2228912 Jag var där i helgen! Jag var riktigt nöjd. Eftersom maxantalet är satt så lågt så blir det fri körning alla dagar och ingen flaggviftning. Det innebär att du om du vill kan köra 8 timmar bana per dag istället för kanske 2 en normal dag på Gelleråsen, iom att du kör när du själv vill och inte enligt klockan är det dessutom perfekt att justera fjädring, diskutera spårval/däck och sedan ge sig ut när man pratat klart och inte när klockan är en viss tid.
Varvtiden ligger strax över minuten och banan är cirka 2 km lång. Den upplevs något smalare än andra banor i Sverige men är både kuperad och varierande. Ut på rakan är det en kurva som är tajt i början och sedan öppnar upp mer och mer lite som Gelleråsen vilket ger en skön känsla ut på rakan. Det finns också en kurva som nyper på slutet ganska likt torpar kurvan på Sviestad banan. Banan är en harmoni banan ungefär som Kinnekulle vilket gör det till en njutning att köra runt, runt, iaf tycker jag det. Eftersom vi som var där bodde på hotellet i Älvdalen så kombinerade vi banåkning med bastu/bubbel så för mig personligen var det min bästa banåkning någonsin. Det finns ett hus med toalett och teorisal. Det finns dessutom ett stort regn/vindskjul med el. Banan ligger cirka 33 mil från Stockholm (precis lika långt som Kinnekulle). Banan här ännu inga bullerbegränsningar eller tidsbegränsningar från kommun eller grannar utan det är Monztabanan själv som har satt reglerna för att inte störa grannarna så respektera detta ni som åker dit.
Tony har fortfarande några platser kvar 16-18 juni så skickat ett mail/PM och boka upp er!
På kvällen satt vi och tittade på crusing i Älvdalen. För en insnöad Stockholmare som jag är var det en intressant upplevelse att se samma bilar åka fram och tillbaka oavsett om det var lunchtid eller kvällstid!
Eftersom banan inte är inhägnad gäller din försäkring precis som på gatan oavsett vilket försäkringsbolag du har (alltså även if och T-H). Du skall alltså inte köra där med en oförsäkrad hoj eftersom det kan vara lite riskabelt för dig själv. (Du skall heller inte köra en oförsäkrad hoj på Gotland eftersom den banan heller inte räknas som inhägnad....)
Det går även bra att höra av sig till mig om man vill hänga med!!!
mvh Johan Hellström
ex roadracingproffs!