Banåkning Kinnekulle Ring 2006

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
I år blir det inga förbokningar av platser till Racingworlds körningar på Kinnekulle Ring, men följande gäller:

Racingworlds bankörningskalender för Kinnekulle Ring 2006:

Söndag 14:e maj

Söndag 4:e juni

Måndag 3:e juli


Vi kör 9.00-16.30, och kostnaden är 700:- för en heldag. Du kan vara nybörjare med nytaget körkort, likaväl som erfaren "banräv". Genom att ha fyra grupper med olika tempon (långsam, mellan, mellansnabb och snabb) kan vi erbjuda en givande bandag för alla deltagare.

-Instruktörer finns med ute på banan under hela dagen.
-Ambulans finns på plats.
-Gatukök finns i depån.
-Ljudnivå max 95dB vid förbifartsmätning.

Nytt för i år är att vi inte tillåter oregistrerade eller avställda hojar. Alla hojar skall vara i gatskick, dvs besiktningsbara hos Bilprovningen.

Bokning sker på www.racingworld.se , välj "Anmälan/bokning" i menyn till vänster. Vi har även öppnat bokningen till teorikursen som ges dagen innan körningen, lördag 13:e maj kl.16-20, kostnad 250:-.

Hälsningar

Stefan Magnusson
Racingworld
Email: stefan@racingworld.se
 

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Jag vill, jag vill :banana
Vilken / vilka har ni tänkt anmäla er till gott folk?
 

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Dawan skrev:
Joppe och Dawan ska nog med alla dagar.

Varför blir jag inte förvånad, dom där galningarna ska väl köra alla bandagar som finns :lol
 

Dr.Bike

Guest
Besiktningsbar, eller besiktigad?

Och om den ÄR besiktigad, men man valt att sätta på kraschkåpor då?
(tar den på kärra dit)

Ni får nog fundera på formuleringen där...
Jag har skaffat ett kraschkåpset JUST för att inte skava sönder mina fina originalkåpor.
Då vill jag kunna använda dem på BANA som ju är inhägnat område och INTE omfattas av krav på lyse osv.

Det jag tycker borde vara kravet är att man kan visa upp gällande regbevis samt försäkring.
Det bevisar att hojen är en gathoj.

Besiktningsbar som står i din text - innebär bara att den ska gå att besiktiga, och det betyder ju inte att den ska vara godkänd
(om man ska klyva hår)
Det går ju att besikta ALLA hojar.
Men det är långt ifrån alla som blir godkända. ;)
Jag läser din text som att hojen ska KLARA en besiktning, inte bara vara besiktningsbar.
För det är som sagt alla hojar.


SMC svänger just nu i denna frågan har jag hört, och just för att kunna dra ner på antal försäkringsärenden kommer man att TILLÅTA kraschkåpor, så länge man kan visa regplåt regbevis och försäkring.
 
Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Dr.Bike skrev:
...en massa bra funderingar...
Skicka ett mail till Stefan på Racingworld och fråga honom.
återkom gärna i denna tråden med dom svar som han lämnar.. :tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Aha!

Ok!

Jag trodde Pingvinen var Stefan!

Visste inte vad han hette serrö.

Ok, jag mailar denne Stefan!

Topp!

Edit: Dunno! :tummenupp
 
Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Affe_R1 skrev:
Hur kommer det sig :va

Därför att platserna till körningarna släpps tidigare i år. Men bokar ni i tid nu, så är ni ju iaf garanterade en plats. :tummenupp


Dr.Bike skrev:
Jag trodde Pingvinen var Stefan!

Visste inte vad han hette serrö.

Ok, jag mailar denne Stefan!


Gör det! Jag är säker på att Stefan svarar dig.
 

Dr.Bike

Guest
Stefan svarar:

Hej

Jag skall försöka förtydliga. Motorcykeln skall vara i sådant skick att den kan användas på ett normalt sätt i trafiken. Det betyder att den ska kunna godkännas hos Bilprovningen i det skick du avser att köra den på arrangemanget.

Detta betyder att det går utmärkt att ha glasfiberkåpor, men du måste modifiera dessa så att exempelvis lyktor kan monteras (och faktiskt är monterade också). Att lagen inte kräver att du SKALL köra exempelvis med lyktor på bana innebär INTE att det är din rättighet att göra det, naturligtvis är det arrangören som avgör hur arrangemanget skall se ut. Annars skulle alla inom svensk roadracing kunna komma med sina racehojar, bara för att deras hojar i botten är "gathojar" (naturligtvis med några undantag som 125 & 250 Racer och några till).

Vad gäller backspeglar rekommenderar vi att man montera bort / viker in / tejpar för dessa, för att koncentrationen inte skall störas av det som händer bakom.

Jag vill vara noga med att påpeka att våra arrangemang INTE är någon roadracingträning. Vid roadracingträning handlar det om att köra så fort som möjligt, man testar gränser, man tar tid, man kalkylerar med att köra omkull mer eller mindre frekvent. Våra arrangemang innehåller inga av dessa komponenter. Om du söker dessa komponenter rekommenderar jag att du tar licens och börjar köra RR istället. Om det inte är så är du naturligtvis välkommen till våra arrangemang.


Hoppas att jag har givit klart besked.

Mvh
Stefan Magnusson
Racingworld
Email: stefan@racingworld.se



Så det var några bra svar, men ff några utestående frågor.
T.ex tycker jag inte att RR-förare kan komma med sina "i grunden gathojar" eftersom ju de saknar ett besiktningsprotokoll samt gällande försäkring.

Att jag monterar kåpor beror inte på att jag vill köra snabbare eller under tävlingslika förhållanden påpekar jag vidare, utan detta är bara en ren besparing och försiktighetsåtgärd från min sida eftersom jag INTE är så himla bra på just körningen.

Stefan svarar säkert på detta inom kort.
 

Dr.Bike

Guest
Stefan svarar vidare (på mitt tjat :hihi)


Hej!

Angående bakljus och annat, eftersom SBP inte godkänner att hojen saknar detta så är det inte godkänt hos oss heller. Angående infällda spots bör jag kanske påpeka att de skall vara riktiga lampor, E-märkta (jag har nämligen varit med om att förare kommit med spotlights avsedda för en IKEA-lampa....och då får man inte köra)

Angående det hypotetiska resonemanget om RR-åkare: eftersom många RR-förare kör med hojar som är yngre än 3 år har dessa hojar aldrig varit besiktigade, på samma sätt som de hojar som används på gata och är yngre än 3 år. Det innebär att RR-åkare skulle kunna ställa på och trafikförsäkra hojen över helgen. Ett besiktningsprotokoll (med godkännande) och gällande trafikförsäkring bevisar för övrigt bara att SBP vid besiktningstillället bedömde att hojen var i gatlegalt skick, ingen kan ju veta om/hur den modfierats sedan dess. (vilket man ju inte vet något om för en gathoj heller. min reflektion)

Anledningen till varför vi har dessa regler är försäkringssituationen och juridiken kring denna. Juridiken överensstämmer inte alltid med sunda förnuftet, och tyvärr måste vi då agera utifrån juridiken.

Spontant tycker jag inte att det är nödvändigt för dig att ha kraschkåpor, i synnerhet inte om du nu avser att köra i långsamma gruppen. Det handlar om att hitta flyt i sin körning, att köra mjukt, att hitta spårval, hur man mentalt jobbar med sig själv. Det är nog bättre att gå vår teorikurs kvällen innan än att satsa på kraschkåpor. Jag tycker inte det finns skäl för någon av våra deltagare att ha kraschkåpor och själv har jag alltid kört med originalkåpor på bandagar.

Hoppas detta ger vägledning :)

Mvh
Stefan Magnusson

Senare kommer ett förtydligande på ett snabbmeddelande jag skickat:


Hej (igen) !

Visst får du köra med dina kraschkåpor om du har lyktor, bakljus, blinkers mm. Vi är inte ute efter att "straffa ut" någon, men naturligtvis ska de två små halogenspotarna vara "på riktigt", dvs de skall kunna användas som fullgod belysning då det är mörkt ute. Om så är fallet, och hojen inte är modifierad på andra "besiktningsvidriga" sätt utan i normalt gatskick, så funkar det utmärkt.

Jag var iaf happy med de utförliga svaren, och inrättar mig därefter.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top