Banjobult med udda gänga

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
M8x1,25 är ju standard M8, men inte för banjobultar. De brukar vara M8x1.

Men eftersom jag kör en egensinnig italiensk hoj behöver jag en banjobult med M8x1,25 och till råga på allt en dubbel sådan. Jag har sett vaga tecken (här på forumet till och med) på att sådana existerar, men var i hela friden köper jag en sån? Har frågat på Hydroscand, NBM och diverse andra ställen men om de alls har M8 så är det M8x1.

Enkel banjobult med den gängan finns förstås som reservdel från Moto Guzzi, men jag behöver en dubbel för att montera en tryckgivare.

Någon med lite bättre maskinpark än jag skulle förstås kunna tillverka en hyfsat enkelt. Någon av hydraulfirmorna rekommenderade i så fall 12.9 stål, det kanske är en god ide.

Tips mottages tacksamt!

de finns här men de e ju en djävla bit å åka......

Bil och Industribroms i Helsingborg
NR: 042 29 73 10

Enklast borde väl vara (om du inte hittar) att borra och gänga mätutag i ändan på en vanlig standard hålskruv för enkelbanjo?

Så gjorde jag med oljetrycket till turbon.

Brembo

Det är ingen udda gänga utan det är säkert Brembo som har gjort den.
Dom har lite annan signing på den.
MVH BC

Tackar, då ska jag snacka med dem så kanske jag hittar en leverantör på närmare håll.

Enklast borde väl vara (om du inte hittar) att borra och gänga mätutag i ändan på en vanlig standard hålskruv för enkelbanjo?

Så gjorde jag med oljetrycket till turbon.
Gick du ned till ännu klenare dimension eller hur fick du det att hålla? Borrar jag åtta millimeter i skallen på en M8 bult så har den väl ingen skalle efteråt. Jag antar att jag missförstår lite :va

Last edited:
Tackar, jodå jag är säker. Grejen är att det inte är till bromsarna utan till en oljematning. Men det låter ju som att jag ska kolla med bromsfirmor och inte hydraulfirmor.

Tackar, jodå jag är säker. Grejen är att det inte är till bromsarna utan till en oljematning. Men det låter ju som att jag ska kolla med bromsfirmor och inte hydraulfirmor.

En dubbelbanjo med 1,25 stigning sitter på i princip alla moderna sportmoppar från japan och banjos finns antingen hos deras aukt åf eller så säljs de med stålspunna slangar som alla monterar på så de flesta tillbehörsfirmor bör ha hemma.

Själv handlar jag de i 10pack från england...

Är det standard så finns det kanske hos Ducati Stockholm om du har vägar förbi stan. Annars kanske hydralicfirman nere vid Pampas Marina i Solna har grejer.

Hittar han inte närmre så finns det ju alltid möjlighet att skicka per post.
Bara ett tips till dig Blazingblomman så du själv inte åker Sverige runt när du behöver nått som är svårt att få tag på.. :rolleyes: :tummenupp

Annars kanske hydralicfirman nere vid Pampas Marina i Solna har grejer.
Du menar NBM, fast de har flyttat till Tyresö. De har jag kollat med. Jag har fått intrycket efter att ha pratat med flera hydraulfirmor att det inte är nån idé att leta mer på sådana. Bromsfirmor kanske är nyckeln men M10 är ofta det klenaste de pysslar med.

Dubbelbanjo i M8*1 är inga problem att fixa det är standard Brembo och sitter på mängder av sportmoppar. Säljs bla här http://www.oppracing.com/images/3828-brembo-double-banjo-bolt-no-pressure-switch/#image_1 , de har både x1,25 och x1,0.

Kanske meckigt att skicka från USA men Åf finns ju på närmare håll.

EDIT: Är du verkligen säker på din gängstigning. M8x1 är Brembo och M8x1,25 är Nissin och allt annat japanskt.

Fast nästan alla bromsgrejer är M10, inte M8....italienare x1, japsen x 1,25 (edit)

Last edited:
Gick du ned till ännu klenare dimension eller hur fick du det att hålla? Borrar jag åtta millimeter i skallen på en M8 bult så har den väl ingen skalle efteråt. Jag antar att jag missförstår lite :va[/QUOTE]

Men du skulle väl bara ha en mätpunkt, då behöver du ju inte samma storlek som hålskruven, jag vill minnas att jag har M5 till min givare.

4,2mm i en skalle som är 12 är ju inget problem.

Har du någon Duells handlare i närheten så tror jag dessa heter 6-318 eller 6-321, lite svårt att se i katalogen vilken som har vilken gänga.

Men du skulle väl bara ha en mätpunkt, då behöver du ju inte samma storlek som hålskruven, jag vill minnas att jag har M5 till min givare.

4,2mm i en skalle som är 12 är ju inget problem.
OK, men min givare är 8 mm

Har du någon Duells handlare i närheten så tror jag dessa heter 6-318 eller 6-321, lite svårt att se i katalogen vilken som har vilken gänga.
De är 10 mm och lätta att få tag i överallt. Tråden handlar om M8x1,25 som är knepigare.

Last edited:
Gör en!
ett hål i ena änden och två på tvären i höjd med banjona:tummenupp

allt du behöver är en lagom lång m8-bult ett 2-3mm borr o lite skills.

Kolla här: http://www.kvickmc.se

Tror en polare har beställt från den firman.

Edit: Ska kolla imorrn om jag kan få tag på genom farsan, det är inte helt omöjligt.

Last edited:
Gör en!
ett hål i ena änden och två på tvären i höjd med banjona:tummenupp

allt du behöver är en lagom lång m8-bult ett 2-3mm borr o lite skills.
Absolut, jag skulle redan ha försökt om jag åtminstone hade en pelarborrmaskin. Man borde kunna lyckas åtminstone efter några försök. Men med handjagare känns oddsen bra mycket sämre.

Kolla här: http://www.kvickmc.se

Tror en polare har beställt från den firman.

Edit: Ska kolla imorrn om jag kan få tag på genom farsan, det är inte helt omöjligt.
Även han har bara M10.

Jag har googlat som fanken på det här och M8x1,25 verkar vara en otroligt udda gänga på banjobultar. De jag hittar spår av verkar oftast höra till bränsleinsprutning eller oljeledningar, inte broms. Det finns säkert någon bil som har rätt bult någonstans men Mekonomen mfl är ju omöjliga att prata med om man inte kommer med ett registreringsnummer eller åtminstone ett bilmärke och modell.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back