Batteri Biltema eller YUASA?

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Ska köpa nytt batteri till min hoj. Vågar man chansa på Biltemas gel för 400 kr eller ska man pröjsa 895 kr för ett YUASA?
Hur skulle ni gjort?

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Har varit uppe många gånger förr och det är inget fel på biltemas batterier dom funkar utmärkt.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Testa ett biltema gel för 400kr så vet du ju om det är skräp eller inte... Är det skit så köper du ett yuasa och är en erfarenhet rikare för futtiga 400kr

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Ska köpa nytt batteri till min hoj. Vågar man chansa på Biltemas gel för 400 kr eller ska man pröjsa 895 kr för ett YUASA?
Hur skulle ni gjort?

Jag köpte ett SMF batteri (art nr 80-266, 309kr) från Biltema förra våren till min Bandit 1200 och det har fungerat helt utan problem.
Det går att köpa tre för samma pris som ett Yuasa. Välj själv.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Jag köpte ett SMF batteri (art nr 80-266, 309kr) från Biltema förra våren till min Bandit 1200 och det har fungerat helt utan problem.
Det går att köpa tre för samma pris som ett Yuasa. Välj själv.

Tackar o bockar jag lurade själv på vilket som skulle kunna passa. KÖPA blir det.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Tackar o bockar jag lurade själv på vilket som skulle kunna passa. KÖPA blir det.

Vill bara påpeka att min Bandit är av generation 2 och jag har ingen aning om det sitter samma batteri i generation 1.

Betteriet som satt som orginal var ett Yuasa YTX12-BS.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Vill bara påpeka att min Bandit är av generation 2 och jag har ingen aning om det sitter samma batteri i generation 1.

Betteriet som satt som orginal var ett Yuasa YTX12-BS.

Precis samma, underbart! Tack för infon.

Tho1
Jo, jo du är begåvad men du körde ju med kick förra säsongen så man vet ju aldrig...

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Åsikt

Som kemist kan jag påpeka att kemin bakom och innehållet i battertyperna är ganska lika. Utvecklingen av batterier har gått förhållandevis långsamt. Det är vibrationerna som gör att man håller sig till beprövade lösningar med bly. Visst skiljer sig elektrolyterna lite mellan gel-typerna men inte så det motiverar 100% påslag i pris.
Jag hittade ett ovanligt batteri till min BMW på Global. Dom har nog batterier till de flesta motorcyklar. Mycket bra pris, halva priset mot BMW original.
http://www.global.se/index2.html
Sök på depåer så ser du om du har någon depå nära. I Umeå var dom iaf mycket trevliga och tillmötesgående, perfekt passning på batteriet och det har fungerat bra.
Ps. BMW skulle ha 1800:- tror jag och global tog 850:- om jag inte minns fel.

Dom har även en bra sökfunktion för att kolla om dom har ditt batteri, med kod, men dom verkar ha fler än dessa oxå. :tummenupp

Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Som kemist kan jag påpeka att kemin bakom och innehållet i battertyperna är ganska lika. Utvecklingen av batterier har gått förhållandevis långsamt. Det är vibrationerna som gör att man håller sig till beprövade lösningar med bly. Visst skiljer sig elektrolyterna lite mellan gel-typerna men inte så det motiverar 100% påslag i pris.
Jag hittade ett ovanligt batteri till min BMW på Global. Dom har nog batterier till de flesta motorcyklar. Mycket bra pris, halva priset mot BMW original.
http://www.global.se/index2.html
Sök på depåer så ser du om du har någon depå nära. I Umeå var dom iaf mycket trevliga och tillmötesgående, perfekt passning på batteriet och det har fungerat bra.
Ps. BMW skulle ha 1800:- tror jag och global tog 850:- om jag inte minns fel.

Dom har även en bra sökfunktion för att kolla om dom har ditt batteri, med kod, men dom verkar ha fler än dessa oxå. :tummenupp

Uppskattas, tack för infon! Men jag har beslutat att gå with old trusty Biltema:tummenupp

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
895 kr för ett YUASA, då är det inte Yuasas GEL-batteri gissar jag, utan ett vanligt öppet eller slutet av MF-typ. Annars låter det väldigt billigt.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
895 kr för ett YUASA, då är det inte Yuasas GEL-batteri gissar jag, utan ett vanligt öppet eller slutet av MF-typ. Annars låter det väldigt billigt.

Nej det var det vanliga. Nu har jag köpt o monterat, allt funkar bra. Känns som en stöld så här långt: 309 kr istället för 895 kr. Vi får se hur det hela utvecklar sig:D

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Mitt Biltema batteri till min GSX-R kostade 209:- och har funkat klanderfritt, dessutom 2års garanti!!! :)

wiie

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
er6n -07
Så länge du inte kör hojen på vintern tycker jag biltemas funkar alldeles utmärkt :tummenupp

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag har köpt ett biltema å det funkar nog, lägger det av så har man ju som sagt garanti så det är bara å traska till biltema å få ett nytt.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Vad glad jag kommer bli om/när Biltema börjar sälja alla andra övriga delar till Mc. Det behövs konkurrens i det här landet.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...