Bandit 600 går dåligt vid belastning

banditrobert

Ny medlem
Gick med
28 May 2023
Hoj
Xr600 bandit600
Tjena. Har precis köpt mig ett projekt en bandit 600 -96.
Har rengjort förgasare och fått igång hojen. Går kanske lite lurvigt på tomgång men svarar bra på gasen.
Ut från garaget och ut på vägen så går den bra så länge man inte gasar mycket.
Går att accelerara sakta upp till kanske 5-6000rpm sen låter det som att den tappar en cylinder. Tappar effekt. Sänker jag gasen lite så går den rent igen.
Har bytt stift. Kollat alla cv membran med tryckluft och alla trottlar lyfter. Sitter ett slipon på som jag inte vet om den är bestyckad för?
Har problem med bensinkranen att den inte går att stänga av.
Vilket verkar vara ett tecken på att membranet är skadat i kranen. Har prövat köra på alla 3 lägen men ingen skillnad. Kan det vara att den ger för lite bränsle och därför börjar gå magert?
Ska jag köpe en ny likadan kran för vacum eller en vanlig hederlig med on off res?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Byt till en vanlig kran och plugga vacuumslangen. Borde göra saker bättre.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det finns repsats till kranen, mc-shopen.se har liksom de flesta mc-handlare.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vad säger förra ägaren? Har han bytt huvudmunstycken? Har den ens gått bra med det avgassystemet?
Är det fyra separata luftfilter eller är det original och luftburk? Det kan ju sitta ett K&N eller liknande i luftburken. Flödar bättre och släpper igenom mer skit. Ombestyckning kan behövas.
Han kan ha gått upp i huvudmunstycke, ett par tre steg. Gick dåligt, ökade. Gav upp. Vet en som gjorde så. Gick tillbaka till original plus en storlek större.
Gammal tumregel sa, 4-1 +1 i storlek, portad topp +1, K&N-filter +1, borrad till 50 cc till +1. Det stämde inte i ”hans” fall ;)

banditrobert

Ny medlem
Gick med
28 May 2023
Hoj
Xr600 bandit600
Beställer en ny kran och monterar orginaldämparen. Hur ska blandskruvarna underförgasarna vara inställda? Har dem på 1.5 nu. Hur högt påverkar dem? Är det som luftskruven på en 2takt?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kör du på E10?
Pushar för E5 på dessa urtidsdjur.

E10 kan fräta på slangar, membran och annat.

Brorsans gsxr ville inte gå på E10 men går fint på E5. Den har också börjat läcka och kranen funkar inte helt som den ska. Otät på 'On' men tät på 'Res'

Kan vara gammal E10 som orsak.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kollade lite listor och vad jag kan se är gsf 600 bandit anno 1996 okejad för E10. Å andra sidan, varför chansa? Har bara positiva erfarenheter av att köra E5 98 oktan. Bättre gång, märkbart piggare och dessutom lägre förbrukning, så "kostnaden" är i min bok en besparing.

Det här är en parantes i din felsökning men på gsxren jag nämnde var det den enda som behövdes. Förbättrar möjligtvis ditt utgångsläge. Vågar och kan inte lägga upp hans film med hur den gick på E10 men den spottade och fräste därinne i lützendimman. "Rena trimmet" med E5.

Så, nu är jag klar.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Du har inte svarat på Björn F's fråga om luftburken sitter kvar. Det du beskriver liknar nämligen vad som händer om man monterar bort luftburken och ersätter med separata filter. Blandskruven du talar om har ingen funktion på höga varv, men du kan gå upp till 2n (1 7/8n i verkstadsmanualen)

banditrobert

Ny medlem
Gick med
28 May 2023
Hoj
Xr600 bandit600
Jo har läst det också. Orginal luftburk sitter med vanligt filter i. Får nog bränslekranen i morgon så blir att fortsätta i helgen. Ska prova montera dit orginal slipon också. Snöar här nu så man tappade lite livslust?

banditrobert

Ny medlem
Gick med
28 May 2023
Hoj
Xr600 bandit600
Jaaaahapp. Ny bränsle kran med vacum. Går lite bättre men så fort man försöker gasa lite mer så börjar den tveka och få för lite bränsle?
Köpte även en vanlig kran utan vacum. Monterade dit den och exakt samma sak....... ut i ilskan och mata växlar på maxvarv och ibland kommer den och går på alla i 1-2sek.
Satte dit orginal avgassystemet och ingen skillnad. Vad ska jag göra? Isär med förgasare igen och rengöra.
Går bra på tomgång och tomvarva i garaget. Lättstartad....

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Man kan inte nog rengöra munstyckena. Är det rätt munstycken, hur är nålarna inställda, membranen hela, hur ser stiften ut, har du mätt upp tändspolarna?
Trots allt tycker jag att det likna bränslerelaterat.

banditrobert

Ny medlem
Gick med
28 May 2023
Hoj
Xr600 bandit600
Fint då har jag 2st saker att kolla upp i morgon.
Nu blir det slappna av i soffan med en kaptenmorgan och cola

banditrobert

Ny medlem
Gick med
28 May 2023
Hoj
Xr600 bandit600
Åååå yes nu spinner hon som en katt hela varvtalsregistret!!!
Första felet var bränslekranen.
Andra felet var luftburken inte helt ansluten på mittersta förgasarna.
Tredje felet var mitt eget och det var att jag missat att dra fast nålmunstycket vid förra rengöringen.
Så nu är det bara tvätta/smörja upp hon och serva och klara uppkörningen v29

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...