Ok.. Du menar direkt in i kylet?
Fast inte hur mycket ren glykol som helst, du vill ju inte ha över 5-60% för därefter börjar fryspunkten stiga igen.
60% glykol och 40% vatten ger den lägsta fryspunkten!
Nej, i expansionen med motorn igång, fyll på alltsom det går åt tills det är fullt.
Är det inte som på andra usa järn där expansion sitter efter ett trycksatt lock likt hoj. Isf skall glykol fyllas direkt i kyl initialt, därefter expansion till medel och slutligen på med lock.
Jo, men ren glykol fryser vid tretton minus och jag har aldrig stött på en frusen glykoldunke.
Hur kallt har du i garaget?
Bah, man är väl man?
Nej, men jag har aldrig förvarat glykolen i värme och har haft många dunkar liggande i bilar för att efterfylla och ingen har någonsin frusit.
Tag upp ämnet med en bekant och han hävdade exakt samma sak som jag, inte heller han hade stött på frusna expansionskärl eller dunkar med ren glykol i. Han tillade att även dom regelmässigt använde ren glykol (kom ofärgad i fat) i värmeväxlare uppåt landet för att klara sig ifrån problem.
Så nu skall jag fan ta och ställa in en hutt i frysen och se om den fryser, gör den inte det ser jag det som en vedertagen myt.
På min gamla bil hände ingenting, d.v.s. den tog ingen skada av att startas med frusen kylarvätska. Hade snålat på glykolen, men så länge det finns någon glykol kvar brukar det bli mer sörja än hård-is vid måttliga tempreraturer.Sen undrar jag vad som händer med vattenpumpen om den startas i en frusen kylarvätska?
Bah, man är väl man?
Nej, men jag har aldrig förvarat glykolen i värme och har haft många dunkar liggande i bilar för att efterfylla och ingen har någonsin frusit.
Tag upp ämnet med en bekant och han hävdade exakt samma sak som jag, inte heller han hade stött på frusna expansionskärl eller dunkar med ren glykol i. Han tillade att även dom regelmässigt använde ren glykol (kom ofärgad i fat) i värmeväxlare uppåt landet för att klara sig ifrån problem.
Så nu skall jag fan ta och ställa in en hutt i frysen och se om den fryser, gör den inte det ser jag det som en vedertagen myt.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari