Bara jag som märkt att det finns två Castrol Power 1 Racing? En där det inte står syn

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motorolja skall ta åt sig vatten för att skydda motorn mot korrosion.
Enda problemet med det är att oljan kan bli mättad om man aldrig kör några längre pass, så att vattnet "kokar ur".
Det som händer då är att oljan slutar ta upp vatten.
När oljan inte tar upp vatten, så skicktar sig vattnet och oljan.
Vattnet hamnar i botten.
Oljepickupen suger i botten av tråget.

Tycker du fortfarande att det är ett problem med esterolja?

Motorolja ska ta åt sig vatten för att skydda motorn mot korrosion !
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Är det nått som orsakar korrosion så är det vatten och syre (O2).
Var har du fått den iden från?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Motorolja ska ta åt sig vatten för att skydda motorn mot korrosion !
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Är det nått som orsakar korrosion så är det vatten och syre (O2).
Var har du fått den iden från?
Uppenbarligen måste detta förklaras som för ett litet barn:
Allt vatten som kommer in i motorn kommer in oavsett vilken olja du använder.
En olja som inte tar upp vatten lägger sig ovanpå vattnet, vilket betyder att du vid kallstart (när smörjningen behövs som mest) smörjer med vatten och/eller emulsion (skärvätska).
Med en olja som tar upp vatten smörjer du med olja som innehåller bundet vatten tills oljan är tillräckligt varm för att förånga vattnet och skicka iväg ångan genom vevhusventilationen.
Detta är inget konstigt för en normalbegåvad person.

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Hoj
KTM 950 SM
Det har inte med att de inte vågar att skriva det. Förteckningen på deras hemsida är precis lika lagligt bindande som etiketten.
Och, etiketten är formgiven av marketing, att det står helsyntet stort och fint på framsidan (eller inte står det) är marknadsavdelnigen som bestämt, det har absolut inget med vågar att göra, utan vad de tror säljer bäst. Är oljan helsyntet enlgit spec, så är den helsyntet oavsett om det står det på framsidan av dunken eller inte.
Det finns ingen anledning att trycka dit det om dunken inte säljer bättre av det.

Vad gäller oljor så kan till och med samma sörja säljas med olika förpackningar, till olika priser.
Det där låter ologiskt, deras marketingavdelning har i alla fall missat sådana som mig som bryr mig om ifall det är en helsyntet eller inte, och som gärna vill att de skriver det på etiketten (vilket de gjorde förr, då detta är den nya förpackningen enligt castrol själva). Någon måste ju ha tagit beslutet att inte längre skriva "FULLLY SYNTHETIC" på förpackningen, då frågar jag mig, varför tog denne det beslutet?

Och med tanke på Dr.bikes hyllade hyllningstråd till helsynteter så finns det fler än jag som gärna köper en helsyntet (och då helst en där tillverkaren inte bara skriver det på sin hemsida). DET ÄR JU SÅ ENKELT, BARA GÖR DET, jag kan välja flertalet andra tillverkare som skriver det på sin förpackning, och just det kommer jag göra (och förmodligen många fler ovetande om denna debatten, som bara står o jämför förpackning hos den lokala oljehandlaren eller som läser etiketterna på bilderna på internet).

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Hoj
KTM 950 SM
Du Ulvhamne verkar tro att detta måste vara en genialisk idé av Castrols marketingavdelning (bara det att du inte kan förklara det geniala i det hela). Du är invaggad i att Castrol är ofelbara låter det som.

För det finns endast två anledningar som jag ser det till att inte skriva helsyntet på förpackningen:
Klantighet eller Ärlighet.
Att förlora de kunder som vill ha en helsyntet men som inte känner för att leta fram infon på Castrols hemsida tycker jag är idiotiskt (eller ärligt) av Castrol. Så släpp den där bilden av ofelbarheten hos Castrols marketingavdelning, stora företag har gjort misstag förr.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du Ulvhamne verkar tro att detta måste vara en genialisk idé av Castrols marketingavdelning (bara det att du inte kan förklara det geniala i det hela). Du är invaggad i att Castrol är ofelbara låter det som.

För det finns endast två anledningar som jag ser det till att inte skriva helsyntet på förpackningen:
Klantighet eller Ärlighet.
Att förlora de kunder som vill ha en helsyntet men som inte känner för att leta fram infon på Castrols hemsida tycker jag är idiotiskt (eller ärligt) av Castrol. Så släpp den där bilden av ofelbarheten hos Castrols marketingavdelning, stora företag har gjort misstag förr.

:rofl
Ja tro vad du vill om saken.

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Hoj
KTM 950 SM
:rofl
Ja tro vad du vill om saken.
Men hur tror du de tänkte på marketingavdelningen på castrol? Du har bara sagt att de har tagit ett beslut, vilket jag också förstår att de gjort (uppenbarligen, denna tråd är ett bevis på deras beslut).

Så om du inte har någon egen idé om varför det är som det är nu så har du inte tillfört något överhuvudtaget.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Eftersom den här tråden inte tillför någon vettig information, utan mest är ordbajseri, flyttas den till OT.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Uppenbarligen måste detta förklaras som för ett litet barn:
Allt vatten som kommer in i motorn kommer in oavsett vilken olja du använder.
En olja som inte tar upp vatten lägger sig ovanpå vattnet, vilket betyder att du vid kallstart (när smörjningen behövs som mest) smörjer med vatten och/eller emulsion (skärvätska).
Med en olja som tar upp vatten smörjer du med olja som innehåller bundet vatten tills oljan är tillräckligt varm för att förånga vattnet och skicka iväg ångan genom vevhusventilationen.
Detta är inget konstigt för en normalbegåvad person.

Vad du påstod var
Motorolja skall ta åt sig vatten för att skydda motorn mot korrosion.
Korrosion är en kemisk , ofta elektrokemisk reaktion mellan två ämnen.

Självklart vet du inget argument för att mer vatten i motoroljan skulle minska korrosionen i motorn.

Så du byter ämne, till och med en nyfödd märker det och börjar tala om smörjning och problemet med om inte motoroljan löser vatten så kommer oljepumpen suga i sig vatten när motorn startar för vatten är tyngre än oljan och vattnet ligger längst ner i oljetråget.

Just därför suger inte oljepumpen olja längst ner i oljetråget utan några cm från botten av oljetråget.
För att slippa få i sig det som ligger längst ner i oljetråget. Om motorn stått en längre tid.
Inte bara vatten utan också annan skit.

Och suger motorn olja längst ner i oljetråget (motor designad av Skrotnisse?, bra vald signatur :) eller nån kollega)
så klarar motorn sig likafullt från dålig smörjning om motor får gå en stund innan man drar iväg.

Från Suzukis GSX1300R Handbok:
LÅT MOTOROLJAN CIRKULERA FÖRE KÖRNING Låt motorn gå på tomgång en stund efter start av en varm eller en kall motor, innan motorn belastas eller rusas. På så sätt tillåts den smörjande motoroljan nå alla viktiga motorkomponenter.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad du påstod var

Korrosion är en kemisk , ofta elektrokemisk reaktion mellan två ämnen.

Självklart vet du inget argument för att mer vatten i motoroljan skulle minska korrosionen i motorn.

Så du byter ämne, till och med en nyfödd märker det och börjar tala om smörjning och problemet med om inte motoroljan löser vatten så kommer oljepumpen suga i sig vatten när motorn startar för vatten är tyngre än oljan och vattnet ligger längst ner i oljetråget.

Just därför suger inte oljepumpen olja längst ner i oljetråget utan några cm från botten av oljetråget.
För att slippa få i sig det som ligger längst ner i oljetråget. Om motorn stått en längre tid.
Inte bara vatten utan också annan skit.

Och suger motorn olja längst ner i oljetråget (motor designad av Skrotnisse?, bra vald signatur :) eller nån kollega)
så klarar motorn sig likafullt från dålig smörjning om motor får gå en stund innan man drar iväg.

Från Suzukis GSX1300R Handbok:

Lyckas du ens övertyga dig själv?
Vill du verkligen ha en olja som inte binder vatten?
Hur gör du när du cirkulerar oljan utan att dra runt motorn?

Edit: BTW: Vill du ha vatten bundet i oljan (vilket inte är något problem) eller vatten i motorn (vilket är ett problem)?

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...