Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

Inget överdrivet slitage på beläggen såhär långt. Ska kolla när vi är klara idag, då har de gått 4 dagar.
 
Last edited:
Kollar man på Metzeler hittade jag en .pdf som sa 1.6 bak på CompK och 2.1 fram
 
Varmt eller kallt? Kör 2,1/1,9 nu och får ingen värme i framdäcket alls, backdäcket ser bättre ut med det högre trycket.
 
Rekommendationer lämnas dels kallt, dels efter värmare - se denna länk. Rekommendationerna är (intervall kallt/efter 45-50 min på värmare) fram: 2.1-2.2/2.2-2.5 bak: 1.6-1.8/1.7-1.9.

Med tanke på att Du ligger i det högre intervallet när det gäller trycket bak kanske Du skulle prova att göra motsvarande förändring fram?

Hur mycket ändras trycket kallt/varmt för Dig?

Vi fick bra resultat med 2.2/1.8 varmt på Kemora, Du kanske skulle prova 2.3-2.4/1.9-2.0 varmt då?

Varmt eller kallt? Kör 2,1/1,9 nu och får ingen värme i framdäcket alls, backdäcket ser bättre ut med det högre trycket.
 
Lite högt kanske? Så lite mer luft fram kanske kunde funka då?

Sedan är det kanske så att vi som är indoktrinerade av "den sanna läran" när det gäller körteknik generellt belastar framdäcken lite mindre och har svårt att jobba upp riktigt hög temp... ;)
Tack Roffe, den har jag letat utan framgång! Har en skillnad på 3 hekto.
 
Last edited:
Nja, låg på 2,4 från värmare imorse och tappade så mycket temp att det var nästan kallt när jag kom in... Sänkte till 2,2 varmt och fick mycket bättre tillvaro. Trots gårdagens slitage ska jag testa motsvarande bak, troligen har jag hamnat utanför däckets arbetsområde idag när det är svalare.

Jo, det där med "rätta läran" sitter i men jag börjar så smått tycka om att sänka farten på effektivare sätt... :cool:
 
Last edited:
7Sammanfattning efter 4 dagar på Gotland Ring:
Brembo SC-beläggen fram har inte mycket mer slitage än mina original belägg vad jag kan se.

Metzeler CompK har hållt bra i tre dagar, jag har labbat lite med tryck och landade på 2,2/2,0 varmt i mulet väder. Bak rör sig en del då, kanske kunde ha lite högre?
Vände bak efter två dagar i förebyggande, vilket betyder att jag kan köra minst två dagar till på däcket. Det på en bana som sägs slita däck. Kommer säkert få sämre grepp eftersom men inga tendenser än.

Varvtider denna körning runt 1,36-1,39.
a6a2ate7.jpg
 
Last edited:
Roffe.... hur många bar stiger trycket i däcken för dig kallt kontra varmt?
Kör på Kinnekulle på söndag med Racingworld med CompK för första gången.
Ligger på 1.03 med gatdäcken kul att se om jag kan få lite högre fart med de nya däcken.
Tänkte köra på 2.1 fram samt 1.7 bak (kallt)
 
Ptjaa, någonstans mellan 0.2 och 0.3 brukar vara okey. Vi hade väl mellan 18-22 grader varmt i luften med sol när vi var på Kemora v21, som jag skrev låg värmartrycket mellan 2.2F/1.8 bak och det gav gott resultat. Efter första passen mätte vi däckens yttemperatur m h a IR-märare och konstaterade att de låg i intervallet 65-80 grader vilket borgar för bra resultat.

Jåke har med all säkerhet haft det varmare än så de dagar han haft sol på Gotland ring. Om man lägger sig i mitten av de rekommenderade intervallen och rör sig uppåt/nedåt beroende på omgivande temp så brukar det bli rätt så bra :)
Roffe.... hur många bar stiger trycket i däcken för dig kallt kontra varmt?
Kör på Kinnekulle på söndag med Racingworld med CompK för första gången.
Ligger på 1.03 med gatdäcken kul att se om jag kan få lite högre fart med de nya däcken.
Tänkte köra på 2.1 fram samt 1.7 bak (kallt)
 
Last edited:
Mitt Bridgestone R10 typ 2 med ca 2,35 bar "däckvärmarvarmt" höll 2,5 dagar på ringen med riktigt bra grepp hela tiden. Inga släpp, inga konstigheter. Gick på typ 1.32-1.33. Ungefär samma med framdäcket. Det har suttit på sen förra året och cunkar riktigt bra, håller nog denna säsongen ut.. Lite bättre recension kommer när vi är hemma från öiijn!
 
Så där ja... första dagen på CompK på Kinnekulle.
Hade 1.7 i kalltryck och det har gått ca 8 pass i raskt tempo (för mig) :crash
Börjar närma mig minuten i varje fall.
Upplevelsen av däcket är oerhört positivt mycket lätt att styra in, riktigt bra grepp i kurvorna, vid riktigt kraftigt gaspådrag släppte det några ggr men attans så mjukt och kontrollerat så man knappt märkte det.
Kan varmt rekommendera det för er som funderar på att handla.
Provade även att ge mig ut direkt utan värmare och efter två varv åkte jag in på escape och kände på dem och värmen var riktigt bra även utan värmarna.
//Marcus
Tyre.jpg
 
Beställde CompK i Fredags. Hoppas på att hinna få dem till Gelleråsen nästa vecka.

Kul att du skriver att de är lättsvängda. Ska till Kinnekulle senare i höst också. Förvisso bara kört där 1 gång, så spåren lämnade säkert en del att önska, men körde 1.04 med gatdäck där så det ska bli riktigt kul att prova med nånting mer lättsvängt på en så "svängig" bana och se om det går bättre.
 
Last edited:
Stabiliteten i kurvorna på en sång kurvig bana var markant bättre än "vanliga sulor"
Ser att det är Rapido du skall på då lär vi ses också anmält mig.
Hojta till är ju min hemmabana så att säga visar gärna lite olika spår
 
Hart nu kört fyra dagar på Mantorp och mina Comp K har klarat sig riktigt bra. Vände dock på bakdäcket sista dagen. Började med 1.85 bak varmt och hade lite små släpp men efter att ha sänkt till 1.75 så blev det klart bättre. Dock släpper det väldigt mjukt. Kör 675 och bästa tiden blev 1.30.2
 
Last edited:
Förresten. En noobfråga.. Vanliga däck anses ju lite extra hala när de är flång nya och att man ska köra in dem nåt varv. Det vanliga med åtminstone använda slicks är ju att gå ut och köra hyfsat hårt direkt för att behålla tempen. Men "ska" man köra in även slicks lite lugnare i något varv "egentligen"?
 
Bra att tråden börjar samla på sig mer och mer erfarenheter, för varje inlägg blir den mer och mer värdefull som tipslista:) Ett tips jag tänker undersöka på Kemora om någon vecka är hur greppet påverkas av lufttrycket.

Peter - däcken är ju tillverkade som andra däck och i alla fall jag vill åka ett par meter på grus och/eller successivt öka lutningen under bra gaskontroll under ett par varv för att få bort den glatta ytan. Värmen är inget problem, så länge man gasar/bromsar som vanligt när hojen är upprätt.

Sedan får det vara nog med hänsyn! :)

Förresten. En noobfråga.. Vanliga däck anses ju lite extra hala när de är flång nya och att man ska köra in dem nåt varv. Det vanliga med åtminstone använda slicks är ju att gå ut och köra hyfsat hårt direkt för att behålla tempen. Men "ska" man köra in även slicks lite lugnare i något varv "egentligen"?
 
Last edited:
Förresten. En noobfråga.. Vanliga däck anses ju lite extra hala när de är flång nya och att man ska köra in dem nåt varv. Det vanliga med åtminstone använda slicks är ju att gå ut och köra hyfsat hårt direkt för att behålla tempen. Men "ska" man köra in även slicks lite lugnare i något varv "egentligen"?

Har man värmare så är det bra grepp direkt. Jag har inte förmågan att ladda 100% in i första böj ändå så jag lämnar inga garantier men det är inte halt iaf.

Däremot kan ev klister från etiketter på slitbanan ställa till värmarna en del så ta bort det först.
 
Jag brukar köra med en rasp på bakdäcket för att få bort det värsta innan jag ger mig ut på banan första gången.
Framdäcken sliter jag in genom att ta det lite lugnt första varmen och sakta öka lutningsvinkeln.
Fungerade med med CompK både för mig och tjejen :)
 
Är de alla som raspar däcken innan de ger sig ut på banan första gången eller kör försiktigt de första varven? Jag trodde det var bara att köra för fullt direkt.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top