Balansering eller inte

Om folk vill balansera eller inte är upp till dem och det lägger jag mig inte i. Men ni som undrar om det är viktigt att balansera? Prova att plocka av vikterna ni har på framhjulet och stick sen ut o kör. För mig räckte 120 för att jag skulle vända direkt hem och balansera det.

När hojen skakar likt ett isle of man-vobbel vid 120 är det inte lika kul.

Jag jobbar som däckmontör i stockholm och blir en del MC däck som läggs om även om det inte är så stort hos just oss.

Jag monterar alltid (om det finns) pricken vid ventilen för att dom flesta kunder tror att det ska vara så när det egentligen inte spelar någon roll.
Jag gör alltid rent fälgkanten från eventuella rester/skit som sitter där och monterar ALLTID ny ventil och ventilfot (Om inte det sitter metallfot då byter jag endast ventilnålen) Och pumpar alltid i mer luft så att däcket sätter sig ordentligt och därefter tappar ut till rätt luftryck nås.
Jag balanserar alltid och tar bort klistret från gammla vikter även fast ingen skulle märka någon skillnad.

Och jag ser inga problem med att göra den här processen så att kunden blir 100% nöjd med sitt däckbyte och kanske kommer tillbaka nästa gång och han vill ha sina däck bytta.

Och nej jag har ALDRIG balanserat mina egna mc-däck :)

Ett par frågor till Tapper:
Har du kollat dina obalanserade hjul nångång för att se hur mycket obalans det visar i balansmaskinen?
(tänkte på att du kan ju ha flytning och få nästan nollat med schyssta fälgar/däck)
Hur snabbt har du kört med dina obalanserade hjul (på bana/avlyst område förståss ;) )?

Bara för att jag är nyfiken :hej

Jag har fäljarna balanserade men struntar i att balansera däcken. Det är sällan/aldrig så mycket obalans att det märks.
Jag har testat att balansera ett framdäck vilket i det här fallet krävde 15 gram. Efter en bandag balanserades det igen men ville då ha 10 gram ett kvarts varv bort istället. När däcket var slut balanserades det igen och krävde då inga vikter alls. Slutsatsen är att om däcket inte är väldigt obalaserat från fabrik (vilket sport/bandäck normalt inte är) så varierar det så pass under däckets livslängd att det inte är lönt att balansera.

Det är ju så enkelt att balansera så jag ser ingen anledning att låta bli.
Lat är jag men inte så lat. Möjlitvis att jag skulle strunta i det om jag hade verkligt bråttom, dvs måste köra NU och det är för sent om fem minuter.

Varför inte balanser??? Jag balanserar alltid. Jag har provat att balanser fälgen och sedan sätta pricken vid ventil för då ska man inte behöva balansera för att mc-däck ska sådan högkvalitet och inte har nån obalans,,, det stämde inte på det Michelinet jag monterade i allafall, så därför balanserar jag alltid.

Det enda jag kan tillföra är att jag fick ett riktigt jobbigt vobbel ett tag på min hoj och kunde inte förstå vad det var som var fel... en balansering och 55gram senare så var det vobbelfritt. Så ja balansering spelar roll , som ngn sa: Testa ta bort vikterna och gasa på lite så ska ni få se ngt kul.. Och har ni inga vikter så släng på en 50gram å testa igen så ska ni få se ngt kul!

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick