Batteri AH?

FreddeTL

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Ort
Höllviken
Hoj
Suzuki TL 1000R-2000
Tjena!

Jag behöver troligtvis köpa ett nytt batteri till cykeln och orginalbatteriet är på 12 Volt 10 AH. Biltemas motsvarande batteri är för stort för att få plats men deras batteri på 12 Volt 8 AH får däremot plats. Kan jag med gott samvete köpa ett batteri på 8 AH i stället för orginal som är på 10 AH eller innebär det några problem? Batteriet laddas ju under körning men det är ju viktigt att hojen startar som den ska och att man inte märker någon skillnad mot tidigare...

Fredde
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Japp, inga som helst problem! :tummenupp
Antalet Ah är egentligen inte så hemskt intressant, det viktiga är den momentana strömmen dom kan avge. Visserligen är twinnar lite svårstartade jämfört med tex radfyror, men med ett friskt 8Ah-batteri är det inga som helst problem :tummenupp
 

FreddeTL

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Ort
Höllviken
Hoj
Suzuki TL 1000R-2000
Tackar så mycket för infon! Då kan jag i så fall köpa ett 8 ah-batteri med gott samvete...

Fredde
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Japp, inga som helst problem! :tummenupp
Antalet Ah är egentligen inte så hemskt intressant, det viktiga är den momentana strömmen dom kan avge. Visserligen är twinnar lite svårstartade jämfört med tex radfyror, men med ett friskt 8Ah-batteri är det inga som helst problem :tummenupp

"momentana strömmen"?
Aldrig hört talas om förut, förklara...
Du menar hur hög ström bateriet kan leverera..?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
"momentana strömmen"?
Aldrig hört talas om förut, förklara...
Du menar hur hög ström bateriet kan leverera..?
Ja, precis, så hög ström det kan leverera. Om startmotorn drar 2000W så är det ju sak samma om batteriet är på 20Ah om det bara kan leverera en ström på 20A. Då är ju ett batteri på 4Ah bättre om det kan leverera 200A.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Japp, inga som helst problem! :tummenupp
Antalet Ah är egentligen inte så hemskt intressant, det viktiga är den momentana strömmen dom kan avge. Visserligen är twinnar lite svårstartade jämfört med tex radfyror, men med ett friskt 8Ah-batteri är det inga som helst problem :tummenupp

Nu var det länge sen jag provade med ett "tema" batteri (02), så dom kan ha blivit bättre. Men det fungerade precis att leverera till min RF900. Skulle tro att hans hoj kräver mycket mer pulver för att snurra.

Prova gärna och berätta sen hur det fungerade, många vill nog veta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu var det länge sen jag provade med ett "tema" batteri (02), så dom kan ha blivit bättre. Men det fungerade precis att leverera till min RF900. Skulle tro att hans hoj kräver mycket mer pulver för att snurra.

Prova gärna och berätta sen hur det fungerade, många vill nog veta.
På den tiden var det väl vanliga syrabatterier? Dom har ju sina SMG-batterier nu, och dom har många varit nöjda med :tummenupp

Men som sagt, empiriska studier skadar ju inte :)
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
På den tiden var det väl vanliga syrabatterier? Dom har ju sina SMG-batterier nu, och dom har många varit nöjda med :tummenupp

Men som sagt, empiriska studier skadar ju inte :)

Jo, jag har för mig att det var ett syrabatteri, typ startbatteri ala bilmodell med blyplattor.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Det kan fungera som sägs ovan....men
Jag skaffade ett nytt batteri till min kina-scooter. Det ska vara 7Ah men då den modellen var slut köpte jag ett 5Ah i hopp om att det skulle räcka till att dra igång en liten 125:a-motor.
Det batteriet orkade inte lämna tillräcklig ström för att starta "moppen" i 90% av fallen. Jag har voltmeter på scootern och spänningsfallet blev helt enkelt för stort vid stora belastningar.
Det blev bara att köpa ett 7Ah och då blev det snurr på grejerna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan fungera som sägs ovan....men
Jag skaffade ett nytt batteri till min kina-scooter. Det ska vara 7Ah men då den modellen var slut köpte jag ett 5Ah i hopp om att det skulle räcka till att dra igång en liten 125:a-motor.
Det batteriet orkade inte lämna tillräcklig ström för att starta "moppen" i 90% av fallen. Jag har voltmeter på scootern och spänningsfallet blev helt enkelt för stort vid stora belastningar.
Det blev bara att köpa ett 7Ah och då blev det snurr på grejerna.
Då måste jag ju fråga vad det var för 5Ah-batteri du köpte?
Och jag vill fortfarande påstå att det inte hade med antalet Ah att göra, utan att det lilla batteriet helt enkelt inte hade ork att leverera så hög ström. Sen om det kan leverera 1A i 5 eller 7 timmar är ganska ointressant.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så är antalet amperetimmar på batteriet ganska ointressant så länge som det inte är frågan om några jättestora skillnader. Antalet amperetimmar talar egentligen om hur länge du kan köra startmotorn (eller belysningen utan motorn igång).
Det som avgör är ju hur hög startström batteriet kan leverera. En Twin är ganska tung att dra runt på grund av kompressionen och den har därför en startmotor med ganska hög effekt. då kräver den följdaktligen en ganska hög startström.
Om du köper ett batteri som har lika många amperetimmar som ditt originalbatteri men som inte kan leverera tillräckligt hög startström så kommer du att kunna köra din startmotor länge men den kommer inte att gå för fullt och hojen kanske inte startar.

En enkel jämförelse är ju att jämföra amperetimmar (Ah) med storleken på en bensintank och startströmmen (A) med motoreffekten.
Hur stor bensintank du har spelar ingen roll om du ändå tänker försöka flytta en bil med en mopedmotor. Det kommer helt enkelt inte att gå särskilt bra. Är tanken stor (många Ah) så kommer du att kunna köra motorn länge men det är ändå inte säker att du orkar rubba bilen. (Överdriven och nästan lite korkad jämförelse men...)

Biltemas batterier rent generellt är lite sämre än genomsnittet på att leverera startström. Blir det kallt är dom horribelt dåliga i många fall. Med andra ord skulle jag aldrig stoppa ett biltemabatteri i bilen eftersom den ska kunna starta när det är kallt. Jag skulle vara tveksam till att sätta det på en twin eftersom den har lite högre krav på startström men det kan fungera eftersom du mest kör hoj när det är varmt.
Du kan spara några hundra men det kan också hända att det inte funkar och då har du slösat bort några hundra. Hur bra oddsen är och huruvida du vill ta chansen är det ingen här som kan berätta.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En enkel jämförelse är ju att jämföra amperetimmar (Ah) med storleken på en bensintank och startströmmen (A) med motoreffekten.
QUOTE]

DEt var en bra jämförelse! :D
Men samtidigt så brukar motorstarkabilar ha stor tank också.
SMå batterier ger inte tillräckligt med startström, tyvärr.
GIck själv i samma fälla. pga utrymmesbrist köpte jag 2 små batterier. Och parallellkopplade. Totalt skulle det bli samma Ah. Men det räckte ändå inte till. Det var för högt innre motstånd i batterierna.

Mats
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Det man skall titta på är CCA (cold-cranking amps) eller kallstartseffekt på svenska.
Detta är ett mått på hur mycket ström ett batteri kan leverera under en kort stund (startögonblicket).
Om folk lärde sig det skulle de slippa att bli besvikna över "dåliga" batterier.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Då måste jag ju fråga vad det var för 5Ah-batteri du köpte?
Och jag vill fortfarande påstå att det inte hade med antalet Ah att göra, utan att det lilla batteriet helt enkelt inte hade ork att leverera så hög ström. Sen om det kan leverera 1A i 5 eller 7 timmar är ganska ointressant.


Nej det är riktigt, men generellt så ökar batteriets förmåga att leverera hög ström med ökad kapacitet. Det var vad jag ville få fram.....men missade att skriva i klartext.
I mitt fall handlar det om Biltemabatterier. Det är möjligt att ett toppkvalitetsbatteri på 5Ah hade klarat att starta min moppe.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Största problemet när man startar en motorcykel är att få fram tillräckligt hög spänning till tändspolarna, så att dom i sin tur klarar av att allstra tillräcklig gnista på tändstiften.

Små batterier klarar inte av att hålla tillräckligt hög spänning när det samtidigt ska driva startmotorn.

En 1000cc v-twin har ju lika stora cylindrar som en 2liters radfyra(som är vanligt i många bilar) därför får startmotorn jobba ganska hårt på en twin.
Visserligen har ju bilmotorn dubbelt så många cylindrar, men tänk er att tex en volvo bara skulle ha 20ah batteri.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Största problemet när man startar en motorcykel är att få fram tillräckligt hög spänning till tändspolarna, så att dom i sin tur klarar av att allstra tillräcklig gnista på tändstiften.

Små batterier klarar inte av att hålla tillräckligt hög spänning när det samtidigt ska driva startmotorn.

En 1000cc v-twin har ju lika stora cylindrar som en 2liters radfyra(som är vanligt i många bilar) därför får startmotorn jobba ganska hårt på en twin.
Visserligen har ju bilmotorn dubbelt så många cylindrar, men tänk er att tex en volvo bara skulle ha 20ah batteri.
Jag startade morsans bil (1,6l R4) med mitt hojbatteri, 7-8Ah nånting, så nog går det alltid! :)
 

Dr.Bike

Guest
Största problemet när man startar en motorcykel är att få fram tillräckligt hög spänning till tändspolarna, så att dom i sin tur klarar av att allstra tillräcklig gnista på tändstiften.

Små batterier klarar inte av att hålla tillräckligt hög spänning när det samtidigt ska driva startmotorn.

En 1000cc v-twin har ju lika stora cylindrar som en 2liters radfyra(som är vanligt i många bilar) därför får startmotorn jobba ganska hårt på en twin.
Visserligen har ju bilmotorn dubbelt så många cylindrar, men tänk er att tex en volvo bara skulle ha 20ah batteri.

Cyllarnas storlek har nu inte med saken att göra hur tungt de går att dra runt, det är kompressionsförhållandet som avgör till största del.

(självfallet går en större motor lite tyngre, men detta är i sammanhanget icke väsentligt)
Tänk er en högkompad moppe. Tänk er en lågkompad gräsklippare.
Vilken går lättast runt? Och vilken har störst cylinderdia/volym?

Jag startade morsans bil (1,6l R4) med mitt hojbatteri, 7-8Ah nånting, så nog går det alltid! :)

Inte enbart?
Som starthjälp utanpå det ordinarie förmodar jag? :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top