Batteri vägrar ladda upp!

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Den är inte bättre till hojbatterier, den är för stor, och skulle du behöva köra en rekonditionering på batteriet så är det ändå bara en nödlösning då det är en signal om att batteriet snart säckar ihop.:D

Okej, tack för svaret.
Blir nog en XS3600 då. En lokal MC butik säljer den för 600kr. Åtminstone om deras butikspris är samma som deras webshop pris. Tar de mer vid lokalt köp så kanske man kan beställa billigare på annat håll.


Tyvärr så har jag hojen i kallgarage utan eluttag. Så det blir att ta in batteriet för laddning.
Ska man då ta in batteriet nu då och låta det stå varmt och under laddning hela vintern tills det är dags att ta ut det på våren igen. Eller ska man ge det en rejäl laddning nu i början på vintern och sen ställa ut det i garaget över vintern?
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Okej, tack för svaret.
Blir nog en XS3600 då. En lokal MC butik säljer den för 600kr. Åtminstone om deras butikspris är samma som deras webshop pris. Tar de mer vid lokalt köp så kanske man kan beställa billigare på annat håll.


Tyvärr så har jag hojen i kallgarage utan eluttag. Så det blir att ta in batteriet för laddning.
Ska man då ta in batteriet nu då och låta det stå varmt och under laddning hela vintern tills det är dags att ta ut det på våren igen. Eller ska man ge det en rejäl laddning nu i början på vintern och sen ställa ut det i garaget över vintern?

xs 3600 har ju underhålls laddning så den kan va på hela vintern :D :tummenupp ta in den den bara o ha den under uppsikt o bra ventilerat !

så har ja alltid haft men min sitter i mc hela tiden hehe o 2 års garanti e det på laddaren me kolla bara inst innan du börjar ladda


//Robin
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sicken infantil diskussion!
Att ni orkar (Maverick och GuW)
Skål f.ö!
Ill doctore, nu får du förklara dig?
Tittat djupt i flaskan? Vad var infantilt? Jag inte fatta? :va

Men jag står fast vid mitt råd, nytt batteri är det som gäller.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
xs 3600 har ju underhålls laddning så den kan va på hela vintern :D :tummenupp ta in den den bara o ha den under uppsikt o bra ventilerat !

så har ja alltid haft men min sitter i mc hela tiden hehe o 2 års garanti e det på laddaren me kolla bara inst innan du börjar ladda


//Robin

Med risk att bli oralt misshandlad men jag chansar, personligen skulle jag ta in batteriet o ladda det sen ställa ut det igen ett välladdat batteri mår bäst att lagras svalt, sen skulle jag tömma det på ström med en liten lampa samt ladda upp det igen, den här proceduren skulle jag göra ett par tre gånger under vintern, till våren sen är det bara att ge det lite massage med laddaren igen innan första turen.:tummenupp
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Med risk att bli oralt misshandlad men jag chansar, personligen skulle jag ta in batteriet o ladda det sen ställa ut det igen ett välladdat batteri mår bäst att lagras svalt, sen skulle jag tömma det på ström med en liten lampa samt ladda upp det igen, den här proceduren skulle jag göra ett par tre gånger under vintern, till våren sen är det bara att ge det lite massage med laddaren igen innan första turen.:tummenupp


3600 har ju pulsladding ju dvs under hållsladdning o mitt batt fungerar fin fint en i dag men laddaren höll bara 22 mån :D så ja fick en nu för en månad sen
np men det går o göra som du säger med då kan men ju läsa en bok i sängen ju ;) med lampan ju :tummenupp

men min mc e ju bara 2 år just nu :rolleyes: o bil barttet e ju snart 5 år e den fick ladd innan vintern :) sen om det behövs e det bara o dra en sladd till bilen o ge den lite energi :yoparty



//Robin
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
3600 har ju pulsladding ju dvs under hållsladdning o mitt batt fungerar fin fint en i dag men laddaren höll bara 22 mån :D så ja fick en nu för en månad sen
np men det går o göra som du säger med då kan men ju läsa en bok i sängen ju ;) med lampan ju :tummenupp

men min mc e ju bara 2 år just nu :rolleyes: o bil barttet e ju snart 5 år e den fick ladd innan vintern :) sen om det behövs e det bara o dra en sladd till bilen o ge den lite energi :yoparty



//Robin

Pulsladdning eller inte, han hade inget 220v uttag i garaget.:D
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
En ljus ide :)

personligen skulle jag ta in batteriet o ladda det sen ställa ut det igen ett välladdat batteri mår bäst att lagras svalt, sen skulle jag tömma det på ström med en liten lampa samt ladda upp det igen, den här proceduren skulle jag göra ett par tre gånger under vintern, till våren sen är det bara att ge det lite massage med laddaren igen innan första turen.:tummenupp

Nu gav du mig en idé.
Tidigare nämnda kallgarage har bara belysning på utsidan, vilket visserligen gör det lättare att hitta nyckelhålet i mörker och att se om någon smyger omkring vid garagen, men hälper inte till speciellt mycket med att se något i garaget...
Man kanske skulle kunna införskaffa något halvkass batteri snorbilligt och någon liten lampa + strömbrytare och ha för garagebelysning. Blir väl inte i klass med att smälla upp feta lysrör, men borde kunna bli bättre än att springa runt med cykellyse, ficklampa och dylikt.

Antingen något begagnat batteri som börjar bli lite för klent eller ett billigt biltema batteri.
Bara det går att ladda med samma batteriladdare så...

Vad tror du om den idén?
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Nu gav du mig en idé.
Tidigare nämnda kallgarage har bara belysning på utsidan, vilket visserligen gör det lättare att hitta nyckelhålet i mörker och att se om någon smyger omkring vid garagen, men hälper inte till speciellt mycket med att se något i garaget...
Man kanske skulle kunna införskaffa något halvkass batteri snorbilligt och någon liten lampa + strömbrytare och ha för garagebelysning. Blir väl inte i klass med att smälla upp feta lysrör, men borde kunna bli bättre än att springa runt med cykellyse, ficklampa och dylikt.

Antingen något begagnat batteri som börjar bli lite för klent eller ett billigt biltema batteri.
Bara det går att ladda med samma batteriladdare så...

Vad tror du om den idén?

Det fungerar nog fint då får du lite träning under vintern med o bära bil batteriet ;)

anv extra ljus eller nogot liknande sen 2 batter klämmor lågt watt antal på lamporma så slipper du ladda så ofta o batterier hittar du nog vid ok eller liknande bil verkstad ta 2 batt om du hittar eller flera sen e det bara o putsa ju :D

//Robin
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det fungerar nog fint då får du lite träning under vintern med o bära bil batteriet ;)

anv extra ljus eller nogot liknande sen 2 batter klämmor lågt watt antal på lamporma så slipper du ladda så ofta o batterier hittar du nog vid ok eller liknande bil verkstad ta 2 batt om du hittar eller flera sen e det bara o putsa ju :D

//Robin

Precis :D
Tack för din feedback :tummenupp



PS Ursäkta trådskaparen att jag 'knyckte din tråd'.
 

Dr.Bike

Guest
Ill doctore, nu får du förklara dig?
Tittat djupt i flaskan? Vad var infantilt? Jag inte fatta? :va

Men jag står fast vid mitt råd, nytt batteri är det som gäller.

Halla dar!
Nu far vi halla reda pa pickar och morotter! ;)
Vem var infantil?
VAr det du och GuW?
Nej.
Jag sa: Att ni bara orkar. Underforstatt: Bra att ni orkar vara seriosa och ge bra svar till en ANNARS infantil diskussion. :tummenupp
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag köpte en CTEK MULTI XS 3600 idag.
Tydligen var det så att 599kr var webbpris och 695kr var butikspris (mc butik), men jag fick den för 599kr ändå. Jag brukar normalt inte pruta i butiker, men denna gången funkade det ju (de måste ju ändå tjäna på det om de kan sälja den för det priset via webb).

xs 3600 har ju underhålls laddning så den kan va på hela vintern :D :tummenupp ta in den den bara o ha den under uppsikt o bra ventilerat !

så har ja alltid haft men min sitter i mc hela tiden hehe o 2 års garanti e det på laddaren me kolla bara inst innan du börjar ladda


//Robin

På min står det "5 year guarantee".
Är de sista 3 åren förlorade i översättningen ?


Hjälpte far med lite grejer och fick ett biltema mc batteri och en lampa som ska kopplas in på cigguttag av honom.
Ska bara se om jag får tag på ett löst cigguttag så jag slipper kapa av kontakten (om man vill använda den i någon bil någon gång) och ladda batteriet och se om det funkar (han sa att det hade stått några år).
I så fall blir det ghettomod my garage very cheap :)
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Jag köpte en CTEK MULTI XS 3600 idag.
Tydligen var det så att 599kr var webbpris och 695kr var butikspris (mc butik), men jag fick den för 599kr ändå. Jag brukar normalt inte pruta i butiker, men denna gången funkade det ju (de måste ju ändå tjäna på det om de kan sälja den för det priset via webb).



På min står det "5 year guarantee".
Är de sista 3 åren förlorade i översättningen ?


Hjälpte far med lite grejer och fick ett biltema mc batteri och en lampa som ska kopplas in på cigguttag av honom.
Ska bara se om jag får tag på ett löst cigguttag så jag slipper kapa av kontakten (om man vill använda den i någon bil någon gång) och ladda batteriet och se om det funkar (han sa att det hade stått några år).
I så fall blir det ghettomod my garage very cheap :)

lägg upp en BILD på ditt gatto garage belysnig :D :D

fint att du fick den till det priset det e ju nogon drive just nu :D :D

Ang garantin så va det 2 år på min gamla ladare men ja fick ju en ny o har inte kollat vad som står i denna i inst ang garanti bara att dom inte har ändrat nogot i laddarens funktioner men tryck fels nisse kan ju vara med i dagens texter ju men en ligt c-tec så fråga dom bara killen i bytiken om den va över 2 år o då sa han nej enligt kvitto så fick ja en ny :D


DETTA STÅR UNDER GARANTI under SE :tungan
nee på den nya står det så här lämmnar en begrensad garantin till den ursprunglina köparen av denna produkt Garantin är inte överförbar ,
garantin gäller för tillverknings fel material fel i 2 År bla bla läs vidare :)

//Robin
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Kolla syran med en syraprovare. Att försöka ladda ett batteri med en död cell är meningslöst och dessutom producerar man bara massa knallgas. Jag lät en bil stå och underhållsladda med en CTEK-laddare och hela garaget stank knallgas beroende på att en cell var död och laddaren då försökte få upp spänningen utan att lyckas.

Därför övergick den aldrig i underhållsladdningsläge utan fortsatte att koka ur de övriga cellerna som var halvtomma när jag upptäckte det.

Knallgas är grymt explosivt!!!

Byta syra är ingen lösning, men det kanske redan har framkommit!

T
 

stefanbergfeldt

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen
Batteriladdning

Hej, jag vill inflika lite här eftersom har råkar ha lite koll på batteriladdning (jag jobbar på CTEK).
Det är inte en bra idé att ladda ur sitt batteri med hjälp av en lampa. Det är tvärt om en mycket dålig idé. Ditt batteri mår som allra bäst när det är fulladdat. Det är när det är oladdat du råkar ut för sulfatering, och batteriet blir förstört. Därför ska du helst ha en laddare inkopplad under hela vintern, då du har cykeln avställd. Är det bara detta du använder din laddare till så kan du gott köpa den lite mindre CTEK XS 800, som inte laddar så snabbt, men har du hela vintern på dig, så hinner den.

Vad gäller att ställa batteriet kallt, så stämmer det att självurladdningen minskar när batteriet förvaras kallt. Dock är det mycket viktigt att batteriet är fulladdat, eftersom ett urladdat batteri kan frysa, och ta skada.

Garantitiden på CTEK-laddarna är numera 5 år, tidigare var det 2 år.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top