Batteri 55Ah -> 75Ah?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!

Behöver byta batteri i båten. Nu sitter där ett 55Ah fritidsbatteri. Jag har kommit över ett 75Ah fritidsbatteri istället. Första tanken var att det är lugnt. Men så gjorde jag en sökning på nätet och där fanns lite troll som påstod att det hängde på generatorn om det var ok att gå upp i kapacitet.
Här blev jag lost. ser inte den kopplingen. Har heller ingen susning om vad generatorn ger ifrån sig i en liten 40hkr 4takt utombordare.

Vad säger expertisen. Är det bara att köra på?

/KaliZ

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Enda som jag kan komma på är att det tar något längre tid att ladda.
Men, fritidsbatteri, är det bara för ölkyl och mysbelysning som det batteriet ska användas till :va

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Tjo!

Behöver byta batteri i båten. Nu sitter där ett 55Ah fritidsbatteri. Jag har kommit över ett 75Ah fritidsbatteri istället. Första tanken var att det är lugnt. Men så gjorde jag en sökning på nätet och där fanns lite troll som påstod att det hängde på generatorn om det var ok att gå upp i kapacitet.
Här blev jag lost. ser inte den kopplingen. Har heller ingen susning om vad generatorn ger ifrån sig i en liten 40hkr 4takt utombordare.

Vad säger expertisen. Är det bara att köra på?

/KaliZ
Bara att byta. Det tar lite längre tid att ladda bara. Generatorn skiter högaktningsfullt i storlek på batteriet, så länge det har rätt nominell polspänninng.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ingen fara, det är nog bara ytterst klena båtmotorer med "laddningsspole" istället för generator som eventuellt inte orkar med.

Det är lite som att gå från en 4l tank till en 20L tank på motorn, den bryr sig inte.
Så länge som generatorn ger minst en ampére i laddning kommer den att ladda batteriet.

Jag underhållsladdar ett 60Ah fritidsbatteri med en solcell som ger 0.8A, det funkar bra, men det tar ju minst 60timmar konstant solljus att ladda upp det om det är halvtomt...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Ville också ha de till detta, men nu är jag övertygad! Tack!
Fin fin ide det dära med solcellen för underhållsladdnig.

//KaliZ

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...