Balansera däck för dummies?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Eftersom det finns alldeles för många trådar om att balansera däck startar jag en egen.
Jag har tidigare alltid lämnat iväg hjul (eller fordon) för däckbyte, men tänkte prova att lösa det själv nu på min Ducati. Att få bort det gamla däcket var betydligt enklare än på enduro-cykeln.
Finns det något enkelt sätt att balansera hjul själv? Biltema har ju slutat sälja sin balanseringspinne och motsvarande med stabilt stöd kostar mer än ett nytt däck...
Man borde ju kunna sätta hjulaxeln i ett skruvstycke eller på ett par pallbockar, men det kanske snurrar för trögt för att bli bra?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Eftersom det finns alldeles för många trådar om att balansera däck startar jag en egen.
Jag har tidigare alltid lämnat iväg hjul (eller fordon) för däckbyte, men tänkte prova att lösa det själv nu på min Ducati. Att få bort det gamla däcket var betydligt enklare än på enduro-cykeln.
Finns det något enkelt sätt att balansera hjul själv? Biltema har ju slutat sälja sin balanseringspinne och motsvarande med stabilt stöd kostar mer än ett nytt däck...
Man borde ju kunna sätta hjulaxeln i ett skruvstycke eller på ett par pallbockar, men det kanske snurrar för trögt för att bli bra?
När du balanserar med ställning med koner så trycker du ju ändå dessa mot hjullagren, så jag tror att du kan prova med hjulaxeln på ett par bockar.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Har Biltema verkligen slutat sälja sin? Den finns kvar på deras websida:

Sen finns samma eller i princip samma från andra återförsäljare:

Sen finns förstås dyrare alternativ om man gör det mer ofta:

Mvh,
Ingvar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När du balanserar med ställning med koner så trycker du ju ändå dessa mot hjullagren, så jag tror att du kan prova med hjulaxeln på ett par bockar.
Fast axeln med konerna rullar ju på egna lager i hållarna, hjullagren har ju tätningar, tjockt med fett mm som gör dom ganska trögrullade.

Jag har Biltemas axel, och så köpte jag 40mm fyrkantrör (även det på Biltema) och svetsade ett U som jag skruvade fast hållarna på, och så sätter jag fast Ut i ett skruvstycke när jag ska balansera. Bakhjulet på BMWn har ju inga lager, det är ju enkelsving, men då har jag svarvat adaptrar av delrin-ish (CityGross i Kungens kurva har stora tjocka skärbrädor som är perfekta grundmaterial till olika saker i garaget) som passar i fälgen, och så skjuter man in konorna i dom istället.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu är ja ingen expert men när gelleråsen besöktes frekvent så balanserade jag fälg utan däck och tog sen en snabbkoll fram men bak var inte ofta det behövdes mer balansering
Har du plats att förvara så bygg en enkel ställning att balansera på underlättar mycket
Hoztics lösning var smidig :tummenupp är snickare med gott om plats så jag byggde i trä:)
 

Bifogat

  • 88DBFCC3-FCA9-410C-9FD6-9A8029FC8DF3.jpeg
    88DBFCC3-FCA9-410C-9FD6-9A8029FC8DF3.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 40

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har Biltema verkligen slutat sälja sin? Den finns kvar på deras websida:

Mvh,
Ingvar
När jag tittar har de bra pris, men "Lagerplats: utgått".

Jag har ju plats att förvara en ställning och pinnar till svetsen finns hemma. Får väl beställa från Viktab, tror jag. Man skulle kunna ta en bilfälg som bas så det blir stadigt på golvet.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag fick tipset att mc-däck är så bra så för det mesta behöver de inte balanseras. Bara att montera och känns det inte bra kan man ta loss det och balansera efteråt. Fram märks ju om det är dåligt men bak kan vara svårare märka om det är dåligt tänker jag. Är det en metod man kan tillämpa eller är det osmart att inte alltid balansera däck?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
När jag tittar har de bra pris, men "Lagerplats: utgått".

Jag har ju plats att förvara en ställning och pinnar till svetsen finns hemma. Får väl beställa från Viktab, tror jag. Man skulle kunna ta en bilfälg som bas så det blir stadigt på golvet.
Jag hade inte valt varuhus så då visades inte den texten. Du har rätt, den har utgått.

Mvh,
Ingvar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag fick tipset att mc-däck är så bra så för det mesta behöver de inte balanseras. Bara att montera och känns det inte bra kan man ta loss det och balansera efteråt. Fram märks ju om det är dåligt men bak kan vara svårare märka om det är dåligt tänker jag. Är det en metod man kan tillämpa eller är det osmart att inte alltid balansera däck?
Vissa som tävlar balanserar inte alls, eller så balanserar dom fälgen tom och hoppas att däcken är bra, men då kör man ju max 20 minuter i taget. Jag ogillar vibrationer, det är dessutom ganska ohälsosamt i längden, och det är betydligt mycket mindre jobb att balansera när man kränger däcket än att ta loss hjulet igen. Det tar ju 5-10 minuter att balansera, sån jäkla raketforskning är det inte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag fick tipset att mc-däck är så bra så för det mesta behöver de inte balanseras. Bara att montera och känns det inte bra kan man ta loss det och balansera efteråt. Fram märks ju om det är dåligt men bak kan vara svårare märka om det är dåligt tänker jag. Är det en metod man kan tillämpa eller är det osmart att inte alltid balansera däck?
När jag köpte Michelin däck läste jag hos Michelin att däcken var så bra balanserade så det fanns ingen punkt på däcket att placera vid ventilen. Utan bara slänga på däcket.
Jag har aldrig behövt sätta på så mycket balanseringsvikter som med Michelin däck ......

Jag provkörde en hoj, Triumph Daytona 955. Vid 180km/h började framdelen på hojen skaka så våldsamt att det bara var att slå av. Kanske en ägare som provat på att inte balansera framhjulet ?
Som jämförelse inga vibrationer i mina hojar med balanserade hjul, även vid hastigheter över 180 km/h

Med tanke på tiden det tar att plocka av ett hjul för balansering, balansera hjulet och montera tillbaka hjulet
så känns det för mig som ett slöseri med min tid att inte göra balanseringen direkt i samband med däckbyte. Det är ju ingen stor sak att balansera ett hjul, läs inlägg #11.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom det finns alldeles för många trådar om att balansera däck startar jag en egen.
Jag har tidigare alltid lämnat iväg hjul (eller fordon) för däckbyte, men tänkte prova att lösa det själv nu på min Ducati. Att få bort det gamla däcket var betydligt enklare än på enduro-cykeln.
Finns det något enkelt sätt att balansera hjul själv? Biltema har ju slutat sälja sin balanseringspinne och motsvarande med stabilt stöd kostar mer än ett nytt däck...
Man borde ju kunna sätta hjulaxeln i ett skruvstycke eller på ett par pallbockar, men det kanske snurrar för trögt för att bli bra?
När jag balanserat med
Biltemas balanseringsutrustning har jag vanligen sett att hjulet snurrat på hjullagren och Biltemas balanseringspinne legat stilla i Biltemalagren.
Så (i varje fall med mina hjul från Triumph och Suzuki) inga problem balansera på hjulaxeln.
Som jag ser det.
Jag började med Biltemas balanserare upplagd mellan två stolar men har limmat och skruvat ihop ett U
av 4 plankbitar för att få lite bättre "arbetsmiljö".
En i botten att ligga på golvet 140x45x570
Två vertikala ben uppåt för bära upp axeln 140x45x810 Axeln på biltemas axelstöd ligger ca 40mm högre
En tvårslå en bit upp för göra allt stadigare 140x45x310
Så jag kan sitta på en stol med hjulet bekvämt framför mig.
Fördelen med biltemas utrustning är att man använder samma balanseringsaxel fram och bak. #
Konstant avstånd mellan de lodräta benen.
Men hjulaxlarna är inte lika långa, uppskattade 320 mm bak och 240 mm fram på en hoj.
Men fäster man en sida av axeln mellan gummibackar i ett skruvstäd behövs bara ett flyttbart stöd för att stötta andra sidan av axeln.
För hjul väger.
Ett Suzuki bakhjul komplett med bromskiva och Metzeler M7RR 16,2 kg.

# Men varför använda hjulaxeln ?
Revision 20210722: Efter testat med en stång, det fungarar inte , tyngdpunkten kommer under stången, funkar ej, hjulaxel på axel, testet gav 15 gram med Biltemas stång med koner för bli fri distansröret mellan kullagren. Använder man Hjulaxeln rekommenderas därför upphängning av axeln på yttre stöd med kullager. se # 30.
Nedan är fel ! Jag skäms. :rodnar


Det torde duga lika bra med vilket rör eller stång som helst som går in i hjullagren och orkar bära upp hjulet mellan två stöd / två stolar.
Tips: Balansera först fälgen, dvs utan däck "balansera" fälgen, dvs ta reda på var fälgen har sin tyngsta punkt, den som kommer längst ner. Och märk ut på fälgen med tex rött nagellack. Billigt på Lidl.
För det där snacket om att fälgens tyngsta punkt är vid ventilen är ofta just bara snack.
(Utom på BMW med inbyggd däcktryckmätare, där är fälgens tyngsta punkt vid ventilen på R1200.)
Och sätt sedan däckets lättaste punkt (utmärkt på Metzeler, Pirelli, Dunlop däck ) mot den röda fläcken.
Sedan jag började med "märka ut fälgens tyngsta punkt" så behövs ofta bara en eller två 5 gram balanseringsvikter och balanseringen är klar.

Har man ett bra och tungt arbetsbord i verkstan där det går att fästa tex ett rör Di 20mm under så vore en lösning att i röret ha en lång stång tex 16mm.
Och när det är dags för hjulbalansering dra ut stången ca 25 cm från bordet och föra på hjulet.
 

Bifogat

  • Balanseringsbock.jpg
    Balanseringsbock.jpg
    471.9 KB · Visningar: 32
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag tror hjullagren går för trögt för att balansera hjulet med någon särskild noggrannhet.Jag testade med rör+pallbockar när jag bröt på nytt framdäck på Scramblern och det gick sådär.Alt att balansen var nästintill perfekt utan vikter men det känns inte så...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man skulle förstås kunna köpa ett par lagerbockar med rätt diameter för hjulaxeln.?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag tror hjullagren går för trögt för att balansera hjulet med någon särskild noggrannhet.Jag testade med rör+pallbockar när jag bröt på nytt framdäck på Scramblern och det gick sådär.Alt att balansen var nästintill perfekt utan vikter men det känns inte så...
Korrekt, det går inte. Externa lager som en axel rullar på är ett måste annars kan man lika gärna låta bli.

Alternativt får man sina fälgar balanserade tomma en gång, och ser man till att montera däcken hyggligt rätt och kör så. Moderna däck har ofta mindre obalans än hjulen i sig.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Korrekt, det går inte. Externa lager som en axel rullar på är ett måste annars kan man lika gärna låta bli.

Alternativt får man sina fälgar balanserade tomma en gång, och ser man till att montera däcken hyggligt rätt och kör så. Moderna däck har ofta mindre obalans än hjulen i sig.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Så när min hjul snurrar på hjullagren och inte på Biltemas balanseringslager och det räcker med 5 gram för hjulet ska röra sig. Då har jag
väldigt bra hjullager ?
eller
väldigt dåliga hjullager ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Så när min hjul snurrar på hjullagren och inte på Biltemas balanseringslager och det räcker med 5 gram för hjulet ska röra sig. Då har jag
väldigt bra hjullager ?
eller
väldigt dåliga hjullager ?
Du har åtminstone inte gummitätningarna och annat som bromsar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De sista fem däcksuppsättningarna har jag inte balanserat. Inga vibrationer alls, åtminstone till de 215 km/h jag testat…

Min egen uppfattning är att bra däck är mycket jämna och är fälgen balanserad är det bara att byta däck och så är det bra med det.

Jag tror inte att roadracingfolket ger bort kurvgrepp pga vibrerande hjul…
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Haft problem med att Biltema lagren högg lite så att hjullagren roterade i stället. Blev bättre efter att blåst rent dom med tryckluft. Sen måste lagerbockarna vara exakt vinkelräta mot axeln.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top