Bandit 1200

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Ok tydligen skulle man diskutera sådant här i öppna forum så frågan lyder vilka är dom svaga (om det finns några) punkterna i en bandit motor om man satar på ca 300 ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hehe, svarar samma sak här som i PM'et. Kopplingen från en 89-92 gsxr är det enda du behöver montera för 300 hästar. Banditen är rejält bygg så när som på kopplingen. Kolvarn är väl nästa grej att byta om du vill upp till dryga 400 hästar - om du håller dig under 11000 varv, annars lär du byta vevstakar och kolvbultar.
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Ok så du menar att org kolvar håller o fan .
Med koppling menar du då hela korgen ? har hört att det sitter sne skuret drev på banditen o raka på gsxr en i så fall behövs det väl bytas vev också ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Banditens primärdrev på vevaxeln är identisk med 89-92 gsxr1100. Det är GSX-F som har snedskurna drev. Du köper en komplett gsxr1100-koppling inklusive hub och korg och återanvänder (bakom korgen) generator/olje-drevet från Banditen. Det blir dock lite pyssel att få till tryckstångens längd. Notera - korgen från en 1052 (86-88) passar inte då den har en för liten diameter så det blir ett glapp mot vevaxeldrevet.

Så länge du inte ska plåga motorn med lustgas duger originalkolvarna bra för 300 kusar. För lustgas lär du lägga band på dig vid ca 230 hästar.
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Se där blir tydligen inte fult så dyr vinter som jag fruktat då.
Antar att det borde gå o finna en koppling på skroten ,
Vad tror du om att montera en centrifugal koppling för att få smidigare körning i stan eller blir det för jävligt att växla i fart då ?
Nödvändigt med Arp bult vev/topp ?
Topp packning org/oring ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En lock-up kopplingen behövs inte om du kör med två Barnett diafragmafjädrar. Det är varvtalet som dödar vevlager, stake och kolvbult så håller du dig under 10k8 (default rev-limiter på banditen, den visar ca 11k2 då dvs visar lite fel) är det lugnt. För att hålla veven i schack kan det vara fördel med APE-bultar i både botten och toppen. ARP- eller SPS-bultar i stakarna behövs inte eftersom du inte varvar mer än originalet. När man kliver över 300 hästar är det en fördel med bigblock-cylle som då fungerar som stöd för vevaxeln då den innehåller mer material än originalcylindern - fast då bör även kolv och kolvbult bytas. Stakarna håller fortfarande upp till drygt 400 hk.
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Låter ju lysande .
Några förslag om vad som behövs i motorväg för 300vallen ?
Portad topp ,camar , ventiler ?
o vilket komp förhålande bör man sikta på ?
Eller räcker det med att få insug/avgas turbo rätt
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Med originalmotorn orörd kan du klämma fram ca 240 hästar med 1 bar ladd. Snyggar du till toppen men i övrigt original ca 260 med bensin. Med E85 kan du skruva upp lite till och hamna på 300. Rekommenderar att du byter till gsxr-kammar, allt från 86-90 duger inklusive 750-kammar, ger ca 7 hästar extra i sugmotorn vilket blir ca 14 hästar extra med 1 bar samtidigt som de plockar bort det mesta av vridmomentkicken runt 7k rpm.
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Nu sitter det redan Gsxr-cammar i maskinen men funderar på att låta custom slipa om dom el ev bara vrida isär de . Då LSA brukar vara lite för tight i vassa sugmotorer, Dock har jag inte funnit några värden på hur många grader dom ligger på .
Jag ligger i dag på ca 1,2 i ladd (enligt den billiga inte fullt så tillförlitliga mätaren som sitter monterad) utan intercooler o fick med ett broms papper på 211hk 9000rpm.
Därför trodde jag att en ic o lägre comp skulle räcka för att öka till 1.5 bar som turbona ska ha som rek max.
Men om det är tufft att ha så mycket ladd kanske man behöver mer kubik o portning för att nå 300 ?
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
ska se om det går att ordna , annars är det inte direkt någor raket forskning två agregat en på var sida på cycklen primär rören dragna enklast väg från två burkar med tändpunkterna 360 grader från varandra . till ett gemensamnt plenium . tror annars jag hittade bilder på den här nån stans för ett tag sedan är ett rätt gammalt bygge .
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top