Bara 1,5l olja vid tömning

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har börjat ta ner hojen för vintergenomgång. Fick bara ut 1,5 liter olja men där ska vara 2,5 ungefär. Kört 350mil sedan förra oljebytet. Är i färd med att ställa ventilerna nu, men funderar på om jag borde ta av hela toppen och cylindrarna med för att kolla hur kolvarna ser ut och kanske byta kolvringar med? Kylvätskan såg bra ut så ingen olja har tagit sig dit.

Sen funderar jag också över kamkedjespännaren. Verkar ha en manuell nu då den inte fjädrar något. Hur ställer man in en sådan så att kedjan är rätt spänd och hur ofta ska detta ses över? Är det bättre att byta till en automatisk spännare?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kollade du oljenivån innan bytet och såg att det låg mitt emellan i siktglaset ? - i så fall är det nog i sin ordning, på många hojar är det så att man bara får ut en del av all olja som finns, på min R1:a är det 3,5 liter totalt, men bara 2.7 liter ska hällas på utan filterbyte och 3,0 liter med filterbyte. Det betyder ju (på min) att det alltid skvalpar omkring 0,5 liter "gammal" olja. Byt olja och läs av - Är det mittemellan sedan så är det ju "ok".

Det där med att plocka ner hela paketet och kolla kolvar/kolvringar etc - Ja du gör ju som du vill, men det är inte en helt busenkel manöver. Jag vet inte hur långt din gixxer gått, men har den gått under 5000 mil så skulle jag låtit bli. Det är enligt mig oftast bäst (varierar ju iofs lite från hoj till hoj) bäst och enklast att göra dessa jobb med motorn urplockad.

Vad gäller kamkedjesträckaren så är det busenkelt att se om det är en manuell - Det sitter då helt enkelt en vanlig enkel skruv (och en låsmutter) på en oftast ganska enkel platta. Själv är detta en av få saker jag drar mig för att justera in då det är så jäkla lite som behövs för att det ska gå fel - Ska jag vara helt rak, så anser jag att manuella bara hör hemma på rejsmaskiner. Jag rekommenderar att du byter till en automatisk original .........om du vet hur man går tillväga.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ska du kolla att det är tätt i cylindrarna gör du i stället komptest.
För att hålla koll på andra orsaker, är det väl bättre att fylla korrekt nu och sedan köra starten på nästa säsong och då hålla extra koll på hur mycket som går åt?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Automatisk kamkedjespännare innebär inte att den "fjädrar".
Det betyder att den automatiskt spänner upp kedjan steg för steg.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Visst, men det är ju lite bökigt ändå.

ja antingen river man bort toppen och renoverar den med tätningar och inslip av ventiler alt. så gasar man vidare bara... knackar inte motorn så kör man vidare bara... konstigt dock att inte oljelampan blippat med 1,5l. olja...

renoveringshysteri på SH. med gamla hojar...:7peta

mvh
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Angående kamkedjespännaren. Det är busenkelt att kolla kamkedjan på dom hojarna. Först, ta reda på vilken slags kamkedjespännare du har (manuell eller automatisk). Orginal kamkedjespännare är en akilleshäl på dom motorerna så därför bör man ha koll på spännaren så att den funkar som den ska, eller byta till en manuell som många gör.
Att kolla kamkedjespelet gör du genom att plocka av ventilkåpan och kontrollera spelet i kamkedjan. Det gör du genom att trycka ner och dra upp kamkedjan mellan kamaxlarna. Den ska flexa ca 6 mm från botten till toppen.

Här är en bra guide du kan följa:
http://www.gixxer.com/forums/17-sra...x-r-srad-cam-chain-tensioner-replacement.html
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kollade du oljenivån innan bytet och såg att det låg mitt emellan i siktglaset ? - i så fall är det nog i sin ordning, på många hojar är det så att man bara får ut en del av all olja som finns, på min R1:a är det 3,5 liter totalt, men bara 2.7 liter ska hällas på utan filterbyte och 3,0 liter med filterbyte. Det betyder ju (på min) att det alltid skvalpar omkring 0,5 liter "gammal" olja. Byt olja och läs av - Är det mittemellan sedan så är det ju "ok".

Det där med att plocka ner hela paketet och kolla kolvar/kolvringar etc - Ja du gör ju som du vill, men det är inte en helt busenkel manöver. Jag vet inte hur långt din gixxer gått, men har den gått under 5000 mil så skulle jag låtit bli. Det är enligt mig oftast bäst (varierar ju iofs lite från hoj till hoj) bäst och enklast att göra dessa jobb med motorn urplockad.

Vad gäller kamkedjesträckaren så är det busenkelt att se om det är en manuell - Det sitter då helt enkelt en vanlig enkel skruv (och en låsmutter) på en oftast ganska enkel platta. Själv är detta en av få saker jag drar mig för att justera in då det är så jäkla lite som behövs för att det ska gå fel - Ska jag vara helt rak, så anser jag att manuella bara hör hemma på rejsmaskiner. Jag rekommenderar att du byter till en automatisk original .........om du vet hur man går tillväga.

Har aldrig varit med om att det fattats 1 liter vid tömning. Bytt olja och filter på säker 10 olika hojar senaste åren.

Hojen har gått strax över 5000mil nu. Vid vilka miltal börjar det bli dags att byta kolvringar generellt?

Kedjesträckaren är nog bytt då den är manuell. Har för mig en tidigare ägare nämnde det nån gång också. Orginalsträckarna var skitkassa på 99orna tydligen.

Ska du kolla att det är tätt i cylindrarna gör du i stället komptest.
För att hålla koll på andra orsaker, är det väl bättre att fylla korrekt nu och sedan köra starten på nästa säsong och då hålla extra koll på hur mycket som går åt?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ch-Elektronik/Kompressionsprovare-2000016979/

Bör den duga till uppgiften?

Automatisk kamkedjespännare innebär inte att den "fjädrar".
Det betyder att den automatiskt spänner upp kedjan steg för steg.

Genom någon form av fjädermekanism väl? Eller vari ligger automatiken? En liten tomte som sitter med en pytteliten hylsnyckel kanske? :D

Angående kamkedjespännaren. Det är busenkelt att kolla kamkedjan på dom hojarna. Först, ta reda på vilken slags kamkedjespännare du har (manuell eller automatisk). Orginal kamkedjespännare är en akilleshäl på dom motorerna så därför bör man ha koll på spännaren så att den funkar som den ska, eller byta till en manuell som många gör.
Att kolla kamkedjespelet gör du genom att plocka av ventilkåpan och kontrollera spelet i kamkedjan. Det gör du genom att trycka ner och dra upp kamkedjan mellan kamaxlarna. Den ska flexa ca 6 mm från botten till toppen.

Här är en bra guide du kan följa:
http://www.gixxer.com/forums/17-sra...x-r-srad-cam-chain-tensioner-replacement.html

Tack! Men är det svårt att ställa in själv? Och hur ofta ska det göras? Mäter man mellan de två kamaxlarna så har väl dock inte kamkedjesträckaren så mycket funktion eller? :va Blir väl kuggarna på kamaxlarna som avgör hur spänd kedjan är just på den platsen?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Genom någon form av fjädermekanism väl? Eller vari ligger automatiken? En liten tomte som sitter med en pytteliten hylsnyckel kanske? :D
Det är en fjäderbelastad stång med spärr som gör att den bara kan expandera av fjädertrycket, men inte backa. För att nollställa den, måste du ta bort fjädern, och spännaren.

Du får absolut inte tex lossa spännaren lite grann och sedan dra åt den igen för då expanderar den och trycker på tok för hårt mot spännarbladet och kedjan.

Låter krångligt men du ser hur den fungerar om du skulle ha den löst.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
I min GSXR 750 08a står det 2.2L på sidan av motorn, jag får i något i den stilen med filter byte. filtret rymmer ju inte speciellt mycket men lite gör det allt :)

men 1.5l låter lite.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack! Men är det svårt att ställa in själv? Och hur ofta ska det göras? Mäter man mellan de två kamaxlarna så har väl dock inte kamkedjesträckaren så mycket funktion eller? :va Blir väl kuggarna på kamaxlarna som avgör hur spänd kedjan är just på den platsen?

Nej, det är inte svårt alls. Spelet i kamkedjan mäter du mellan kammarna under ventilkåpan så det är väldigt lätt att komma åt. Tjaa, jag kollade mitt kamkedjespel vid varje service d.v.s. ungefär var 500e mil. Justerade endast en gång. Kör du hårt så kan du behöva kontrollera och kanske justera oftare.
Både ja och nä. Du mäter spelet, snurrar runt motorn för hand ett halvt varv, kontrollerar igen, osv. Du gör endast små justeringar när du justerar, kontrollerar, snurrar motorn ett halv varv, kontrollerar igen, osv. När du justerar så spänner du kedjan mestadels mellan veven och första kamaxeln men eftersom du snurrar motorn så blir kamkedjesträckningen jämn och bra. Och snurra motorn åt rätt håll!
Och ja, kamkedjesträckarna är akilles häl på dessa motorer och några modeller framåt. Skumt att Suzuki inte fick riktigt rätt på dom där prylarna faktiskt. Fantastiska maskiner i övrigt!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top