Bankörningen förstörde mitt liv!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jo, det är runt knuten.

Vi har:
Molanda 10mil 1-2 körningar/år
Mittsverige 24 mil
Fällfors, så småningom, 60 mil
Gelleråsen, 55mil
Mo i Rana 55 mil
Kemora 120 mil

Vi klagar inte.

Sen har vi en bana i jämtland, 10mil bort. Liten bana på 1,4km

jag bara satt å väntade på den där hhahaha :D

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Välkommen in i idiotin: tummenupp.
Jag varnade ju dig för just detta... för nått år sedan :D

RR är förkortning för "Kvalificerad kapital förstöring" var det nån som sade

Mina 5 cent:

* Är ni 6st.. slå ihop inköpen. Blir bra mycket billigare om ni t.ex. köper in
ett 100l fat med motorolja (delat på 6st = 16,6l/st)

* När ni behöver nått... Köp inte prylar av "första bästa".
Lägg lite tid & sök efter bra "billiga" inköps kanaler.

* Samåk till banorna

* Håll ögonen efter bättre beggade racedäck från nån PRO åkare.
Finns mycket kvar på de däcken, även om du är relativt snabb.

Sedan går jag visst tvärt emot alla andra som ger råd om köp av hoj...

Köp en som har nått/några år på nacken, men som har race bakdämp & fixad gaffel m.m. De sakerna är svindyrt att köpa nytt.

Gatreggad MC kan vara bra, om du vill köra lite gata eller på bandagar som inte har licensgrupp. Men efter nått år... kommer du förmodligen inte vilja köra i dom grupperna eller i trafiken :) så för den saken spelar det mindre roll. (kan iofs vara lite lättare att sälja en gatreggad hoj)

Titta framför allt på extra delar.... Handtag, fotpinnar, bakram, kåpor.
Blir oftast dyrt om du behöver skaffa fram snabbt, och ibland lång lev tid.
Säsongen är åt helvete för kort att vänta på leveranser av grejjer.

Extra fälgar värdesätter jag högt, (har 3,5set själv:D) så allt gummi är krängt före man kommer till banan.

Ta väl hand om din hoj, snåla inte med olje/filterbyten, bromsolja m.m..
Är en billig försäkring...
Jag byter efter ca 6-7t körning.

Till sist... Skaffa ett bra betalt jobb, där du kan jobba MASSOR av övertid för att ha råd med allt ovan nämnt:död

När blir nästa bandag?

TS: Känns som en lyx att du nästan inte har börjat med banåka... "massa annat"
Går gas-suget aldrig bort?:galen

Hehe, visst är det galet.. har haft ungefär samma historia som du, med 1:a gathoj -83 & första licens -87
Undrar hur mycket stålar man brännt på racing genom åren??
Nää, förresten. Vill inte veta
Önskar nästan det fanns ett botemedel...

Mvh
//
Benny

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag började med cross för hundra år sedan, tog hojkort och körde tusentals mil på gata dom första åren, sålde bilen och hade bara hoj ett tag.

Det tog många år innan jag provade banörning... en gång och sedan var man fast i träsket, tog RR licens året efter och började tävla, sedan var missbruket fulländat.

All ledig tid och alla pengar gick till denna adrenalindrog, efter ett par år av tungt adrenalinmissbruk så tog jag mig i kragen och bestämde mig att trappa ner.

Javisst jag kör fortfarande bana ibland men inte så ofta som förr, dessutom kör jag oftast på gamla beggade slicks, att börja tävla igen finns inte på kartan.

Gatåka är fortfarande kul, dock kan det aldrig ge samma kick som bankörning.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Så mycket yta runt sthlm som hade räddat så mångas liv ifall det fick byggas bana på. Motorsporten är både viktig och stor i Sverige, varför bryr inte våra kära politiker om det?

Kollar man på resten av Europa så är de flesta banorna i Sverige pinsamt små och få. Ändå är motorsporten så populär och vi har många duktiga män och några kvinnor som kämpar för Sverige i olika motorsporter runt om världen och hade kunnat bli ännu fler.

Har ni kul på gata så undvik bankörning säger jag ifall ni inte har råd eller bor nära en bana. Fan vilken ångest jag har, så vill inte känna det jag känner så följ mitt råd!

Som sagt fler av mina vänner runt mig känner likadant så kom inte med "vi har ingen lokal" kom med nå vettigt råd eller tips istället, eller tillför nåt till diskussionen

Som någon skrev så blir det väl att boka upp sig på körningar på den nya banan på arlanda. Vet inte hur många körningar det blir i år men smc ska väl iaf ha en? Förhoppningsvis fler nästa år!

Sedan brukar jag känna att den känslan som du beskriver släpper ett par veckor efter senaste bankörningen. (men det kanske bara är jag som känner så?)

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Stockholm - Karlskoga = 23 mil.
Stockholm - Linköping = 20 mil.

Runt knuten? Knappast.

Att köra gocartbana, som förvisso är otroligt roligt, är inte jämförbart mot en stor bana. Så ÄR det.

Så länge du inte bor på en ort som har en bana så är de väl lika för alla, jag förstår inte varför de skulle vara extra synd om 08orna för att inte ni har en bana i närheten!

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
sedan är det ju skillnad på gata och gata. Att bara köra på en radie av 150 Km hemifrån kan ju vem som helst tröttna på. Att köra i t ex alperna ger gatåkningen en helt ny dimension. Grymt roligt och det behöver inte gå hemskt fort för att njuta. Bana i all ära, det har visst sin tjusning men att kalla all körning på allmänna vägar för gatåkning ger en lite skev blid av landsvägskörningen.

Bra inlägg :tummenupp

Har provat bana några gånger och visst är det jävligt skoj, men "gat"åka har sin tjusning det med, skulle inte kunna välja bort det. För mig är det två helt olika saker, som båda utövas med motorcykel.

Skulle gärna köra bana oftare men det är ju ett sånt jävla projekt (för mig iaf, alla har inte samma praktiska förutsättningar att dra iväg) så det blir tyvärr pinsamt sällan. Blir spännade att se om den nya banan kan ändra på det, vore trevligt.

Att ge sig ut och köra krokvägar i hemtrakterna eller ännu hellre en roadtrip (alperna är en dröm som kanske blir verklighet nästa sommar) är en härlig känsla det med, en frihetskänsla. Den känslan (som iaf för mig är svår att beskriva) får jag inte på en bana. Å andra sidan erbjuder bankörningar upplevelser som man inte kan få på gata heller. Det jag försöker säga är att det är två helt olika aspekter på mc-åka som båda har sina tjusningar för mig, jag vill uppleva båda.

Ni som totalt har ruttnat på att åka "gata" efter att ha provat bana ett par gånger känner uppenbarligen inte på samma sätt, för er är det ju bara att sälja gathojarna... de ger er ändå ingen glädje. För min egen del njuter jag av krokiga landsvägar alldeles för mycket (trots att jag vet hur det är att köra bana) för att kunna släppa den delen.

R5+1

Guest
Antingen skaffar du sponsorer eller så skaffar du barn. Vilket som så kommer bekymren lösa sig själva, vare sig du gillar det eller ej.

Menar inte att spamma. Förstår precis vad du menar och Gotland ring borde ha kreditkoll på oss vanliga idioter som inte än förstått vad bana är. För har man inte råd att fortsätta är det ingen idé att smaka dess sötma! Goooootland, miss u OH so much!! :gråta

Bara du inte klagar på avstånden till bana från 08, vi är faktiskt bortskämda!! Och raggarna har inte fel, samåkning är skitkul! :tummenupp

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tillhör typen som gärna kör hoj NU! Alltså när jag vaknar en ledig morgon! Solen skiner efter jobbet och jag bara känner för det. Träffa lite mc-polare på någon mc-träff. Bara åka till något knuttefik. En runda ner i Europa. Åka till Isle of man. Köra till jobbet med när en kvällsrunda inte hinns med.

Man måste bara ha en gathoj........... med lampor, ljus, regplåt och mönster på däcken. Gammal lite trött hoj är helt ok. Bomba vad-då!

Njuter mycket:tummenupp! Toyman

Just precis nåt sånt... :tummenupp

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Så länge du inte bor på en ort som har en bana så är de väl lika för alla, jag förstår inte varför de skulle vara extra synd om 08orna för att inte ni har en bana i närheten!

Var skrev jag att det är "synd" om oss i Stockholm?

Jag påpekade endast att "runt knuten" inte stämmer. Att det sedan finns folk som har betydligt längre till banor än vad stockholmare har är ju självklart.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
köra bana är skitskoj och jag gör det så ofta jag kan, i gbg har vi dessutom nära till flera stycken.

MEN.. köra gata är det absolut roligaste tycker jag, jag kan leva utan banåkat men får jag inte köra hoj till vardags så hade jag lagt ner MC intresset helt.

bara jag som tycker så? :va

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Den öppnar inte för allmänheten förens om 5 år :rolleyes:
Snutarna har abonerat skiten :huvet

Dessutom är det väl ingen bana i den vanliga bemärkelsen heller. Men allt är ju dessutom relativt, jag tycker inte att varken Gelleråsen eller Mantorp ligger överdrivet långt bort. Dessutom är det ju närmast en fröjd att åka ner till Gotland, så..

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Det absolut bästa tipset måste vara att försöka hålla så lite koll som möjligt på vad det kostar!
Jag gjorde den missen att jag starta ett excelark där jag fört in alla kostnader som kan härledas till The Race 1. Hade jag vetat att det var så här dyrt att ha kul hade jag köpt en Ferrari på avbetalning istället :hihi

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
Arlanda banan kan vi hojåkare glömma,, ledningen vill inte ha hojåkare som kör av banan
och skadar sig -- enda undantaget är smc:s grundkurser

Sen visst vi i stockholm har ju inte aslångt till banor
men vi har logistikproblem man skall ställa hojen ngnstans
och sen skall man ha en transport och dom flesta hojåkare här bor ju i lägenhet
så det tar tid att komma iväg
om jag skulle lösa det så tar det ju tre timmar innan man kommer ut ur stan

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Arlanda banan kan vi hojåkare glömma,, ledningen vill inte ha hojåkare som kör av banan

Tre timmar att lösa det? Jobbar du extra på BP?

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)

Oj du behöver verkligen rutin på hur man packar och lastar det hör jag det..

Om vi vill kan vi packa precis ALLT ink lasta hojar på släp på 20 min. Och vi bor i lägenhet, har hojarna på andra sidan stan osv så det där handlar mest om vilja om man nu vill packa/lasta i 3 h eller ej...

Men visst har vi inte brottom och vi fixar allt i lugn å ro så tar det oftast ca 40 min att få in allt vi vill ha med....

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
köra bana är skitskoj och jag gör det så ofta jag kan, i gbg har vi dessutom nära till flera stycken.

MEN.. köra gata är det absolut roligaste tycker jag, jag kan leva utan banåkat men får jag inte köra hoj till vardags så hade jag lagt ner MC intresset helt.

bara jag som tycker så? :va

Nepp håller med dig helt:tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kan verkligen bara hålla med!

Är sjukt kul och så grymt skönt att aldrig behöva oroa sig för grus, bilar, möten eller saker vid vägkanten.. För min del så är gatåkning mest en besvikelse eftersom varje gång man tar en gatkurva så vet man att man kunde tagit den dubbelt så fort om det varit bana!

Sitter i bilen på väg hem från sviestad nu t om..

Mitt tips är att du skaffar en liten skåpbil.. Slipper man släp så går det fortare att komma till och från banorna.. Sen kan du ju köra kvällsträningar i t ex Linköping om "riktiga" bandagar blir för dyra.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...