Bandagar för "amatörer"?

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Skulle bra gärna vilja prova på att kra bana i sommar! Har suttit och kollat på diverse kalendrar och hittat flera intressanta åkningar! Men nu vill jag fråga er som har varit på sådana här tillställningar ett par saker!

De flesta bandagarna är ju "vanliga" bandagar med endast bankörning. Men finns det några som innehåller lite mer? Lite teori om spårval, bromsning, kurvtekniker etc...? Kunde nog vara nyttigt för en annan...
Om man kommer och ska köra i den "långsamma" gruppen, kan man komma med en hoj som inte har "R" i namnet och kränga på sig ett goretexställ utan att bli utskrattad? :rofl Inte för att jag tror man blir det, men vem vet...?

Tipsa gärna om bra, prisvärda körningar! Gärna inom en 20 - 30 milsradie från Kalmar, annars e man ju trött redan när man kommer till banan ju! :)

Ha det gott på vägarna i sommar!!
 

JL

Ny medlem
Gick med
15 May 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Gpz 900R -84
Vill också köra bana och bor i Kalmar så svara nån gång på tråden nån!

J
 

BOLLE

LEKSAND STARS
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX10 SÅLD GSX1100 EF
Gå in på www.lms.se roadracing
Lite datum:
21 April 16.30-20 200 Endast originalsystem!
5 Maj 16.30-20 200 Endast originalsystem!
26 Maj 16.30-20 200 Endast originalsystem!
16 Juni 16.30-20 200 Endast originalsystem!
23 Juni 16.30-20 200 Endast originalsystem!
7 Juli 16.30-20 200 Endast originalsystem!
14 Juli 16.30-20 200 Originalsystem och inget annat!
4 Augusti 16.30-20 200 Endast originalsystem!
18 Augusti 16.30-20 200 Endast originalsystem!
1 September 16.30-20 200 Endast originalsystem!
8 September 16.30-20 200 Endast originalsystem!
22 September 16.30-20 200 Endast originalsystem!

Hur går det till?
Se till att komma i tid! Insläpp senast kl 16.30.
Vi har en genomgång av vad som gäller kl 16.40 och alla måste vara med på denna genomgång. Du som kommer sent gör att även de övriga får mindre tid på banan.


När du kommer till Sviestad så hittar du Café Racer direkt till höger när du kommer in på depåområdet, till vänster om cafét ligger tävlingssekretariatet. Gå först in dit och fyll i anmälningsblanketten. Den blanketten kan du även ladda ned här i PDF format och skriva ut hemma så tjänar du några minuter i kön!


Lämna in blanketten samt betala till den funktionär som sitter i sekretariatet, du får då en liten dekal att sätta på kåpglaset som bevis på att du har betalat.


Den ansvarige instruktören kommer nu att hålla en genomgång för alla deltagare över de regler och signaler som gäller. Du kommer även att få välja vilken grupp du vill köra i.


Vi har tre olika grupper: långsam, mellansnabb samt snabb. Se nedan för vad som gäller för respektive grupp. Man kan säga att om det är första gången du kör på bana så ska du definitivt välja den långsamma gruppen.


Varje grupp har en markering i depån som man ska parkera bakom. Ställ inte din mc någon annanstans.


Det första passet i respektive grupp kommer att löras i ett lugnt tempo, så kallade mastervarv. Under mastervarven ska du ge akt på instruktörens spårval och försöka följa det även om det känns konstigt. Chansen att du har fel och instruktören rätt är väldigt stor! Alla som inte kört på Sviestad tidigare ska åka mastervarv, känner du att du redan kan banan utan och innan så är det frivilligt.


Varje pass är ca 15-20 minuter långt och instruktörer är med hela tiden i samtliga grupper. I varje grupp finns det en instruktör med en speciell väst som aldrig får körs om.


Tänk på att inte "stänga av hjärnan" utan kör alltid med stora säkerhetsmarginaler.


När passet är slut viftar man med en schackrutig flagga vid depån.
Det betyder att passet är slut och det är dags att gå i depå. Slå av på takten något (inte tvärbromsa!) tills du kommer ut på långa rakan. Där förbereder du dig för att gå i depå enligt instruktionen nedan. Kör lugnt och fint in på depåområdet och parkera bakom din grupps markering.


Om du känner att du vill byta grupp så ska du ta upp det med någon av instruktörerna. Det är absolut förbjudet att hoppa mellan grupperna på eget bevåg.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
luka skrev:
Tjena!

Om man kommer och ska köra i den "långsamma" gruppen, kan man komma med en hoj som inte har "R" i namnet och kränga på sig ett goretexställ utan att bli utskrattad? :rofl Inte för att jag tror man blir det, men vem vet...?

Jag körde med Bike Events. Kropp på 100kg fett, 38 BHP och i fejk-goretex i långsam grupp. Inga problem. Varför skulle någon skratta? Och åt vad? :va Folk är där för att köra. Nä, stämning på topp. Massa kul snack mellan åken. Bara possitivt. Som sagt, kolla med arrangören vad som gäller. Kör! Det är ett gift. Se till att däcken är bra bara.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
luka skrev:
Skulle bra gärna vilja prova på att köra bana i sommar! Har suttit och kollat på diverse kalendrar och hittat flera intressanta åkningar!

De flesta bandagarna är ju "vanliga" bandagar med endast bankörning. Men finns det några som innehåller lite mer? Lite teori om spårval, bromsning, kurvtekniker etc...? Kunde nog vara nyttigt för en annan...


Racing World har bandagar med tillhörande "teoridel" dagen före. Kursen är uppdelad i två delar - föraren och motorcykeln. Delen "föraren" innehåller personlig utrustning, körställning, körteknik och spårval. Delen "motorcykeln" innehåller säkerhet, däck, fjädring och bromsar. Där lär man få veta en del om hur det funkar.

Samt att dom har en riktigt bra genomgång på samlingen innan bandagen börjar om ALLT som gäller. Är man färsking så får man reda på precis hur man ska bete sig och vad som gäller för att man ska få en så optimal första gång som möjligt.

Se här för info http://home.swipnet.se/racingworld/

Lycka till!!
 

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
ecce skrev:
Vet att LMS har krav på skinnställ sammt ryggskydd så glöm inte det...

Enligt deras hemsida kan man köra i långsamma gruppen med goretex:

"Gore-Tex-ställ är endast tillåtet i långsamma gruppen "
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Bandag

1. Ingen skrattar oavsett hur långsam man är, även om man dyker upp med värstinghoj. Om man däremot är 50+, kommer med en CBX 1000 från 80-tal, kör i snabba gruppen och inte blir helt avhängd så får man streetcred (detta hände på Anderstorp 2002).

2. Bike-events rekommenderar jag, trevliga och hjälpsamma oavsett viloken nivå man ligger på. De hjälper också till med teori och spårval. Du kan även om du frågar innan få en "personlig föråkare" som går igenom med dig innan passet och utvärderar tillsammans med dig efteråt.

Enda risken är att det blir dyrt för man vill snabbt köra mer....
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Jag tog min oskuld förra sommaren på LMS. Otroligt kul! :lol

Vi är 4 st som tänkte ta Mantorp alt Anderstorp med bike-events i sommar.. Kanske ordna gruppkörning härifrån Kalmartrakten? (tråd för Kalmar finns i träffar/samåkningsdelen) .. :tummenupp

Sen tror jag starkt på att övernatta efter åkningen då vi har 20 mil MIN från kalmar till närmsta bana och man är rätt seg efter ett par pass. :3freak

Ja är fetpå!
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Rekomenderar varmt Bike-events.
proffsiga instruktörer, och de åkningar jag vait på har det blivigt ett skönt "gäng" av förare med.

Långsamma gruppen är det okej med gore-tex (va 2003 iaf)

INGEN kommer skratta åt dig.. bana kör man för att det e kul.

gick bra tt hänga med i mellan gruppen på mantorp med en tzr med hela 20 Kw på bakhjulet
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
ething skrev:
1. Ingen skrattar oavsett hur långsam man är, även om man dyker upp med värstinghoj. Om man däremot är 50+, kommer med en CBX 1000 från 80-tal, kör i snabba gruppen och inte blir helt avhängd så får man streetcred (detta hände på Anderstorp 2002).

2. Bike-events rekommenderar jag, trevliga och hjälpsamma oavsett viloken nivå man ligger på. De hjälper också till med teori och spårval. Du kan även om du frågar innan få en "personlig föråkare" som går igenom med dig innan passet och utvärderar tillsammans med dig efteråt.

Enda risken är att det blir dyrt för man vill snabbt köra mer....
Jag kommer ihåg detta ifrån Anderstorp 2002, en äldre herre iklädd ett jofama ställ ifrån 80: talet med en gammal CBX1000 (6 cyl) :tummenupp
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Om jag får plats ska jag köra broms o svängkurs på Gelleråsen i juni.
Det får funka med min FWS, har ingen annan hoj o köra på. Den rullade på Sviestad, då borde den rulla på Geleåsen också.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top