Banåkning på Monztabanan

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
sandstream skrev:
2229713 Har du den vanlig trafikförsäkringen så täcker den skador upp till 300 miljoner har jag för mig.

Så allt över 300 mille får man pröjsa själv ? :)
Fan 1 miljon hit eller dit är ju inte så mycke i sammanhanget om man sprängt den gränsen redan.
Den räkningen blir jobbig o betala om den dipmer ner i brevlådan.
Undra om man kan betala in miljon belopp me internet banken ;)

sorry lite OT

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Svar till nazurro:
1.
Helt rätt ingen i hela Sverige vet vad som gäller och det är därför både du och jag och alla andra tycker att det är förvirrat. Det finns dock väldigt många människor som försöker sig på en tolkning och det är där man kan få olika besked.

2.
Ja, det är skillnad. Eftersom ingen i Sverige vet om trafikförsäkringen gäller eller inte gäller på bana är det alltid bättre att ha en trafikförsäkring än att inte ha en alls. Den dagen det inträffar en olycka på tex Anderstorp och olyckan hamnar i domstol så kommer vi veta om trafikförsäkringen gällde den dagen eller inte. Om man då kommer fram till att Trafikskadelagen gäller så måste Trygg-Hansa iaf betala ut trots att de själva säger att den inte gäller på banan. Detta eftersom Trafikskadelagen styr Trafikförsäkringen och inte Trygg-Hansa.

Blev det lite klarare?

/ Johan H

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
JohanFÖK skrev:
2253677 Svar till nazurro:
1.
Helt rätt ingen i hela Sverige vet vad som gäller och det är därför både du och jag och alla andra tycker att det är förvirrat. Det finns dock väldigt många människor som försöker sig på en tolkning och det är där man kan få olika besked.

2.
Ja, det är skillnad. Eftersom ingen i Sverige vet om trafikförsäkringen gäller eller inte gäller på bana är det alltid bättre att ha en trafikförsäkring än att inte ha en alls. Den dagen det inträffar en olycka på tex Anderstorp och olyckan hamnar i domstol så kommer vi veta om trafikförsäkringen gällde den dagen eller inte. Om man då kommer fram till att Trafikskadelagen gäller så måste Trygg-Hansa iaf betala ut trots att de själva säger att den inte gäller på banan. Detta eftersom Trafikskadelagen styr Trafikförsäkringen och inte Trygg-Hansa.

Blev det lite klarare?

/ Johan H

Jo det förklarar ju ett och annat. Om inte annat så vet jag nu varför jag inte vet något om det här :)
Men detta kanske du skulle kunna svara på det här (jag hoppas att ditt svar ska lugna mig):

Om jag har trafikförsäkring, oavsett vilket försäkringsbolag, och jag åker bana - kan jag riskera att få betala (ur egen ficka) mer än skadorna på min egen hoj? Jag tänker på t.ex andra personers hojar, andra personers sjukvård eller att vanlig svensk sjukvård inte skulle gälla på vanliga villkor (lr något annat svindyrt som gör att man får gå i personlig konkurs =P).

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha