Barnvagnsfunderingar.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Jag tackar för alla tips,välkommet i denna djungel av märken,modeller och utföranden...

Emmaljunga "har jag hört" skall dras med dålig kvalite,stämmer det ni som verkligen använder dem?Vagnarna ni tipsar om,finns de även som tvillingvagn?
Framhjulen,dess funktion som svängbara eller ej,alla tycker just som de har på sin vagn är bäst,så man vet inte riktigt vad man skall ha :va. Finns det lika stora framhjul som bakhjulen samtidigt som de är svängbara?Små framhjul verkar vara lite sådär...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vi kör med klassisk Brio med 4st lufthjul och mjuk fjädring.
Lufthjulen skulle man kunna skippa, har lagat 3 punkteringar... men den mjuka fjädringen är guld värd när man vill vagga knodden till sömns i vagnen.

Se upp för vagnar där framhjulen sitter tätare än bakhjulen, har sett tillräckligt många fruntimmer som inte kommer upp för trappramper med dem... ja, fruntimmer... för killarna vänder helt enkelt på vagnen och drar upp den. :D

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fick jag göra om allt igen så man slapp köpa fler vagnar och få nåt som funkar i alla lägen samt alla åldrar så.
en sittvagn man kan lägga ner helt, en slags åkpåse man kan köpa till när dom är spädisar.
hjul spelar ingen roll så länge dom är stor men komfort med lufthjul.. aldrig haft punka.
om de är 3 el 4 hjul spelar nog ingen roll en smaksak..
känn på vagnarna på "affärn" då tyngden sitter på olika ställen.. man vill ha den så nära handtaget som möjligt = minst tyngd när man trycker ner den för o styra.
kompakt ihopfälld. tyngden skiljer mycket imellan vagnarna.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag tackar för alla tips,välkommet i denna djungel av märken,modeller och utföranden...

Emmaljunga "har jag hört" skall dras med dålig kvalite,stämmer det ni som verkligen använder dem?Vagnarna ni tipsar om,finns de även som tvillingvagn?
Framhjulen,dess funktion som svängbara eller ej,alla tycker just som de har på sin vagn är bäst,så man vet inte riktigt vad man skall ha :va. Finns det lika stora framhjul som bakhjulen samtidigt som de är svängbara?Små framhjul verkar vara lite sådär...

Bör ju som sagt inte va små framhjul, blir drygt när vintern kommer.. Vi hade teutonia mistral som första vagn, 4 fasta hjul utan luft. Sen när det kom en till vart det en urban jungle tvilling vagn. Då lärde man sig direkt att älska svängbara hjul samtidigt som man lärde sig hata luft hjulen och dåliga ingenjörer.. Testa gör allt det där man gör med en vagn och titta så tillverkaren inte bara designat en vagn utan även tänkt igenom funktionen helt..

Urban jungle va precis en sån.. Jätte bra tanke men idiot konstruktion..

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag slår också ett slag för emmaljungas city cross. Fasta stora hjul är the shit. Räcker med lite kullersten för att det ska kärva med vingliga framhjul.

Ang hjulen så har de en BMW-inspirerad serie med djup kant. Duger det?

Köp begagnat om du hittar. Annars köper du fjolårets färg med bra rabatt hos din lokale handlare.

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    33.7 KB · Visningar: 48

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Asså allvarligt.... Det finns massor med barnvagnar och alla funkar säkert. Fatta på 70-talet när jag föddes, då fanns det typ bara en modell, men det blev folk av mig också.

Köp en barnvagn som ni gillar och som är lätt och tar liten plats. Busenkelt.
Är den dålig så sälj den och köp en ny :) Det är inget livsavgörande beslut det här med att skaffa barnvagn.

Hysterin kring just barnvagnar har ju stigit till löjliga nivåer. Nu ska man ha små nummerplåtar med ungens namn på, lattehållare och fan & hans moster. Fjolleri.

Fan, 12k för en barnvagn? Är det vettigt?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag slår också ett slag för emmaljungas city cross. Fasta stora hjul är the shit. Räcker med lite kullersten för att det ska kärva med vingliga framhjul.

Ang hjulen så har de en BMW-inspirerad serie med djup kant. Duger det?

Köp begagnat om du hittar. Annars köper du fjolårets färg med bra rabatt hos din lokale handlare.

Hellre lite strul över kullersten än alltid annars.. De flesta vagnar med snurrbara stora hjul har nån lösning för att få dem att sitta fast mé.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kör Emmaljunga Nitro City 360 med små svängbara framhjul och 8-tums fetefälg bak för stabila uilis. Skurna lågprofilslicks. Alpina-ekrad och i den helrätta färgen Kosmos-svartmetallic (alltid retar det någon!), pimpad med vita fartränder.

Ställbart M-chassie i 3 lägen (ultra-hård sportfjädring, normal (cruising), komfort) beroende på humör och underlag. Dubbelkryckad handbroms samt ställbart krossstyre. Låsbara framhjul för toppfartsnoteringen. Givetvis kan man fälla sätet om ungen får oväntat besök.

Går in i mindre familjebil (t.ex. BMW 3-serie) ihopfälld. Kostar 5 loppor, men du får tillbaka hälften när du är klar med den.

25902.jpg

Finns även i Alpinavit om du villl vara kaffe-latte-trendriktig:
emmaljunga-nitro-city-white-croc_40260863.jpg

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Fan!

Nu har vi varit en snabbis i en sån där specialaffär och verkligen snabbkollat.Utbudet av tvillingvagnar är inte så värst stort,så det blir en aningens lättare att sortera ut tänkbara kandidater.

Affären hade 2 alternativ,Teutonia (stavningen är bara en gissning :D ) och en som bäbisproffsen hade i sitt namn,den gick bort direkt.

Hyffsat stora svängbara hjul fra, massiva med svikt,dessa gick även att låsa i raktframläge,Man kunde bygga om den allt eftersom ungarna växer,bra det.Sen fick man komplettera med liggdelen när de är små,men chassit är samma till alla alternativen.Det var väl bara 2 fel egentligen,fälgarna var skitfula :mad::D och så priset...10 lök för en "komplett" vagn,men skall man byta från liggvagn,sen till sittvagn och ev en sulky så blir pengarna nog det samma i slutändan ändå.

Så en stor kandidat är hittad iaf.Letandet fortsätter dock :yoparty

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
www.blocket.se

Prisfallet på barnvagnar är fan större än på bilar, det går att hitta grymt billiga nästan nya vagnar på blocket om man har tid att vänta lite.

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
www.blocket.se

Prisfallet på barnvagnar är fan större än på bilar, det går att hitta grymt billiga nästan nya vagnar på blocket om man har tid att vänta lite.

Helt rätt!!
Här råkade det också bli dubbelt upp, vi körde med Emmajunga tvillingvagn, funkade väl bra. Men som sagt kolla efter en begagnad först det finns många sköna tusenlappar som kan sparas till annat där.

Men när du säger detta så kommer din hormonstinna äkta/oäkta hälft:tuttar att säga att mina barn skall minsan ha en ny och fräsch vagn. OK säger du, hur fräsch tror du att en ny vagn är efter 3 dagar, tolv spyor och fyra blöjsprängar diareer.:rolleyes:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
De viktigaste är lufthjul med alpluft :fakta

Sen kan du kolla på solsidan tror det var avsnitt 8 när de skulle köpa barnvagn. Fan det bästa jag sett på länge.

Äh va fan köp nåt bara, du kommer säkert köpa fler. Har 2 ungar och har haft 6 vagnar. Gråter var gång det talas om en ny.

Men helt ärligt kan du övertyga tanten om att köpa en vagn på blocket har du kommit långt. Liggvagnen används ju bara i typ 6 månader sen ska de va sittvagn. Då får du sälja din fina liggvagn til 80% rabatt.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Ja inte behöver man övertyga henne om å köpa beggad,snarare jag som vill ha nytt...Blir bara dess 2 ungarna och då får det kosta,men man behöver ju iofs inte vara dum,varken på ena eller andra hållet.
En kombivagn bygger man väl om efterhand ungarna växer väl?Då behövs det ju bara en vagn,eller?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men när du säger detta så kommer din hormonstinna äkta/oäkta hälft:tuttar att säga att mina barn skall minsan ha en ny och fräsch vagn. OK säger du, hur fräsch tror du att en ny vagn är efter 3 dagar, tolv spyor och fyra blöjsprängar diareer.:rolleyes:
Det är precis därför jag vill ha en ny vagn, mitt barn skall inte ligga där nån annan lagt tolv spyor och fyra blöjsprängar diaréer! :zpy

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
De viktigaste är lufthjul med alpluft :fakta

Sen kan du kolla på solsidan tror det var avsnitt 8 när de skulle köpa barnvagn. Fan det bästa jag sett på länge.

Äh va fan köp nåt bara, du kommer säkert köpa fler. Har 2 ungar och har haft 6 vagnar. Gråter var gång det talas om en ny.

Men helt ärligt kan du övertyga tanten om att köpa en vagn på blocket har du kommit långt. Liggvagnen används ju bara i typ 6 månader sen ska de va sittvagn. Då får du sälja din fina liggvagn til 80% rabatt.

Fattar faktiskt inte det där med så många vagnar... vi är inne på barn #2 och kommer fortsätta med de tre vagnar vi redan har.
En liggvagn (Brio nånting), en sittvagn (Brio Race) och en billig skräpsulky som används vid resor.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Barnvakt är man när man vaktar barn. Vem som är skyldig till själva knullandet är inte så noga.

Jag ska vara barnvakt nästa torsdag!

Vi brukar ha det rätt så trevligt ihop.
Mark, vi visste det innan men du är en dålig människa... :D

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Fattar faktiskt inte det där med så många vagnar... vi är inne på barn #2 och kommer fortsätta med de tre vagnar vi redan har.
En liggvagn (Brio nånting), en sittvagn (Brio Race) och en billig skräpsulky som används vid resor.

Kan inte du ringa och förklara det för min fru!

Ja inte behöver man övertyga henne om å köpa beggad,snarare jag som vill ha nytt...Blir bara dess 2 ungarna och då får det kosta,men man behöver ju iofs inte vara dum,varken på ena eller andra hållet.
En kombivagn bygger man väl om efterhand ungarna växer väl?Då behövs det ju bara en vagn,eller?

Tycker en kombivagn är rätt otymplig som sittvagn och för tvillingar låter det än värre. Vi tänkte likadant från början men köpte sen en renodlad sittvagn.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...