Batteri

snickaren

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Nässjö
Hoj
suzuki gsxr 1000 2013
Hej har en gixxer 01a som jag ska ladda batteriet och undrar om man ska fylla på vatten i dom efter vintern för det var inget i nu
 

the blue

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
tyresö
Hoj
suzukigsx600
snickaren skrev:
Hej har en gixxer 01a som jag ska ladda batteriet och undrar om man ska fylla på vatten i dom efter vintern för det var inget i nu

jaa det ska du, det kan vara så att det har blivit en nedbrytande sulfateringsprocess när det varit för lite batteri vatten i det kan bildas sulfatkristaller i batteriet och då kan du lika gärna köpa ett nytt.
därför man ska ha en underhållsladdare som man har på hela vintern och kollar vätske nivån.

häls jalle
 
Last edited:

snickaren

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Nässjö
Hoj
suzuki gsxr 1000 2013
the blue skrev:
jaa det ska du, det kan vara så att det har blivit en nedbrytande sulfateringsprocess när det varit för lite batteri vatten i det kan bildas sulfatkristaller i batteriet och då kan du lika gärna köpa ett nytt.
därför man ska ha en laddare som man har på hela vintern och kollar vätske nivån.

häls jalle
Oki tackar för svaret.... får väll fylla på och se om det funkar
 

the blue

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
tyresö
Hoj
suzukigsx600
bara hoppas det klarat sig blyplattorna förlorar sin kondition och har man då riktig otur funkar det inte att ladda batteriet man kan få det att funka men så helt plötsligt när du är långt hemifrån så startar hojen inte.
 

snickaren

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Nässjö
Hoj
suzuki gsxr 1000 2013
the blue skrev:
bara hoppas det klarat sig blyplattorna förlorar sin kondition och har man då riktig otur funkar det inte att ladda batteriet man kan få det att funka men så helt plötsligt när du är långt hemifrån så startar hojen inte.
Det är ett MF batteri och det står i servicemanualen att man inte ska fylla på vatten... kan det vara ett torrbatteri utan vatten
 

the blue

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
tyresö
Hoj
suzukigsx600
snickaren skrev:
Det är ett MF batteri och det står i servicemanualen att man inte ska fylla på vatten... kan det vara ett torrbatteri utan vatten
mf batteri kan ej återfyllas den är väl förseglad om jag inte minns fel och jag tror dom är gjorda så för att dom släpper ut minimalt med vätska så är den helt tom är det nog bara att byta batteri.
 

snickaren

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Nässjö
Hoj
suzuki gsxr 1000 2013
the blue skrev:
mf batteri kan ej återfyllas den är väl förseglad om jag inte minns fel och jag tror dom är gjorda så för att dom släpper ut minimalt med vätska så är den helt tom är det nog bara att byta batteri.
Men det finns lock som man kan ta bort
 

the blue

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
tyresö
Hoj
suzukigsx600
jaa mf batteri är förseglade kan ej återfyllas så är den tom är det nog helt kasst tyvärr,
 

snickaren

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Nässjö
Hoj
suzuki gsxr 1000 2013
the blue skrev:
jaa mf batteri är förseglade kan ej återfyllas så är den tom är det nog helt kasst tyvärr,
Oki tack för hjälpen blir att köpa nytt... Har du några rekomendationer på batteri
 

the blue

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
tyresö
Hoj
suzukigsx600
hm mf batteri ska inte gå och fylla , är du säker att det är ett mf batteri för dom är förseglade, jag läser om det nu.

mf= maintance free, är vanligen ett öppet batteri-med friflytande syra- som förseglats. konstruktionen är så gjord att vätskeförlusten-gasningen minimeras batteriet kan ej återfyllas. måste placeras stående. fördel: lättskött.
står det i min bok om batteri vård.

köp på mc butik lite dyrare men oftast bättre och köp ett öppet batteri som du själv kan fylla på batterivätska.

hälsningar jalle :tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är du säker på att det är vatten/syra idet? Om det är ett MF så är det ofta en gel i batteriet som elektrolyt.
Dessutom kan man knappast "inspektera" ett MF-batteri för de brukar vara svarta och inte transparenta
 

snickaren

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Nässjö
Hoj
suzuki gsxr 1000 2013
the blue skrev:
hm mf batteri ska inte gå och fylla , är du säker att det är ett mf batteri för dom är förseglade, jag läser om det nu.

mf= maintance free, är vanligen ett öppet batteri-med friflytande syra- som förseglats. konstruktionen är så gjord att vätskeförlusten-gasningen minimeras batteriet kan ej återfyllas. måste placeras stående. fördel: lättskött.
står det i min bok om batteri vård.
Det heter
FB super MF FTX12-BS

Då kanske det går att ladda endå för det var inte helt slut när jag skulla starta pärlan i dag
 

MickeXJR1300

Stilig
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Alingsås
Hoj
XJR 1300SP och Honda SCV100 LEAD
snickaren skrev:
Det är ett MF batteri och det står i servicemanualen att man inte ska fylla på vatten... kan det vara ett torrbatteri utan vatten


Troligen har du en gel i batteriet, men det finns även underhållfria batterier med vanlig batterisyra i.
De batterier som har vanlig syra i sig han behöva fyllas om avdusningen varit sörre än den borde.
Att ett batteri är underhållfritt innebär att avdustningen inte är större änn en viss procent över en viss tid.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top