Bankörning nu på onsdag den 10:e!

Snärtaren

FD #52 STD600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Olika
Någon som skall förbi Alnön innan ni åker upp????

Skulle ha skickat med en grej till Lars Jonsson!

Hör av er eller prata med Andreas på Alviks om det går bra att ta med en ballanseringsutr upp!



//Andreas 070-5192929
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Snärtaren skrev:
2149411 Skulle ha skickat med en grej till Lars Jonsson!

Hör av er eller prata med Andreas på Alviks om det går bra att ta med en ballanseringsutr upp!



//Andreas 070-5192929

Du har meddelande på mobilsvar.
Visst ska vi kunna ordna det, kan du komma till birsta med utrustningen?

Thomas!
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Bilder från kvällen
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    81.7 KB · Visningar: 57
  • 2.jpg
    2.jpg
    90.9 KB · Visningar: 59
  • 3.jpg
    3.jpg
    98.2 KB · Visningar: 48
  • 4.jpg
    4.jpg
    82.7 KB · Visningar: 49
  • 5.jpg
    5.jpg
    86.4 KB · Visningar: 48
  • 6.jpg
    6.jpg
    90 KB · Visningar: 54

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Fler bilder
 

Bifogat

  • 9.jpg
    9.jpg
    125.6 KB · Visningar: 45
  • 8.jpg
    8.jpg
    109.4 KB · Visningar: 40
  • 7.jpg
    7.jpg
    114.4 KB · Visningar: 52
  • 10.jpg
    10.jpg
    102.9 KB · Visningar: 52
  • 11.jpg
    11.jpg
    116.4 KB · Visningar: 62
  • 12.jpg
    12.jpg
    94.1 KB · Visningar: 52

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Kanon med bilder Abloy :tummenupp Själv så fick jag inte ihop det tidsmässigt så ni slapp mig denna gång :)
 

Lars_Jo

Medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Sollefteå
Hoj
GSX-R 1000 Racehoj och en Honda CR250 crosshoj
Kanondag på banan! Får tacka Roger och Chrille som fixade det hela :tummenupp Lite otäck inbromsning efter start/mål, får hoppas stenhögarna försvinner till nästa gång!

/Lars
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Kul med bilder!

Äntligen fick man komma igång med körningen, kul också att det var så många som kunde köra med kort varsel.

Sedan lite allvar! Vad gör vi med bullret? Tydligen skall de bli hårdare med bullerkontroller i år, detta är naturligtvis bra. Igår kom det ju dessutom ut en kille och mätte buller, namnet kommer jag inte ihåg men tydligen var han välkänd hos många av er. Tycker det är jättebra att det mäter och jag förstår de som bor runtomkring. Men hur skall det mätas och var skall det mätas? Jag skall skildra lite gårdagens förlopp.
Detta är absolut ingen kritik mot han som mätte för han var väldigt trevlig. När jag hade kört ett pass igår och kom in i depån så sa han att det var en hoj (inte min) som lät lite mer annars låg de övriga på 100-101 db (100 är gränsen). Det låt ju bra tyckte jag, sedan ställde han sig längre upp på start & målrakan och nu helt plötsligt så var det flera hojar inkl. min som lät för mycket. Efter en lång diskussion där det b.la sas att jag som hyrt banan måste föregå med gott exempel och skulle bli tvungen att göra något åt min hoj. Till saken hör att ni som känt mig ett tag vet att jag alltid har kört med originalsystem och burk, detta är den första hoj i min ägo med helsystem. Detta system köptes efter att noggrannt ha kollat tillverkarens specifikationer. Där står att vid ett visst varvtal skall det låta lika mycket eller lite som original och vid förbipassering mellan 98-102 db. Kanske ljuger tillverkaren, vad vet jag? Samtidigt tror jag att en välkänd tillverkare har bättre grejer att mäta buller med än en billig (såg billig ut...) bullermätare eller ännu värre mobiltelefonen... :3freak
Nåväl efter ett tag när jag blivit riktigt döless så sa jag, OK jag skiter i det här, jag struntar i att dra ihop någon fler bankörningen och tänker inte komma hit fler gånger. Efter mer snack så sa han att man kunde ju kanske godkänna 100-102 db och att jag klarade ju första mätningen så det kunde ju ha varit något fel andra gången (hade tydligen haft 104 db som mest andra ggn)...
Så hur skall vi göra i fortsättningen? Jag lär säkert inte vara den sista som får höra detta i sommar. Tycker bara att det måste vara klara riktlinjer hur man mäter och var man mäter. Sedan är det ju lite surt när man köpt ett helsystem som sägs ska låta visst många db och någon annan hävdar motsatsen.
Kom med synpunkter!
/RJ, numera laglös hulligan!
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Är ganska säker på att det var en av banägarna som gjorde mätningarna. Kan säkert bli riktigt dyrt för dem om ljudkkraven inte uppfylls ifall någon myndighetsperson kommer och gör en mätning. I värsta fall förlorare de väl banlicenserna vilket de ändå kommer att göra om de fortsätter att sköta banan på det sätt de gjort de senaste åren.


Prata med Per B i NRS, han har koll på det mesta som rör Mittsverigebanan, bullermätningar etc.

Sen kan du få byta din cykel rakt av mot min :hihi
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Abloy skrev:
2152321 Är ganska säker på att det var en av banägarna som gjorde mätningarna. Kan säkert bli riktigt dyrt för dem om ljudkkraven inte uppfylls ifall någon myndighetsperson kommer och gör en mätning. I värsta fall förlorare de väl banlicenserna vilket de ändå kommer att göra om de fortsätter att sköta banan på det sätt de gjort de senaste åren.


Prata med Per B i NRS, han har koll på det mesta som rör Mittsverigebanan, bullermätningar etc.

Sen kan du få byta din cykel rakt av mot min :hihi
Jo det var en av banägarna som mätte, kom bara inte ihåg namnet.
Visst förstår jag det där med licensen, fick en lång utläggning igår. Tycker bara att det måste finnas riktlinjer hur man skall mäta och framförallt var.

På skotersidan mäter man rätt ofta buller vid tävlingsbesiktningen. Man får då köra upp på en ramp och gasa upp till ett visst varvtal där de då mäter ljudet. Inte fasen står de längs banan och mäter där de varvar som mest.
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
RJ skrev:
2152376 Jo det var en av banägarna som mätte, kom bara inte ihåg namnet.
Visst förstår jag det där med licensen, fick en lång utläggning igår. Tycker bara att det måste finnas riktlinjer hur man skall mäta och framförallt var.

På skotersidan mäter man rätt ofta buller vid tävlingsbesiktningen. Man får då köra upp på en ramp och gasa upp till ett visst varvtal där de då mäter ljudet. Inte fasen står de längs banan och mäter där de varvar som mest.

Nån gunnar var det, en av ban-ägarna. Fiskade lite med han om planer för banan. Det han sa att han trodde inte att det blev nån flyttning av banvallen efter l-rakan (han tyckte det va onödigt bara) sen lät det som att det inte skulle göras några förändringar just, kanske där det har påbörjats efter depårakan (vänstern) Skickade på han lite kritik om att det inte var nån bra avåkningsyta direkt där nu. Detta höll han så klart med om (ursäktade sig med att han inte visste att banan var uthyrd). Bra dag annars Tack för ett bra initiativ. :tummenupp
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Ja det där med buller är ett problem. Själv så tycker jag att det måste få låta lite eftersom det är en del av upplevelsen :) men jag förstår också de som vill ha lite ugn och ro och bor bredvid en motorbana. Även banägarna som måste följa givna regler. Det finns vad jag vet 2st sätt som man officiellt brukar mäta på.

Mätning från bankant 10m vid förbifart

eller

Ljudmätning via mikrofon. Placeras 500 mm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel mot rörets slutände bakom densamma och i mynningshöjd, dock lägst 200 mm ovanför markplanet. Om mätning i avgasrörets mynningshöjd inte är möjlig får mätningen istället ske i 45 graders vinkel ovanför avgasöppningen. Maskiner med flera avgasrör mäts vid varje
avgasrörsmynning.
Sedan varavar man MCn efter en specifik uträkningstabell baserat på 2- eller 4-takt och antal slag. Har tyvärr inte uträkningslistan i huvudet men den går säkert att hitta nånstans på nätet eller så. Per Berglund vet för han berättade hur man räknade ut detta men eftersom jag har teflonhjärna kommer jag inte ihåg hur det var.

Oavsett vilket så bör ju den som mäter ha väldigt exakta intrument så att värdena går att lita på.
 
Last edited:

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
KennethN skrev:
Sedan varavar man MCn efter en specifik uträkningstabell baserat på 2- eller 4-takt och antal slag. Har tyvärr inte uträkningslistan i huvudet men den går säkert att hitta nånstans på nätet eller så. Per Berglund vet för han berättade hur man räknade ut detta men eftersom jag har teflonhjärna kommer jag inte ihåg hur det var.

SR
3.1.2 Ljuddämpning.
Högsta tillåtna ljudnivå är 102 dB(A) mätt enligt FIM reglemente. Vid efterkontroll är +3dB(A) tillåtet

Kolvhastighet
4-takt = 11m/sek
2-takt = 13 m/sek
se tabell
 

Bifogat

  • ljud.JPG
    ljud.JPG
    98.6 KB · Visningar: 59
Last edited:

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Kungligt Abloy. Där är den ju. Supernice :tummenupp :)
Detta borde innebära att jag som kör 4-takt och har en slaglängd på 56,5mm enl. listan skall varva ca 5800varv vid stillastående mätning.
Då bör man alltså printa ut och taga med listan till körningarna så att man vet.

Banorna har olika ljudnivå krav. 102dB brukar vara nån form av standard men de flesta banor har numera lägre ljudnivå som krav. Jag har för mig att Mittsverigebanan har 100db och är bland de högsta. Jag tror att de flesta banor har under 100dB och nån bana är nere mot 90dB som max ljugräns har jag för mig. Det klarar jag faan inte ens när jag står och pratar så gapig som jag är :) :)
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
KennethN skrev:
2153090 Kungligt Abloy. Där är den ju. Supernice :tummenupp :)
Detta borde innebära att jag som kör 4-takt och har en slaglängd på 56,5mm enl. listan skall varva ca 5800varv vid stillastående mätning.
Då bör man alltså printa ut och taga med listan till körningarna så att man vet.

Banorna har olika ljudnivå krav. 102dB brukar vara nån form av standard men de flesta banor har numera lägre ljudnivå som krav. Jag har för mig att Mittsverigebanan har 100db och är bland de högsta. Jag tror att de flesta banor har under 100dB och nån bana är nere mot 90dB som max ljugräns har jag för mig. Det klarar jag faan inte ens när jag står och pratar så gapig som jag är :) :)
Det man då skulle vilja veta är VAR skall man mäta vid förbipassering. På det första stället han stog och mätte på så låg de flesta hojar på 100 db, sedan ställde han sig längre upp på start & mål och då var det ju nästan ingen som klarade gränsen. Henriks RS 250 låter ju som en viskning, den tror jag hade 97 db.
 

Lars_Jo

Medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Sollefteå
Hoj
GSX-R 1000 Racehoj och en Honda CR250 crosshoj
Tycker absolut att vi som hyr och kör på banan ska ta seriöst på de bestämmelser som finns ang. ljudnivå m.m. Om vi sköter oss kommer det säkert att gynna oss själva och banan i förlängningen.
Detsamma bör såklart gälla banägarna, dvs. att de tar till sig våra önskemål/åsikter på ett seriöst sätt, så att vi i möjligaste mån kan få utöva vårat stora intresse på ett så säkert och bra sätt som är möjligt.

Borde väl finnas på pränt vilka bestämmelser som finns för just den banan som mätningarna utförs på, hur/var mätningarna ska utföras, vilket krav på ljudnivå som gäller och att det instrument som används är riktigt kalibrerat.
Att på ett godtyckligt sätt mäta ljudnivån för att sedan stänga av motorcyklar från banan med hänvisning till en mätning som kanske utförs på ett felaktigt sätt tycker inte jag känns seriöst.
För den skull inte sagt att det med rätta påpekas ibland att en motorcykel låter för mycket och att den skall åtgärdas för att få köra ut på banan igen.

Är det inte så att om en motorcykel låter för mycket vid mätning på förbifart så tar man in den för kontrollmätning i depå, och att det är det värdet som gäller? Alltså enligt den tabell som Abloy lagt in.

Om det är ett avstånd på 10 meter som brukar gälla för mätning vid förbifart så är det ju tveksamt om mätning från depåmuren är riktig? Kanske de hojar som låter mest ibland är de som passerar ett par meter från muren? Beroende på vilket spår man väljer i restaurangkurvan så hamnar man ju rätt olika i början på start/mål rakan. Skulle vara intressant att få veta skillnaden i ljudnivå beroende på om man ligger nära höger el. vänster bankant uppför start/mål.

Sedan är det väl kanske en bra idé om man har möjlighet att ta med sig originalljuddämparen till banan, blir det diskussion om ljudnivån så slipper man avbryta bandagen. I alla fall om man kommer långväga, tungt att ha lagt ner (x) antal tusen kronor för en banhelg för att sedan inte få köra.

/Lars
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Lars_Jo skrev:
2154738 Tycker absolut att vi som hyr och kör på banan ska ta seriöst på de bestämmelser som finns ang. ljudnivå m.m. Om vi sköter oss kommer det säkert att gynna oss själva och banan i förlängningen.
Detsamma bör såklart gälla banägarna, dvs. att de tar till sig våra önskemål/åsikter på ett seriöst sätt, så att vi i möjligaste mån kan få utöva vårat stora intresse på ett så säkert och bra sätt som är möjligt.

Borde väl finnas på pränt vilka bestämmelser som finns för just den banan som mätningarna utförs på, hur/var mätningarna ska utföras, vilket krav på ljudnivå som gäller och att det instrument som används är riktigt kalibrerat.
Att på ett godtyckligt sätt mäta ljudnivån för att sedan stänga av motorcyklar från banan med hänvisning till en mätning som kanske utförs på ett felaktigt sätt tycker inte jag känns seriöst.
För den skull inte sagt att det med rätta påpekas ibland att en motorcykel låter för mycket och att den skall åtgärdas för att få köra ut på banan igen.

Är det inte så att om en motorcykel låter för mycket vid mätning på förbifart så tar man in den för kontrollmätning i depå, och att det är det värdet som gäller? Alltså enligt den tabell som Abloy lagt in.

Om det är ett avstånd på 10 meter som brukar gälla för mätning vid förbifart så är det ju tveksamt om mätning från depåmuren är riktig? Kanske de hojar som låter mest ibland är de som passerar ett par meter från muren? Beroende på vilket spår man väljer i restaurangkurvan så hamnar man ju rätt olika i början på start/mål rakan. Skulle vara intressant att få veta skillnaden i ljudnivå beroende på om man ligger nära höger el. vänster bankant uppför start/mål.

Sedan är det väl kanske en bra idé om man har möjlighet att ta med sig originalljuddämparen till banan, blir det diskussion om ljudnivån så slipper man avbryta bandagen. I alla fall om man kommer långväga, tungt att ha lagt ner (x) antal tusen kronor för en banhelg för att sedan inte få köra.

/Lars
Kunde inte ha sagt det bättre själv! :tummenupp
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Har pratat med Per Westling på svemo och enligt honom finns inget regelverk för hur förbifart ska mätas. Det är upp till banägaren att ta fram mätmetoder för förbifart som garanterar att ljudnivån på banan håller sig inom given gräns.

På Anderstorp har de fasta mätstationer som testats fram genom ljudmätningar både på banan och vid de närliggande husen. De har satt 95 dBA vid förbifart på fast angivna platser för då vet de att ljudet vid de närliggande bostäderna håller sig inom givna ramar.
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Abloy skrev:
2154853 Har pratat med Per Westling på svemo och enligt honom finns inget regelverk för hur förbifart ska mätas. Det är upp till banägaren att ta fram mätmetoder för förbifart som garanterar att ljudnivån på banan håller sig inom given gräns.

På Anderstorp har de fasta mätstationer som testats fram genom ljudmätningar både på banan och vid de närliggande husen. De har satt 95 dBA vid förbifart på fast angivna platser för då vet de att ljudet vid de närliggande bostäderna håller sig inom givna ramar.

Jaha! Då vet vi ju lite mera då, alltså bör alla ta spåret så långt i från depåmuren som möjligt eftersom det är där han gör sina mätningar.
Eller har jag fattat fel?
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top