Snärtaren skrev:2149411Skulle ha skickat med en grej till Lars Jonsson!
Hör av er eller prata med Andreas på Alviks om det går bra att ta med en ballanseringsutr upp!
//Andreas 070-5192929
Jo det var en av banägarna som mätte, kom bara inte ihåg namnet.Abloy skrev:2152321Är ganska säker på att det var en av banägarna som gjorde mätningarna. Kan säkert bli riktigt dyrt för dem om ljudkkraven inte uppfylls ifall någon myndighetsperson kommer och gör en mätning. I värsta fall förlorare de väl banlicenserna vilket de ändå kommer att göra om de fortsätter att sköta banan på det sätt de gjort de senaste åren.
Prata med Per B i NRS, han har koll på det mesta som rör Mittsverigebanan, bullermätningar etc.
Sen kan du få byta din cykel rakt av mot min
RJ skrev:2152376Jo det var en av banägarna som mätte, kom bara inte ihåg namnet.
Visst förstår jag det där med licensen, fick en lång utläggning igår. Tycker bara att det måste finnas riktlinjer hur man skall mäta och framförallt var.
På skotersidan mäter man rätt ofta buller vid tävlingsbesiktningen. Man får då köra upp på en ramp och gasa upp till ett visst varvtal där de då mäter ljudet. Inte fasen står de längs banan och mäter där de varvar som mest.
KennethN skrev:Sedan varavar man MCn efter en specifik uträkningstabell baserat på 2- eller 4-takt och antal slag. Har tyvärr inte uträkningslistan i huvudet men den går säkert att hitta nånstans på nätet eller så. Per Berglund vet för han berättade hur man räknade ut detta men eftersom jag har teflonhjärna kommer jag inte ihåg hur det var.
Det man då skulle vilja veta är VAR skall man mäta vid förbipassering. På det första stället han stog och mätte på så låg de flesta hojar på 100 db, sedan ställde han sig längre upp på start & mål och då var det ju nästan ingen som klarade gränsen. Henriks RS 250 låter ju som en viskning, den tror jag hade 97 db.KennethN skrev:2153090Kungligt Abloy. Där är den ju. Supernice
Detta borde innebära att jag som kör 4-takt och har en slaglängd på 56,5mm enl. listan skall varva ca 5800varv vid stillastående mätning.
Då bör man alltså printa ut och taga med listan till körningarna så att man vet.
Banorna har olika ljudnivå krav. 102dB brukar vara nån form av standard men de flesta banor har numera lägre ljudnivå som krav. Jag har för mig att Mittsverigebanan har 100db och är bland de högsta. Jag tror att de flesta banor har under 100dB och nån bana är nere mot 90dB som max ljugräns har jag för mig. Det klarar jag faan inte ens när jag står och pratar så gapig som jag är
Kunde inte ha sagt det bättre själv!Lars_Jo skrev:2154738Tycker absolut att vi som hyr och kör på banan ska ta seriöst på de bestämmelser som finns ang. ljudnivå m.m. Om vi sköter oss kommer det säkert att gynna oss själva och banan i förlängningen.
Detsamma bör såklart gälla banägarna, dvs. att de tar till sig våra önskemål/åsikter på ett seriöst sätt, så att vi i möjligaste mån kan få utöva vårat stora intresse på ett så säkert och bra sätt som är möjligt.
Borde väl finnas på pränt vilka bestämmelser som finns för just den banan som mätningarna utförs på, hur/var mätningarna ska utföras, vilket krav på ljudnivå som gäller och att det instrument som används är riktigt kalibrerat.
Att på ett godtyckligt sätt mäta ljudnivån för att sedan stänga av motorcyklar från banan med hänvisning till en mätning som kanske utförs på ett felaktigt sätt tycker inte jag känns seriöst.
För den skull inte sagt att det med rätta påpekas ibland att en motorcykel låter för mycket och att den skall åtgärdas för att få köra ut på banan igen.
Är det inte så att om en motorcykel låter för mycket vid mätning på förbifart så tar man in den för kontrollmätning i depå, och att det är det värdet som gäller? Alltså enligt den tabell som Abloy lagt in.
Om det är ett avstånd på 10 meter som brukar gälla för mätning vid förbifart så är det ju tveksamt om mätning från depåmuren är riktig? Kanske de hojar som låter mest ibland är de som passerar ett par meter från muren? Beroende på vilket spår man väljer i restaurangkurvan så hamnar man ju rätt olika i början på start/mål rakan. Skulle vara intressant att få veta skillnaden i ljudnivå beroende på om man ligger nära höger el. vänster bankant uppför start/mål.
Sedan är det väl kanske en bra idé om man har möjlighet att ta med sig originalljuddämparen till banan, blir det diskussion om ljudnivån så slipper man avbryta bandagen. I alla fall om man kommer långväga, tungt att ha lagt ner (x) antal tusen kronor för en banhelg för att sedan inte få köra.
/Lars
Abloy skrev:2154853Har pratat med Per Westling på svemo och enligt honom finns inget regelverk för hur förbifart ska mätas. Det är upp till banägaren att ta fram mätmetoder för förbifart som garanterar att ljudnivån på banan håller sig inom given gräns.
På Anderstorp har de fasta mätstationer som testats fram genom ljudmätningar både på banan och vid de närliggande husen. De har satt 95 dBA vid förbifart på fast angivna platser för då vet de att ljudet vid de närliggande bostäderna håller sig inom givna ramar.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |