Banåkning är inte min grej...

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är en jäkla tur. Annars skulle alla vara lika fullkommliga som mej på att köra hoj ute på bogan eller bulten. Lika snabba och säkra. Tiderna i Superbike skulle vara asevärt mycket bättre och olyckorna skulle vara lika med 0 ute på vägarna. Försäkringsbolagen skulle få svårt att motivera en premie över 100:- per år och alla bilar skulle kunna ta hyra som koner ute på vägarna. Tänk på den kostnaden.



Glömde jag säga att alla MC forum skulle bli dötrista med tanke på min ödmjukhet :)

Menar du att du har en premie på över 100 kr per år för din 800:a ?? Varför ? Räknar de inte premier med effekt och vikt som koeff. ?

:blah
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ha ha ha :)


Du fick mej. Men vem vet vad som lurar i vassen.

Jag undrade just om jag skulle få ett ilsket hugg eller ett kul svar från någon som har sinne för humor ! :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det är inga nürburgrings direkt... :(


Om du menar Nordsleife (hmm, stavning???) så har du helt rätt. Men å andra sidan har vi, som tur är, avsevärt mindre dödsolyckor på våra banor jämfört med just Nordsleife i Tyskland!

För övrigt är ju det ingen avslyst bana utan en enkelriktad landsväg och en känd man vid namn Helmut Dähne kläckte en gång (minst) ur sig att man lär inte känna den banan för än efter MINST 1000 varv! :va

Mvh!
// Niklas

Va fan! Du har ju inte ens knäpuckar...förstår att du tyckte körningen var tråkig. Jag menar, hur många av alla som skrapat sina puckar första gången i sitt liv har en likgiltig inställning till denna händelse. Första knäpucksskrapdagen är dagen D i ens liv :). Måste ju skrapa puckar!!! Köp puckar och anmäl dig till fler bandagar!


Näpp, håller inte med dig!

Brydde mig inte för 5 öre om jag skarpade kräpuckarna (och fortfarande var uppe rullandes på hjulen :D ) inte ens den dagen det skedde första gången!

Varför? Tja, jag tyckte väl att det kanske inte riktigt hörde till vad som var viktigt i min körning utan såg väl mera min egna utveckling OCH att jag vara snabbare än några av mina kompisar (på bana) som skrapade knäpuckar, vilket gav en större tillfredsställelse! :D

Men smaken är som baken och du får ju tycka som DU vill så tycker jag som JAG vill! :pannkyss :D

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag kommer ihåg första gången jag körde på bana, som dessutom var min licenstagning. Det var totalt den värsta upplevelsen jag haft. Det kändes som jag skulle ramla i alla kurvor, det gick långsamt, kom in gråtandes och ville aldrig köra igen.

Som tur var så tog jag mig mod att köra fler bandagar efter det. Nu finns det inget bättre. Adrenalinet man får när man inför en kurva känner " helvete det här kommer aldrig gå". Och du kommer ut ur kurvan med det största leendet någonsin för att du klarade dig igenom.

Eller efter att du kommer ut på start och målrakan och tittar ner på latimern och inser att du precis kapade 1 sekund på ditt personbästa, hell yeh!!

Men som sagt, alla har vi olika passioner.

App app app, första var väl på GR med din sambo som guide :tungan

Själv hade jag typ samma känsla som Alicia första gången, men fan vad kul det är när man förbättrar sig och lär sig köra bättre, inte alltid snabbar men bättre.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Just kinnekulle har jag svårt att tänka mig vara en härlig mc-bana... skyddsräcket sitter ju nästan mitt i banan ibland = inge skoj att åka av.

Kinnekulle är en fantastikst rolig bana att köra hoj på, fast man lär sig den inte efter bara ett par var! Kanske därför den är så rolig? Att något räcke sitter nära tänker man inte på när man kör...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Att något räcke sitter nära tänker man inte på när man kör...

Och här har du satt pricken över i-et i huvudinnehållet (förutom ren körteknik) som SMC´s BKK och Sporthojskurser går ut på. Nämligen att börja tänka lite på VAD man igentligen gör för att på så sätt kunna VÄLJA vilka risker man utsätter sig för!

Vad jag menar är att vet man om farorna/riskerna (sk. riskmedvetenhet) kan man göra ett AKTIVT val av OM man vill ta risken eller ej. Vet man inte om risken (dvs. inte tänker på den någon gång alls) kör man kanske ovetandes om över vad man riskerar med sin körning/körstil.

Kinnekulle är en fantastiskt rolig bana att köra på, tycker jag, och jag kör där själv en hel del. Inte snabbast men stundtals går det undan. Banan är, sedan 1997 inte godkänd för tävling med mc. Efter en otäck olycka på en tävling där en Norsk förare vid namn Noteng (stavning?) blev allvarligt skadad när han i över 240km/h gick av i snabbvänstern under bron och slog i Armacoräcket, som för övrigt sedan ett fåtal år är flyttat. Så jag är väl medveten om riskerna med det jag gör varför mitt val är AKTIVT!

Kanske låter dumdristigt att medvetet utsätta sig för större risker än nödvändigt men vi är alla olika och vi lever för olika saker och under olika perioder i livet. Hade jag haft små barn hade jag exempelvis medvetet valt bort bankörning på några av de banor där jag idag kör.

Samma tankesätt kan vi ta med oss ut i trafiken. Ett exempel på det är:
- Du kör på din favotitväg (ex. kurvig 70-väg utanför tätbebyggt område), det är torr och fin asfalt och god sikt i övrigt. Din hastighet är hög, högre än tillåtet men du tycker själv inte att det går RIKTIGT fort så du kan köra avslappnat (ex. inte hålla hårt i styret).

Efter ett tag kommer du ikapp en bil på en raksträcka. Du kör mer än dubbelt så fort som bilen och tänker:

1.) Kommer några mötande?
Svar: Nej det är fritt att köra om!

Slut på exemplet:
Finns det EN extra fråga vi kan ställa oss för att minska risken att råka ut för en olycka i samband med omkörningen av bilen? För att få svar på den frågan kan vi ta hjälp av olycksstatistiken.

Singelolyckorna är den enskillt största olyckstypen men genom att öva upp vår körteknik och medvetenhet i hur vi kör OCH att välja att köra avslappnat (se texten ovan) har vi gjort det vi fn. kan (nåja, en STOR del av vad vi kan) för att undvika en olycka (singelolycka i alla fall).

Vilken olyckstyp är då den näst största enl. statistiken?

...


Sk. mötesolyckor dvs. där ett fordon byter färdriktning och därmed korsar vår körbana alternativt våran tänka körväg.

Nu tillbaks till mitt lilla exempel. Hur lyder nu ett exempel på EN fråga till vi kan ställa oss EFTER att vi gjort bedömningen att det är fritt att köra om?

...

2.) Kan bilen som jag planerar köra om byta färdritkning? Finns det en avtagsväg eller någonting framför bilen som gjör att den också kommer/kan påbörja en omkörning?

Svarar vi nej på denna frågan är det säkrare att genomföra omkörningen än om vi BARA väljer att besvara fråga nr. 1 i exemplet!

Nu var detta OT men tillfället dök upp och jag hoppas ni haft ork att läsa hela vägen hit och att ni bara ägnar en minut eller två åt att reflektera/fundera på det jag skriver. Ni behöver inte hålla med mig men lägg åt minstånde lite tid på att fundera på det!

Mvh!
// Niklas
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Och här har du satt pricken över i-et i huvudinnehållet (förutom ren körteknik) som SMC´s BKK och Sporthojskurser går ut på. Nämligen att börja tänka lite på VAD man igentligen gör för att på så sätt kunna VÄLJA vilka risker man utsätter sig för!

Du har naturligtvis helt rätt. Jag uttryckte mig talspråkligt, avsiktligt slarvigt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Du har naturligtvis helt rätt. Jag uttryckte mig talspråkligt, avsiktligt slarvigt.

Nej, det tycker jag inte! Mitt inlägg var inte i första hand riktat till dig utan ett allmänt inlägg riktat till alla läsare. Jag använde bara din mening som "avstamp" till mitt inlägg!

För när jag kör tänker jag inte heller på vad som KAN hända (det har jag redan tänkt på INNAN jag börjar köra) utan då har jag full fokus på min körning (vad jag gör, när och hur mycket). Den dagen jag inte längre klarar att ha full fokus på min körning är det dax att ta en paus!

Mvh!
// Niklas
 

hampe_r6

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
kristianstad
Hoj
yamaha r6 / aprilia RS 125
hej du ja e så lessen att du inte gillade att köra på bana... tyvärr har jag inget mc kort o kommer aldrig att få det haha.. men jag tittar .. min grabb kör roadracing o det e en sån kick att kolla.... jag hoppas du kommer o kollar nån gång det e kuuuuul.... ha det gott....
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
App app app, första var väl på GR med din sambo som guide :tungan

Själv hade jag typ samma känsla som Alicia första gången, men fan vad kul det är när man förbättrar sig och lär sig köra bättre, inte alltid snabbar men bättre.

Haha det har du rätt i. Har förnekat den händelsen tror jag :D
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Brydde mig inte för 5 öre om jag skarpade kräpuckarna (och fortfarande var uppe rullandes på hjulen :D ) inte ens den dagen det skedde första gången!

Varför? Tja, jag tyckte väl att det kanske inte riktigt hörde till vad som var viktigt i min körning utan såg väl mera min egna utveckling OCH att jag vara snabbare än några av mina kompisar (på bana) som skrapade knäpuckar, vilket gav en större tillfredsställelse! :D

Men smaken är som baken och du får ju tycka som DU vill så tycker jag som JAG vill! :pannkyss :D

Mvh!
// Niklas

Helt rätt, man ska inte behöva känselspröt för att veta var man har hojen ;)
men lite fränt är det allt :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker hela inlägget av trådstartaren är en paradox.

Först får man intrycket att denna killen är den typen av biker som mest uppskattar miljöombytet man får genom att åka touring, titta på blommorna och lukta på koskiten. Och jag tänkte att här passar en customhoj eller en glidare bra och det säger jag utan att lägga någon negativ stämpel på sådana hojar.

Sedan kommer följande citat som jag faktiskt inte förstår hur man kan ens försöka prakticera på gatan. (Förutom i några enstaka kurvsektioner.)

"Men glädjen i hojåka handlar för mig om balansen mellan full kontroll och totalt kaos. man kör där på vägen, och måste
använda hela sitt sinne och kropp för att få allt att funka.
Varje kurva och krön bjuder på en ny situation som man måste behärska. Man vet att en felaktig bedömning av läget kan
resultera i något hemskt, men emmellanåt stämmer allt, och man känner sig som kung över hela världen."

:va
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag tycker hela inlägget av trådstartaren är en paradox.

Först får man intrycket att denna killen är den typen av biker som mest uppskattar miljöombytet man får genom att åka touring, titta på blommorna och lukta på koskiten. Och jag tänkte att här passar en customhoj eller en glidare bra och det säger jag utan att lägga någon negativ stämpel på sådana hojar.

Sedan kommer följande citat som jag faktiskt inte förstår hur man kan ens försöka prakticera på gatan. (Förutom i några enstaka kurvsektioner.)

"Men glädjen i hojåka handlar för mig om balansen mellan full kontroll och totalt kaos. man kör där på vägen, och måste
använda hela sitt sinne och kropp för att få allt att funka.
Varje kurva och krön bjuder på en ny situation som man måste behärska. Man vet att en felaktig bedömning av läget kan
resultera i något hemskt, men emmellanåt stämmer allt, och man känner sig som kung över hela världen."

:va


Jo visst kan det låta paradoxalt allt men jag tror jag förstår precis vad han snackar om (tror skrev jag :D ).

Landsvägen innebär oändlig variation av dels hur kurvorna i sig ser ut för att inte snacka om alla möjliga kombinationer som finns. Att få till en perfekt kurvtagning eller serie av kurvor är näst intill en omöjlighet ens på bana där man upprepar samma kurva/kombination om och om och om igen. Är då inte utmaningen bra mycket större ute på landsväg (farligare men större utmaning)?

Eftersom landsvägen ger nya (läs okända) utmaningar varje gång, varje minut varje sekund finns då inte risken att man blir förblindad av det kaos som också kan betecknas som rus eller drift/adrenalin (kalla det vad ni vill). Jämför man den situationen med hur det är att köra på bana så förstår jag trådskaparen!

MEN...och detta är ett stor sådant! Om jämförelsen inte skall halta skall man utsätta sig för samma nivå av adrenalinkick på bana som det innebär att köra på landsväg (var denna nivå går är ju i alla högsta grad individuell). Men generellt innebär det att man måste välja (nåja försöka i alla fall) att köra bra mycket fortare på bana än man gör på motsvarande kurvsektion/vägbredd på vägen.

Är det möjligt utan en massa träning? Nej, JAG tror inte det! Risken för att trigga någon (eller alla) av våra överlevnadsreaktioner och därmed krascha är överhängande så därför kör vi inte så fort när vi första gångerna/första säsongen kör på bana. Det krävs en hel del träning och utmaningen blir i stället att konstant utveckla och förfina sin körteknik vilke tjag upplever ger minst lika mycket tillbaks som att gasa på allmän landsväg och desutom är det bra mycket säkrare!

Titta på utsikten och lukta på blommor och bin (eller koskit som du skrev) har aldrig legat speciellt mycket för mig trots en hel del mil på landsvägar runt om i europa och sverige och jag har ÄNDÅ haft så in i h...vete (ursäkta språket) kul! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Helt rätt, man ska inte behöva känselspröt för att veta var man har hojen ;)
men lite fränt är det allt :yoparty

njae det är väl ett ypperligt sätt att veta var man har asfalten......försök hitta snabba förare (läs race) som inte använder sina puckar. Dock finns det aldrig en anledning att hänga ut som värsta burkslaven i kurvorna, bara sväng tills knäet skrapar i typ. När knät sitter fast mot kåpan och tar i asfalten vet du att det inte går att lägga ner mer ! :D

Visst visst finns ingen anledning att slita en puck per pass, mina håller nåt år eller 2 med mååånga bandagar, som sagt ett bra känselspröt, dippa ner känn efter och lyft upp lite för att veta var marken är
 
Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Har provat lite att köra på bana, dock ingen av de större utan gokart banor både med hoj och gokart.

Och det är skitroligt, men problemet för mig är att när men efter ett antal varv börjar känna det riktiga flytet med att hitta bromspunkter och ingångar i kurvor. :yoparty

Då man får det där tunnelseendet och det känns som man är ett med hojen så kommer illamåendet krypande, och efter det är det bara att bryta och lägga sig i en grässlänt och må skit. :zpy

Har efter ett antal försök insett att bankörning inte är nått för mig, men det är jäkligt skoj att titta på. :squid

Därför valde jag köpa mig en riktigt tung glidare som man kan köra runt och njuta av lukten av koskit och natur med andra hojvänner i ett lagom högt tempo.
För att köra hoj det älskar jag. :hojharley

Men jag förstår att bankörning kan vara bland det roligaste som finns om man slipper att börja må illa. :)
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
haha, du sög ju balle, det var ju därför du tyckte det var tråkigt.
Eller så insåg du inte att en kurva kan tas snabbare och snabbare.
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
OK, hela delen om balansen mellan ordning och kaos var en lite småslarvig metafor, erkännes. Ska passa på att ta en skrivarkurs i stället för en broms- och kurvkurs.

Men ärligt, folks, blir ni inte lite extra fokuserade av tanken på att kroppsskadan/döden är nära? När man bilar så vet man att skulle det gå åt fanders så har man en kasse passiv säkerhet som kommer att skydda en litet grand i alla fall. Nu kan alla experter skriva lite om hur skadad man kan bli när man åker bil, det går bra.

På cykeln finns du. Punkt. Dina beslut i varje givet ögonblick är det som avgör hur en situation avlöper. Oavsett om bedömningen handlar om vilket spår i en kurva som är taktiskt rätt på en bana, eller vilken hastighet som är lämplig på en viss vägsträcka.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top