banhoj Yamaha TZR 125 cc

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
tjenare ska nu tills nästa år köpa mig en 125cc och ha som ban hoj:) och hade tänkt mig med en Yamaha TZR 125 cc och undrar ifall det finns racingkåpor till den och sånt och som behöver bytas för att den ska kunna användas som banhoj. Om det är något tips ni kan ge mig om ex en annan hoj elr något sånt så är ag tacksam:) och sen vill jag att ni ska tänka på att jag inte har så värst mycket pengar så överdriv inte nu och är nybörjare i det hära så något biligt o bra skulle vara perfekt för mig:D

MVH: Micky

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Sedan jag började köra 2001 har jag aldrig sett en TZR125 eller TZR250 på träning eller tävling. Vid närmare eftertanke har jag inte sett någon TZR på gatan heller sedan jag började köra MC 1996. Det är ju ingen dussinhoj direkt. Rent modellspecifikt TZR tror jag knappast det finns någon som kan ge dig svar eller tips här på forumet eftersom den inte tävlats med på senare år. Om du istället hade frågat om Aprilia RS125/RS250 hade du drunknat i svar. De hojarna har det tävlats med de senaste 10 åren.

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
okej, jo har sett att det är många som kör med aprilia men har sett att dom flästa är rätt så dyra och jag skulle vija ha en bilig hoj som man sen skulle kunna ficka, trimma coh sånt med. Men det är kanske bäst att köpa sig en mer kännd hoj som kanske är dyrare med som det finns delar till?. Men finns det någon annan hoj som man skulle annars kunna använda som ban hoj ?(125a)

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Allt beror på vad du vill. Ska du bara ta hojen på allmänna bankörningar för gatregistrerade hojar? I så fall kan du ta vilken hoj som hellst och köra med. Alla hojar går att köra på bana med. Vissa är bättre lämpade än andra men mer än så är det inte med det. Ska du köra RR-träningar och tävla? Då spelar valet av hoj stor roll och inköpspriset en mindre roll eftersom den kommer att drunkna i budgeten för övriga utgifter. Vad vill du göra? Vet du vad det kommer att kosta? Vad har du råd med?

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
Det jag skulle vilja göra är att börja tävla.men undrar hur mycket det kommer att kosta och vad som kommer behövas byta ,också hjälp med hoj vall.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
okej, jo har sett att det är många som kör med aprilia men har sett att dom flästa är rätt så dyra och jag skulle vija ha en bilig hoj som man sen skulle kunna ficka, trimma coh sånt med. Men det är kanske bäst att köpa sig en mer kännd hoj som kanske är dyrare med som det finns delar till?. Men finns det någon annan hoj som man skulle annars kunna använda som ban hoj ?(125a)

Ska du tävla med en standard 125 så är det i 125 junior, och där får du inte trimma hojen.
Att försöka köra 125 räjser med en standardhoj är inte lönt att försöka.

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
okej jag kommer säkert börja att köra 125 junior (är 15) men vad ska jag ha för hoj och vad ska jag göra med den da?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
okej jag kommer säkert börja att köra 125 junior (är 15) men vad ska jag ha för hoj och vad ska jag göra med den da?

Det mest ekonomiska är nog när säsongen är slut lusläsa annonsen och köpa en 'redan' färdig aprilia 125 som det har rejsats med.

Ägna sedan vintern åt att gå igenm den, och serva de saker som behövs.

Annars får du shoppa en 'gatkörd' aprilia och införskaffa kraschkåpor, naja oljepluggar och bromsar etc.

Fördelen med att ha en aprilia (även om du får ha en annan hoj) är att ALLA åker på aprilia så behöver du reservdelar ute på en tävling är det stor chans att någon har den del du vill ha.

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
tycker det är lite etråkigt att det bara är aprilia som körs skulle vara mycket spänande om det va fler hojar som kördes ex yamaha,honda , yeye men tack för tipset. Men skulle det bli dyrare tror du om jag köper mig en gatu hoj och fixar den själv till en banhoj? elr är det bäst att köpa sig en hoj som redan är färdig för race

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
tycker det är lite etråkigt att det bara är aprilia som körs skulle vara mycket spänande om det va fler hojar som kördes ex yamaha,honda , yeye men tack för tipset. Men skulle det bli dyrare tror du om jag köper mig en gatu hoj och fixar den själv till en banhoj? elr är det bäst att köpa sig en hoj som redan är färdig för race

Det blir dyrare att fixa iordning en gathoj än att köpa en färdig banhoj.

Du behöver köpa till kraschkåpor, samt att du måste borra massa små hål i en rejäl dos skruvar, kan du inte göra det själv kostar det. Och stå med borrmaskin och hoppas innebär att många borr går av, det behövs i stort sett en pelarborrmaskin.

Sedan när du mulat den i sand- eller lecafållan så kommer du inte få lika mycket betalt för den om du vill sälja.

Visst kan det vara kul med fler hojar, men vill du vara den som kör den långsammare hojen?

Andra saker som behövs är depåstöd etc, stor chans att du får sånt med om du köper en beggad banhoj. Med lite tur även däcksvärmare etc.

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
okej men då kommer det säkert bli att köpa en hoj som redan är färdig, tack för tipsen och hjälpen:)

MVH: Micky

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Racing

Tjena, hur gick det sen? Har du skaffat nån hoj? Jag kör lite Classic racing själv och vet att det kostar med hojar och framför allt resor samt startavgifter. Åktid är A och O, och hur ofta har man tid och råd med det då????????? Jag skaffade mig en 70rr som i princip är ett 125:a chassie med en 70cc motor i och körs på gokartbana. Metrakit 70XL eller en Honda rs 125:a med 70cc motor i, slicks och regndäck. Du har ju nära till en riktigt bra hemmabana Hälla Ring med träningstid 18-21 tisdagar och 9-13 lördagar.
Hör av dig så får du prova nån gång.:tummenupp

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Sedan jag började köra 2001 har jag aldrig sett en TZR125 eller TZR250 på träning eller tävling. Vid närmare eftertanke har jag inte sett någon TZR på gatan heller sedan jag började köra MC 1996. Det är ju ingen dussinhoj direkt. Rent modellspecifikt TZR tror jag knappast det finns någon som kan ge dig svar eller tips här på forumet eftersom den inte tävlats med på senare år. Om du istället hade frågat om Aprilia RS125/RS250 hade du drunknat i svar. De hojarna har det tävlats med de senaste 10 åren.

Du får börja åka på Classicevenemang. En norrman har börjat köra med en Tzr250 i år :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Sedan jag började köra 2001 har jag aldrig sett en TZR125 eller TZR250 på träning eller tävling. Vid närmare eftertanke har jag inte sett någon TZR på gatan heller sedan jag började köra MC 1996. Det är ju ingen dussinhoj direkt. .

Hmm han menar alltså en gatreggad tzr 125, finns massor på blocket och är lätt i topp tre av de vanligaste lätta mc´s från slutet av åttio, början av nittio. Den finns ju än men intresset för lätta mc har väl minskat sedan det infördes effektrestriktioner.

Så jo, den uppfyller alla kriterier för att vara en dussinhoj, iaf inom lätt mc.

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Honda rs 125 i Formula f2 klassen?

Tjena Rolle!
Får jag åka med en tidig rs 125:a i den klassen? Har ett 90:a chassie men den är ju lika som de tidigare men jag är osäker när den kom ut? I övriga klasser får jag ju använda "nyare" grejer om dom överenstämmer med godkända årsmodeller.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tjena Rolle!
Får jag åka med en tidig rs 125:a i den klassen? Har ett 90:a chassie men den är ju lika som de tidigare men jag är osäker när den kom ut? I övriga klasser får jag ju använda "nyare" grejer om dom överenstämmer med godkända årsmodeller.

Finns kontaktinfo på denna sida för maskinkort och regler http://www.crc.no/teknisk.php/hXGXBmwlvO46.14.idium

Gissar att det är parallell-tzr'n och inte v-twinen?

Du gissar säkert lika bra som jag, vet inte hur de skiljer sig utseendemässigt och det var lite kort med tid att titta hur den såg ut, höll ögonen på mitt spår istället :tummenupp

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...