BANG for the studentbuck

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Tjenare!

Nästa år är jag tillräckligt gammal för att köra tungt och har förhoppningsvis A-kortet klart! Vilken hoj ger mest bang for the buck på studentpengar?:tuttar

Pluggar maskiningenjör så turbo ligger i tankarna :gnissla
Sånt jag har haft i tankarna är GPZ GSX mfl

Last edited:

UltraForm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
CBR 600F
tja! Fick min gamla cbr för under 20 lax. 100 kusar med billig försäkring blev ett givet köp för mig! Och maskin pluggar jag med så ditt val är ju lätt!

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Böjd att hålla med, om man hittar en tidig som inte är sönderkörd.
Men beroende på om man är ute efter mycket effekt på papperet eller körbar effekt skulle även den hoj jag haft ett tag fungera. Den går fort om man är duktig förare :D och är billig i både drift och försäkring...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Böjd att hålla med, om man hittar en tidig som inte är sönderkörd.
Men beroende på om man är ute efter mycket effekt på papperet eller körbar effekt skulle även den hoj jag haft ett tag fungera. Den går fort om man är duktig förare :D och är billig i både drift och försäkring...

En TRX? En sån har jag alltid velat ha. Grymt ljud och ser helt underbar ut med mycket små ombyggnader. :tummenupp

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Är det inte ganska fet försäkring på CBR900 orna??
Tänkte typ 15-20k kanske + nån form av billig förs typ klassiker?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
En TRX? En sån har jag alltid velat ha. Grymt ljud och ser helt underbar ut med mycket små ombyggnader. :tummenupp
Jepp, låter klart räser med riktigt avgassystem på. PederR här på forumet har dessutom byggt en suverän fighter av sin :tummenupp

Fast jag är påväg att följa ditt råd :D

Tänkte typ 15-20k kanske + nån form av billig förs typ klassiker?
För de pengarna landar du på en 80-talshoj om den ska vara fräsch. Vilket inte är helt fel heller. Men det finns det massor av tips om i andra trådar.

Last edited:

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Tjena, pluggar oxå maskin på chalmers, M2. med tanke på din felstavning antar jag att du precis börjat. en cbr 900 borde ligga på ungefär samma premie som min. jag ger runt 7000:-året/halv. inga problem alls om man jobbar på sommrarna.

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Tjena, pluggar oxå maskin på chalmers, M2. med tanke på din felstavning antar jag att du precis börjat. en cbr 900 borde ligga på ungefär samma premie som min. jag ger runt 7000:-året/halv. inga problem alls om man jobbar på sommrarna.

Felstavningen beror på att jag var lite stressad. Jag skrev när jag var påväg ut till övningskörningen :pannkyss
Du tror väl inte man börjar chalmers om man inte kan stava till ingenjör? :rofl

TRXen låter asgött men ligger kanske lite över i pris

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skulle satsa på en gammal Yamaha FZR, Suzuki GSX-R 750/1100 Eller Honda Cbr 600/900 ev tidig Honda vfr el suzuki RF och söka efter en i så fint skick som möjligt.

Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
lös
Var och kollade på en polares nyköp igår, en GSXR750 från 91 som han fick för smått otroliga 10k:- Såg riktigt fin ut och svarade bra gjorde den med... Kanske kan vara något...

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag var själv i ungefär samma sits för några år sedan när jag gick på Chalmers (elektro om någon undrar), och då föll valet på en Kawasaki ZXR 750 -89, en billig sporthoj som fortfarande inte skäms för sig, varken på gata eller bana. :tummenupp

En tidig Fireblade skulle också kunna vara en het kandidat, men när jag kollade upp det kostade den ungefär det dubbla i försäkring jämfört med ZXR:en.

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
VORbergare, kz400B2
...Tänkte typ 15-20k kanske + nån form av billig förs typ klassiker?

En gpz900r kanske? Går att hitta fina exemplar för runt 15-20k. Började tillverkas 84 så klassikerförsäkring går ju att fixa. Hade själv en gpz900r -88 för ett antal år sedan och den var riktigt trevlig att köra. Med USD-gaffel, andra fälgar och eventuellt en RS34-brygga blir den riktigt tuff.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Tjena, pluggar oxå maskin på Chalmers, M2. Med tanke på din felstavning antar jag att du precis börjat. En cbr 900 borde ligga på ungefär samma premie som min. Jag ger runt 7000:-året/halv. Inga problem alls om man jobbar på somrarna.

Har du precis börjat på Chalmers också ? :rolleyes:

On Topic skulle jag nog föreslå en äldre Ninja. Billiga på blocket, försäkring vet jag dock inget om.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
bang for the studentbuck? satan pöjk de är studie pengar inte köpa moppe pengar :tungan

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Strunta i sporthojsmodell.

Köp en enkel Honda XR600 med motardhjul eller liknande du har 100 gånger roligare med den om du är student och inte har fickorna fulla med cash.
Dessutom superbillig försäkring och så slipper du släpa runt ett 250kg´s as.

Sporthojarna passar bäst på motorväg gärna vid snabba transporter.

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
3154140 Tjena, pluggar oxå maskin på chalmers, M2. med tanke på din felstavning antar jag att du precis börjat. en cbr 900 borde ligga på ungefär samma premie som min. jag ger runt 7000:-året/halv. inga problem alls om man jobbar på sommrarna.
Jag har inte gått på Chalmers, men det kanske stavas "oxå" i Göteborg, istället för som i övriga landet, där det stavas "också"? Samma sak med "sommrarna". Stavar jag, som inte gått på Chalmers, "somrarna". ;)

Back to topic;
Jag är inne på samma som föregående inlägg. Köp en XT600 eller liknande. Du får möjlighet att grusbusa lite med en sådan också.:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...