Bara kalluft från värmepaket!!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast inte hur mycket ren glykol som helst, du vill ju inte ha över 5-60% för därefter börjar fryspunkten stiga igen.

Ja, vad fan är det med det, har hört det så länge jag levt och har ofta haft ren glykol, eller nära på i många olika bilar utan problem. Men vi har ju sällan under tjugo häromkring, så det kan ju påverka.

Varför? Betyder det att ren sprit fryser före absoluten?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hittade en värmefläkt på kontoret som jag placerade under motorhuven i riktning kylet. Får se om det värmer upp något så pass att jag vågar köra till verkstan!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Var glad att det iaf blåser. På en Golf 3 jag hade kom där bara lite rök/dimma när man vred på fullt :huvet

Hade blivit översvämning i luftintaget pga fullt med löv i avrinningen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, i expansionen med motorn igång, fyll på alltsom det går åt tills det är fullt.

Är det inte som på andra usa järn där expansion sitter efter ett trycksatt lock likt hoj. Isf skall glykol fyllas direkt i kyl initialt, därefter expansion till medel och slutligen på med lock.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Samma sak hände på en av mina gamla bilar, då var det slut på kylarvätska. Slutade med att motorn överhettade och la av, var ett intressant rökmoln som kom ur motorn när jag rullade in till vägkanten. Det konstiga var att motortempen låg på normalnivå nästan helt fram tills att motorn la av. Vet inte om det blev permanenta skador på motorn då bilen vart stulen av nån pundare som krockade den. Tydligt var att motorn fungerade en liten stund i alla fall.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är det inte som på andra usa järn där expansion sitter efter ett trycksatt lock likt hoj. Isf skall glykol fyllas direkt i kyl initialt, därefter expansion till medel och slutligen på med lock.

Från -07 är det inget lock på kylet, men är dock inte helt hundra så du kan mycket väl ha rätt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur kallt har du i garaget? :7peta

Bah, man är väl man?

Nej, men jag har aldrig förvarat glykolen i värme och har haft många dunkar liggande i bilar för att efterfylla och ingen har någonsin frusit.

Tag upp ämnet med en bekant och han hävdade exakt samma sak som jag, inte heller han hade stött på frusna expansionskärl eller dunkar med ren glykol i. Han tillade att även dom regelmässigt använde ren glykol (kom ofärgad i fat) i värmeväxlare uppåt landet för att klara sig ifrån problem.

Så nu skall jag fan ta och ställa in en hutt i frysen och se om den fryser, gör den inte det ser jag det som en vedertagen myt.:D
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tack för massa bra råd:)

I morse en timma före jag åkte hem slog jag i en kanna varmt vatten direkt i kylet . Det funkade bra såvida att det kom värme direkt från fläkten då motortempen höjdes :) Sedan har tjejen kört runt på massa jobb under dagen och inget verkar tagit skada.. :tummenupp
 

tkdrille

Guest
De var ju bra. Ha lite koll hela tiden. Speciellt under vintern nu så kolla en gång i veckan de skadar inte. De flesta bilar verkar tycka de är roligt att sluta kylarvatten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade samma problem själv i dagarna. Har fyllt på med bara vatten vid ett antal tillfällen och nere i skåne har det inte varit nåt problem.
Men nu lite längre norrut så fick jag i förrgår ingen värme och motortempen steg sen släppte det i värmepaketet och jag fick värme i kupen men kylaren var nog fortfarande pluggad för motorn blev varm och jag fick dra upp kupefläkten samt värmen på max och lyckades kyla motorn via värmepaketet. :)
Och det var inte förrän jag stannade och fartvinden försvann som motorns värme fick pluggen att släppa i kylaren.
Sen fyllde jag på med lite ren glykol men har antagligen för lite glykol för att klara de värsta köldknäpparna framåt januari-februari. Ska mäta vätskan om några dagar när det hunnit blanda sig från expansionskärlet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bah, man är väl man?

Nej, men jag har aldrig förvarat glykolen i värme och har haft många dunkar liggande i bilar för att efterfylla och ingen har någonsin frusit.

Tag upp ämnet med en bekant och han hävdade exakt samma sak som jag, inte heller han hade stött på frusna expansionskärl eller dunkar med ren glykol i. Han tillade att även dom regelmässigt använde ren glykol (kom ofärgad i fat) i värmeväxlare uppåt landet för att klara sig ifrån problem.

Så nu skall jag fan ta och ställa in en hutt i frysen och se om den fryser, gör den inte det ser jag det som en vedertagen myt.:D

Jag måste testa det där med ren glykol...

Vad gäller min sprit så ligger den alltid i frysen. Särskilt på sommaren är det fint. Nu till glöggen är det kanske mindre mening...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sen undrar jag vad som händer med vattenpumpen om den startas i en frusen kylarvätska?
På min gamla bil hände ingenting, d.v.s. den tog ingen skada av att startas med frusen kylarvätska. Hade snålat på glykolen, men så länge det finns någon glykol kvar brukar det bli mer sörja än hård-is vid måttliga tempreraturer.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bah, man är väl man?

Nej, men jag har aldrig förvarat glykolen i värme och har haft många dunkar liggande i bilar för att efterfylla och ingen har någonsin frusit.

Tag upp ämnet med en bekant och han hävdade exakt samma sak som jag, inte heller han hade stött på frusna expansionskärl eller dunkar med ren glykol i. Han tillade att även dom regelmässigt använde ren glykol (kom ofärgad i fat) i värmeväxlare uppåt landet för att klara sig ifrån problem.

Så nu skall jag fan ta och ställa in en hutt i frysen och se om den fryser, gör den inte det ser jag det som en vedertagen myt.:D

Det är inte någon myt.
Rent vatten fryser vid 0 grader. Ren glykol fryser vid ca -13 grader. En blandning med 60% glykol fryser först vid -40 grader.
Dock är risken väldigt liten att glykol som fryser ska förstöra grejor. Den expanderar och kristalliserar inte på riktigt samma sätt som vatten så det blir inte frostsprängning i samma utsträckning. Dessutom tinar den förbaskat mycket fortare än vatten då den har mycket lägre smältentalpitet.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top