Batteri fel?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alla hojar går inte lika fort.
Och alla batterier ger inte samma spänning.
Ett Yuasa på min Yamaha Slider gav fulladdat 12,7Volt. Gammaldags bly-bly ? med 6 små lock för att fylla på batterivatten.
Mitt gamla 80-256 Biltema på Suzukin (köpt 2009) hade efter körning 13,6V, nästa dag 13,2V efter en vecka 13,0V och efter 3 månader vinter monterat i hojen utan laddning 12,9V. Och inte f-n startade hojen. Men efter laddats ca 10 timmar med 0,4 till 0,3 A (uppmätt ström ca 0,4 A vid 13 Volt ca 0,3 A över 14 Volt) med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
så startade hojen.
Den här vintern sjönk spänningen utan underhållsladdning till 12,8V så jag köpte ett nytt 80-256 hos Biltema i mars.
Och det batteriet ger 12,8 till 12,9V nån dag efter laddning.
Så alla batterier har ger inte samma spänning. Är inte fulladdade vid samma spänning.

rasmussen

Guest
Kan ett batteri vara dåligt trots att multimetern visar bra spänning? En dålig cell kan resultera i att multimetern visar bra spänning men inte tillräckligt med kräm till startmotorn?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan ett batteri vara dåligt trots att multimetern visar bra spänning? En dålig cell kan resultera i att multimetern visar bra spänning men inte tillräckligt med kräm till startmotorn?

Vad är bra spänning? Mitt batteri mätt med Multimeter hade 12,9V efter vintern. Startmotorn gick runt med sukkan startade inte. Efter laddat ca 10 timmar med omkring 0,35A startade hojen utan problem.

Vill man få koll på läget så mäter man spänningen med multimeter samtidigt man försöker starta.
Är polskorna dragna?

jxhoj

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Hoj
1997 Kawasaki ZX-6R

ja, för att mätning med multimeter e belastningsfri. Du får bättre koll om du mäter spänning
medan du har minst någon lampa på.

Kännetecken av dålig batteri kan vara om batteri blir tomt inom 10 minuter med 21W...55W lyse.
Också om batteri blir "laddad" fullt i 20 minuter med nominalladdningström (1A för 10Ah batteri t.ex.).

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras