Banåkning är inte min grej...

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Faktu är väl att alla gillar att köra bana.....iaf

*1-2 ggr per år.
*Om det är sol
*Varmt
*Om det är billigt
*Och man är ledig
*Och inte har nått annat att göra.

Då kan banåkning vara "det bästa jag vet"

Men det är ganska få som kör när det är regn och 5+ ute. Då brukar antalet falla drastiskt.

Så det är kanske inte så konstigt som det verkar. Banåkning är inte så populärt som man kanske kan tro när man läser om det här.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Faktu är väl att alla gillar att köra bana.....iaf

*1-2 ggr per år.
*Om det är sol
*Varmt
*Om det är billigt
*Och man är ledig
*Och inte har nått annat att göra.

Då kan banåkning vara "det bästa jag vet"

Men det är ganska få som kör när det är regn och 5+ ute. Då brukar antalet falla drastiskt.

Så det är kanske inte så konstigt som det verkar. Banåkning är inte så poppulärt som man kanske kan tro när man läser om det här.
Exakt! Just priset och vädret visar vilka som är entusiaster och vilka som bara vill prova på. Av just den anledningen tror jag att en bana i Stockholm bara skulle användas av oss som iaf åker land å rike runt för att köra bana. En bandag är ju ca 2000kr om man ska iväg nånstans, men visst, det blir ju lite billigare om man bara har 3-4 mil till banan. Men likväl, många tror ju att man bara kan sticka iväg å dra några varv, och sen åka till Rosenhill å fika. Dom varven skulle kosta minst hundringen styck om det skulle gå ihop.

Dark_Messenger

Guest
Men lol varför är alla så neggo? Är det så svårt för er att försöka sätta sig in i andras perspektiv att ni måste häckla någon som går mot strömmen? Dåliga tider..dålig körstil..yadayada..bullshit. Han kanske verkligen tyckte det sög, ska han inte få tycka det då? :)

Jag kan absolut förstå dig.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men lol varför är alla så neggo? Är det så svårt för er att försöka sätta sig in i andras perspektiv att ni måste häckla någon som går mot strömmen? Dåliga tider..dålig körstil..yadayada..bullshit. Han kanske verkligen tyckte det sög, ska han inte få tycka det då? :)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. //Evelyn Beatrice Hall

Vi kan ju vända lite på det, alla som ivrar över bana i Stockholm, alltså dom som hävdar att dom kör som svin på bulten å boge just för att den inte finns nån bana här, har dom nånsin testat bankörning? Mycket dyrare, hårdare regler, hårdare övervakning och man får inte köra i shorts å flipflops :rolleyes:

Dark_Messenger

Guest
Vi kan ju vända lite på det, alla som ivrar över bana i Stockholm, alltså dom som hävdar att dom kör som svin på bulten å boge just för att den inte finns nån bana här, har dom nånsin testat bankörning? Mycket dyrare, hårdare regler, hårdare övervakning och man får inte köra i shorts å flipflops :rolleyes:

Fast nu har väl inte det med någonting rörande tråden att göra? :confused:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast nu har väl inte det med någonting rörande tråden att göra? :confused:
Jo, det är stor skillnad på gat och banåkning, och även om jag tycker att både och är jävligt kul så kan jag förstå att det inte passar alla. Men framför allt måste man testa för att kunna bilda sig en uppfattning. Och som så många har sagt, det krävs ju att det är rätt förutsättningar. Om första bärsen man testar är en pissljummen, avslagen lättöl ihop med jordgubbstårta så kommer man kanske inte bli nån större ölfantat heller ;)

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Det är ju helt underbart att köra bana... Man kan pressa sig själv på ett helt annat sätt...
Och känslan från att ha typ krypit runt banan första gången till att faktiskt kunna gasa o komma runt någorlunda snabbt är helt jäkla underbar...
Tog mitt körkort förra augusti...
I maj var ja på första kursen på Gelleråsen... Efter det har det blivit flera...

Nästa sommar blir det ännu fler... :D

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ha ha Vilken rolig tråd.

Någon som inte gillar banåkning och han fick hela SH på sig. Alla "du ska ut på bana" fanatiker blev målösa och behöver skylla på fart, nedlägg mm.

Inse alla gillar inte banåkning och trivs bättre på landsvägen. Alla är inte lika och tur är väl det.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Trådskapren testade, om än initialt, med ett fåtal varv och gjorde sedan en egen bedömning utifrån hur roligt det var och kom fram till att HAN inte tyckte det JUST DÄR och JUST DÅ tyckte det var så himla kul!

Han har prövat = vilket är strongt gjort när man är ytterst tveksam redan innan (så tolkade jag inlägget). Det är inte alla som testar och skapar sig en egen uppfattning innan de tycker eller har en åsikt. Det är en bra inställning att pröva innan man tycker! :tummenupp

Trådskapren skriver också i samma inlägg att han med stor sannolikhet kommer pröva på en kurs på stor bana vilket ytterligare förstärker bilden av en individ som VILL pröva och som VILL bilda sig en egen uppfattning och som SAMTIGT vill bli bättre/skickligare förare. Ganska bra inställning tycker jag!

Sedan kan jag försatå att folk reagerar när man med lätthet kan tolka skrivelsen som att bankörning dissas rakt upp och ner. Hade kontentan blvit "never more" hade skrivna ordet stämt bättre med den inre intentionen nu motsägs de av varandra vilket tyder på en öppenhet och vilja till att lära! :tummenupp

Varför kör jag bana?
Tänk att någon gång i livet få till det där perfekta varvet när ALLT sitter som en smäck. Jag gör EXAKT samma sak på EXAKT samma plats EXAKT lika mycket/lika snabbt och jag utnyttjar tillgängligt väggrepp maximalt i VARJE kurva med resultatet att endast några fåtal cm av banans bredd inte används i VARJE kurva! Wow, DET hade varit nått det!

Ett mer realistiskt mål är KANSKE att få till ett varv där jag åt minstånde gör samma sak på EXAKT samma ställe och EXAKT lika mycket vilket resulterar i (om jag lyckas flera varv i rad) att jag kan reproducera mina varvtider med endast någon 1/10 sek eller mindre i differens mellan varven! Sedan om varvtiden är snabb eller långsam i förhållande till någon annan skiter jag i för då kan jag börja labborera och se hur olika sätt att köra/tackla banan på påverkar varvtiden! Vem vet jag kanske börjar tävla igen om så blir fallet!? :D

Detta är det som driver mig och min personliga utveckling när jag kör på bana. Förutom detta gillar jag att hjälpa människor och att utbilda vilket vi (SMC Väst) gör på stora banor. Men privat drivs jag av motivationen till ett identiskt lika varv som kan reproduceras om och om igen! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

:tummenupp

Klart man får tycka vad man vill! Landet och tyckandet är fritt! Dessutom var hans inlägg inte SÅ neggativt mot bankörning men det gäller att läsa HELA texten vilket inte alla tycks ha gjort! :D

Mvh!
// Niklas

Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Tyckte mig sett det här någonstans:rolleyes:

Unless you’re a drag racer, corners are what bikes are all about. They’re the holy grail and the bread and butter of biking, but few riders really understand them in depth. You can tell the ones who do - they’re faster, safer and have more fun than the unenlightened.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Älskar bana, inte minst för allt trevligt folk man får snacka skit med.

Men huvudgrejen för mig är tävlingsmoment. Inte mot andra (jo lite...:rolleyes: ) snarare mot mig själv och mina egna, upplevda begränsningar. Känslan av att varje varv, med mindre och mindre ansträngning, kunna flytta fram gränsen för det man trodde var möjligt, ett snäpp i taget. Köra sporthoj som en sporthoj ska köras helt enkelt.

På gatan får jag inte det flowet alls. Då måste jag avdela en hel del koncentration från själva körningen till saker som potentiellt kan göra min fru till änka och kidsen utan pappa. Folk utan blinkers tex, rådjur, olja, grus, andra hojåkare med förkärlek för mitt körfält i fel riktning mm.

På bana ligger 100% fokus på körningen: på spår, ingångar, bromspunkter och där jävla killen på Bladen som jag aldrig kommer om...:D

På gata är det mest transport

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ha ha Vilken rolig tråd.

Någon som inte gillar banåkning och han fick hela SH på sig. Alla "du ska ut på bana" fanatiker blev målösa och behöver skylla på fart, nedlägg mm.

Inse alla gillar inte banåkning och trivs bättre på landsvägen. Alla är inte lika och tur är väl det.

Tur ? Kanske därför har vi en sån jävla massa sopor på landsvägen ? För att de inte åker till en bana och lär sig bromsa och svänga ordentligt...utan gör sin träning på en väg.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tur ? Kanske därför har vi en sån jävla massa sopor på landsvägen ? För att de inte åker till en bana och lär sig bromsa och svänga ordentligt...utan gör sin träning på en väg.

Japp för alla kan ju inte vara lika perfekta och skickliga som du och jag!? :D

// Niklas

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag kan nog erkänna att jag är i ung samma sits som sporthans.

Problemet kan ju ha att göra med banlayouten också.
Dom enda två banorna jag kört, gotland ring och sviestad är ju som natt och dag, sviestad blir tråkig redan efter första tillfället där, medans gotland ring är betydligt mer varierad och klart roligare.

Sen trivs jag bättre körande själv också, annars är det bara en massa folk som ska om hela tiden och man känner sig som man är ivägen och blir stressad. (en av dom mer odiplomatiska instruktörerna på sviestad skällde tom ut mig för jag körde för långsamt och hamna efter)

Sen känns det iaf som jag pressar mig själv mer på bana än på väg vilket antagligen ökar risken för avkörning (vilket jag fick prova på på gotland) jämfört när jag kör på allmän väg. (och ja, jag förstår att det är jävligt mycket bättre att köra av på bana än på allmän väg)

Kommer säkert att bli nån bankörning då och då, men det är inte nåt som ens kommer i närheten av att dra lika mycket som att ge sig ut på nån krokig väg i trakten.

Dark_Messenger

Guest
Tyckte mig sett det här någonstans:rolleyes:

Unless you’re a drag racer, corners are what bikes are all about. They’re the holy grail and the bread and butter of biking, but few riders really understand them in depth. You can tell the ones who do - they’re faster, safer and have more fun than the unenlightened.

Vilket load of crap! Så du insinuerar att alla som inte har kört bana eller har "full förståelse för kurvor" inte är riktiga hojåkare?

:rofl
:tummenupp

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Jag har noll koll på banor i Sverige och banor i allmänt men har halvt om halvt bestämt mig för att testa på det nästa år.

Har haft en bild av att svenska banor är av modellen "för små" men att det säkert är roligare än man föreställt sig, nu blir man dock fundersam. Hur många böjar finns det egentligen på Kinnekulle o de andra? :confused:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Exakt! Just priset och vädret visar vilka som är entusiaster och vilka som bara vill prova på. Av just den anledningen tror jag att en bana i Stockholm bara skulle användas av oss som iaf åker land å rike runt för att köra bana. En bandag är ju ca 2000kr om man ska iväg nånstans, men visst, det blir ju lite billigare om man bara har 3-4 mil till banan. Men likväl, många tror ju att man bara kan sticka iväg å dra några varv, och sen åka till Rosenhill å fika. Dom varven skulle kosta minst hundringen styck om det skulle gå ihop.

Jag gör så, sticker iväg på eftermiddan o kör några varv o åker hem :D
De e fint me åsen 5km bort :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Just kinnekulle har jag svårt att tänka mig vara en härlig mc-bana... skyddsräcket sitter ju nästan mitt i banan ibland = inge skoj att åka av.

Men för MC och speciellt nybörjare så är det nog inte storleken på banan som avgör.

Nu är jag inte särskilt erfaren (snarare totalt oerfaren) av bankörning med MC men jag har kört en del på bana med bil.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln