Att något räcke sitter nära tänker man inte på när man kör...
Och här har du satt pricken över i-et i huvudinnehållet (förutom ren körteknik) som SMC´s BKK och Sporthojskurser går ut på. Nämligen att börja tänka lite på VAD man igentligen gör för att på så sätt kunna VÄLJA vilka risker man utsätter sig för!
Vad jag menar är att vet man om farorna/riskerna (sk. riskmedvetenhet) kan man göra ett AKTIVT val av OM man vill ta risken eller ej. Vet man inte om risken (dvs. inte tänker på den någon gång alls) kör man kanske ovetandes om över vad man riskerar med sin körning/körstil.
Kinnekulle är en fantastiskt rolig bana att köra på, tycker jag, och jag kör där själv en hel del. Inte snabbast men stundtals går det undan. Banan är, sedan 1997 inte godkänd för tävling med mc. Efter en otäck olycka på en tävling där en Norsk förare vid namn Noteng (stavning?) blev allvarligt skadad när han i över 240km/h gick av i snabbvänstern under bron och slog i Armacoräcket, som för övrigt sedan ett fåtal år är flyttat. Så jag är väl medveten om riskerna med det jag gör varför mitt val är AKTIVT!
Kanske låter dumdristigt att medvetet utsätta sig för större risker än nödvändigt men vi är alla olika och vi lever för olika saker och under olika perioder i livet. Hade jag haft små barn hade jag exempelvis medvetet valt bort bankörning på några av de banor där jag idag kör.
Samma tankesätt kan vi ta med oss ut i trafiken. Ett exempel på det är:
- Du kör på din favotitväg (ex. kurvig 70-väg utanför tätbebyggt område), det är torr och fin asfalt och god sikt i övrigt. Din hastighet är hög, högre än tillåtet men du tycker själv inte att det går RIKTIGT fort så du kan köra avslappnat (ex. inte hålla hårt i styret).
Efter ett tag kommer du ikapp en bil på en raksträcka. Du kör mer än dubbelt så fort som bilen och tänker:
1.) Kommer några mötande?
Svar: Nej det är fritt att köra om!
Slut på exemplet:
Finns det EN extra fråga vi kan ställa oss för att minska risken att råka ut för en olycka i samband med omkörningen av bilen? För att få svar på den frågan kan vi ta hjälp av olycksstatistiken.
Singelolyckorna är den enskillt största olyckstypen men genom att öva upp vår körteknik och medvetenhet i hur vi kör OCH att välja att köra avslappnat (se texten ovan) har vi gjort det vi fn. kan (nåja, en STOR del av vad vi kan) för att undvika en olycka (singelolycka i alla fall).
Vilken olyckstyp är då den näst största enl. statistiken?
...
Sk. mötesolyckor dvs. där ett fordon byter färdriktning och därmed korsar vår körbana alternativt våran tänka körväg.
Nu tillbaks till mitt lilla exempel. Hur lyder nu ett exempel på EN fråga till vi kan ställa oss EFTER att vi gjort bedömningen att det är fritt att köra om?
...
2.) Kan bilen som jag planerar köra om byta färdritkning? Finns det en avtagsväg eller någonting framför bilen som gjör att den också kommer/kan påbörja en omkörning?
Svarar vi nej på denna frågan är det säkrare att genomföra omkörningen än om vi BARA väljer att besvara fråga nr. 1 i exemplet!
Nu var detta OT men tillfället dök upp och jag hoppas ni haft ork att läsa hela vägen hit och att ni bara ägnar en minut eller två åt att reflektera/fundera på det jag skriver. Ni behöver inte hålla med mig men lägg åt minstånde lite tid på att fundera på det!
Mvh!
// Niklas