Banåkningen är död

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Hur är det med vållandet? Jag måste väl vara vållande? Uppsåt? Nån som vet eller gissar alla?
Jag vet att man måste bedömas vara vållande. Ditt fel -> du pröjsar, icke ditt fel -> du pröjsar icke.

Vad som gäller vid vållandeförbehåll (båda parter anses vållande) vete tusan.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
valmers skrev:
Med största sannolikhet, ja. Det faktum att i stort sett alla allmänhetens banåkningar sker på inhängnat tävlingsområde ger försäkringsbolagen denna möjlighet.

Det där är bara en gissning, banorna har inte inhägnats mer nu än för 2 år sedan.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Bingo skrev:
Alltså, det är inte ett kryphål de hittat. De har tidigare varit generösare än vad lagen kräver och är det inte längre.

Försök att lura i ngn annan att ett försäkringsbolag betalar ut ngt som dom inte behöver, no way !

Fakta är att man försöker att tolka annorlunda än tidigare, dvs HITTA ett KRYPHÅL, från en lag som säger att trafikförsäkringen ska täcka.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
valmers skrev:
Nej, det är ingen gissning, det är en högst rimlig tolkning av TSL.

Om det inte är en gissning så kanske du kan presentera vilken lag och vilka paragrafer du hänvisar till och bringa oss andra gissare lite klarhet i detta.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gixxer 1000 skrev:
Om det inte är en gissning så kanske du kan presentera vilken lag och vilka paragrafer du hänvisar till och bringa oss andra gissare lite klarhet i detta.
Från en annan tråd om detta (sök på TSL):
valmers skrev:
Just. Det måste väl vara följande formulering i trafikskadelagen (TSL) som är problemet:

....lagen tillämpas inte på
motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning,
uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.

Alla banor är ju inhängnade tävlingsområden. Upplagt för tråkigheter.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
valmers skrev:
Nej. TSL=Trafikskadelagen.

Du har rätt, det är TSL.
Vilken av formuleringarna tillhör banåkarna ? Det är ngt luddigt.

En annan sak att tänka på om man som jag har barn som vill övningsköra,gäller inte trafikförsäkringen då??

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Nr:18 skrev:
Hur är det med vållandet? Jag måste väl vara vållande? Uppsåt? Nån som vet eller gissar alla?

Ett irrelevant exempel ur verkligheten:

Jag körde min bil och står vid ett rödljus. Har bråttom. Bilen framför kör inte iväg då det blir grönt. Efter en stund kör han iväg, låååångsamt (10 km/h). Jag tutar. Han ställer sig på bromsen. Jag hinner inte ens flytta foten till bromspedalen. Bom! Kör in i hans bil som blir lite ful. Min framlykta spricker och stötfångaren blir ful. Ut ur bilen kommer en medelålders man som duktigt sliten och lagom tokig ut: "Vad fan håller du på med!!!!???" vrålar han. Jag undrar varför i h-e han ställer sig på bromsen och orsakar oss att krocka? En heltokig och hetsig debatt om trafikvett utspelar sig och en ilsken man på gatan anmäler sig som vittne – han såg minsann att det var jag som tutade, ett jävla sätt. Helt sanslöst. Jag befanns i alla fall vållande och fick betala självrisk för mina och idiotens skador. Trots att idioten medvetet hade orsakat skadorna – kanske går att kalla för uppsåt. Att jag låg bakom avgjorde. Surt som fan.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Nyteknik skrev:
Ett irrelevant exempel ur verkligheten:

Jag körde min bil och står vid ett rödljus. Har bråttom. Bilen framför kör inte iväg då det blir grönt. Efter en stund kör han iväg, låååångsamt (10 km/h). Jag tutar. Han ställer sig på bromsen. Jag hinner inte ens flytta foten till bromspedalen. Bom! Kör in i hans bil som blir lite ful. Min framlykta spricker och stötfångaren blir ful. Ut ur bilen kommer en medelålders man som duktigt sliten och lagom tokig ut: "Vad fan håller du på med!!!!???" vrålar han. Jag undrar varför i h-e han ställer sig på bromsen och orsakar oss att krocka? En heltokig och hetsig debatt om trafikvett utspelar sig och en ilsken man på gatan anmäler sig som vittne – han såg minsann att det var jag som tutade, ett jävla sätt. Helt sanslöst. Jag befanns i alla fall vållande och fick betala självrisk för mina och idiotens skador. Trots att idioten medvetet hade orsakat skadorna – kanske går att kalla för uppsåt. Att jag låg bakom avgjorde. Surt som fan.

Är det inte rätt oansvarigt att ligga så nära att man inte ens kan undvika en krock när framförvarande minskar farten från 10 km/h till noll ?
Man är skyldig att ha avstånd så att man kan stanna inför varje förutsägbart hinder också.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tom skrev:
Är det inte rätt oansvarigt att ligga så nära att man inte ens kan undvika en krock när framförvarande minskar farten från 10 km/h till noll ?
Man är skyldig att ha avstånd så att man kan stanna inför varje förutsägbart hinder också.

När du kör mitt i stan och bilen framför kryyypkör från ett rödljus ligger du 1–2 meter bakom. Jag lovar dig – du har ingen chans om vederbörande plötsligt nitar när du räknar med att han ska öka farten.

Men vill man vara bror duktig kan man säga "du borde ha..." och fylla i en rad olika saker.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Nysse skrev:
Änn en gång....Hallelulja! :rolleyes:

Mmmm, ja, jag tycker att vi ska köra försiktigt för jag tror inte det blir så lätt. Men vi borde nog kanske starta en egen försäkringsklubb, liksom? Vad tycker du Nysse? :D

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
#Olsson# skrev:
Mmmm, ja, jag tycker att vi ska köra försiktigt för jag tror inte det blir så lätt. Men vi borde nog kanske starta en egen försäkringsklubb, liksom? Vad tycker du Nysse? :D

Tja....vill ibland va med och speckulera men har gett upp.
Försöker nu göra efter dom klara regler som finns....för ändring kommer det bli och det kommer inte bli billigare att åka bana, om det är det som tråden en gång började om.

Det gissar att det kommer finnas gott om billigare alternativ till plastkåpor och delar i framtiden och då finns inte samma behov av vagnskadaförsäkring.

Så jag bara körrrrrrrrrrrrrrrr

:) /N

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Nyteknik skrev:
När du kör mitt i stan och bilen framför kryyypkör från ett rödljus ligger du 1–2 meter bakom. Jag lovar dig – du har ingen chans om vederbörande plötsligt nitar när du räknar med att han ska öka farten.

Men vill man vara bror duktig kan man säga "du borde ha..." och fylla i en rad olika saker.

Jag har kört i stockholm sedan 86, både privat och yrkesmässigt. Än så länge har jag inte kört på någon bakifrån i en liknande situation, trots väl över 50000 mil körda. Jag vet mycket väl hur stockholmstrafiken fungerar (Även hur illa den fungerar :) )

Just det du beskriver är inte alls ovanligt, därför får man passa sig ordentligt för det. Folk är i allmänhet rätt förvirrade i stadstrafiken.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Fick följande i min mejl idag från bilsport mc:

......................................................................
Hej !

Försäkringen gäller "fullt ut " vid bankörning , dock ej vid tävling eller tidsträning inför tävling .

Bilsport & Mc , Skadeavdelningen
Patrik Lindhe
Hjortvägen 8
352 45 VÄXJÖ
Tel : 0470 - 76 59 77
Fax : 0470 - 77 75 75

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Peter Kjörnsberg [mailto:peter.kjornsberg@comhem.se]
Skickat: den 12 maj 2004 09:51
Till: Anna-Maria Johansson
Ämne: Fråga. Banåkning.

Hej. Jag undrar om trafikdelen i er mc-försäkring gäller vid banåkningsdagar?

.....................................................................................................

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha