Bankörning - Natt/mörker

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vore det inte en helfestlig upplevelse att testa bankörning i mörker? Visst, jag förstår att exempelvis italienska fanatiker med stearinljus till lyktor opponerar sig men för övriga kunde det väl vara en kul grej :tummenupp

Spontana idéer/tankegångar från en glad amatör är regler som:

  • Ingen begränsning för halv/helljus samt extraljus
  • Ordinarie baklykta/bromsljus eller motsvarande (inget blinkhelveete)
  • Visir utan toning
  • Utrustning som GPS och mörkerkamera är naturligtvis tillåtna
  • Reflexväst är ett krav, läs; vurpa med förare kvar på banan
  • Reflexring på däcken precis som på cykeldäck får en ny marknad, om inte annat för att distrahera motståndet
  • Übertitankålfiberskinnställ med silverkontakter kommer forskas fram med heltäckande reflexytor

Om detta skulle slå kommer försäljningen på ovan nämnda tillbehör m.m. öka dramatiskt, förare skulle bli mer medvetna om sina begränsningar i mörker och jag sätter en femkrona o en fimp på att det skulle inträffa färre incidenter än vid bankörning i dagsljus.

Finns detta? Kanske något för SMC och är det jevligt svårt att vaska fram en bana med tillstånd nattetid så kan man väl testa en Midsommarafton när, troligtvis, få kommer lägga märka till lite bröl från banan. Nackdelen är naturligtvis mörkerbristen detta datum men kräftpremiären kan kanske även vara ett lämpligt datum på vissa orter.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Detta var nog det dummaste jag hört, varför skulle någon vela köra bana på natten????
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
När Motogp kör på Quatar e ju asagrymt :p
men i sverige? Klagas redan på att det bullrar för mycket när man kör på dagen, tänk dig nattetid då. kanske inte så trevligt när man ser en pöbel med facklor å högafflar väntandes i depån på att man har kört klart?
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
De flesta banor måste väl vara tysta from 18 på kvällen?

Jepp, Sverige är idag full av ljud-allergiker som är upprörda över all verksamhet som bedrivs i dess närhet nu när de i alldeles egen hög person förärat området att flytta dit.

Då får det bli med sol-energi-laddade el-cyklar. Då går det kanske sälja in i o m med att miljöargument och känslosås inte går att säga emot i Sverige......

//A.Bitter
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En bankörning där det är så bäcksvart som på en öde landsväg en sen höstnatt? Det borde sålla agnarna från vetet.

Seriöst, tycker nattkörningarna i F1 och MotoGP är bland de tråkigaste att bevittna och jag tvivlar på att förarna tycker att det är så spännande. Tidpunkten är vald för att de körs i ett så pass varmt land och av ekonomiska skäl framför sportliga.

24h Lemans är något helt annat.

Sedan nattkörning i Sverige sommartid hade på sin höjd varit körning i skymning i realiteten. Inte mycket till nattkörning med andra ord. Man hade kunnat köra dygnet runt i princip och ändå se banans kontur i skymningsljuset. Vore säkert en trevlig upplevelse om det inte vore för grannarna till motorbanorna. Vad sägs om en 24h bankörning på Knutstop eller Mantorp med viss regelbundenhet över en sommar. Jag undrar hur lång tid det tar tills man tvingar banorna att stänga helt och hållet. Lite som om man skulle ha Roskilde musikfestivalen utanför sin tomt ett par gånger per sommar. Man hade flytt fältet som boende.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Förr körde vi motard på Rörken i mörker sent på säsongen. Bländning från andra delar av banan var ett problem så det funkade bäst när alla körde utan lyktor och spanade efter kantlinjerna i det lilla ljus som kom från depån.

Många oväntade turer i gräset blev det, det är svårt att orientera sig och bedöma avstånd i dåliga ljusförhållanden.

Bankörning i mörker tror jag inte på men om elhojar någonsin blir ett alternativ för enduranceracing så kan det kanske bli nattrace även i Sverige.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Sorry, men nu är det Sverige vi bor i. Inte hitta på något spännande som bryter mönstret. Å så det fruktansvärda bullret! Herregud - det gååååår inte! Nä tysta ska vi vara och skitsakta ska vi köra överallt.
Än så länge ingen hastighetsbegränsning på bana, men vänta bara. :smasha

Det var bättre förr. :krama
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Sorry, men nu är det Sverige vi bor i. Inte hitta på något spännande som bryter mönstret. Å så det fruktansvärda bullret! Herregud - det gååååår inte! Nä tysta ska vi vara och skitsakta ska vi köra överallt.
Än så länge ingen hastighetsbegränsning på bana, men vänta bara. :smasha

Det var bättre förr. :krama

Fartkameror vid start-/mål-linjen! Vilket lysande koncept för att få rull på ekonomin för banägarna! :tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Problemet är att buller tjafset är ett hinder..
Mera komplicerad är det inte..

Även på Kemora ute i skogen fick vi nej - för att ha en IronButt körning på bana: Trackbutt :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top