Banåkning är inte min grej...

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Var och provade att åka bana igår.
Inget arrangerat, jag var på kurs i något helt annat på mittsverigebanan och efter
kursen så var ju ändå banan hyrd, så...

Ser mig själv som halvbra förare, det finns många som kör bättre än mig, men jag har väl hyfsad koll på läget.
Jag har aldrig åkt på en bana förut, så jag såg fram emot den möjligheten, men efter tre -fyra varv jag insåg jag att det här var ju bara skit. Jag åkte sedan hem.

Hela konceptet att se samma jävla kurvor om och om igen måste ju vara ett nöje för
autister och andra lite speciella personer?


Någonstans långt bak i reptilhjärnan begriper jag ju att det kan vara intressant att nöta och nöta på en kurvkombination
tills man hittar den ideala körningen just där, och om man kör ikapp med folk är självklart tävlingmomentet kul.
Att man för att kunna tävla med folk, och ha en chans, måste öva är också begripligt, och då kan man ju ha det
som motivation.

Att få utnyttja sin cykel till max (vilket inte jag kan, varken på bana eller väg) kan också vara lite intressant, kanske.

Men glädjen i hojåka handlar för mig om balansen mellan full kontroll och totalt kaos. man kör där på vägen, och måste
använda hela sitt sinne och kropp för att få allt att funka.
Varje kurva och krön bjuder på en ny situation som man måste behärska. Man vet att en felaktig bedömning av läget kan
resultera i något hemskt, men emmellanåt stämmer allt, och man känner sig som kung över hela världen.

Jag tänker absolut ge mig ut på bana igen, har tänkt mig att gå någon broms- och kurvkurs och så, men jag har väldigt
svårt att tänka mig att lägga ned tid, pengar och energi bara för själva banåkningen. Vilket skit.

Ha det bra därute, både på väg och bana!
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
"Men glädjen i hojåka handlar för mig om balansen mellan full kontroll och totalt kaos. man kör där på vägen, och måste
använda hela sitt sinne och kropp för att få allt att funka. "

Låter bara som att du körde för långsamt ;)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Håller lite med om det. Bana är skyddad verkstad egentligen...MEN den fyller en enormt bra funktion även för oss som gillar lite mer oförutsägbarhet i forma av rattfyllon, pensionärer med en lykta trasig, älgar och annat kreatur som dyker upp framför hojen helt oannonserat osv. Banan är en plats där vi inte bara kan utveckla och finslipa de tekniker vi behöver för att kunna kalla oss för kompetenta hojåkare och tom överleva. Banan är en plats där man kan verkligen kolla var ens (och hojens) gräns går utan att riskera möte med en stople eller långtradare. Jag ansåg mig som du vara en "hyffsad" förare och det jag saknade..tjaa det kompenserades av högkvalitativa hojar. När jag satte min fot på banan insåg jag hur liten jag var. Jag såg helt plötsligt snubbar på en gammal, sunkig 750 köra om mig på min 1098s...och hantera tvära kurvor (doserade verkligen på ett helt annat sätt en väg) på ett sätt som det skulle ta mig något år att utveckla. Hur tror du det skulle se ut på en vanlig väg med kurvor byggda och doserade med en otränad Svensson i åtanke ? Framför allt är banan ett ställe där man kan utveckla de egenskaper man verkligen behöver för att hantera det kaos du nämner på ett kompetent sätt ute på väg. Tänk på bankörning som ...en super avancerad och aldrig avslutad broms och kurv kurs...Går du en kurs blir du bättre, går du 100 "kursdagar" sitter det i ryggmärgen.

Någon som vet hur många repetitioner av bromsningar, kurvtagnigar, spårval osv det krävs för att det "ska sitta i ryggmärgen" ?

Det är vad banan är för mig...Tävlingsmoment skiter jag i...om inte jag kan vinna pengar.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Att ge sig ut en oktoberdag lite på chans i kylan är som att bada en höstdag i 4 sekunder och säga "vilket skit"

Banåkning handlar ju om att få det där "king of the world"-känslan i varje kurva på en bana utan att riskera att fronta med med (mot) trafikanter...

/ Jens
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Tyckte heller inte bankörning var nåt att ha ... första gången.
Sedan gick jag sporthojskurserna med SMC och man fick lära sig mer o mer. Sedan började jag gilla att nöta kurvor etc.

Dessutom att köra ensam på en bana är astrist. Måste ju vara med lite folk så man kan se vilka spårval dom tar etc. Man lär ju sig från dom som är bättre.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tyckte heller inte bankörning var nåt att ha ... första gången.
Sedan gick jag sporthojskurserna med SMC och man fick lära sig mer o mer. Sedan började jag gilla att nöta kurvor etc.

Dessutom att köra ensam på en bana är astrist. Måste ju vara med lite folk så man kan se vilka spårval dom tar etc. Man lär ju sig från dom som är bättre.


Å andra sidan kan det vara skönt att slippa stressen och känna sig pinsam..kan vara lättare att fokusera och ta ner farten och tänka på vad man gör istället för att tänka på att hålla tempot...
 

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
"Hela konceptet att se samma jävla kurvor om och om igen måste ju vara ett nöje för
autister och andra lite speciella personer?"

Antar att du aldrig kommer att gifta dig heller? Fast det har jag mer förståelse för..

Å andra sidan kan man ju ha en hemmabana och testa lite andra då och då för variation..
 

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Ja så är det åter konstaterat att vi alla är olika.
Tur att någon gillar bana annars hade nog trådskaperens Aprilia Mille sett annorlunda ut. Hoppas att han i alla fall gillar den.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Någon som vet hur många repetitioner av bromsningar, kurvtagnigar, spårval osv det krävs för att det "ska sitta i ryggmärgen" ?

Du behöver ca 4000 repetitioner för att det ska sitta
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
"Efter tre-fyra varv åkte jag hem".. :rofl

Du kom dit med inställningen att du skulle vara bland de absolut snabbaste på banan, gick ut o körde o märkte att det var en helt annan grej än gata.
Knät var inte i närheten av backen så som du trodde, du har ju sett alla bilder på när alla andra gör det, hur svårt kan det vara?
Du fick agera rundningsmärke o efter tre varv så "var det inte riktigt din grej".

Gör om gör rätt, med en instruktör som visar hur du ska göra.
 

IronMike

Guest
Håller med dig, jag kan känna efter ett tag att man är som en råtta som springer runt i ett hjul i buren.

Rätt primitivt att bara åka runt, runt runt... egentligen. Visst, det svänger, men efter ett tag känns det ändå som Nascar.

Hade det kostat mindre så hade det varit roligare.

:gnissla
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
"Men glädjen i hojåka handlar för mig om balansen mellan full kontroll och totalt kaos. man kör där på vägen, och måste
använda hela sitt sinne och kropp för att få allt att funka.
Varje kurva och krön bjuder på en ny situation som man måste behärska. Man vet att en felaktig bedömning av läget kan
resultera i något hemskt, men emmellanåt stämmer allt, och man känner sig som kung över hela världen."

Med andra ord ligger du och kör på gränsen av din förmåga ute på gata och landsväg. Inte så smart. Du kommer att råka illa ut förr eller senare. Det vet du ju själv. Ändå finns det många som "visste" att dom tog stora risker men gjorde det ändå, ända tills den dag dom själva eller en närstående slog sig riktigt ordentligt. Sen när döden varit nära säljer dom sin hoj med avsmak (om dom har någon kvar). Tänk efter innan DET händer. Kör hårt på banan, kör smart på gatan! :tummenupp
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Aj fasen, det förklarar mina olika spårval när jag försöker vara konsekvent i min körning :gråta

"Bara" att lära sig rätt. dvs anväända dig av referenspunkter; såsom svängpunkter och att titta rätt.
På så sätt så får du en och samma punkt/ställe där du ska svänga.
mao konsekvensen du eftersöker.

Enkelt va :)
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
"Hela konceptet att se samma jävla kurvor om och om igen måste ju vara ett nöje för
autister och andra lite speciella personer?"

Antar att du aldrig kommer att gifta dig heller? Fast det har jag mer förståelse för..

Å andra sidan kan man ju ha en hemmabana och testa lite andra då och då för variation..

Ha ha....:hihi :hihi :hihi

Du har helt rätt.....men visst ändras kurvorna långsamt. :tuttar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top