Batteri dåligt?

spekis

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Kode
Hoj
2009 Kawasaki ZX10R
Är det den här, 21066?

Nzc2NDA-6b612abe.png
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur testar jag den?
Enligt servicemanualen (börja läs på avsnitt 16-33).

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur testar jag den?
Svår att testa Regulatorn. Det finns två möjligheter:
Kass Regulator
Kass Stator
Genom att testa statorn och komma fram till att statorn är OK
kan man dra slutsatsen att det är Regulatorn som är Kass
Testa statorn se #14.
Kontrollera att det inte är avbrott i lindningarna, lågt motstånd ca 1 Ohm
Kontrollera att det inte är kortis mellan lindningarna och motorn högt motstånd mer än 100000 Ohm 100k Ohm. Gärna mer än 1000000 Ohm eller 1000k Ohm. se #14

Ytterligare ett test är att starta motorn utan inkopplad regulator och mäta växelspänningen mellan ledningarna från Generatorn / Statorn
Ska vara omkring 70 VAC, växelström alltså, vid 4000 RPM
Lika mycket vid alla 3 möjligheterna mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 samt mellan L2 och L3.

Ett tuffare test för det drar ström är att koppla in en H4 75 / 70 W 24V så att glödtrådarna ligger i serie
och se att den lyser lika mycket mellan L1 och L2, L1 och L3 samt L2 och L3.
Och att den inte lyser inkopplad mellan L1 och batteriets Minus.Varför 24 V ? För generatorn ger så mycket utan regulatorn att en vanlig 12V lampa kan brinna av direkt och slockna.
Tänk på att vid 4000 RPM kan du ha 70 Volt AC och min GSX1300R klarar 14,3 Volt till batteriet på tomgång.
Därför H4 75 / 70 W 24V med glödtrådarna kopplade i serie för 48 Volt.
En H4 75 / 70 W 24V med glödtrådarna i serie klarar tomgång på ZX-10R utan att brinna av och lyser om Statorn / Generatorlindningarna är OK.

På fotot en H4 60 / 55 W 12 Volt med glödtrådarna kopplade i serie för 24 Volt, matad med 6V.
Lyser rätt bra tycker jag.
Så är generatorn OK på din ZX-10R kommer en H4 75 / 70 W 24V också lysa rätt bra redan på tomgång.
Att använda en lampa istället för Multimeter hittad jag på Lelles hemsida för många år sedan. :)

PS Genom att kolla generatorn / statorn på min SV650S kom jag fram till att det var regulatorn som var kass. Och med ny regulator till SV650S, inga problem med laddningen. DS
 

Bifogat

  • H4-12Volt-Seriekopplad-vid-6V-spänning.jpg
    H4-12Volt-Seriekopplad-vid-6V-spänning.jpg
    193 KB · Visningar: 14
Last edited:

spekis

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Kode
Hoj
2009 Kawasaki ZX10R
Steg 1. Med avstängd motor. Koppla loss generatorsladdarna från "regulatorn likriktaren"
Mät motståndet mellan sladdarna. Jag kallar sladdarna L1, L2, L3.
”mellan sladdarna”, kan du på en 3-årings nivå visa vad du menar?
Så här ser det ut från statorn, den andra likadan fast svart.
 

Bifogat

  • 02BF348B-DAB0-4F08-96E0-3739B41109EE.jpeg
    02BF348B-DAB0-4F08-96E0-3739B41109EE.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 3

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förhoppningsvis funkar det med två flatstift Biltema 44-0030. Du trycker in flatsstiften i två av springorna och sedan kan du med en multimeter mäta motstånd mellan två av sladdarna från generatorn.
Ska vara lågt ca 1 Ohm eller lägre. Obetydligt högre än med Multimetersladdarna ihoptryckta.
Och mellan respektive sladd och Minuspolen på batteriet. Ska var högt motstånd. Gärna oändligt dvs multimetern visar samma som med sladdarna bredvid varandra men inte ihop.

Sedan så flyttar du ett flatstift till det lediga hålet och gör samma sak på nytt.
sedan kan du med en multimeter mäta motstånd mellan två av sladdarna från generatorn.
Ska vara lågt ca 1 Ohm eller lägre. Obetydligt högre än med Multimetersladdarna ihoptryckta.
Och mellan respektive sladd och Minuspolen på batteriet. Ska var högt motstånd. Gärna oändligt dvs multimetern visar samma som med sladdarna bredvid varandra men inte ihop.

Sedan flyttar du det flatstift du inte flyttat till det lediga hålet och gör samma sak på nytt.
sedan kan du med en multimeter mäta motstånd mellan två av sladdarna från generatorn.
Ska vara lågt ca 1 Ohm eller lägre. Obetydligt högre än med Multimetersladdarna ihoptryckta.
Och mellan respektive sladd och Minuspolen på batteriet. Ska var högt motstånd. Gärna oändligt dvs multimetern visar samma som med sladdarna bredvid varandra men inte ihop.
 

Bifogat

  • 210418-Mycket-Högt-Motstånd-Över-2000000-ohm-eller-2000k-ohm.jpg
    210418-Mycket-Högt-Motstånd-Över-2000000-ohm-eller-2000k-ohm.jpg
    271.8 KB · Visningar: 8
  • 210418-Högt-Motstånd-här-675000-Ohm-eller-675k-Ohm.jpg
    210418-Högt-Motstånd-här-675000-Ohm-eller-675k-Ohm.jpg
    227.2 KB · Visningar: 8
  • 210418-Lågt-Motstånd-här-0k5-ohm.jpg
    210418-Lågt-Motstånd-här-0k5-ohm.jpg
    265 KB · Visningar: 8

spekis

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Kode
Hoj
2009 Kawasaki ZX10R
Har bytt regulatorn och statorn, samma resultat.
Vad gör jag?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top