Banåkning på Monztabanan

tonytule

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 -05
mckursen.nu kör banåkning på Monztabanan 2-4/6 och 16-18/6

Vi kommer köra 2 grupper så du får köra dubbelt så mycket som på alla andra banåkningar.
3 hela dagar för endast 1500:- Endast LÖrd och Sönd 1100:-

Ev frågor samt anmälan till tony@tulebilskola.se eller tel 0708-273461

Tony
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Jag var där i helgen! Jag var riktigt nöjd. Eftersom maxantalet är satt så lågt så blir det fri körning alla dagar och ingen flaggviftning. Det innebär att du om du vill kan köra 8 timmar bana per dag istället för kanske 2 en normal dag på Gelleråsen, iom att du kör när du själv vill och inte enligt klockan är det dessutom perfekt att justera fjädring, diskutera spårval/däck och sedan ge sig ut när man pratat klart och inte när klockan är en viss tid.

Varvtiden ligger strax över minuten och banan är cirka 2 km lång. Den upplevs något smalare än andra banor i Sverige men är både kuperad och varierande. Ut på rakan är det en kurva som är tajt i början och sedan öppnar upp mer och mer lite som Gelleråsen vilket ger en skön känsla ut på rakan. Det finns också en kurva som nyper på slutet ganska likt torpar kurvan på Sviestad banan. Banan är en harmoni banan ungefär som Kinnekulle vilket gör det till en njutning att köra runt, runt, iaf tycker jag det. Eftersom vi som var där bodde på hotellet i Älvdalen så kombinerade vi banåkning med bastu/bubbel så för mig personligen var det min bästa banåkning någonsin. Det finns ett hus med toalett och teorisal. Det finns dessutom ett stort regn/vindskjul med el. Banan ligger cirka 33 mil från Stockholm (precis lika långt som Kinnekulle). Banan här ännu inga bullerbegränsningar eller tidsbegränsningar från kommun eller grannar utan det är Monztabanan själv som har satt reglerna för att inte störa grannarna så respektera detta ni som åker dit.

Tony har fortfarande några platser kvar 16-18 juni så skickat ett mail/PM och boka upp er!

På kvällen satt vi och tittade på crusing i Älvdalen. För en insnöad Stockholmare som jag är var det en intressant upplevelse att se samma bilar åka fram och tillbaka oavsett om det var lunchtid eller kvällstid! :tungan

Eftersom banan inte är inhägnad gäller din försäkring precis som på gatan oavsett vilket försäkringsbolag du har (alltså även if och T-H). Du skall alltså inte köra där med en oförsäkrad hoj eftersom det kan vara lite riskabelt för dig själv. (Du skall heller inte köra en oförsäkrad hoj på Gotland eftersom den banan heller inte räknas som inhägnad....)

Det går även bra att höra av sig till mig om man vill hänga med!!!

mvh Johan Hellström
ex roadracingproffs! :)
 

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Gävle
Hoj
non
JohanFÖK skrev:
2228912 Jag var där i helgen! Jag var riktigt nöjd. Eftersom maxantalet är satt så lågt så blir det fri körning alla dagar och ingen flaggviftning. Det innebär att du om du vill kan köra 8 timmar bana per dag istället för kanske 2 en normal dag på Gelleråsen, iom att du kör när du själv vill och inte enligt klockan är det dessutom perfekt att justera fjädring, diskutera spårval/däck och sedan ge sig ut när man pratat klart och inte när klockan är en viss tid.

Varvtiden ligger strax över minuten och banan är cirka 2 km lång. Den upplevs något smalare än andra banor i Sverige men är både kuperad och varierande. Ut på rakan är det en kurva som är tajt i början och sedan öppnar upp mer och mer lite som Gelleråsen vilket ger en skön känsla ut på rakan. Det finns också en kurva som nyper på slutet ganska likt torpar kurvan på Sviestad banan. Banan är en harmoni banan ungefär som Kinnekulle vilket gör det till en njutning att köra runt, runt, iaf tycker jag det. Eftersom vi som var där bodde på hotellet i Älvdalen så kombinerade vi banåkning med bastu/bubbel så för mig personligen var det min bästa banåkning någonsin. Det finns ett hus med toalett och teorisal. Det finns dessutom ett stort regn/vindskjul med el. Banan ligger cirka 33 mil från Stockholm (precis lika långt som Kinnekulle). Banan här ännu inga bullerbegränsningar eller tidsbegränsningar från kommun eller grannar utan det är Monztabanan själv som har satt reglerna för att inte störa grannarna så respektera detta ni som åker dit.

Tony har fortfarande några platser kvar 16-18 juni så skickat ett mail/PM och boka upp er!

På kvällen satt vi och tittade på crusing i Älvdalen. För en insnöad Stockholmare som jag är var det en intressant upplevelse att se samma bilar åka fram och tillbaka oavsett om det var lunchtid eller kvällstid! :tungan

Eftersom banan inte är inhägnad gäller din försäkring precis som på gatan oavsett vilket försäkringsbolag du har (alltså även if och T-H). Du skall alltså inte köra där med en oförsäkrad hoj eftersom det kan vara lite riskabelt för dig själv. (Du skall heller inte köra en oförsäkrad hoj på Gotland eftersom den banan heller inte räknas som inhägnad....)

Det går även bra att höra av sig till mig om man vill hänga med!!!

mvh Johan Hellström
ex roadracingproffs! :)

Du skriver att man inte "ska" köra där med oförsäkrad hoj. Är det något man gör på egen risk, ungefär som att man inte kör i trafiken men oförsäkrat. Eller är det stopp från banägarna? Jag e ju sugen att testa den, kör dock en ofärsäkrad hoj...
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Svar till Söderlund:
Att köra oförsäkrad hoj på Monzta eller Gotland är (troligtvis) samma sak som att köra på allmän väg när det gäller försäkringen. Det innebär alltså att om du som kör oförsäkrat kör på en annan och bedöms som vållande kommer TFF (TrafikFörsäkringsFöreningen) att gå in och ersätta alla dina skador (förutom hojen) och motpartens alla skador (inkl hojen) plus eventuella skador i omgivningen. Därefter kan TFF ringa dig och vilja ha ersättning för alla utlägg. Eftersom de flesta som kör oförsäkrat i trafiken inte är välmående svensson med hygglig inkomst är det inte så stor idé för TFF att driva några ersättningskrav, men om du och jag gör något liknande och TFF får "punga" ut med några hundratusen då finns det en möjlighet att de sedan ringer den oförsäkrade, vållande trafikanten och vill ha tillbaka pengarna.
Det är alltså ingen annan som kan komma till korta av att du kör en oförsäkrad hoj, det är bara du själv som kan råka illa ut och då menar jag ekonomiskt.

mvh Johan Hellström
 

sandstream

Guest
JohanFÖK skrev:
2229346 Svar till Söderlund:
Att köra oförsäkrad hoj på Monzta eller Gotland är (troligtvis) samma sak som att köra på allmän väg när det gäller försäkringen. Det innebär alltså att om du som kör oförsäkrat kör på en annan och bedöms som vållande kommer TFF (TrafikFörsäkringsFöreningen) att gå in och ersätta alla dina skador (förutom hojen) och motpartens alla skador (inkl hojen) plus eventuella skador i omgivningen. Därefter kan TFF ringa dig och vilja ha ersättning för alla utlägg. Eftersom de flesta som kör oförsäkrat i trafiken inte är välmående svensson med hygglig inkomst är det inte så stor idé för TFF att driva några ersättningskrav, men om du och jag gör något liknande och TFF får "punga" ut med några hundratusen då finns det en möjlighet att de sedan ringer den oförsäkrade, vållande trafikanten och vill ha tillbaka pengarna.
Det stämmer inte riktigt.

Citat från TFFs sajt (som varit uppe i en annan tråd):

"Återkrav av utbetald skadeersättning

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."


Vid en krock på allmänväg, som Monzta eller Gotland Ring, lär det max bli 3.970:- som den oförsäkrade får betala plus den normala taxan för ett fordon i trafik som saknar trafikförsäkring.
 

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Gävle
Hoj
non
sandstream skrev:
2229368 Det stämmer inte riktigt.

Citat från TFFs sajt (som varit uppe i en annan tråd):

"Återkrav av utbetald skadeersättning

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."


Vid en krock på allmänväg, som Monzta eller Gotland Ring, lär det max bli 3.970:- som den oförsäkrade får betala plus den normala taxan för ett fordon i trafik som saknar trafikförsäkring.

Åhh fan, men den "normala taxan för ett fordon" har för mig de ligger på ca 200 kr per dag, kan väl inte utkrävas på en racehoj, den går ju inte att regga? Så om du orskar en olycka på allmän väg utan försäkring så är det högsta beloppet du får betala 3970 kr? Detta låter konstigt, säg att du skulle krascha någon som som får sitta i rullstol resten av sitt liv, då kommer TFF att få betala miljon-belopp till den personen. Menar du att jag slipper undan med 3970 kr? Elr kommer det krav/stämmningar från annat håll då?
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
jonas47 skrev:
2229476 går ryckten om att den banan är sjukligt smal...
har jag fel??
Nej det har du inte, den är smalare än Rättviks gocart bana. Men den är kul, har bra harmoni och det är svårt att köra om. Dessutom har någon hällt ut olja för att burna på i en av kurvorna, mitt i idealspår.(fick fetsläpp där på invigningen). Toppfarten är inte så hög (210), så den borde vara kanon för motard. Dock är depå in/ut farten hel kass eller rättare sagt obefintlig. Men i det stora hela är värd att besöka.
 

cob

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
00, honda, cbr
MickeG skrev:
2229529 Nej det har du inte, den är smalare än Rättviks gocart bana. Men den är kul, har bra harmoni och det är svårt att köra om. Dessutom har någon hällt ut olja för att burna på i en av kurvorna, mitt i idealspår.(fick fetsläpp där på invigningen). Toppfarten är inte så hög (210), så den borde vara kanon för motard. Dock är depå in/ut farten hel kass eller rättare sagt obefintlig. Men i det stora hela är värd att besöka.


Hur är säkerheten, dvs avåkningzoner, lekkahav, mm?

//cob
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Olle som driver sommaraktiviteterna har röjt av längs bankanten. Det finns avvåkningszoner som är tillräckliga runt nästan hela banan. Det är en fiskestuga som står lite dumt och skall flyttas någon gång under året. Så säkerheten är enligt mig tillräcklig.

Avåkningszonerna är blandat sand och småsten. Eftersom detta är första året har Olle en del planer när det gäller avvåkningszonerna tex att de skall lägga bark på en del ställen för att öka säkerheten. Bark finns tydligen i överskott i området så det är både billigt och bra.

Jag åkte tyvärr av förra fredagen ut på rakan och både jag och hojen fick spendera lite tid i avvåkningszonen och det gick bra för mig och ganska bra för hojen...

/ Johan
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
cob skrev:
2229539 Hur är säkerheten, dvs avåkningzoner, lekkahav, mm?

//cob
Ganska bra faktiskt, men den första högern skulle behöva en större avåkningszon, men enligt Olle äger dom inte mark för att bygga ut. Om du kollar banskissen är det rakan som ligger längst från älvrakan, dvs där depå in/utfart är och är den första högerkurvan du kommer till, snäv in men sen öppnar den sig ut på älvrakan (som är 12m bred). Sen har vi kurvan med oljefläckarna som behöver större avåkningszon, in i den går det som fortast (det är den andra långa högern)
 

sandstream

Guest
Söderlund skrev:
2229509 Åhh fan, men den "normala taxan för ett fordon" har för mig de ligger på ca 200 kr per dag, kan väl inte utkrävas på en racehoj, den går ju inte att regga? Så om du orskar en olycka på allmän väg utan försäkring så är det högsta beloppet du får betala 3970 kr? Detta låter konstigt, säg att du skulle krascha någon som som får sitta i rullstol resten av sitt liv, då kommer TFF att få betala miljon-belopp till den personen. Menar du att jag slipper undan med 3970 kr? Elr kommer det krav/stämmningar från annat håll då?
Enligt deras egen text så kan det max bli en tiondels basbelopp oavsett hur mycket skada du orsakar om du inte uppfyller något av kraven som också anges, avsiktligt, rattfylla osv.

Har du den vanlig trafikförsäkringen så täcker den skador upp till 300 miljoner har jag för mig.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Jag pratade precis med Ducceklubben som varit på Monztabanan i helgen. Dem var 29 stycken på lördagen och många var lite skeptiska innan de kom dit. Det var dock bara glada miner efteråt!

Om du var där i helgen får du gärna skriva något i tråden om vad du tyckte!

/ Johan
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
MickeG skrev:
2229658 Sen har vi kurvan med oljefläckarna som behöver större avåkningszon, in i den går det som fortast (det är den andra långa högern)
Japp. Denna studerade jag nogrannt i söndags :crash Det gick bra - både för mig å hojjen, men det kändes lite fel att bara rulla över gruset och barken. Kanske funkar bättre om jag försöker "crasha rätt" som jag blev instruerad till efteråt. Jag har ju själv förklarat för andra tidigare, men när det väl gällde så blev det hjärnsläpp...
Hur som helst, en skitkul bana!! :banana Kurvig å tight, men passar utmärkt med min klena hoj.
Jag skall dit igen :rock
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Söderlund skrev:
2229307 Du skriver att man inte "ska" köra där med oförsäkrad hoj. Är det något man gör på egen risk, ungefär som att man inte kör i trafiken men oförsäkrat. Eller är det stopp från banägarna? Jag e ju sugen att testa den, kör dock en ofärsäkrad hoj...
Hittade just hit (lite sent...) men kan för ordningens skull svara lite på detta.

Det som Sandstream mf.l säger om ersättningen/belopp om du kör oförsäkrat stämmer säkert. Däremot har banuthyraren, alltså Olle Ericson/ägarna, skrivit i uthyrningsavtalet att oförsäkrade hojar inte tillåts på banan. Vilket inte är så mycket att argumentera med, det är så man vill ha det.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jåke skrev:
2248923Det som Sandstream mf.l säger om ersättningen/belopp om du kör oförsäkrat stämmer säkert. Däremot har banuthyraren, alltså Olle Ericson/ägarna, skrivit i uthyrningsavtalet att oförsäkrade hojar inte tillåts på banan. Vilket inte är så mycket att argumentera med, det är så man vill ha det.

Jag är konstant förvirrad här på forumet vad gäller banåkning och försäkring. Ingen tycks veta vad som gäller. Hur som helst - en av de saker som gör mig allra mest förvirrad är talet om försäkrat kontra oförsäkrat:

- Om jag åker bana, och då menar jag en "vanlig bana" som räknas som inhägnat område - är det då skillnad på att inte ha någon försäkring överhuvudtaget, och att ha en trafikförsäkring men som inte gäller på bana? Alltså - eftersom jag har Trygg Hansa vars trafikförsäkring inte gäller på bana, är jag då lika oförsäkrad som en som inte har någon försäkring överhuvud taget? Eller är jag ändå försäkrad mitt i all oförsäkring?
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Monzta, ni menar möjligtvis inte Monza? :va
Eller är det 2 olika banor?
Har aldrig hört talas om Monzta.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top