Bandet över sadeln...

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
A2CA1392-02E3-44D9-BD05-C0E0283A38DE.jpeg Jag har just fått lära mig att bandet över sadeln är till för passageraren att hålla sig i ? och att det i vissa stater i USA är lag på att det finns. Men hur är det i Sverige och EU? Jag antar att det inte är ett lagkrav eller något som besiktningen kollar på då detta band inte existerar på alla nya hojar men är det någon här som vet med säkerhet hur det är med detta?

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Har också hört att det är för passagerare, skulle själv aldrig rekommendera någon att använda det för att hålla fast sig.....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det är passagerarhandtag, och sitter där pga regler i EU. Om besiktningen klagar vet jag inte.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Har ni kollat undertill hur det sitter fast? ? Jag skulle iaf aldrig lita på det, ett kraftigt ryck så skulle nitarna lossna.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har alltid undrat faktiskt vad det är till men alltid tänkt " det kan inte vara för passageraren då det vore livsfarligt"....
Som att bara bulta en 100m telemast i fundamentet och tro att det funkar.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
När kom den regeln? Jag har en 06 VFR och hade en 08 ER6 och ingen av dem hade iaf bandet över sadeln.

/R

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Endast min gamla Suckijucki har ett band.
Undrar om det inte är OK med en bygel på sidan att hålla sig i också.
Den som kom på det har nog aldrig åkt på en MC.

Edit: det verkar finnas ett forum på nätet som avhandlar sådana här frågor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här kan man läsa hur en passagerare skall sitta: https://www.ikorkortmc.se/vm_mcfraga_112.php

(och det står inget om något band...)
Om du läser i länken ovan så står det att det ska finnas handtag i 2009/79/EG (se 2 kap. 24 §). Det där fåniga bandet räknas som handtag. Många tillverkare monterar inte några stadiga grepp för passagerare, utan tar den där fåniga remmen istället.
Vad sedan körkortskurser säger om hur man ska sitta har väldigt lite med reglerna som ser till att det finns en sån där fånig rem på många hojar att göra.
Jag säger som alla andra, den där hade jag inte litat på. Och om man nu sitter och håller i den kommer den ju se lite jävligt ut efter ett tag.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Typexempel på en regel skapad av en byråkrat som aldrig kört mc i hela sitt liv.

De "handtag" som jag har sett på några hojar är ju precis lika värdelösa som bandet men säkert ett bra sätt att skada det mesta i händer och armar på...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Bandet är väl inga konstigheter med, det är ju för att klämma fast handskarna under.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
De jag tagit bort satt skruvade genom rem och stålförstärkning, så lossnar gör de inte. Men fortfarande usla att hålla i sig i såklart. En gammal lag från hästtiderna?

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Hoj
BMW F800ST
Det där bandet har inget med passagerare att göra. Den är till för dig att hålla i när du förflyttar, parkerar eller backar hojen.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
har nog alltid antagit det är för passagerare, hur knasigt det än må vara att hålla i sig där. Men jag har alltid VELAT tro de egentligen är till för att sätta fast tidningen när man för sjuttioelfte gången åkt långtur till affären för att köpa nått man inte behöver, bara för att köra extra hoj. :fakta

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Edit: det verkar finnas ett forum på nätet som avhandlar sådana här frågor.

Tack för länken (har verkligen letat)!
Korrekt svar är alltså:

2 § Tvåhjulig motorcykel som är inrättad för transport av passagerare och som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare ska ha passagerarhandtag och uppfylla kraven i det kodifierade direktivet 2009/79/EG (se 2 kap. 24 §).

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Saknade det där bandet på en hoj när den där regeln infördes för ca 10år sen. Drog fast en vanlig spännrem runt sadeln, vilket den gick igenom besiktningen med.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack för länken (har verkligen letat)!
Korrekt svar är alltså:

2 § Tvåhjulig motorcykel som är inrättad för transport av passagerare och som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare ska ha passagerarhandtag och uppfylla kraven i det kodifierade direktivet 2009/79/EG (se 2 kap. 24 §).

Märkligt. Min SuperSport 939 årsmodell 2017 har inget sånt band eller något annat handtag på sadeln. Samma på Ducati Monster av nyare modell. Med andra ord verkar det inte vara ett absolut krav?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Märkligt. Min SuperSport 939 årsmodell 2017 har inget sånt band eller något annat handtag på sadeln. Samma på Ducati Monster av nyare modell. Med andra ord verkar det inte vara ett absolut krav?
Det är inte just bandet som är krav, det är att det ska finnas någon form av handtag. På supersporten sitter dom under passagerarsadeln.
tag.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
"Rotationscentrum" är ett fint ord, i detta fallet ersätter det röven / magen.
Om du håller dig fast i remmen eller handtag rakt under rumpan och utsätts för en kraftig acceleration så kommer du att göra en snygg bakåtvolt och dra båda axlarna ur led.
Aj!

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...