balansering av däck, hur viktigt är det?

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
har inför ny säsong bytt däck på 125:an. funderar nu på hur noga det är med balansering av däcken.:va måste det göras, och isåfall vilket är bästa sättet. farsan har en ganska hightech balanseringsmaskin på jobbet, fast huvudsakligen för bildäck. kan man på något sätt använda den tro?

tack för svar:Bugar

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kan inte svara på hur viktigt det är, men själv har jag inte märkt någon skillnad utan eller med vikter, dock kan man ju haft tur med balanseringen just då. :näsblod

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Inte längre...
Vissa säger att man inte behöver balansera mchjul då de har en så liten massa typ. Men jag har alltid gjort det, även om man inte känner något så kan nog lagren ta stryk av små vibrationer.

Arrhe

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
Kawa zx10
Nja det är lite tjejigt med balanserade däck :-D Jag har sällan balanserade däck men det är mest för jag är för snål för att betala för balanseringen hehe

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har du tur slipper du balansera, ibland kan det dock bli obalanserat och då vibrerar det som satan.

när man kränger däck på bankörning så brukar jag inte behöva balansera.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är tämligen oviktigt ffa på en 125a...

Känner du av vibrationer pga obalans i hög fart så balansera annars skit i det. Finns mängder av RR åkare som inte balanserar och det går utmärkt ändå.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag tänker balansera mina fälgar utan däck för att se om de är okey, det sägs att hojdäck är så bra att de inte behöver balanseras.

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Köp en balanseringsstång på bailtema och gör det själv, funkar finfint.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Jag tänker balansera mina fälgar utan däck för att se om de är okey, det sägs att hojdäck är så bra att de inte behöver balanseras.

Det har jag gjort, mina fälgar var perfekt i balans.
Efter det har jag bytt däck massor av gånger och har aldrig lagt på ett däck som inte behövt några vikter.
Det är så enkelt och snabbt gjort så jag förstår inte varför man skall låta bli att balansera.

/Stefan

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
011.jpg

Typ så här och så tar du en pilsner oxå sen är det klarrt !

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
tackar, skiter alltså i det. drar premiärturen imorrn och skulle det vara så att det mot all förmodan vibrerar får jag väl ta att balansera lite isåfall. glad pösk förresten:tummenupp

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Kör man som vissa bara till korvmojen för att stila på raggardrottningarna så behöver man nog inte någon balansering... ;)

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är tämligen oviktigt ffa på en 125a...

Känner du av vibrationer pga obalans i hög fart så balansera annars skit i det. Finns mängder av RR åkare som inte balanserar och det går utmärkt ändå.

Om om de rr-åkarna var smarta nog att balansera kunde de i en del fall få kanske 0,5 mer hästar tillgängliga för framdrivning istället för drivning av obalans...

Man ska inte fortsätta lära ut okunskap, på en 125 med lite effekt blir det än viktigare att balansera. Det blir negativa konsekvenser innan den normala föraren känner av problem.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati