Araikaj
Våga Vara Snäll
Ska köpa nytt batteri till min hoj. Vågar man chansa på Biltemas gel för 400 kr eller ska man pröjsa 895 kr för ett YUASA?
Hur skulle ni gjort?
Hur skulle ni gjort?
Ska köpa nytt batteri till min hoj. Vågar man chansa på Biltemas gel för 400 kr eller ska man pröjsa 895 kr för ett YUASA?
Hur skulle ni gjort?
Jag köpte ett SMF batteri (art nr 80-266, 309kr) från Biltema förra våren till min Bandit 1200 och det har fungerat helt utan problem.
Det går att köpa tre för samma pris som ett Yuasa. Välj själv.
Tackar o bockar jag lurade själv på vilket som skulle kunna passa. KÖPA blir det.
Tackar o bockar jag lurade själv på vilket som skulle kunna passa. KÖPA blir det.
Vill bara påpeka att min Bandit är av generation 2 och jag har ingen aning om det sitter samma batteri i generation 1.
Betteriet som satt som orginal var ett Yuasa YTX12-BS.
Som kemist kan jag påpeka att kemin bakom och innehållet i battertyperna är ganska lika. Utvecklingen av batterier har gått förhållandevis långsamt. Det är vibrationerna som gör att man håller sig till beprövade lösningar med bly. Visst skiljer sig elektrolyterna lite mellan gel-typerna men inte så det motiverar 100% påslag i pris.
Jag hittade ett ovanligt batteri till min BMW på Global. Dom har nog batterier till de flesta motorcyklar. Mycket bra pris, halva priset mot BMW original.
http://www.global.se/index2.html
Sök på depåer så ser du om du har någon depå nära. I Umeå var dom iaf mycket trevliga och tillmötesgående, perfekt passning på batteriet och det har fungerat bra.
Ps. BMW skulle ha 1800:- tror jag och global tog 850:- om jag inte minns fel.
Dom har även en bra sökfunktion för att kolla om dom har ditt batteri, med kod, men dom verkar ha fler än dessa oxå.![]()
895 kr för ett YUASA, då är det inte Yuasas GEL-batteri gissar jag, utan ett vanligt öppet eller slutet av MF-typ. Annars låter det väldigt billigt.
895 kr för ett YUASA, då är det inte Yuasas GEL-batteri gissar jag, utan ett vanligt öppet eller slutet av MF-typ. Annars låter det väldigt billigt.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |