Bara en lite fråga ang. polis mc

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
MD skrev:
FEL, Varför svara på nåt du inte vet :confused:

edit, såg att chrolo redan hade svarat

Oj, tog visst en månad+ att hitta detta...

Självklart vet jag inte ALLT polisen har för sig, dock vet jag att dom (polisen) INTE trimmar sina målade bilar. Detta av flera anledningar.

1: Olagligt (helfordonsgodkännande)

2: ALLA målade bilar rullar extremt långt. Måste alltid fungera och gör ingen nytta på verkstaden när lådan (automat) havererat.

3: Vill någon köra ifrån dom gör dom det ändå (därför har dom som tidigare talare redogjort för RADIO) Går fortare än alla chiptrim i hela världen.

4: Jag har kört ifrån halva svenska poliskårens bilar i standard vagnar, så som SAAB, Volvo och Audi (med 4-cylle motor och mini fläkt). Inte på PSYK körning, utan på motorväg, relativt tomt på trafik och från relativt låga farter.

Visst, jag är medveten om svenska polisens bristande motorfordons framförande kunskaper (ingen regel utan undantag), och det faktumet att polisen har massa extra utrustning som väger BLY i bilarna m.m...

Dessutom har jag genom åren fått en ganska god insyn hos polisen och vad dom företar sig för att få stopp på folk. T.ex så hyrde ett polisdistrikt under en period in en racing-förare för att vrida polisbils kringla vid högprioriterade jakter. Utan framgång dock :hihi

Och, visst har det funnits vassa polisbilar, t.ex en Sierra Cosworth med 400 officiella hästar (säkert 330 i verkligheten), denna bilen sa dom aldrig blev frånåkt. Även en vass Audi har figurerat... M.m... M.m...

Skit samma, om detta kommer det alltid att tvistas, lika glad e jag för det, för mig tar dom ändå ALDRIG. (för jag är numera legal :D )

AEROLIGAN catch us if u can

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Fürstenhoff skrev:
FEL!! Används endast till trafik övervakning (undantags fall till PR uppdrag).

Har åkt i den förra året. :banana

/Fürstenhoff

Hhhmm.

Helt klart är du fel ute på den punkten då dom FLESTA, om inte alla trafikbilarna i Sverige är modifierade vad beträffar effekten, oavsett om dom är civila eller blå/vita.

/Fürstenhoff.

jag trodde polisen hade k5or numera :rolleyes:

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
ingen för tillfället
har hört att polisen ska ha nån corvette, civil då.
men detta är väll bara snack...? :va

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Sånna här trådar brukar alltid spåra ur på motor-orienterade forum :) Alltid kul att läsa om det ena ryktet som överträffar det andra. Polisen har i alla tidert haft tillgång till lite piggare vagnar. Amazon sport och 240 turbo var ju provmodeller som polisen fick köra något år innan lanseringen, bara för att ta ett par exempel.

Även om vissa polisfordon är lite vässade i motor och chassie så betyder det ju inte att dom presterar så mycket bättre än motsvarande modell i civilt utförande (läs utan 200kg utrustning + 2 feta poliser). De flesta är dock helt orginal i motorn vad jag hört, och många målade fordon är inte ens de vassaste modellerna utan lättryckare o dyl.

Dessutom är det ingen större bedrift att köra ifrån en ensam polisbil. Kör du snabbt och "vårdslöst" får inte polisen riskera ditt, deras eller andras liv för att sätta dit en fortkörare så de låter dig löpa. Du behöver förmodligen inte ens köra speciellt vårdslöst för att få dem släppa...fast sitter det en nybakad supercop bakom ratten så kanske man får gasa lite extra :hihi

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Agamemnon skrev:
Sånna här trådar brukar alltid spåra ur på motor-orienterade forum :) Alltid kul att läsa om det ena ryktet som överträffar det andra. Polisen har i alla tidert haft tillgång till lite piggare vagnar. Amazon sport och 240 turbo var ju provmodeller som polisen fick köra något år innan lanseringen, bara för att ta ett par exempel.

Även om vissa polisfordon är lite vässade i motor och chassie så betyder det ju inte att dom presterar så mycket bättre än motsvarande modell i civilt utförande (läs utan 200kg utrustning + 2 feta poliser). De flesta är dock helt orginal i motorn vad jag hört, och många målade fordon är inte ens de vassaste modellerna utan lättryckare o dyl.

