Bankörningen förstörde mitt liv!

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Det lantisar inte förstår är att en så pass stor stad behöver en egen bana. Spanjorerna skrattar åt oss svenskar/sthlmare när de är på besök och frågar efter stockholms hemma bana och vi säger att vi inte har en, alla storstäder bör ha en.

Ska det arrangeras en tävling och det kommer förare från resten av europa ska ni då bjuda dem till gälleråsen? muhahahaa ni lantisar är bara för roliga, varför ens argumentera emot att vi sthlmare ska få en bana? blir er lilla håla mindre besökt då? eller eran bana får sämre ekonomi och stänger?

Varför tror ni olycks statistiken är högre i sthlm än resten av landet?

det är inte lantisarna som inte förstår.. det är du som inte gör det . . man får fan jobba för att att få till en bana. Du utstrålar väldigt mycket att du vill att någon annan skall lösa problemet. precis som det så mångt och mycket alltid är när det handlar om att folk vill ha en bana i stockholm. det är alltid någon annan som skall ordna det.

vill ni så jättegärna ha en rr-bana i stockholm så får ni väll för fanken lägga manken till . om ni la samma energi på att ta tag i problemet själva som ni gör på att gnälla om att ingen ordnar en bana till er så hade det fan funnits en bana i stockholm city med öppetid dygnet runt som man fick betalt för att åka på.

schluta gnäll nu för fan

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
1000RR
Bokat än??

plats finns i bussen samt ventilhattar, mekpall, massa däck, värmare, mm.. ????

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Spelar ingen roll hur bra ekonomi man har, enda giltiga skälet att röja skog och förstöra natur är att anlägga golfbanor. Inga politiker i Sthlm skulle våga kliva upp och slå ett slag för motorsport.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
hur svårt kan det vara . man får fan jobba för att att få till en bana. Du utstrålar väldigt mycket att du vill att någon annan skall lösa problemet. precis som det så mångt och mycket alltid är när det handlar om att folk vill ha en bana i stockholm. det är alltid någon annan som skall ordna det.

vill ni så jättegärna ha en rr-bana i stockholm så får ni väll för fanken lägga manken till . om ni la samma energi på att ta tag i problemet själva som ni gör på att gnälla om att ingen ordnar en bana till er så hade det fan funnits en bana i stockholm city med öppetid dygnet runt som man fick betalt för att åka på.

schluta gnäll nu för fan

ok förlåt! jag kanske ska ta och bygga allt jag behöver, sjukhus, mataffär, simhall, gym, vägar osv.

Saken är den att hade inte våra kära politiker och människor som inte tänker utanför deras bubbla jobbat emot en bana i sthlm så finns det ett par människor som har allt som krävs för att bygga en.

Bokat än??

plats finns i bussen samt ventilhattar, mekpall, massa däck, värmare, mm.. ????

helt riktigt! vet inte hur jävla många golfbanor det byggts på senaste.

Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
ok förlåt! jag kanske ska ta och bygga allt jag behöver, sjukhus, mataffär, simhall, gym, vägar osv.

Saken är den att hade inte våra kära politiker och människor som inte tänker utanför deras bubbla jobbat emot en bana i sthlm så finns det ett par människor som har allt som krävs för att bygga en.

helt riktigt! vet inte hur jävla många golfbanor det byggts på senaste.

golfbanor som byggs av klubbar och av folk som jobbar på det,

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har inte den ekonomin, eller ork att göra allt i motvind + uppförsbacke.
Men om det är som du säger att det är ett sånt behov av en bana i stockholm så bör du ju få en hel massa folk med dig i planerna. Det kan inte vara speciellt svårt att ragga sponsorer.

Du måste ju ha halva storstan i din ficka redan när du lägger fram planen på banan.
Vad är problemet?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Men om det är som du säger att det är ett sånt behov av en bana i stockholm så bör du ju få en hel massa folk med dig i planerna. Det kan inte vara speciellt svårt att ragga sponsorer.

Du måste ju ha halva storstan i din ficka redan när du lägger fram planen på banan.
Vad är problemet?

1998 startade de med detta projekt http://www.vikingmotorpark.com/ och den är inte klar än idag. Så vad får dig att tro att jag vill gå igenom samma cirkus?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Ber inte nån annan om att göra det, frågan är bara varför det ska vara så svårt? varför ska golfbanor och annat skit byggas men inte en enda motorbana?

Antagligen för att 1.) Det låter inte mycket om golfbanor. 2.) Bönder som släpper till mark avsedd för golfbanor kan antagligen tjäna en bra hacka. 3.) En mer utbredd sport än hojåkning på bana - Tyvärr.

Mina 25 öre

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Skillnaden med golfbanor är ju att det finns folk som vill betala. Ytan som krävs är likvärdig, kostnaden likvärdig. 1000 pers med 50k i insats sen 10k i årsavgift. Det är ungefär vad golfare betalar i Sthlm. :(

edit: årsavgiften kan givetvis vara lägre på en bana, men då måste man förlita sig på högre externa inkomster förstås. :)

Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Ber inte nån annan om att göra det, frågan är bara varför det ska vara så svårt? varför ska golfbanor och annat skit byggas men inte en enda motorbana?

till skillnad från vad du med ditt naiva resonemang försöker få fram, så är det INTE staten som betalar de golfbanor som byggs.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Skillnaden med golfbanor är ju att det finns folk som vill betala. Ytan som krävs är likvärdig, kostnaden likvärdig. 1000 pers med 50k i insats sen 10k i årsavgift. Det är ungefär vad golfare betalar i Sthlm. :(

edit: årsavgiften kan givetvis vara lägre på en bana, men då måste man förlita sig på högre externa inkomster förstås. :)

Värt att tillägga är att man får hosta upp 400-600kr för att gå 18 hål på många av banorna.. per person...

Hursom, jag tycker att det är kul att TS har "upptäckt" banåkning. Vad jag förstått i andra trådar så har han psyket för att kunna köra riktigt fort. Själv är jag alldeles för feg för att nånsin kunna bli sådär supersnabb.

Det är trots att på bana man kör hoj på "riktigt" (när det gäller att köra fort, teknik och jaga tider osv), det måste väl alla hålla med om?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En motorbana kostar kanske lite mer att bygga än en golfbana, om tex asfaltering och underlag samt annat skulle kosta 1000:- M2 (det är ju inte vanlig asfalt som man använder på motorbanor) så ramlar det iväg rätt duktigt.

Ta en bana som är 10 meter bred så kostar det altså 10,000:- per meter, säg nu att man vill göra en slinga på 3000 meter (nästan som GR) så skulle det kanske kosta 30 mille.

Sedan tillkommer sandfållor, staket, byggnader, curbs och annat småmys.

Säg att notan landar på tex 50 mille, om man då skramlar ihop 1000 medlemmar som slantar 50.000:- vardera så har man grundplåten.

Sedan ska någon driva och underhålla anläggningen.

Allt detta plus miljö och kommun som måste masseras gör sådana projekt ganska svåra.

OBS alla priser är fiktiva och säkert så kostar det ännu mer samt att jag säkert har räknat fel men det kvittar.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Tänkte själv att om jag vann en massa pengar så skulle jag bygga en bana och sedan försöka leva på att driva den. Skulle nog vara grymt kul, men troligtvis en mycket dålig investering.
Problemet är ju bara det att jag behöver vinna typ 50 mille för att köra igång :rolleyes: .
Men om någon skulle bidra med det kapitalet så får ni gärna säga till :) .

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kanske inte får uttala mig då jag bara har 45min. till åsen men måste hålla med om att det är rent löjligt att hufudstaden inte har en bana inom en timmes färd från centrum.

Är vi så anti-motor i detta landet att den största staden inte har drivkraft nog att fixa detta?
Eller har mp ett så stort grepp om befolkningen?
Eller har Ronnies död satt så djupa spår i svenskarna att allt med motor är livsfarligt?

Personligen delar jag TS uppfattning att gata är trist,bana kostar en stor slant men är värt det och det jag lever för just nu,snabbmackisar och falukorv är en kraftigt underskattad måltid. ;)

Personligen ligger jag lågt under vintern och sparar pengar,kör en rostig skabbvito istället för personbil och bränner allt jag har under säsongen.
Började förra hösten och fortsätter nästa år men det är detta jag brinner för nu,snabb har jag inte blivit men älskar varje minut ändå,gemenskapen är större i depån än på fiken.

Känner du att det är detta du vill så satsa medans du är ung,när du har råd är du för gammal för att komma nånvart ändå,du kommer fortfarande ha kul men det är för sent.

Dyrt på riktigt blir det först när tjejen tycker det är kul med.....

Henrik

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Är vi så anti-motor i detta landet att den största staden inte har drivkraft nog att fixa detta?
Eller har mp ett så stort grepp om befolkningen?

Henrik

Jag är helt övertygad om att mp och diverse gamla gnällkärringar håller folk om bollarna med ett gärngrepp.
Tänkte på detta senast när jag var på Sviestad banan och var lite orolig för mitt slipon med deras 95db gräns. Ända tills gripen startade rakt över banan :jisses 150db.
Men de hemska mördar motorcyklarna de ska hålla sig på mattan.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati