Ban-kitta en R1

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej
Jag tog licens i år och har börjat hänga med SMC Sport, och vill fixa en R1 banhoj.

Har letat men tycker det är svårt att hitta lämpligt banfärdigt objekt, och är därför inne på att ev köpa gathoj och bankitta själv.

Har förstått att många köper kraschkåpor fr Kina och skruvar på, men sparar originalkåporna... varför då?... är det för att kunna återställa till gatbruk sedan? Verkar lite långsökt att tro att en banhoj återigen kan bli en respektabel gathoj efter några år på bana, säkert med en o annan avåkning etc...?
Så vad ska man då med originalkåporna till? Sälja?
Enda skälet att inte köra bana med originalkåporna är väl att man vill ha den där båten därnere under... eller har jag missat nåt? :)

Vad behöver jag mer? Motorskyddskåpor verkar klokt..., men de är rätt dyra va...?
Och såna däringa handtag vad de nu heter...?
Annan fjädring, styrdämpare, dyra fotpinnar etc får vänta lite...

Jag har såklart lite koll på reglemenet även om SMC Sport inte kräver 100 % bankittat fr början...

Vad mer bör jag tänka på...? :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kraschkåpor har man till stor del för att dom tål mer stryk, dvs skyddar hojen bättre, och för att det går att laga dom, gång på gång på gång. Sen är dom många gånger mer lättjobbade, du har en överdel och en underdel, och ofta sitter underdelen bara fast i överdelen, så 8 dzus-skruv senare, dvs 30 sekunder, så är båten borta, och du kan hälla ur lecakulor, byta olja, dreva om osv.

Sen vill du garanterat inte åka runt med backspeglar och strålkastare heller, det är tunga prylar som det är ganska onödigt att släpa runt på, och jävligt dyra att kasta i lecahavet :fakta Då är det ganska fiffigt att ha kraschkåpor som inte har hål för lamporna.

Naja och byt ut kylarvätskan mot något glykolfritt när du ändå håller på, det kan rädda både dig och din omgivning. Samma sak med hajfena, det kan vara rätt skönt att slippa få in foten i bakdrevet :näsblod Men det beror ju på hur svingen ser ut också, vissa hojar har ju kedjan rätt dold inne i svingen redan och behöver inte någon hajfena.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tror du blandar ihop kraschkåpor med kopior på original kåpor.
Kraschkåpor vill du ha för det är ett riktigt plockepinn med vanliga kåpor speciellt om du går omkull. Gillar du sen inte att pilla så köper du lite dyrare kraschkåpor så slipper svära I onödan då du ska montera dom.

Om du med handtag menar broms- och kopplingsgrepp så behöver du inte alls byta dessa och gör du det så se till att dom är vikbara. Om du menar handtagen på styret så är det också en modd som faktiskt ger mer än man kan tro och ffa kostar typ 100kr.

Stålomspunna bromsslangar är ett måste på egentligen alla sporthojar men ffa på en banhoj då det är enormt nervöst när bromsen tar i handtaget i slutet på rakan....

Nu vill jag inte måla fan på väggen men om du tycker motorskyddskåpor är dyrt så kommer denna hobby snabbt bli jobbig. Styrdämpare har alla hojar de senaste tio åren och de duger till en början bra.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det du behöver är:
Fjädringskomponener minst 20kkr
Uppflyttad fotpinnar 3kkr
Snabbgas 2kkr
Racehandag 2kkr
Mappning + Power comander ca 10kkr
Race kåpor ca 4kkr
520 kedja + drev 2 kkr
Däcksvärmare av bättre typ ca 5kkr
Race kåpor ca 4kkr
Depåstöd, hajfena, borrade bultar för najning etc......
Priserna är bara uppskattade, men troligen inte allt för fel.
Dvs, det är otroligt mycket billigare att köpa en färdig racehoj.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om man börjar med en vanlig icke-skrotad hoj finns det absolut en poäng att spara alla gatgrejer för att behålla lite mer andrahandsvärde. Å andra sidan kan man kanske få ut en bra slant på att sälja originalkåporna löst, så det kanske går jämnt ut.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det du behöver är:
Fjädringskomponener minst 20kkr
Uppflyttad fotpinnar 3kkr
Snabbgas 2kkr
Racehandag 2kkr
Mappning + Power comander ca 10kkr
Race kåpor ca 4kkr
520 kedja + drev 2 kkr
Däcksvärmare av bättre typ ca 5kkr
Race kåpor ca 4kkr
Depåstöd, hajfena, borrade bultar för najning etc......
Priserna är bara uppskattade, men troligen inte allt för fel.
Dvs, det är otroligt mycket billigare att köpa en färdig racehoj.

Du skojar va?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015

Vad är det som är fel tycker du? Sätt gärna dina priser på de komponenter jag tagit upp.
Listan är långt ifrån fullständig gällande vad som ingår i en racehoj.
Syftet var att ge en bild av hur mycket du får för pengarma om du köper en race hoj. Jag har själv uppdaterat min Fireblade och häpnade över hur dyrt det blev i slutändan.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det du behöver är:
Fjädringskomponener minst 20kkr
Uppflyttad fotpinnar 3kkr
Snabbgas 2kkr
Racehandag 2kkr
Mappning + Power comander ca 10kkr
Race kåpor ca 4kkr
520 kedja + drev 2 kkr
Däcksvärmare av bättre typ ca 5kkr
Race kåpor ca 4kkr
Depåstöd, hajfena, borrade bultar för najning etc......
Priserna är bara uppskattade, men troligen inte allt för fel.
Dvs, det är otroligt mycket billigare att köpa en färdig racehoj.



https://www.blocket.se/landskrona/Y...HOJ___Gar_att_Gatregga_74878032.htm?ca=18&w=3
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Det du behöver är:
Fjädringskomponener minst 20kkr
Uppflyttad fotpinnar... etc etc...
Dvs, det är otroligt mycket billigare att köpa en färdig racehoj.

Ha ha..., tack för din lista Blomhondan men..., jag har inte tänkt vinna Rookie 1000 nästa år... :D

Allt handlar väl om hur högt man lägger ribban.
Jag har kört i år med en helt original R1 fr 2001 och inte haft så roligt sen jag körde RD 350 på 80-talet... :tungan

Nästa år vill jag lära mig massor, få ner varvtiderna lite och ha KUUUL :kär

Tänker mig ss att ev bankitta en R1 typ -fr 2009...
Eller så siktar jag på denna:
https://www.blocket.se/landskrona/Yamaha_R1_SUPERBIKE_BANHOJ___Gar_att_Gatregga_74878032.htm?aw=1
... men vet inte... den känns lite overkill för mig... ?

Edit: Just det RWN... :)
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag blandar ihop kraschkåpor och kopior på originalkåpor, absolut :)

Men det är ju kraschkåpor" jag är ute efter..., för banåka, och inte med lampor o blinkers etc...
Är det kåpor i glasfiber som är bäst då lr...?

Och stålomspunna... ok, ja det säger flera att det är viktigt
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tror du blandar ihop kraschkåpor med kopior på original kåpor.
Kraschkåpor vill du ha för det är ett riktigt plockepinn med vanliga kåpor speciellt om du går omkull. Gillar du sen inte att pilla så köper du lite dyrare kraschkåpor så slipper svära I onödan då du ska montera dom.

Om du med handtag menar broms- och kopplingsgrepp så behöver du inte alls byta dessa och gör du det så se till att dom är vikbara. Om du menar handtagen på styret så är det också en modd som faktiskt ger mer än man kan tro och ffa kostar typ 100kr.

Stålomspunna bromsslangar är ett måste på egentligen alla sporthojar men ffa på en banhoj då det är enormt nervöst när bromsen tar i handtaget i slutet på rakan....

Nu vill jag inte måla fan på väggen men om du tycker motorskyddskåpor är dyrt så kommer denna hobby snabbt bli jobbig. Styrdämpare har alla hojar de senaste tio åren och de duger till en början bra.

Min uppfattning om bromsslangarna på 10år gamla yamaha r-hoj är att de är alldeles utmärkta, även bromspump, räcker byta belägg. I övrigt håller jag med. :) motorskyddskåpor är Billigt om man jämför med original eller för all del att vara tvungen att dela motorn för att få ut allt grus. . . Sen får man fler vänner när de andra slipper köra på sanering resten av dagen med. :D
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Ha ha..., tack för din lista Blomhondan men..., jag har inte tänkt vinna Rookie 1000 nästa år... :D

Allt handlar väl om hur högt man lägger ribban.
Jag har kört i år med en helt original R1 fr 2001 och inte haft så roligt sen jag körde RD 350 på 80-talet... :tungan

Nästa år vill jag lära mig massor, få ner varvtiderna lite och ha KUUUL :kär

Tänker mig ss att ev bankitta en R1 typ -fr 2009...
Eller så siktar jag på denna:
https://www.blocket.se/landskrona/Yamaha_R1_SUPERBIKE_BANHOJ___Gar_att_Gatregga_74878032.htm?aw=1
... men vet inte... den känns lite overkill för mig... ?

Edit: Just det RWN... :)

Jag tänkte precis som du, men på något sätt så ökade aptiten hela tiden.
Glöm inte bra skyddsutrustning såsom bra stövlar. Trasiga fötter är väldigt begränsande.
Ett annat tips är höftskydd av cross-modell. Bäckanbensfrakturer kan bli väldigt besvärliga.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad är det som är fel tycker du? Sätt gärna dina priser på de komponenter jag tagit upp.
Listan är långt ifrån fullständig gällande vad som ingår i en racehoj.
Syftet var att ge en bild av hur mycket du får för pengarma om du köper en race hoj. Jag har själv uppdaterat min Fireblade och häpnade över hur dyrt det blev i slutändan.

Inget är fel - om man ska kvala in i SBK. Men nu ska carleson börja åka med smc sport och vill veta om det är idé att kitta en hoj själv eller köra vidare med gathojen.



TS hade visst redan besvarat frågan...
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
carleson:
Ta inte illa upp nu, men om du har tagit RR-licens så borde du ha koll på vad som krävs av hojen, eller åtminstone veta var i reglementet du skall leta. För övrigt anser jag att du skall köpa en hyfsat billig, färdigkittad, banhoj till att börja med. Det blir alltid billigare i längden och du kan alltid bygga en egen banhoj från grunden sedan när du är riktigt fast i banknarkandet och har lagt undan massor med pengar som du kan kasta ut i lecahavet. ;)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Beror ju helt på vilken "nivå" du vill lägga dig på.. ett set kraschkåpor får du väl för 5k nånting, lite najtråd på det så är du hemma..

Jag kör med SMC sport på en hoj som är helt original i övrigt och det är inte hojen som är problemet :crash

Och i just SMC-sport-fallet så måste du ju inte ha kraschkåpor (båt) heller i dagsläget, jag kör med kinakåpor för tillfället och plockar bara bort skylt, speglar och tejpar lysen.. den är såklart inte OK på en "riktig" licensträning/tävling dock.

Men ska du gå all in med fjädring och allt möjligt så kommer det vara billigare att köpa färdigt.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag tar inte illa upp PeteR1 :)
Klart jag vet vad som gäller (typ) om jag vill tävla, men SMC Sport har ju inte samma krav (vilket är en av grundtankarna med SMC Sport).

Banknarkandet ja...,känner sviter av det redan... :tungan

... "det är inte hojen som är problemet" Peter1980..., så är det för mig oxå... :D
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag tar inte illa upp PeteR1 :)
Klart jag vet vad som gäller (typ) om jag vill tävla, men SMC Sport har ju inte samma krav (vilket är en av grundtankarna med SMC Sport).

Banknarkandet ja...,känner sviter av det redan... :tungan

... "det är inte hojen som är problemet" Peter1980..., så är det för mig oxå... :D

Bra! Om du håller dig till SMC Sport så kan du göra som Peter1980 och skaffa billiga kåpor, tejpa lyktorna, plocka bort skylten och naja allt som är löst så är du hemma. Billigare blir det inte. Eller köp ett gammalt banlik (som Ulvhamne kallar dem) för 15-20.000 och kör på tills du har vuxit ur den. Då kan du köra på vanliga licensträningar och börja smygtävla också. När du har vuxit ur banliket köper du en färdigkittad nyare hoj och kör på. När den inte räcker, då skaffar du en flång ny hoj direkt från importören och bygger en banhoj helt efter dina krav och önskemål.

Välkommen till banknarkarträsket! :hej
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Min uppfattning om bromsslangarna på 10år gamla yamaha r-hoj är att de är alldeles utmärkta, även bromspump, räcker byta belägg. I övrigt håller jag med. :) motorskyddskåpor är Billigt om man jämför med original eller för all del att vara tvungen att dela motorn för att få ut allt grus. . . Sen får man fler vänner när de andra slipper köra på sanering resten av dagen med. :D
Bromsslangarna måste vara individuellt då min handtaget bottnade på min k5 en varm dag på gokartbanan men originalpumpen på r6 är kanon.
 

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Det du behöver är:
Fjädringskomponener minst 20kkr
Uppflyttad fotpinnar 3kkr
Snabbgas 2kkr
Racehandag 2kkr
Mappning + Power comander ca 10kkr
Race kåpor ca 4kkr
520 kedja + drev 2 kkr
Däcksvärmare av bättre typ ca 5kkr
Race kåpor ca 4kkr
Depåstöd, hajfena, borrade bultar för najning etc......
Priserna är bara uppskattade, men troligen inte allt för fel.
Dvs, det är otroligt mycket billigare att köpa en färdig racehoj.


Tjena.

Är precis i farten med att bygga om min S1000RR till banhoj och ovan priser är ganska spot on.
Skulle säga att fjädringskomponenter är lite lågt räknat, men bara nya fjädrar fram och en bra dämpare bak, ska man till med cartridge eller nya gaffelben så får man lägga på lite till.

Sedan finns det ju poster man kan hoppa över första säsongen, som power commander, däckvärmare kan man hoppa över också om man inte skall köra på slicks.
Snabbgas är också lite nice to have inte need to have.

Något som du inte får glömma också är nya bromsbelägg original beläggen är inte gjorde för den värme utveckling som blir vid enbart bankörning, där finns olika typer Sinter,duo sinter, carbon, duo carbon och allt vad det heter läs på vilket typ av belägg som uppfyller de krav på bromskänsla du har.
Sedan är det bra att jämföra friktions värden vid olika temperaturer, dock är det svårt att finna denna dokumentation på belägg för hojar.

En post som inte är medtagen i beräkningen är transporten då du inte kan köra hojen till / från banan så behövs ett släp eller liknande om du inte redan har det. 5-xxxkr beroende på budget.


Men alla små summor springer iväg snabbt.
Själv beställt delar för 10kkr denna vecka :)

Mvh Jonas Lillman
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top