Balansera hjul

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Var hos en däckfirmar och fick på ett nytt avon framdäck i dag, men hans grejor passade inte så det gick inte balansera, eftersom jag kör en hoj som vibrerar ganska mycket känner jag ingen skilnad mot förut, men det satt ganska mycket vikt på tidigare så jag förmodar att det behövs nu med, vad händer kan lager gå i sönder eller däcket, någon som har erfarenhet eller vet :va
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Det som kan hända/händer är att däcket blir ojämnt slitet i och med att hjulet "studsar" mot asfalten.

Dessutom kan du få sämre grepp pga. ovanstående i högre farter.

I ett nytt mc däck brukar det oftast inte vara mer än 5-30gram obalans. Du känner antagligen inte av obalansen eftersom fjädringen äter upp vibrationerna.

Kan du inte göra en statisk balansering själv med din hjulaxel och en hemmagjord jigg?
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Det som kan hända/händer är att däcket blir ojämnt slitet i och med att hjulet "studsar" mot asfalten.

Dessutom kan du få sämre grepp pga. ovanstående i högre farter.

I ett nytt mc däck brukar det oftast inte vara mer än 5-30gram obalans. Du känner antagligen inte av obalansen eftersom fjädringen äter upp vibrationerna.

Kan du inte göra en statisk balansering själv med din hjulaxel och en hemmagjord jigg?

Redan prövat, men det fungerade inte då det rullar för trögt tack vare lager tätningarna, Har för mig jag sett en vagga där en lätt rullad axel med två konor en på var sida om fälgen används. jag skall ringa runt lite i morgon och kolla läget . skall åka till Polen nästa vecka så det blir kanske drygt tvåhundra mil nu på kort tid så det vore ju synd och förstöra däcket direkt.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
satt ganska mycket vikt på tidigare så jag förmodar att det behövs nu med

Sitter det mycket vikter på så är fälgen troligtvis i dålig balans (eller så var det något fel på ditt gamla däck) då kan det vara bra att balansera.

Jag har balanserat mina framfälgar utan däck och skiter därför i att balansera när jag byter däck. Jag har inte haft några problem hittills.

Bak skiter jag helt i!

Känner du ingenting så känns det lite overkill att demontera hjulet för att blansera men om det känns bättre psykiskt så tycker jag du ska göra det.

Lycka till / Oskar
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Tycker du skall svänga in till en annan däckis och be dom balansera.
Det kommer att kännas mycket bättre (om inte fysiskt så psykiskt) efteråt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Var hos en däckfirmar och fick på ett nytt avon framdäck i dag, men hans grejor passade inte så det gick inte balansera, eftersom jag kör en hoj som vibrerar ganska mycket känner jag ingen skilnad mot förut, men det satt ganska mycket vikt på tidigare så jag förmodar att det behövs nu med, vad händer kan lager gå i sönder eller däcket, någon som har erfarenhet eller vet :va


Köp en sådan här så får du perfekt balans och spar en del pengar på sikt om du lägger på däcken själv också. http://www.marcparnes.com Mojängen är så känslig att det räcker med att par gram fel för att däcket ska rotera långsamt och stanna med den tyngsta punkten längst ner.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ta en tunn stång ca 10 mm eller ett rör.
Lägg mellan tex 2 pallbockar eller stolar!

Du kommer se om hjulet stannar på samma ställe eller lungt stannar på olika ställen!
Men ta inte en hjulaxel som nyper tag i lagren.

Har kört så med massor av däck och det har inte varit några som helst problem!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ta en tunn stång ca 10 mm eller ett rör.
Lägg mellan tex 2 pallbockar eller stolar!

Du kommer se om hjulet stannar på samma ställe eller lungt stannar på olika ställen!
Men ta inte en hjulaxel som nyper tag i lagren.

Har kört så med massor av däck och det har inte varit några som helst problem!

Metoden kanske fungerar om man nöjer sig med att hamna inom 50 gram :D Med en 10 mm axel kommer hjulet inte ens att vara upphängt i centrum och kommer därför att kunna stanna vart som helst vilket ger sken av att hjulet är balancerat. Att en del av hjulet som t.ex är 10 gram tyngre alltid skulle hamna längts ner efter snurrning på en 10 mm axel är osannolikt.
 

Dr.Bike

Guest
Metoden kanske fungerar om man nöjer sig med att hamna inom 50 gram :D Med en 10 mm axel kommer hjulet inte ens att vara upphängt i centrum och kommer därför att kunna stanna vart som helst vilket ger sken av att hjulet är balancerat. Att en del av hjulet som t.ex är 10 gram tyngre alltid skulle hamna längts ner efter snurrning på en 10 mm axel är osannolikt.

Neeeeej :D

JAg har NYSS balanserat ett bakhjul i garaget, och det var enbart med hjullagrens hjälp när man reser däckskrängaren på högkant. Alltså inte en axel som i sin tur ligger på små kullager i en gaffel.
Jag bedömer det som att man ligger under 5g i noggrannhet.
Vilket är MER än nog.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Neeeeej :D

JAg har NYSS balanserat ett bakhjul i garaget, och det var enbart med hjullagrens hjälp när man reser däckskrängaren på högkant. Alltså inte en axel som i sin tur ligger på små kullager i en gaffel.
Jag bedömer det som att man ligger under 5g i noggrannhet.
Vilket är MER än nog.

Ja bakhjulet snurrar fint på sina lager, speciellt om packboxarna är uppslitna någon mm som de blir efter ett antal tusen mil. Fram går de tungt i vart fall på Blackbird eftersom de sitter spända mot ett rör inuti navet som trycker på båda hjullagrens inner-ringar.
 

Dr.Bike

Guest
Ja bakhjulet snurrar fint på sina lager, speciellt om packboxarna är uppslitna någon mm som de blir efter ett antal tusen mil. Fram går de tungt i vart fall på Blackbird eftersom de sitter spända mot ett rör inuti navet som trycker på båda hjullagrens inner-ringar.

Mmm det är sant (även om ju oxå bakhjulet innehåller en distans) och en sån däringa axel med ett par konor rycker allt närmare!
Däckarn vägg i vägg här vägrar ju skaffa en spindel av rätt dia. :gnissla
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Metoden kanske fungerar om man nöjer sig med att hamna inom 50 gram :D Med en 10 mm axel kommer hjulet inte ens att vara upphängt i centrum och kommer därför att kunna stanna vart som helst vilket ger sken av att hjulet är balancerat. Att en del av hjulet som t.ex är 10 gram tyngre alltid skulle hamna längts ner efter snurrning på en 10 mm axel är osannolikt.

Och du menar att vadå? :va

Som sagt JAG har gjort så i alla år jag åkt hoj.
Började ca nittonhundraåttio om vi inte räknar mopeden.
Började rejsa nittonhundranittio.
DVS straxt efter krita tiden.
Har inte haft några problem då eller nu med denna metod.
Det funkar alltså till belåtenhet för mig.
Jag har dessutom bytt däck åt tex halva depån på Gotland andra helgen med Actionpics i år och INGEN klagade på balansen.
Byter däck i min mcverkstad "Racerepairs" och INGEN har klagat på balansen.

Detta inte för att skryta om att jag på någotvis är bäst!
Det vet jag redan att jag inte är och har inga behov att bevisa för någon någonting annat.
Men för att visa att jag använt metoden länge och beprövat den ordentligt själv och inte tagit något ur luften och börjar min mening med "kanske".

Min axel är dock inte 10mm precis men kanske närmare 20.
poängen är att inte "låsa" lagren med hjulaxeln som gör att det blir ytterligare trögare.
Hjulet vänder väldigt fint om det är obalans.
Har även testat med en krycka med lyckat resultat!

Tror inte heller att jag kommer uppleva en ny dimention och se ljuset om jag köper den i tråden visade superduperbalanseraren!

Men visst finns det värre grejjer att köpa för att få det ännu noggrannare om man vill det.
Men varför ta i och skjuta över målet?

Och det trådstartaren behövde var ju ett sätt att enkelt balansera sitt hjul.

Så de så!:D
 

Dr.Bike

Guest
Med en 10 mm axel kommer hjulet inte ens att vara upphängt i centrum .

Självklart har man inte enbart en 10 mm axel. För som du säger så blir den ju offcentrerad. Den måste kompletteras med skjutbara konor.
Alternativt har man en axel lika tjock eller nästintill som hjulaxeln.

Har man DÄREMOT en tunn axel med konor SAMT en gaffel med 4 kullager på som axeln kan rulla i, ja DÅ uppnår man närmast friktionslöshet och kan balansera på milligram nästan.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Genom att låta hjulet med ordinarie hjulaxel vila på två helt vågräta metalleggar menar jag att man får ännu mindre rullmotstånd än med en vanlig kullagrad jigg (och ljusår mindre än genom att rotera kring de monterade hjullagren). Två torra kontaktytor istället för... ja, räkna själv.:tungan Det är enkelt, billigt och jag når till en noggrannhet runt 5 g. Är man ändå orolig över friktionen så kan man arbeta omväxlande från båda rotationsriktningarna, och på så sätt se direkt om man är rätt ute.:tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Genom att låta hjulet med ordinarie hjulaxel vila på två helt vågräta metalleggar menar jag att man får ännu mindre rullmotstånd än med en kullagrad jigg (och ljusår mindre än genom att rotera kring de monterade hjullagren). Det är enkelt, billigt och jag når till en noggrannhet runt 5 g. Är man ändå orolig över friktionen så kan man arbeta omväxlande från båda rotationsriktningarna, och på så sätt se direkt om man är rätt ute.:tummenupp

Visst funkar din metod, men "problemet" är oftast att horisontera en sån anordning ute i fält. D.v.s i depån.
JIgg/gaffel med fyra lager blir minst lika bra, men man måste då givetvis använda så små lager som möjligt, och helst oxå krympa på tunna ringar/brickor utanpå dessa just för att få ner kontaktytan mot axeln.
Helst bör de (som du ju oxå säger) vara vassa.
Men samma sak där: Det är lätt att få ett hack i dem när det lastas och lossas och kastas omkring med grejerna, så man får nöja sig med en radie på kanten.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Var hos en däckfirmar och fick på ett nytt avon framdäck i dag, men hans grejor passade inte så det gick inte balansera, eftersom jag kör en hoj som vibrerar ganska mycket känner jag ingen skilnad mot förut, men det satt ganska mycket vikt på tidigare så jag förmodar att det behövs nu med, vad händer kan lager gå i sönder eller däcket, någon som har erfarenhet eller vet :va

Jag hade exakt samma problem.
Åkte då till närmsta MC butik som råkade vara ett Yamaha Center.
De balancerade hjulet omgående till en kostnad av 80kr.

Billigt,snabbt & smidigt... Tyckte jag.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top