bankörning?

danne_the

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Hoj
gixxer 1000 04
tja!

tja är sugen på att dra iväg och tästa bankörning nånstans typ svista eller nått. men har hört att men inte får ha vilket fbolag somhelst! hur funkar det???
går det att täkna en försäkring för ett tillfälle på bana eller nått liknande.

hurgör ni och vilka bolag är det som gäller?

mvh/danne

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Trygghansa och If bör du undvika ifall du ska köra banåkning.
Alla andra bolag har en gällande Trafikförsäkring på motorbana förutsatt att det inte handlar om tävling eller träning inför tävling.
Trygghansa och If införde 2004 som enda bolag villkor i deras försäkring att den helt upphör att gälla på inhägnad motorbana!

Observera att endast trafikdelen gäller och inte vagnskada m.m.
Kraschar du så kommer sannolikt inte något bolag ersätta hojen men din egen hälsa och sjukvård för dig själv och ev. motpart och dennes egendom ersätts.

/Nitrous

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Nitrous skrev:
...Kraschar du så kommer sannolikt inte något bolag ersätta hojen men din egen hälsa och sjukvård för dig själv och ev. motpart och dennes egendom ersätts.

/Nitrous
Så som det står i mina villkor så gäller även vagnskadan vid trafikövningar med Länsförsäkringar (Östgötabrandstod) men med dubbel självrisk. Enligt samtal med Folksam så gäller deras fullt ut, utan ändrad självrisk!

Last edited:

danne_the

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Hoj
gixxer 1000 04
Nitrous skrev:
Trygghansa och If bör du undvika ifall du ska köra banåkning.
Alla andra bolag har en gällande Trafikförsäkring på motorbana förutsatt att det inte handlar om tävling eller träning inför tävling.
Trygghansa och If införde 2004 som enda bolag villkor i deras försäkring att den helt upphör att gälla på inhägnad motorbana!

Observera att endast trafikdelen gäller och inte vagnskada m.m.
Kraschar du så kommer sannolikt inte något bolag ersätta hojen men din egen hälsa och sjukvård för dig själv och ev. motpart och dennes egendom ersätts.

/Nitrous

ok. kanon tack för infot!!!
synd bara att jag har if :brinnerup då är frågan om jag kan täckna en "paralell" försäkring på ett annat bolag den dagen jag ska ut på banan!??

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Vid "trafikutövning" så gäller dessa försäkringar fullt ut (vad jag vet).

* Folksam
* Länsförsäkringar (Dubbel självrisk)
* Tennant (Dubbel självrisk)

Sen finns det några till, men dom är jag inte säkra på.

//Peppe

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
PeppeBus skrev:
Vid "trafikutövning" så gäller dessa försäkringar fullt ut (vad jag vet).

* Folksam
* Länsförsäkringar (Dubbel självrisk)
* Tennant (Dubbel självrisk)

Sen finns det några till, men dom är jag inte säkra på.

//Peppe

Jo, självklart kan det vara så. Men, jag brukar inte vilja säga att så är fallet då vad jag vet så finns inget prövat fall. Tror att bolaget skulle bli högst tveksamma när man uppger att man körde av på bana.
Trafikdelen däremot är lagstadgad och den kan dom inte smita undan så lätt.

Att många försäkringar gäller fullt ut på SMC-anordnade bandagar är det dock inget tvivel om. Jag skulle gärna vilja se hur t.ex. Folksam ställer sig i frågan på vagnskada på våra bandagar actionpics.se (självklart önskar jag inte att någon går omkull men det är ett faktum som någon gång händer) . Det har varit folksam anställda med och kört på våra bandagar men vi har inte hört något från dem.
Kanske ett sätt för dem att kolla vad som händer därute på banåkningarna.

/Nitrous

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
FZ1 skrev:
Var inga som helst problem med LF när jag körde i 2003.

Kanon :tummenupp , där hade vi ett pilotfall då.
Grattis :)
Har faktiskt inte hört talas om någon tidigare före dig på en "vanlig" bandag och inte en SMC-kurs, har alltså inte hört motsatsen heller utan det har bara varit knäpptyst!
Bra och veta att förare är ärliga och inte inte mörkar förhållandena till bolagen när sånt tråkigt händer.

Vi som arrangör rapporterar inga avåkningar till några bolag som några ibland har trott. Vi kräver dock att varje deltagare skriver på ett papper med vilket bolag dom har men det är för att skydda alla deltagare så att alla tar ansvar för att man verkligen hör hemma försäkringsmässigt i den gruppen man ska köra i.
Om någon undrar var pappret tar vägen efter banåkningen så är svaret - Dom eldas upp :)

/Nitrous

Last edited:

danne_the

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Hoj
gixxer 1000 04
Nitrous skrev:
Jo, självklart kan det vara så. Men, jag brukar inte vilja säga att så är fallet då vad jag vet så finns inget prövat fall. Tror att bolaget skulle bli högst tveksamma när man uppger att man körde av på bana.
Trafikdelen däremot är lagstadgad och den kan dom inte smita undan så lätt.

Att många försäkringar gäller fullt ut på SMC-anordnade bandagar är det dock inget tvivel om. Jag skulle gärna vilja se hur t.ex. Folksam ställer sig i frågan på vagnskada på våra bandagar actionpics.se (självklart önskar jag inte att någon går omkull men det är ett faktum som någon gång händer) . Det har varit folksam anställda med och kört på våra bandagar men vi har inte hört något från dem.
Kanske ett sätt för dem att kolla vad som händer därute på banåkningarna.

/Nitrous
ja det e ju sanna ord!
jag får väl köpa en race hoj då :)

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
FZ1 skrev:
Var inga som helst problem med LF när jag körde i 2003.

2 kompisar har lyckats få ut på försäkringen (anmäld skada från bana)
Just därför vet jag att det funkar med Folksam & LF.
Själv har jag Tennant.. o jag har "skriftligt" på att det ska gälla på bana.

(Olyckorna var på Bike-Events och Ducceklubben.)

Mvh Peppe

Last edited:

kruger

socio #4104
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
SXF 250 -07, 999$ -03
Jag var ute för en omkullkörning förra året med Bike-Event och har Länsförsäkringar. Jag fick då full ersättning för skadan mot dubbel självrisk. Ringde Länsförsäkringar precis och frågade hur det låg till iår. Tyvärr har dom tagit bort vagnskadan iår. Men trafikförsäkringen gäller fullt ut.

/ Micke

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...