Bankörningen förstörde mitt liv!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Denna säsong fick jag äntligen tummen ur och testa på att köra på bana.

Blivit:

-Midlanda 1dag
-Gotlandring 2dagar
-Gälleråsen 2dagar

Fy fan vad kul det är, kör knappt på gata längre då det inte känns kul nå mer. Tappat suget rätt rejält, men önskar det inte vore så. Vad ska jag ta mig till nu? Har ju inte råd och tid att åka iväg på en massa bankörningar då det både tar upp rätt bra med tid för transport fram och tillbaka, däck kostnader, avgifter för att köra på banan osv.

Fan känns deppigt.....:gråta

Enköpingsbanan har ju bara massa pappskallar som sätter käppar i hjulet för och brassa helvete på gata för att få samma nöje gör ju bara att man hamnar i minneslunden för eller senare.

Har minst 6 andra vänner som känner likadant.

Vad ska jag ta mig till? hur hade/gör ni?

Last edited:

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Håller med till fullo!!

Jag har aldrig varit intresserad utav bankörning men hängde med polarna till gotland ring för en bandag med suzuki trackdays tyckte det mest var en kul grej att prova på! Efter tre kurvor sträckte sig leendet från snoppen till hjärnkontoret och jag satt och förbarmade mig varför jag inte testat bana under mina 5 tidigare säsonger med mc:confused: Efter det var jag tvungen att gasa en dag till på Ringen och sedan ta mig ner till Sviestad och nu på måndag Gelleråsen....

Nackdelen för oss svenssons med medelklass jobb och normal inkomst är att det kostar flis, även om man önskar att man kunde ligga sig till bandäck, dagar och belägg med en snygg racebrud som sponsrar min bandags brassning med alltihop ink dekaltrimmad racebuss...det kan vi ju tyvärr inte så jag håller med bully hur fan gör ni alla andra?? skiter i att leva under vinterhalvåret köper alla delar på vintern tar licens under våren och brassar satan i helvete på åsen under sommarn??

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Så mycket yta runt sthlm som hade räddat så mångas liv ifall det fick byggas bana på. Motorsporten är både viktig och stor i Sverige, varför bryr inte våra kära politiker om det?

Kollar man på resten av Europa så är de flesta banorna i Sverige pinsamt små och få. Ändå är motorsporten så populär och vi har många duktiga män och några kvinnor som kämpar för Sverige i olika motorsporter runt om världen och hade kunnat bli ännu fler.

Har ni kul på gata så undvik bankörning säger jag ifall ni inte har råd eller bor nära en bana. Fan vilken ångest jag har, så vill inte känna det jag känner så följ mitt råd!

Som sagt fler av mina vänner runt mig känner likadant så kom inte med "vi har ingen lokal" kom med nå vettigt råd eller tips istället, eller tillför nåt till diskussionen

Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Så mycket yta runt sthlm som hade räddat så mångas liv ifall det fick byggas bana på. Motorsporten är både viktig och stor i Sverige, varför bryr inte våra kära politiker om det?

Kollar man på resten av Europa så är de flesta banorna i Sverige pinsamt små och få. Ändå är motorsporten så populär och vi har många duktiga män och några kvinnor som kämpar för Sverige i olika motorsporter runt om världen och hade kunnat bli ännu fler.

Motorsporten är hyffsat poppis i Sverige. Fast inte tillräckligt tyvärr :(

Väldigt sparsamt med motorsport på de "vanliga" kanalerna också, vilket gör att allmänheten inte får upp ögonen ordentligt.

Jag personligen tycker det är kanonskoj att kolla på både trial och supermotorace också, något som absolut inte visas mycket. Speciellt inte på tider där vanligt folk faktiskt kan titta.
Man ser nästan aldrig någon reklam för något som skall köras "live" om man inte aktivt letar på nätet heller.

Stå i lite smådamm en dag, suga i sig ett par kokta med bröd och ett par halvvarma smakistetror samtidigt som man tittar på motocross är som balsam för själen :)

Mycket handlar nog om resurser och reklam tror jag. Motorsport i Sverige går runt på ideella arbetsinsatser och då finns inte utrymme för reklam och jox :(

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
C.Barrow tror du att tittarna finns ifall en sådan kanal skulle finnas som bara visar motorsport heladagarna?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
C.Barrow tror du att tittarna finns ifall en sådan kanal skulle finnas som bara visar motorsport heladagarna?

Det finns ju motorkanaler redan vet jag. Jag betalar dock inte själv för någon sådan och vet inte hur brett utbudet är på olika motorsporter som visas. Det kanske någon kan fylla i? :)

Det jag tror på är att försöka få upp allmänhetens ögon mera för vad som faktiskt försigår runt om i landet, och även internationellt. Som det är nu så är det bara eldsjälarna och de som aktivt söker info som vet något.

Sen hur man skall gå tillväga för att locka allmänheten är ju en svårare fråga...

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
BMW r1200r LC
Jag köpte en gubbhoj. Kul på gatan, men blir det en bana i närheten av stockholm byter jag hoj direkt.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag köpte en gubbhoj. Kul på gatan, men blir det en bana i närheten av stockholm byter jag hoj direkt.

För mig är det inte hojen som begränsar, hade inte spelat nå roll om jag kör en hornet, tuono, z1000, cb1000r eller supersport utan känslan och glädjen det är att köra på banan får jag inte på gata.

men förstår ditt val och kanske kommer gå den vägen själv, eller i alla fall testa och se ifall jag ens kommer ha lust att rulla i trafiken med alla andra dårar.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
sedan är det ju skillnad på gata och gata. Att bara köra på en radie av 150 Km hemifrån kan ju vem som helst tröttna på. Att köra i t ex alperna ger gatåkningen en helt ny dimension. Grymt roligt och det behöver inte gå hemskt fort för att njuta. Bana i all ära, det har visst sin tjusning men att kalla all körning på allmänna vägar för gatåkning ger en lite skev blid av landsvägskörningen.

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
HRC cbr 1000rr
bankörning

Du e nu beroende av ngt som är likvärdig starka droger. Se så sälj din traktor som du åker runt på gatan med med och köp en ren banhoj, ta licens, sen åker du så mkt hoj som pengarna räcker, även om det endast blir få ggr så är det värt det för man lever länge på känslan.

ps som många andra säger här, om du börjar köra var smart lägg pengar på däck och träning.:tummenupp

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Så mycket yta runt sthlm som hade räddat så mångas liv ifall det fick byggas bana på. Motorsporten är både viktig och stor i Sverige, varför bryr inte våra kära politiker om det?.....

"Hej, jag heter X och är banberoende."

Gatåka suger verkligen om man jämför mot bana. Allt skoj kostar pengar! Ju roligare - desto dyrare:huvet

Alt 1. Flytta till Finland - där är motorsport stort:tummenupp

Alt 2. Skippa gata o lägg försäkringspremien för hojen på bankörningar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono

Har ni kul på gata så undvik bankörning säger jag ifall ni inte har råd eller bor nära en bana. Fan vilken ångest jag har, så vill inte känna det jag känner så följ mitt råd!

Som sagt fler av mina vänner runt mig känner likadant så kom inte med "vi har ingen lokal" kom med nå vettigt råd eller tips istället, eller tillför nåt till diskussionen

Det där argumenet funkar inte. Det är dags för fjollträsk o inse att ni har banot inpå knuten som ni kan åka på.

Köp en motard o kör bana med den. Billigare och fortfarande jävligt kul.

Dags o byta då.

Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Känner samma som dig .börja köra bana denna säsongen trodde inte det skulle vara så här skoj ,men nu har man ju fastnat för det .
Hade jag bara haft 10 000 kr mer i lön så hade det funkat

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
de är samma här, är inte alls intresserad av att åka gata med min sporthoj alls längre, har bara vädrat min R6a 3 gånger denna sommar å knapppt kommit upp i 10mil totalt...

skulle behöva en gathoj å inte en sporthoj utöver R6an för bana..

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det där argumenet funkar inte. Det är dags för fjollträsk o inse att ni har banot inpå knuten som ni kan åka på.

Köp en motard o kör bana med den. Billigare och fortfarande jävligt kul.

Stockholm - Karlskoga = 23 mil.
Stockholm - Linköping = 20 mil.

Runt knuten? Knappast.

Att köra gocartbana, som förvisso är otroligt roligt, är inte jämförbart mot en stor bana. Så ÄR det.

MC Doktorn

Guest
Det är en extra dimension att köra bana och tävla. Men det är lätt att fastna i ett mönster med bandagar, tävlingar, kränga däck där jag tröttnade när jag försökte utvecklas och då jag började vurpa. Vissa blir snabbare och säkrare andra blir det precis tvärtom för.
Suget är lika med noll numera, vet inte varför för jag hade förb..kul då.
Kanske har och göra med att man sysslar med Ortopedi ...

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...