bara prisvärd tillförlitlig Offroadhoj

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har lite funderingar på att skaffa en offroad hoj istället för scooter som till och ifrån och lite nöjesåka också så man tar året runt med mc lite mera på allvar.

Just nu är jag lite inne i banorna, Honda XL 600, Yamaha xt 600, Suzuki DR från 350 uppåt, kanske Honda dominator:va Har jag glömt någon annan underskattad modell:confused: Kanske Kawasaki KLR 650?

Kubiken behöver inte vara 600, det kan vara från 200 cc och uppåt, då den kommer nyttjas året runt.

Vill helst ha en som är smidig och lätt att serva, enstånka skall det vara och billig i drift både i bränsle och försäkring, de flesta är ju billiga att försäkra, men kanske det finns någon modell som man skall undvika för den är DYR att försäkra? Och en tillförlitlig modell som är och går som en durecellkanin helst. Tips o råd mottages tacksamt

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Har lite funderingar på att skaffa en offroad hoj istället för scooter som till och ifrån och lite nöjesåka också så man tar året runt med mc lite mera på allvar.

Just nu är jag lite inne i banorna, Honda XL 600, Yamaha xt 600, Suzuki DR från 350 uppåt, kanske Honda dominator:va Har jag glömt någon annan underskattad modell:confused: Kanske Kawasaki KLR 650?

Kubiken behöver inte vara 600, det kan vara från 200 cc och uppåt, då den kommer nyttjas året runt.

Vill helst ha en som är smidig och lätt att serva, enstånka skall det vara och billig i drift både i bränsle och försäkring, de flesta är ju billiga att försäkra, men kanske det finns någon modell som man skall undvika för den är DYR att försäkra? Och en tillförlitlig modell som är och går som en durecellkanin helst. Tips o råd mottages tacksamt

Detta kanske kan vara ngt?
http://www.blocket.se/vi/10838852.htm?ca=7_s
Har en likadan själv...

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag hade en gammal Transalp och åkte lite på fram tills för några veckor sen! En mycket trevlig hoj som har lite kåpor som skyddar från det värsta draget, kanske ingen raket men duger alldeles utmärkt för att sladda på grusväg med...

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Kan rekomendera Honda Dominator. Det finns en uppsjö på marknaden i alla prisklasser + att den är lättmekad o lättservad. Ska mycket till för o ta livet av en sån motor, dom bara går o går o går o går.:)

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag skulle ju säga xr650 som bästa allt i allo hoj. Håller bra och fungerar till det mesta! Har gått och suktat efter en sån själv, tyvär är dom lite väl dyra än så länge, svårt att hitta en fräsch med SM hjul och cross hjul för under 45k.
Arnars funkar de me gammal 2takt :yoparty Har själv haft en CR500, klockren hoj. de går att hitta med både crosshjul och sm hjul för 25-30k e-reggade.

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Brum...
Har en KLR 650 själv. Slöast av alla hojar skulle jag nog vilja säga men felfri och billig (-02 30-35k)!
Varför inte en KTM LC4 (ev adventure)?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
verkar som du e ute efter nå billigt..
ska du inte pendla flera mil om dagen tycker jag xr600..
serviceintervall på typ 200 mil men den e toklätt o oftast behövs bara byta olja o filter..
sen ett stort + att du har roligare på den en nån av dom andra :tummenupp

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Tjena !

Körde själv en KLE 500 i 4 år ! Kan rekomendera den varmt , Skön att åkapå samtidigt går de att busa en heldel.

Finns för typ 18 lök !

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Ska du leka med den året runt kan det ju vara bra med
en tålig hoj som pallar en vurpa utan att det behövs
bytas/lagas plast så fort den rammlar av stödet:D

Evighetsmaskinen nummer 1 är ju utan tvekan Honda
XR 600 eller kanske 650 om du har budget för det!

Lite mindre tåliga men ändå ganska kåpfria kan ju
vara Suzuki DR 650 SE(96 eller nyare!) eller Yamma XT 600.Brukar ju
vara lättare att hitta billiga/fräscha ex av de två
sistnämnda!

Last edited:

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Evighetsmaskinen nummer 1 är ju utan tvekan Honda XR 600 eller kanske 650 om du har budget för det!

Kan själv bara instämma på ovanstående, har själv haft en XR 600 och den gick som ett ur. Vissa gnäller om att det är jobbigt att kicka men vafan.. Skojig hoj som inte bangar om du vill grusbusa lite också.

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Dommaren (Dominator'n) stämmer in på det du skriver, den är dock väldigt slö/trött. Men å andra sidan tror jag att dom flesta hojjarna i den kategorin är det.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia

Jag tycker Suzuki drz400s, för att den klarar allt från pendling till grus och t.o.m enduro. Den är mycket modernare i chassit och motorkonstruktionen (vätskekyld) om man jämför med många av de modeller du föreslog. Den ligger bra till i pris och är både lättmekad och billig att köra/äga. Serviceintervallerna är 600mil för oljan och 2400 för ventilerna..tror jag det var...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tack för alla svar och synpunkter och värderingar, kommer ta det till mig vid ett ev köp.:tummenupp :tummenupp
Om det är lite effekt på en offroad till mig så är det av underordnad betydelse, kanske snarare till fördel, då maskinen till huvudsak kommer att transportera mig till och ifrån jobbet som huvuduppgift så ett bra botten och mellanvridvrid, bättre än hög toppeffekt för mig och idagsläget har jag en 125 cc scooter som toppar 90 en riktigt, riktigt bra dag kör jag med dagligdags nu och det har gått bra i snart ett år, ser det kanske mest som en fördel med en lugnare motorkaraktär, en som går ritigt bra på lugna motorvarv, i korsningar och istan när man kör 50 knyck.

Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Ska du inte ut i skogen utan ska pendla och köra grusvägar så rekomenderar jag en lite större offroadhoj som AfricaTwin eller Super Tenere.
Min Super Tenere var en grymt bra pendlar hoj. Stor tank, bekväm, bra drag, bra pack åsna och grym på snabba grusvägar.:tummenupp

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Hoj
DR650SE
Själv har jag en Suzuki DR650SE -96 som jag är riktigt nöjd med. Driftsäker motor och hyfsade grusegenskaper. Finns att hitta från ca 23' och uppåt.

Ett annat alternativ om du vill ha billig försäkring är ju bmw f650 funduro. Men då får du stå ut med det gubbiga utseendet och lite mindre grusanpassad hoj. I övrigt en fin hoj om än inte särskilt spännande. Finns från ca 25'.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
De allra flesta större 4t offroadstånkor är hyfsat billiga att försäkra och ävenganska driftsäkra.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Vad jag vet har väl XR serviceintervall på 100mil? Kanske lite mycket skruvande om man ska pendla till jobbet?

Haft DR650, helt ok men lite för tung tyckte jag. Har numera TTR600, 1000mils serviceintervall, låg vikt, låg effekt dock. Matchar dock en DRZ400S vad gäller vikt och effekt men då får man ju stå ut med kickandet...:D

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vad jag vet har väl XR serviceintervall på 100mil? Kanske lite mycket skruvande om man ska pendla till jobbet?

Haft DR650, helt ok men lite för tung tyckte jag. Har numera TTR600, 1000mils serviceintervall, låg vikt, låg effekt dock. Matchar dock en DRZ400S vad gäller vikt och effekt men då får man ju stå ut med kickandet...:D

i min gammla xr600 bok stog de 160 mil men de var bara vid skogs/gruskörning så jag körde på 200 ungefär.
200 mil e bra länge ändå..
kör man 800 mil på ett år så servar man var tredje månad ju..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...