Bana i Stockholm!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Kort sagt behöver man ha ett företag bakom sig som kan projektera det hela.

När det finns på plats.
Då åker man runt till kommunerna och säljer konceptet.
Någon kommun kan säkert tänkas vara intresserad.

Innan det finns så kommer ingen att ens överväga att godkänna en motorbana i Stockholm..

Viking Motorpark!

Det är precis vad som sker, trots det möter man ett enormt motstånd av allehanda publik som bildar opinion åt höger och vänster. Enköping behöver verkligen VMP, tro mig, men kommunen marknadsför sig som "parkernas stad" siktar på att rova åt sig pensionspengar utan tanke på vad äldreomsorgen kostar. Tillväxten är minimal och allt fokus ligger på grönområden, kultur och ungdomsfylla.. Det är kort sagt en skitkommun att bearbeta.

Nånstans så tror jag på helhetsintrycket för att vinna mark. Det måste till ett helhetskoncept där vinsterna med en bana kan påvisas ur alla perspektiv.

Antalet timmar motorgång med mc skulle annolikt minska radikalt då många skulle byta gatan mot banan pga kostnader och säkerhet - miljön.

Trafikfrågan har varit uppe i år om att mc är farligt och att riskerna med sporthojar och hastigheterna tar liv och kostar pengar, jämför risken på bana - trafiksäkerhet.

Den kommersiella aspekten för en kranskommun som skulle få alla möjligheter att växa till sig. Kommunen får tillväxt och ett nationellt, kanske tom internationellt namn. Handlarna får massvis med genomfartskunder vilket i slutändan är den bästa kunden då det är rena penger in, i en isolerad kommun (såsom enköping) där ekonomin är relativt incestuell är det en enorm vinst, - ekonomin.

Det finns säkert mer att lyfta fram. Frågan är hur 5-10 gnällspikar alltid får säta spiken i kistan, för så är det ofta. Hur kommer det sig att alla vi som brinner inte gör något? var är vår opinion? var är våra samlade förslag och intresselistor? Var är vår glöd?

Edit:

Frågan är om vi inte skulle ta och göra revolt då? om alla börjar bete sig som fuckon och ha lite kortege med 400 hojar som slangar sig genom stan mellan filer och på gångvägar så kanske vi får en röst iaf! Sjukt som det är, så har det funkat förut!

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
faktiskt så förstår jag inte varför staten inte godkänner fler banor för att få bort MC maskinerna från vägen till säker banan som de alltid tycks gnälla på.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag tror på en serös studie av vad Gotland Ring betyder för NO Gotland. Det skulle kunna bli ett bra slagträ för banor i Mälardalen.

Ta t.ex. Actionpics 3dagars körning på Gotland Ring
C.a 100 deltagare 3 dagar.

300 övenattningar (snittpris 400:-/natt) 120000:-
1000 måltider (snittpris 50:- / måltid) 50000:-
150 Färjebiljetter. 150000:- ?
...

Jo, ni förstår nog vart jag vill komma.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Jag tror på en serös studie av vad Gotland Ring betyder för NO Gotland. Det skulle kunna bli ett bra slagträ för banor i Mälardalen.

...

Vad jag förstått så har man missat ett par.. elementära delar även på Gotland.
Motorsportförbundet godkände inte den färdiga banan.
( Därav inställda STCC tävlingar )
Närområdet är ju ett återkommande problem.. Även där..
Hur egendomligt det än kan låta med tanke på att det är placerat på öns baksida.
Banan är vad jag vet fortfarande klassad som allmän väg.

Och jag vet genom vänner och bekanta hur hårt Alec har fått slagits för G Ring.. Och fortfarande slåss.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Undrar om det går att göra en deal med Scania om hyra/preparera deras
testbana för roadracing..

bana

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.

...

Vad det gäller GR så kommer dess ekonomiska betydelse för Gotland att öka för varje år. Det som drar in de stora pengarna är inte något enstaka arrangemang engång om året utan det är bilfabrikanterna och företags event som verkligen står för den största ekonomiska tillskåttet i kassan.

Det är inte bara att GR tjänar på att få många stora kunder, utan hela Gotlands komun tjänar på att det kommer många besökar till banan. Som du säger så skall alla bo, äta och ta sig till Gotland och detta ger inkomster för andra företag än bara GR och där med en ökad tillväxt för hela Gotlands komun.

Last edited:

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Jag gillar cyclops förslag, speciellt om man tar i beaktande att det ska byggas en stor vintersportanläggning vid Ullna. (inomhusbacke och rundspår för träning). Dessutom äventyrsbad samt Hotellverksamhet.

Problemet är dock att med detta ska det blandas nya bostäder, som kommer i så fall att ligga i anslutning till den nya banan. Så tyvärr kommer det nog aldrig att ske! :mad:

Sen tror jag inte riktigt på det där med att Täby inte skulle kunna vara ett bra ställe. Som en traditionell höger-kommun lär dom vilja främra all form av kommersiell verksamhet, frågan är dock om motorsport ligger inom dessa ramar.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tunnlar under Sthlm. Då slipper vi regn, vi kan köra året runt, inga grannar som gnäller över ljudvolym och banan ligger centralt.

Några grymma sponsorer bara, sen är saken biff.

Optimalt :tummenupp

Last edited:

Robban h

Adrenalinjunkie
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
GSXR 750
Undrar om det går att göra en deal med Scania om hyra/preparera deras
testbana för roadracing..

Glöm det.. jag känner Scania. Jag skulle inte vilja åka hoj där, och scania skulle aldrig heller ge tillstånd för detta. Dessutom trafikeras banan nästan dygnet runt av provfordon! Bra med idéer men denna är inte en av de bra.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan Jörgen... Kan tänka mig att med Sothoran i en tunnel finns det nog ingen öronplugg som funkar. :D

:hihi Ja de få ggr jag kollar på motorsport på tv eller irl så är det enbart för att få höra motorljudet samt få gå runt i depån och kolla in tekniken. Vem som vann, och hur, det är jag helt ointresserad av.
Så en underjordisk bana med utan tråkiga moderna bullerkrav vore ju toppen. Man ska känna hur näsvingarna hamnar i kittlade självsvängning när man är på en motorstadion! :tummenupp

Sånt kallas för jordbävning

Ssss. Hon som är så tyst. HD bjuder ju på traditionstyngt och gemytligt trålardunk har har fått lära mig här. :)
J

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende