Batteri..Honda VFR

Mr_Suzuki

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Honda VFR
Har problem med att batteriet laddas ur snabbt på min gamla Honda VFR. Är det vanligt att det finns krypströmmar som laddar ur? Tänkte jag skulle köpa ett nytt batteri men såg att det fanns hur många som helst att välja mellan. Vad ska man ha för ett? Står inget i instruktionsboken. På mitt gamla batteri står det Y12A-B, gissar att jag ska ha ett likadant. Hur många AH ska man ha? Är det nån som kan hjälpa mig skulle jag vara glad. :tummenupp
Är det stor skillnad i kvalitet om man köper på Biltema, Mekonomen eller Bike? Det är ju stor prisskillnad!

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
Har problem med att batteriet laddas ur snabbt på min gamla Honda VFR. Är det vanligt att det finns krypströmmar som laddar ur? Tänkte jag skulle köpa ett nytt batteri men såg att det fanns hur många som helst att välja mellan. Vad ska man ha för ett? Står inget i instruktionsboken. På mitt gamla batteri står det Y12A-B, gissar att jag ska ha ett likadant. Hur många AH ska man ha? Är det nån som kan hjälpa mig skulle jag vara glad. :tummenupp
Är det stor skillnad i kvalitet om man köper på Biltema, Mekonomen eller Bike? Det är ju stor prisskillnad!

Tja, jobbar i mc butik, och vi kör YUASA batterier som fungerar alldeles utmärkt..
Skriver du vilken årsmodell, kubik osv så kan du få ett artikellnr och pris på ett batteri som du sedan kan ta med dig till närmsta butik..
Mvh Nille

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!

Det finns en viss läckström i systemet, dock så ska väl hojen kunna stå minst 2 veckor innan det har dragit ur batteriet. Är den stendöd efter att du precis kört med den och haft lyset på... så kan det vara så att laddningen på hojen inte är riktigt frisk. Laddregulatorn är lite av en svaghet på VFR:en. Men mät mellan polerna vid förhöjt varvtal och se om den laddar som den ska... allt mellan 12,65V -16V är ok.. har jag för mig.

Laddar den.. så köp ett nytt batteri. Laddar den inte.. så felsök...
KIKA LITE HÄR

Lycka till!

//KaliZ

Mr_Suzuki

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Honda VFR
Tja, jobbar i mc butik, och vi kör YUASA batterier som fungerar alldeles utmärkt..
Skriver du vilken årsmodell, kubik osv så kan du få ett artikellnr och pris på ett batteri som du sedan kan ta med dig till närmsta butik..
Mvh Nille

Hej hej, Tackar för det snabba svaret. Jag har första årsmodellen dvs Honda VFR 750 -86 :yoparty

Det finns en viss läckström i systemet, dock så ska väl hojen kunna stå minst 2 veckor innan det har dragit ur batteriet. Är den stendöd efter att du precis kört med den och haft lyset på... så kan det vara så att laddningen på hojen inte är riktigt frisk. Laddregulatorn är lite av en svaghet på VFR:en. Men mät mellan polerna vid förhöjt varvtal och se om den laddar som den ska... allt mellan 12,65V -16V är ok.. har jag för mig.

Precis så är det. När den stått ungefär 2v så är den stendöd. Du har även rätt angående laddregulatorn men jag bytte den för ett par år sedan. Råkade dock ut för ett konstigt fel under första åket i år. Körde ungefär 10mil. Tankade och sen startade den inte! Batteriet drog runt men den tände inte :mad: Var dock lätt att rulla igång. :va Hjälper det att trycka in nödstoppen när man långtidsparkerar? Tar det bort nått av krypströmmarna eller gör det bara att den inte tänder om du försöker starta?

Mr_Suzuki

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Honda VFR

Precis så är det. När den stått ungefär 2v så är den stendöd. Du har även rätt angående laddregulatorn men jag bytte den för ett par år sedan. Råkade dock ut för ett konstigt fel under första åket i år. Körde ungefär 10mil. Tankade och sen startade den inte! Batteriet drog runt men den tände inte :mad: Var dock lätt att rulla igång. :va Hjälper det att trycka in nödstoppen när man långtidsparkerar? Tar det bort nått av krypströmmarna eller gör det bara att den inte tänder om du försöker starta?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kolla att den inte drar ström avslagen!
Ta bort jordkabeln och koppla en amperemeter i serie. Får du uppåt 0,01 A (eller mer) ligger någon komponent på och drar ström alternativt har en diod gått åt fanders.
Ett dåligt batteri (och det kan beroende på tur/otur, omsorg/vanskötsel ta slut på en säsong) självurladdar i en sjujäkla takt så det är nog ganska trolig felorsak. Med ett bra batteri, fulladdat innan parkering och allt helt i övrigt, ska din mc kunna stå i månader och sedan ändå kvittra igång!

De flesta batterileverantörer har omvandlingstabeller som utgår just från Yuasas beteckningar så fackmannen hittar lätt ett ersättningsbatteri om du vill ha det. Annars kan du gå på mått och polplacering som brukar publiceras på säljarnas siter.

För egen del är jag helnöjd med Biltemas batterier men det kan alltid diskuteras.

Om du skall kolla regulatorn, bör du titta i din verkstadshandbok innan. 16 Volt låter definitivt för högt; skulle paja lampor och bränna ihjäl ett batteri på ganska kort tid. Skulle tro att max ligger strax över 14V

Last edited:

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
Då så..

Yuasa Batteri YB12A-B är det som rekomenderas till din hoj, ligger på 460 spänn...

lycka till....:yoparty

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...