Bandet över sadeln...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
"Rotationscentrum" är ett fint ord, i detta fallet ersätter det röven / magen.
Om du håller dig fast i remmen eller handtag rakt under rumpan och utsätts för en kraftig acceleration så kommer du att göra en snygg bakåtvolt och dra båda axlarna ur led.
Aj!
Jamen, du dör ju inte av det, så Noll Vision är uppfylld ;) Sen kan man ju också fundera på hur många som orkar hålla fast sig med händerna när dom krockar?

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hmm, hade inte en aning om att det var till att hålla sig i som passagerare.
:mattiasAlla vet ju att det är pakethållaren som gäller när man åker sko bakom. Och har man ingen antar jag det kan funka med remmen.
1616577537012.png
Men tänkte sen att det kanske är något amerikanskt påfund. De har ju förkärlek till att hålla i saker nära rotationscentrum med sisådär framgång.
1616577584759.png1616577784099.png

Men gillar man nu inte att åka rodeostyle bakpå hojen får man väl ta ett midjetag om föraren helt enkelt.
Verkar förresten ha börjat användas "over there" nu också...
1616577557310.png
Unsee det där om ni kan.

Last edited:

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
:mattiasAlla vet ju att det är pakethållaren som gäller när man åker sko bakom. Och har man ingen antar jag det kan funka med remmen.
View attachment 459483
Men tänkte sen att det kanske är något amerikanskt påfund. De har ju förkärlek till att hålla i saker nära rotationscentrum med sisådär framgång.
View attachment 459485View attachment 459486

Men gillar man nu inte att åka rodeostyle bakpå hojen får man väl ta ett midjetag om föraren helt enkelt.
View attachment 459484
Unsee det där om ni kan.
???

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
View attachment 459483
View attachment 459485View attachment 459486

View attachment 459484
Unsee det där om ni kan.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
På min Superduke var det där bandet jättebra på samla på sig grus och smuts. Så när man rengjort allt kunde man lyfta på den och rengöra lite till.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När kom den regeln? Jag har en 06 VFR och hade en 08 ER6 och ingen av dem hade iaf bandet över sadeln.

/R
Jag har en 06 VFR också. Den har istället handtag bakom sitsen som passageraren kan hålla i sig i. Kravet är att det skall finnas handtag. Om inte tillverkaren satt dit handtag likt dom som sitter på VFR så sätter man istället dit den värdelösa remmen över sadeln.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
"Rotationscentrum" är ett fint ord, i detta fallet ersätter det röven / magen.
Om du håller dig fast i remmen eller handtag rakt under rumpan och utsätts för en kraftig acceleration så kommer du att göra en snygg bakåtvolt och dra båda axlarna ur led.
Aj!

framförallt har jag aldrig någonsin sett en hoj där det överhuvudtaget är möjligt att hålla i ett sånt band när man sitter två någotsånär fullvuxna personer på? även om passageraren är av den småvuxnare sorten så skulle de i praktiken får stoppa in fingrarna under mitt arschle för att kunna greppa det. Känns onödigt om man inte gillar fisting...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS