" Bara " några månader till A - kort

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Inte för att sänka dig totalt, men väldigt få klarar det som privatist. Det beror på att förarprövaren inte vet vilka kunskaper du har gentemot en som har gått på, och framförallt kör upp med en trafikskola. Har en kompis som körde upp som privatist i höstas och då sa förarprövaren att han inte gjorde nått direkt fel men att han inte kunde godkänna honom för att han inte visste hur kompisen skulle klara det i övriga situationer. Sen tog han några lektioner och körde upp med trafikskolan - inget problem alls!

Konbanan har kanske många problem med men jag tror det är få som kuggar den. När jag körde upp för 125a (2007) så satte jag ner foten, höll på att välta och fick kärringstopp. Men förarprövaren godkände det utan att jag behövde göra om det. :tummenupp

Hmm.. jag körde upp privat i somras. De moment som du som privatist testas på är de samma oavsett om du kör privat eller genom trafikskola. Klarar du av de moment som Förarprövaren på trafikverket ber dig om under uppkörningen så klarar du körkortet, allt annat är bara dåliga ursäkter!

De moment som testas är fastställda enligt lag och genomför man dessa på ett korrekt sätt så ja då är det klart. :banana
 

-Erik-

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-07 KTM Superduke 990
angående manöverbanorna så är tipset som alla andra skriver. nöt dom bra många ggr. Men dock, är det någon bana du har extra svårt för så är det inte hela världen. Förarprövaren ser helheten på hela din uppkörning. Skulle du sätta ner foten i lågfartsdelen, skit i det fortsätt bara. Sen kanske du klarar högfartsbanan och bromsprovet grymt. Det va flera när jag körde upp som missa på många ställen i lågfarten men som ändå fixa lappen. Så tänk helheten!

Ett litet tips bara...:tummenupp
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vill bara tillägga:
jag tror inte man ska överdriva betydelsen av att läraren och inspektören möjligtvis råka känna varandra.
Det är inte läraren som avgör om du ska få lappen, det gör inspektören. Och alla inspektörer jag råkat ut för ger snarare sken av att vilja verka "omutbara". Så att en körskola skickat någon till uppkörning ger de blanka fan i. Dessutom har inte skolan ett smack att säga till om ifall du vill köra upp när du själv känner för det. De kan möjligen vägra hyra ut sin mc till dig, men i övrigt, du är den som bestämmer slutgiltigt. Har erfarit just detta i just Tullinge. Så jag tycker ts är inne på rätt spår att själv planera och boka uppkörningstid, och sen använda skolan för det han känner att han behöver.

Jag tycker att det i ditt läge låter som bra idé med få trafiklektioner men mycket manöver på skola, och göra resten privat. De hjälper ju till bra med låg-, högfart samt bromsprovet där, på rediga banor som är uppställda precis som på provet. Rätt skön känsla sen om nerverna börjar spöka att banorna och bromset sitter i ryggmärgen, trafikdelen är ju liksom mer spontan.
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Håller med dig helt och hållet ! Men jag måste ändå köra lite mer med skola innan jag är färdig så det får bli uppkörning via dom . Är nog enklast så . Han är jävligt duktig min lärare dessutom.




Hmm.. jag körde upp privat i somras. De moment som du som privatist testas på är de samma oavsett om du kör privat eller genom trafikskola. Klarar du av de moment som Förarprövaren på trafikverket ber dig om under uppkörningen så klarar du körkortet, allt annat är bara dåliga ursäkter!

De moment som testas är fastställda enligt lag och genomför man dessa på ett korrekt sätt så ja då är det klart. :banana
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Ska tänka " helhet" :) Tusen tack !


angående manöverbanorna så är tipset som alla andra skriver. nöt dom bra många ggr. Men dock, är det någon bana du har extra svårt för så är det inte hela världen. Förarprövaren ser helheten på hela din uppkörning. Skulle du sätta ner foten i lågfartsdelen, skit i det fortsätt bara. Sen kanske du klarar högfartsbanan och bromsprovet grymt. Det va flera när jag körde upp som missa på många ställen i lågfarten men som ändå fixa lappen. Så tänk helheten!

Ett litet tips bara...:tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad jag menade är att dom har mer tillit till en person som gått/går på trafikskola.

En annan sida av sammanhanget är när en person ska uppgradering, alltså vanligen från A1 till A. Min erfarenhet av detta är att dom verkligen skiljer ut en från gruppen i en sån situation. När jag gjorde min uppgradering sa förarprövaren högt och tydligt "Jaha då har vi 4 nybörjare och en uppgradering" :hihi

Jag hoppas att dom inte ser lättare på saker och ting för det men jag fick känslan av att "Jaja vi har ju gett honom körkort en gång tidigare". Inte för att jag körde dåligt inte alls, men hela situationen var mer avslappnad, givetvis för mig men också för honom.
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Jag får se hur det går helt enkelt men beslutet är taget iaf. Det blir genom körskola, har förbokat tillräckligt med lektioner redan nu så det är bara invänta grönt ljus från honom så blir det uppkörning sen. :)


Vad jag menade är att dom har mer tillit till en person som gått/går på trafikskola.

En annan sida av sammanhanget är när en person ska uppgradering, alltså vanligen från A1 till A. Min erfarenhet av detta är att dom verkligen skiljer ut en från gruppen i en sån situation. När jag gjorde min uppgradering sa förarprövaren högt och tydligt "Jaha då har vi 4 nybörjare och en uppgradering" :hihi

Jag hoppas att dom inte ser lättare på saker och ting för det men jag fick känslan av att "Jaja vi har ju gett honom körkort en gång tidigare". Inte för att jag körde dåligt inte alls, men hela situationen var mer avslappnad, givetvis för mig men också för honom.
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Jag får se hur det går helt enkelt men beslutet är taget iaf. Det blir genom körskola, har förbokat tillräckligt med lektioner redan nu så det är bara invänta grönt ljus från honom så blir det uppkörning sen. :)


Vad jag menade är att dom har mer tillit till en person som gått/går på trafikskola.

En annan sida av sammanhanget är när en person ska uppgradering, alltså vanligen från A1 till A. Min erfarenhet av detta är att dom verkligen skiljer ut en från gruppen i en sån situation. När jag gjorde min uppgradering sa förarprövaren högt och tydligt "Jaha då har vi 4 nybörjare och en uppgradering" :hihi

Jag hoppas att dom inte ser lättare på saker och ting för det men jag fick känslan av att "Jaja vi har ju gett honom körkort en gång tidigare". Inte för att jag körde dåligt inte alls, men hela situationen var mer avslappnad, givetvis för mig men också för honom.
 

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
luleå
Hoj
Körkortslös..
Tjena,

lite erfarenheter från min privata "ta mc kort resa" i våras.

Jag körde upp helt privat. Tog en lektion som var helt bortkastad tid på konbanan. Skall du ta lektioner, ta några så du får ut nåt eller inga alls.

Jag åkte ut rätt ofta till konbanan som står uppställd utanför stan o övade tills jag kände mig säker. 2 saker att tänka på , kör nog sakta o kör nog fort. På uppkörningen fick jag ta om högfarten för jag släppte gasen för tidigt inför vändningen.

Som redan sagts så är det helheten som gäller, min gubbe från TSV var skittrevlig o sa det klar o tydligt att det är nya riktlinjer , att inte kugga på enskilt moment utan se helheten så känn lugnet, visa att du har självförtroende på hojjen o kör som du tränat så går det bra.

Lite praktiska saker, tar du det med körskolan så får du "lift" med läraren till uppkörningen. Privat så får du åka med polaren eller som jag, binda upp åbäket på släp o köra ut till uppkörningen. Tänk på att ha regbevis med dig ut så du kan visa att hojjen har rätt klass (om egen hoj). TSV gubben kan kolla via telefon men enklare med papper.

När du kör upp tänk på att köra o inte åka mc. Du skall nyttja den bra accelerationen så du inte får bilar i röven :brynad o snabbt kommer in i flytet. Sväng in i kurvorna o visa att du har koll. Så kör du hojjen så går det bra.

Testa även att köra i dåligt väder, du kan ha regn på uppkörningen :/ Kul nej, realistiskt... ja. Att köra högfarten första gången i regn på uppkörningen....

Siste men inte minst, det du frågade efter i trådstarten hehe, detta har du säkert läst men tål att upprepas. Stadigt grepp runt tanken med benen, håll blicken långt fram, o vill du ha kolla på banan , dutta bara ner ögonen , fort som fan upp med dom igen. Sedan som redan sagts så kan du rädda om du tvärt gasar eller ökar farten, det är ok på uppkörningen om du vinglar till seda bara till att inte göra det flera gånger/hela tiden.

Lycka till i vår!:fyllisar
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Vad ska man göra på säkerhetskontrollen ? Gå igenom allting eller bara beskriva typ bromsar , lager , lampor lr något annat ?

Har läst hela listan vad som ingår i säkerhetskontrollen men får uppfattningen av att man på uppkörningen bara ska beskriva en sak, inte gå igenom alla delar.

Eller är det så att man ska göra hela säkerhetskontrollen + en funktionsbeskrivning av något, t ex bromsarna ??
 

bkk

Medlem
Gick med
9 Nov 2012
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki z800 2014 Suzuki gsx-r 750 k7 *såld*
Du får en del av säkerhets kontrollen inte hela så var det för mig i höstas när jag tog mitt kort
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Säkerhetskontrollen så får du ett område att kolla, t.ex. lager, bromsar, el eller liknande. Behöver alltså inte göra hela, du ska dock kunna hela iom att du inte vet vilken den han vill att du kollar.
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Gud vad jag blir taggat på min uppgradering från A1 när jag sitter och läser denna tråd :D
När nu dagen kommer se till att inte behöva stressa på morgonen, få i dig en lagom frukost och ha tid så du kan ta det lugnt. Man vill INTE känna sig stressad över tid när man ska till en uppkörning. Har förövrigt B-körningen i morgon så sitter och peppar mig själv lite med rockmusik. :yoparty:tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Lycka till imorgon Raffe! Dina tips gäller även för B-kortsuppkörningen. Vi kommer att få skräpväder imorgon, så se upp för fotgängare som springer rakt ut i gatan och håll avståndet till cyklister som kan halka omkull. Rock on! :rock
 

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Jag tog mitt A-kort (begränsad) privat. 4 lektoner på trafikskola varav en var trafikkörning där jag körde 80min landsväg där jag inte lärde mig ett skit = bortkastade pengar. Men lektionerna med lågfarten var jättebra övning med småtips från läraren.
Angående säkerhetskontrollen så gjorde 'provläraren' så att, som resten skrivit, man fick en sak att gå igenom. Ingen i gruppen fick samma utan kontrollen gjordes bara en gång.
Något hon även gjorde suveränt bra var att innan man skulle köra lågfarten (vilken människor, inkl. jag själv, oftast är mest nervös över) var att stå och snacka med mig i ett par minuter om vad jag gjorde på min vardag, fritidssysslor och lite sådant, så att man helt enkelt skulle slappna av och inte tänka på själva körningen. Kanon gjort av henne måste jag säga! :tummenupp

& Raffe, lycka till på B-uppkörningen imorgon! :krama
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Kan förstå att man är hårdare mot privatister.
Kör man upp via en körskola så har man utbildats av en godkänd körlärare och borde därför besitta alla kunskaper (och "lite" till) för att klara uppkörningen.

Som privatist kan vilken stolle som helst försöka att lära upp dig. Mao, ingen garanti för att man kommer lära sig lika mycket som man hade gjort via en körskola.

Att boka in 2-4 (beroende hur bra handledare du har) körlektioner på en körskola som privatist är nog klokt och man kommer märka direkt om man är mogen för en uppkörning eller inte.
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Inte för att sänka dig totalt, men väldigt få klarar det som privatist. Det beror på att förarprövaren inte vet vilka kunskaper du har gentemot en som har gått på, och framförallt kör upp med en trafikskola. Har en kompis som körde upp som privatist i höstas och då sa förarprövaren att han inte gjorde nått direkt fel men att han inte kunde godkänna honom för att han inte visste hur kompisen skulle klara det i övriga situationer. Sen tog han några lektioner och körde upp med trafikskolan - inget problem alls!

Konbanan har kanske många problem med men jag tror det är få som kuggar den. När jag körde upp för 125a (2007) så satte jag ner foten, höll på att välta och fick kärringstopp. Men förarprövaren godkände det utan att jag behövde göra om det. :tummenupp

Vad spelar det för roll om man bokar uppkörningen via körskolan menar du? Vad grundar du din statistik angående privatister på?

Själv körde jag upp som semi-privatist, dvs tog lektioner tills jag tyckte det räckte, bokade uppkörningen som privatist, åkte dit och körde upp. Ingen gjorde nån skillnad på uppkörare som var där med en körskolehoj eller en privat, och jag fick kommentaren "skolboksexempel" när jag klev av och fick lappen i handen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
På kompisars erfarenheter och vad jag har sätt på uppkörningarna, men även vad andra har sagt. Jag om någon vore glad om jag har helt fel! :)

Önskar att det fanns någon statistik körskolefjollor vs tigerprivatister, men jag bara min egna erfarenhet att grunda detta i och som sagt, jag önskar innerligt att jag har fel.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top