Balansera hjulen själv?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Den enda gången jag känt av vibrationer i framhjulet är i farter väl över 200, oas hjälpte inte ombalansering eller ompositionering av däcket på fälgen heller då, men blev bra vid nästa däcksbyte...

http://www.dunlopmotorcycle.com/info-center/care-and-maintenance/

"Dunlop street tires have balance dots in the bead or sidewall area to indicate the lightest point of the tire. All Dunlop street tires should be installed with these balance dots at the valve. All Dunlop street tires also have arrows on the sidewall, which indicate the correct direction of rotation.

Positioning of balance marks and inclusion of directional arrows are not universal among motorcycle tire manufacturers."

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Finns väl en märkning på däcket var dess tyngsta punkt är. Ska sitta motsatt mot ventilen som brukar vara den tyngsta punkten på fälgen. Då blir det minimalt med vikter.

Fast tvärtom då, åtminstone på Pirelli. Lättaste punkt utmärkt med prickar.
Däremot har inte alla däck tyngsta punkt vid ventilen, det är bara standardförfarandet. Bäst är att kolla nån gång så vet man var ens fälgar är tyngst.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Tydligen finns inget sånt på Michelin Pilot Road iaf. Hittade inte en enda märkning och en snabb googling påstod att Michelin är så pass balanserade från början att det inte behövs märkning på däcken.

Har hört samma av däckhandlare, behövs inte alltid balanseras för de är så bra balanserade redan.

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Det är behagligt kontemplativt att spendera en stund med att balansera hjul, så det är synd att låta bli.

Bifogat

• IMG_0404.jpg
    IMG_0404.jpg
    872.4 KB · Visningar: 151

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det är behagligt kontemplativt att spendera en stund med att balansera hjul, så det är synd att låta bli.

...om man har terrakottafärgade lerkrukor som stöd, vacker utsikt och kan gå barfota som Ernst?

...och då har hojen vart uppe i 200, men inte nödvändigtvis av mig. ;P

Ah! Det är alltså inte killen i filmen som skrivit brevet...?

Ämnet!
Det kan faktiskt funka att nödbalansera på Biltemas parkering med hjulen kvar på hojen om man råkat hysta av några vikter eller dabbat sig på annat sätt.

Jag krängde nya däck en kväll inför långresa, provkörde på gatan utanför - ingen obalans.
...upp till 100, visade det sig i gryningen när jag lastat upp, satt mig tillrätta och börjat gasa på allvar

Plockar man av bromsoken och låter framdäcket sitta kvar så får man ändå en indikation på var man skall sätta in klisterviktsattacken. Bak däremot behöver man plocka av kedjan, så det lär ju bli lite jobbigare.

Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Min erfarenhet är att axeln är lite vek på Biltemas balanserare så försök få stödpunkterna långt in mot mitten. Enkelsvingshjul kan i flera fall fixas om man vänder ena låskonan bakfram.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Funkar alldeles utmärkt med denna, vikterna kan du hålla på ena sidan, så smalt ändå.

När jag struntade i att balansera det så vart det egentligen bara för obalanserat i farter 200+ vilket ställde till det på Gotland Ring... gick in och balanserade och fick på 45g vikter och sen var obalansen ur världen. Kanske säger något om hur känsligt det är. ;)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka