Bankörningen förstörde mitt liv!

JiMbO040

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Hoj
-02 Honda X11 "blackEagle"
det löser sig tro mig, jag tror på dig! du kan det här med motorcyklar. du kommer vinna hela cupen. btw du? ge rossi på flabben från mig hatar han så jävla mkt!!! hahahahahha ha de gött så länge:)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ärsch, motard är som banåka fast på gatan och i lägre topphastighet.
Detta till en bråkdel av kostnaden. Va väntar du på?
Sluta tramsa :tungan

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
En motorbana kostar kanske lite mer att bygga än en golfbana, om tex asfaltering och underlag samt annat skulle kosta 1000:- M2 (det är ju inte vanlig asfalt som man använder på motorbanor) så ramlar det iväg rätt duktigt.

Ta en bana som är 10 meter bred så kostar det altså 10,000:- per meter, säg nu att man vill göra en slinga på 3000 meter (nästan som GR) så skulle det kanske kosta 30 mille.

Sedan tillkommer sandfållor, staket, byggnader, curbs och annat småmys.

Säg att notan landar på tex 50 mille, om man då skramlar ihop 1000 medlemmar som slantar 50.000:- vardera så har man grundplåten.

Sedan ska någon driva och underhålla anläggningen.

Allt detta plus miljö och kommun som måste masseras gör sådana projekt ganska svåra.

OBS alla priser är fiktiva och säkert så kostar det ännu mer samt att jag säkert har räknat fel men det kvittar.

Små pengar om man ser det i det stora hela.

snålt räknat kostade det oss skatte betalare 170miljoner kr för att sänka hastigheterna på många vägar. För vad? för att rädda 10liv om året. Hur många skulle det inte rädda per år ifall de fick köra av sig på en bana? Så slipper de oss som "bålgetingar" i trafiken.

Sedan kostar det rätt mycket att underhålla en golfbana, alltid välklippt och städat annars skulle det bli en skog. Det kostar det också. Och en golfbanas area är något större än en motorbana.

Sökte efter golfbana i endast sthlm på hitta.se http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?vad=golfbana&var=stockholm 79st och vi kan inte få en enda bana? Borde vara fler hojåkare så man åtminstånde byggde 1 bana i sthlm.

Last edited:

Hayat

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
09-HONDA CBR 1000 rr
har extrem sportkanalen hemma där visar dem mmycket,,, tyvär så är det så att politikerna tar aldrig upp saker som kan vara någons död. men när det kommer en politiker som gillar mc då ska ni få se på lite saker,,,

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
har extrem sportkanalen hemma där visar dem mmycket,,, tyvär så är det så att politikerna tar aldrig upp saker som kan vara någons död. men när det kommer en politiker som gillar mc då ska ni få se på lite saker,,,

I denna trygghetsnarkomanernas land så ställer man sig gärna i ledet som alla andra, och även om en politiker skulle ha detta intresse hade han nog hållt det för sig själv för att inte tappa röster.

Bara kolla på detta forum, bara för att jag skriver som jag känner så ogillar vissa en och mothugger på minsta lilla. Istället för kämpa med varandra så ska man sätta sig på toppen av bajsberget och göra uppförsbacken ännu högre.
Varför tror du ingen orkar ta tag i nåt sånt här e för alla haters vill inte se nån/några andra ska lyckas.

Detta kunde ha varit en bra början att samla ihop ett gäng och vända på saken, men alla dessa haters är för många så även om man har kapital för detta så är det för stor risk att det misslyckas.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
I denna trygghetsnarkomanernas land så ställer man sig gärna i ledet som alla andra, och även om en politiker skulle ha detta intresse hade han nog hållt det för sig själv för att inte tappa röster.

Bara kolla på detta forum, bara för att jag skriver som jag känner så ogillar vissa en och mothugger på minsta lilla. Istället för kämpa med varandra så ska man sätta sig på toppen av bajsberget och göra uppförsbacken ännu högre.
Varför tror du ingen orkar ta tag i nåt sånt här e för alla haters vill inte se nån/några andra ska lyckas.

Detta kunde ha varit en bra början att samla ihop ett gäng och vända på saken, men alla dessa haters är för många så även om man har kapital för detta så är det för stor risk att det misslyckas.

Att köra bana är bara en hobby precis som många andra risksporter, staten sponsrar inte sådant, att köra av sig på bana ses inte som en trafikfrämjande åtgärd.

Du skriver som du känner och det är ju ok, men att lägga skulden på staten eller att hoppas att någon annan tar tag i dina visioner känns lite fel.

Att skriva några rader på ett forum kan vara en bra början, men sedan krävs det mycket mer än så precis som du redan har skrivit.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det är ändå bra underligt vad som anses ok att supporta - fotbollen, ridhus, golfbanor, simbassänger och idrottsarenor är det inga problem att dumpa slantar i.

Problemet ligger i att motorsport inte är socialt accepterat i detta land fyllt av herrar i bruna manchesterbrallor, det är inte ok att pyssla med miljövidriga saker.

Det är ju bara att se sig om i samhället, hur många hunsade familjefäder ser man inte, som avundsjukt tittar på när man startar hojen, och lika roligt är det att se samma blickar från deras fruar med. :hihi

Men varför ser folk inte till att leva när de kan? Man gör det som förväntas av en, man skall spela golf, barnen skall gå fotbollsskola och frugan skall ha en snEl hEst..

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Små pengar om man ser det i det stora hela.

snålt räknat kostade det oss skatte betalare 170miljoner kr för att sänka hastigheterna på många vägar. För vad? för att rädda 10liv om året. Hur många skulle det inte rädda per år ifall de fick köra av sig på en bana? Så slipper de oss som "bålgetingar" i trafiken.

Sedan kostar det rätt mycket att underhålla en golfbana, alltid välklippt och städat annars skulle det bli en skog. Det kostar det också. Och en golfbanas area är något större än en motorbana.

Sökte efter golfbana i endast sthlm på hitta.se http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?vad=golfbana&var=stockholm 79st och vi kan inte få en enda bana? Borde vara fler hojåkare så man åtminstånde byggde 1 bana i sthlm.

anledningen till att folk rackar på dig är ju för att du resonerar så uppåt väggarna. du verkar ju fortfarande tro att det är staten som bygger alla dessa golfbanor. visst du hittar 79 stycken. men du kan ju inte i nästa mening fråga varför vi inte kan få en enda motorbana, golfbanorna är något som byggs av klubbar stödda av finansiärer.

och det är inte heller staten som underhåller golfbanorna så din jämförelse med golfbanor som en vettig anledning till att stockholm borde FÅ en golfbana haltar.

att du sedan drar upp detta med att hastighetssänkning kostade si och så mycket för att rädda liv och att det skulle rädda så mycket mer liv med en motorbana är ju bara löjligt. för vi vet ju hur det lät i arlandabanatråden, det kommer ju bli ett gäng smckörningar där. och det är jäkligt synd att det inte kommer tillåtas rena bandagar där. men lyssnar man på dem som fortfarande hävdar att en bana skulle hjälpa så är det ju bara fri körning närsom helst och gärna grattis som gäller.

nä sluta gnäll och ut och kör på de bandagar som finns istället för att ha mindervärdeskomplex över att du inte har en bana runt knuten när du pratar med spanjackerna :tummenupp

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Att köra bana är bara en hobby precis som många andra risksporter, staten sponsrar inte sådant, att köra av sig på bana ses inte som en trafikfrämjande åtgärd.

Du skriver som du känner och det är ju ok, men att lägga skulden på staten eller att hoppas att någon annan tar tag i dina visioner känns lite fel.

Att skriva några rader på ett forum kan vara en bra början, men sedan krävs det mycket mer än så precis som du redan har skrivit.

visst är det så! man önskar bara det vore annorlunda.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
anledningen till att folk rackar på dig är ju för att du resonerar så uppåt väggarna. du verkar ju fortfarande tro att det är staten som bygger alla dessa golfbanor. visst du hittar 79 stycken. men du kan ju inte i nästa mening fråga varför vi inte kan få en enda motorbana, golfbanorna är något som byggs av klubbar stödda av finansiärer.

och det är inte heller staten som underhåller golfbanorna så din jämförelse med golfbanor som en vettig anledning till att stockholm borde FÅ en golfbana haltar.

att du sedan drar upp detta med att hastighetssänkning kostade si och så mycket för att rädda liv och att det skulle rädda så mycket mer liv med en motorbana är ju bara löjligt. för vi vet ju hur det lät i arlandabanatråden, det kommer ju bli ett gäng smckörningar där. och det är jäkligt synd att det inte kommer tillåtas rena bandagar där. men lyssnar man på dem som fortfarande hävdar att en bana skulle hjälpa så är det ju bara fri körning närsom helst och gärna grattis som gäller.

nä sluta gnäll och ut och kör på de bandagar som finns istället för att ha mindervärdeskomplex över att du inte har en bana runt knuten när du pratar med spanjackerna :tummenupp

Folk rackar på dig med pågrund av vissa saker här i livet, men inte fan lägger jag ner den vikten på det när jag diskuterar vissa grejer med dig.

Jag tror inte staten bygger en motorbana för oss, utan varför det ska motarbetas från deras sida, vet att om det hade legat i våra politikers hobby/intressen så hade det funnits hur många banor som helst som andra hade finansierat i, dessa finansiärer finns, men skithögen är för hög och brant för att bestiga innan man är där.

sedan duger enköpingsbanan som är på G perfekt för mig avståndsmässigt ifall den blir av, så detta med runt husknuten kan du lägga ner.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Vad var det tråden handlade om?
Att alla som bor i städer, förlåt, byar med mindre än 10 miljoner invånare är hillbillys och dina erfarenheter av analsex?

Vill du att fjortisar ska tycka du e bah så ball och lolzors bakom sina skärmar så funkar nog din attityd skitbra. :cool:
Om du vill få med dig folk som har gått ut gymnasiet så tror jag lite mer diplomati och saklighet och lite mindre lingonvecka fungerar bättre.

I övrigt håller jag med om att det hade varit bra med fler banor i Sverige. :tummenupp

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
3km till Sviestad
25km till Mantorp

:yoparty

Liksom TS har jag tappat (nästan) all gatåkarlust sedan jag började med Banåkning. När jag tog licens förra året blev det ännu värre.

Bandagar med gatåkare är ok, men vill man ha riktigt kul är det licenskörningsträningar som är teh shit. De flesta som medverkar vet hur man skall köra och man slipper åka omkring och oroa sig för att något pucko skall köra på en.

Nån som har en juste 600cc att sälja? 15.00 är jag förhoppningsvis RR-hojlös igen och redo för nästa projekt. :)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Att det finns rr-banor i landet öht. Inse vilka eldsjälar som måste ligga bakom.
Visst är det så, hårt ideellt arbete är ju grunden för dom flesta klubbverksamheter & föreningar.

Motorklubbarna behöver er hjälp, kontakta din närmaste motorklubb och bli en vardagshjälte.

:banana

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Vad var det tråden handlade om?
Att alla som bor i städer, förlåt, byar med mindre än 10 miljoner invånare är hillbillys och dina erfarenheter av analsex?

Vill du att fjortisar ska tycka du e bah så ball och lolzors bakom sina skärmar så funkar nog din attityd skitbra. :cool:
Om du vill få med dig folk som har gått ut gymnasiet så tror jag lite mer diplomati och saklighet och lite mindre lingonvecka fungerar bättre.

I övrigt håller jag med om att det hade varit bra med fler banor i Sverige. :tummenupp

Med tanke på ditt inlägg så undrar jag vem fan som har attitydsproblem och lingon vecka igentligen? Istället för att klanka ner på trådskaparen och gnälla på dem fakta och jämförelser han nu lägger fram för våran skull om banåkning så hjälp för fan till att komma med konkreta förslag till vad vi enskilda hojåkare kan göra för att komma vidare med bygga bana idén om man nu ska prata diplomati och saklighet... Nog om det... Klart vi ska ha en bana runt storstan. Klart staten inte kan gå in och pröjsa en storbana i stockholm utan att privata finansiärer får stå för kalaset men våra svenska underbara politiker sätter alltid käppar i hjulet med miljöfrågor bullerkrav osv det är där jag tror att ts menar att staten kanske ska lätta på trycket och genomföra sådana förslag lite lättare.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Liknelsen med golfbanor är intressant.

Vad är medlemslånet på en nystartad golfklubb med nyanlaggd bana nära Stockholm? 20.000? 50.000? Räcker det? 100.000 kanske?

På det ska det betalas en årlig medlemsavgift. 5.000? 10.000?

Så, en rannsakan av sig själv då. Hade jag varit beredd att punga ut ett räntefritt lån till en motorklubb på säg 60.000 och sen betala 10.000 per år för att få köra bana?

Många hade säkert betalt de summorna för att få köra medan många andra hade tyckt att det var alldeles för mycket pengar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati