bankörning utan körkort

duccepata

duccepata
Gick med
4 Jun 2007
Ort
stockholm
Hoj
ducati 999s
Hej! Är det nån som kan svara på om det går att köra utan körkort på bana och om hur det är med försäkringar och sånt. Jag har blivit av med körkortet men har en 999 som står och är sugen på bana. borde gå att köra i oförsäkrat tycker jag. Annars får man väl sikta in sig på nästa säsong men det suger att bara hojen står där utan att kunna köra den. duccepata
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Ta licens så kan du köra i licens gruppen
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Försäkringar gäller trots att körkort saknas, ersättningen till försäkringstagaren brukar däremot bli kraftigt reducerad i många fall om behörighet saknas. Men för tredjepart är det ingen fara.
Hos SMC gissar jag att körkort är obligatoriskt eftersom dom har samarbete med försäkringsbolagen.

Att körkort krävs för trafikgrupper på övriga körningar är nog mer ett enkelt bevis på att man inte är en livsfara för dom andra i gruppen, att man kan framföra sin motorcykel.

Som arrangör är det omöjligt att känna alla och känna igen precis alla från tidigare och veta vem som kan köra eller inte.

Vi (actionpics) kräver körkort eller licens som ett bevis på att man faktiskt kan köra, att man har fått någon slags grundutbildning.
Har man körkortet återkallat, ta med papper på spärrtiden. Har man tappat bort kortet, polisanmälan eller kompis som intygar?

Går väl att lösa på många sätt oftast, bara man är lite kreativ och förstår varandra.

//Nitrous
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag undrar också hur det är med försäkringar vid bankörning.

Tänkte köra med sydskanes emse
Men vad gäller med försäkringar ?
Nu är hojen bara halvförsäkrad ändå, så det spelar inte så stor roll om man får ersättning för hojen eller inte, men det jag funderar på är om man skulle få några personskador, vad händer då?

Jag har körkort ifall det är relevant.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag undrar också hur det är med försäkringar vid bankörning.

Tänkte köra med sydskanes emse
Men vad gäller med försäkringar ?
Nu är hojen bara halvförsäkrad ändå, så det spelar inte så stor roll om man får ersättning för hojen eller inte, men det jag funderar på är om man skulle få några personskador, vad händer då?

Jag har körkort ifall det är relevant.

Skaffa en olycksfallsförsäkring som täcker bankörning med mc.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
kolla min signatur, vi kräver inget körkort!:tummenupp
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag undrar också hur det är med försäkringar vid bankörning.

Tänkte köra med sydskanes emse
Men vad gäller med försäkringar ?
Nu är hojen bara halvförsäkrad ändå, så det spelar inte så stor roll om man får ersättning för hojen eller inte, men det jag funderar på är om man skulle få några personskador, vad händer då?

Jag har körkort ifall det är relevant.

Ställ frågan i SSEMSE delen av forumet så får du säkert bra svar!:)
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Jag undrar också hur det är med försäkringar vid bankörning.

Tänkte köra med sydskanes emse
Men vad gäller med försäkringar ?
Nu är hojen bara halvförsäkrad ändå, så det spelar inte så stor roll om man får ersättning för hojen eller inte, men det jag funderar på är om man skulle få några personskador, vad händer då?

Jag har körkort ifall det är relevant.

Det beror på vilket bolag du har. Bara att sätta sig ner och läsa igenom försäkringsbrevet eller ringa dom och försöka få ett klart svar.
Vagnskadedelen gäller sällan och vissa bolag har även bestämt att trafikdelen inte gäller vid bankörning.

Rekommenderat är att ha (minst) en olycksfallsförsäkring som täcker MC körning på bana. Samma sak där. Kolla i försäkringsbrevet eller ring och hör.
 

Mitja

rookie
Gick med
25 May 2009
Ort
hemma
Hoj
svart 1000 kubikare
Om man värken har mc kort, eller försäkring, är det möjligt att köra på bana då?
 

Mitja

rookie
Gick med
25 May 2009
Ort
hemma
Hoj
svart 1000 kubikare
Tror inte att jag är dum, bara nyfiken, alldrig haft en riktig mc, köpte min förra veckan och har inga mc kompisar eller dem som är insatta..
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Om du har giltig RR-licens så finns en grundläggande försäkring i licensen.

Fast den försäkringen ger inte mycket ersättning, lite av ett skämt jämnfört med en personlig olycksfallsförsäkring. Dock bättre än inget alls.

Men kriteriet för licensförsäkringen är ju att det är tävling eller träning under svemogodkännande, dvs träningsledare, flaggposteringar som är bemannade enligt banlicensen för träning och ambulans på plats.
Jag kan ha fel men jag tror inte att licensförsäkringen gäller under vanliga "bandagar".

//Nitrous
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tror inte att jag är dum, bara nyfiken, alldrig haft en riktig mc, köpte min förra veckan och har inga mc kompisar eller dem som är insatta..

Att ge sig ut på 1000 cc hoj på en RR-bana i licensgrupp utan tidigare körerfarenhet känns lite osmart.
Det krävs viss körkunskap för att inte ställa till problem för dig eller andra på banan. Du måste behärska hojen helt enkelt. Farter på 200 km/h är inte ovanligt på många banor.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top