Dessutom är det ingen större bedrift att köra ifrån en ensam polisbil. Kör du snabbt och "vårdslöst" får inte polisen riskera ditt, deras eller andras liv för att sätta dit en fortkörare så de låter dig löpa. Du behöver förmodligen inte ens köra speciellt vårdslöst för att få dem släppa...fast sitter det en nybakad supercop bakom ratten så kanske man får gasa lite extra :hihi

År 2000 om jag inte missminner mig (+- något år) var den vanligaste svenska polisbilen Volvo V70 GLT.

Trimma den om ni kan :mad:

Trafikpolisen kör lite AERO och T5:eek:r, även mött en Audi A6 2.7t Quattro nere i skåne en gång. Så, visst finns det en go blandad kompott av bilar, målade eller inte inom det svenska rättsväsendet...

Saken är den att ALLA poliser man pratar med säger att "denna nya bilen vi fått in, den är snabb den bla, bla, bla, bla", säkra källor har dock meddelat mig att bilarna som är vita, dvs. målade eller föredetta målade INTE trimmas.

Men som jag sade tidigare, vissa civila bilar trimmas. :arsele

Vad gäller racing gubben som körde åt polisen. Han är ett känt namn inom svensk standardvagns racing, hurvida han pluggat på polishögskolan eller inte har jag ingen aning om, vet dock att han varken då eller nu är AKTIV polis, körde dock civil polisbil under ett par månaders tid. Mest svart 95 aero.

Kul i alla fall att Fürsten kunde bekräfta mitt påstående ang. Sierran :tummenupp

Get in sit down shut up and hold on.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
ozto skrev:
här i lkpg går(har funnits iaf) det ett par st SAAB 9-5 med nordic ur steg tre.
o vad tror du polisen bryr om det skulle finnas garanti kvar på motorn? skulle gissa att dom har avtal med verkstan o vad spelar en liten garanti för roll då?

Får jag bara fråga hur du vet det?
Alla polisbilar av märket Saab byggs färdigt på SaabANA i Trollhättan, ett helägt dotterbolag till Saab Automobile AB. Jag tror inte att de slänger i Nordic-Trim i bilarna. (Jag kan iofs ta reda på det inom kort)

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Faster skrev:
Vad gäller racing gubben som körde åt polisen. Han är ett känt namn inom svensk standardvagns racing, hurvida han pluggat på polishögskolan eller inte har jag ingen aning om, vet dock att han varken då eller nu är AKTIV polis, körde dock civil polisbil under ett par månaders tid. Mest svart 95 aero.
Jag tror dig!

Jag tror även på jultomen!

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
953cc japan
haha, svenska konstaplar har ju faktiskt rattat 911:eek:r en gång i tiden.

..och alla som en hört talas som ordet "marknadsföring" kan ju ganska lätt utesluta alla organtransport teorier mm gällande italienska polisens nya vapen.

åh ja, höll på att glömma... en tråd om polisens förmåga att jaga oss cyklister : :corn

Last edited:

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
hojbrud skrev:
hehe ja jag lovar:)
har än inte behövt göra det och hoppas jag slipper..
men du det finns kvinliga poliser med.. vad ska en tjej då göra:p

har du sett "the cannonball run"? :D

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Pernell skrev:
haha, svenska konstaplar har ju faktiskt rattat 911:eek:r en gång i tiden.

Precis. I slutet på 60-talet eller om det var början av 70-talet fick den svenska poliskåren ett 10-tal målade porsche 911 till förfogande. Bilarna stationerades ut till de distrikt som hade motorväg.

Tydligen hade detta avskräckande/lugnande effekt på trafiken, för när folket visste att polisen hade blixtsnabba 911or på motorvägen vågade folk inte köra för fort.

Hade det funkat idag tro? :va

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Den som hävdar att målade polisbilar ALDRIG är trimmade har fel, jättefel.

Kan till exempel nämna att norrmalmspiketen ( Ford van ) var och hälsade på min kompis chiptrim företag i centrala Stockholm i våras och ville ha hjälp med en ny styrbox. Det gick visst trögt när den var fullastad.

En känd fälgreparatör i Länna utanför Sthlm berättade i somras att trafikpolisen gärna vill ha lite större fälgar och lågprofildäck på bilarna, detta finns ju på många men inte alla. Lösningen på detta är att de tigger till sig kvaddade fälgar på skroten, som sedan lagas för dyra pengar och monteras på bilen.

Polisbilarna är oförsäkrade, men reparationskontot är "no limit" så det är på det kontot fälgarna lagas.

Tro det om ni vill :brinnerup

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
blacktriple skrev:
Precis. I slutet på 60-talet eller om det var början av 70-talet fick den svenska poliskåren ett 10-tal målade porsche 911 till förfogande. Bilarna stationerades ut till de distrikt som hade motorväg.

Tydligen hade detta avskräckande/lugnande effekt på trafiken, för när folket visste att polisen hade blixtsnabba 911or på motorvägen vågade folk inte köra för fort.

Moral och laglydighet är i allmänhet väldigt skamfilat jämfört med 60-talet.
Jag tror ingen Svenne på 60-talet skulle försöka köra ifrån en polis om denne inte var kriminell. Idag verkar alla tro att smitning är ok.
Enda som skulle ha avskräckande/lugnande effekt på vägarna idag tror jag är mer handgripliga och våldsamma metoder.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
blacktriple skrev:

På ngt museum ngnstans i södra Sverige där jag var för ngra år sedan stod det en polismålad gammal 911, de påstod att polisen endast hade haft 1 (en) sån bil.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
blacktriple skrev:

Antalet 911:eek:r var något färre än 10....
Största anledningen till att försöket avslutades var driftskostnaderna som var helt horribla!
PÅ den tiden var ju en 912 något av det häftigare man kunde ha även om den efter dagens mått mätt hade en tämligen tam motor. (var det 130hk??)
Så blixtsnabba... nja....
Edit: 911->912 tankelapsus...

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Kahobe skrev:
Antalet 911:eek:r var något färre än 10....
Största anledningen till att försöket avslutades var driftskostnaderna som var helt horribla!
PÅ den tiden var ju en 911 något av det häftigaste man kunde ha även om den efter dagens mått mätt hade en tämligen tam motor. (var det 130hk??)
Så blixtsnabba... nja....

Haha, nä inga raketer direkt, på sextiotalet hade den iaf under hundra hästar :hihi

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
CHROLO skrev:
Alla vässade är inte civila..................

Nä precis för jag har sett nån blå vit polis V70 med röda bromsok och stora skivor, såg inte om det var Brembo men det kanske det var? :)

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Polisen har vissa få bilar som är vässade. Dessa är nog alla civilbilar och körs inte så mycket.
En normal polisbil rullar 20k mil per år, då förstår man att många bilar är std 170hk volvo. Hur ska man annars får bilen att hålla i nått eller några år.
Så att polisen skulle ha superduper vässade v70 med trehundrafemtielva bromsade hästar är mest skitsnack, hur ska den bilen hålla ihop i 35 000mil? eller mer.

Polisens hojar rullar väll en 5000mil per år. Redan efter två-tre år så börjar många cyklar lämna in handuken och det är orginal hojar. Vässar du maskinen så minskar ju självklart milen asevärt. Sen så körs ju polisens fordon ibland ganska så hårt och det minskar ju också ner milen en.

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Qwerty skrev:
Polisen har vissa få bilar som är vässade. Dessa är nog alla civilbilar och körs inte så mycket.
En normal polisbil rullar 20k mil per år, då förstår man att många bilar är std 170hk volvo. Hur ska man annars får bilen att hålla i nått eller några år.
Så att polisen skulle ha superduper vässade v70 med trehundrafemtielva bromsade hästar är mest skitsnack, hur ska den bilen hålla ihop i 35 000mil? eller mer.

Polisens hojar rullar väll en 5000mil per år. Redan efter två-tre år så börjar många cyklar lämna in handuken och det är orginal hojar. Vässar du maskinen så minskar ju självklart milen asevärt. Sen så körs ju polisens fordon ibland ganska så hårt och det minskar ju också ner milen en.

Polisen HAR trimmade bilar, civila som målade....Punkt! :4skrika

Sen kanske det inte trimmas till 1000hk... men många ligger runt 250-285hk, alltså inte sånder trimmade. Det brukar stå en sådan på min garageuppfart (far är polis)....och den är INTE orginal. :)

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
250hk har en std volvo V70 T5.

Men JA det finns trimmade men dom är ovanliga.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0