser det.
Jag började med Biltemas balanserare upplagd mellan två stolar men har limmat och skruvat ihop ett U
av 4 plankbitar för att få lite bättre "arbetsmiljö".
En i botten att ligga på golvet 140x45x570
Två vertikala ben uppåt för bära upp axeln 140x45x810 Axeln på biltemas axelstöd ligger ca 40mm högre
En tvårslå en bit upp för göra allt stadigare 140x45x310
Så jag kan sitta på en stol med hjulet bekvämt framför mig.
Fördelen med biltemas utrustning är att man använder samma balanseringsaxel fram och bak. #
Konstant avstånd mellan de lodräta benen.
Men hjulaxlarna är inte lika långa, uppskattade 320 mm bak och 240 mm fram på en hoj.
Men fäster man en sida av axeln mellan gummibackar i ett skruvstäd behövs bara ett flyttbart stöd för att stötta andra sidan av axeln.
För hjul väger.
Ett Suzuki bakhjul komplett med bromskiva och Metzeler M7RR 16,2 kg.
# Men varför använda hjulaxeln ?
Revision 20210722: Efter testat med en stång, det fungarar inte , tyngdpunkten kommer under stången, funkar ej, hjulaxel på axel, testet gav 15 gram med Biltemas stång med koner för bli fri distansröret mellan kullagren.
Använder man Hjulaxeln rekommenderas därför upphängning av axeln på yttre stöd med kullager. se # 30.
Nedan är fel ! Jag skäms.
Det torde duga lika bra med vilket rör eller stång som helst som går in i hjullagren och orkar bära upp hjulet mellan två stöd / två stolar.
Tips: Balansera först fälgen, dvs utan däck "balansera" fälgen, dvs ta reda på var fälgen har sin tyngsta punkt, den som kommer längst ner. Och märk ut på fälgen med tex rött nagellack. Billigt på Lidl.
För det där snacket om att fälgens tyngsta punkt är vid ventilen är ofta just bara snack.
(Utom på BMW med inbyggd däcktryckmätare, där är fälgens tyngsta punkt vid ventilen på R1200.)
Och sätt sedan däckets lättaste punkt (utmärkt på Metzeler, Pirelli, Dunlop däck ) mot den röda fläcken.
Sedan jag började med "märka ut fälgens tyngsta punkt" så behövs ofta bara en eller två 5 gram balanseringsvikter och balanseringen är klar.
Har man ett bra och tungt arbetsbord i verkstan där det går att fästa tex ett rör Di 20mm under så vore en lösning att i röret ha en lång stång tex 16mm.
Och när det är dags för hjulbalansering dra ut stången ca 25 cm från bordet och föra på hjulet.