Batteri...?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ska ha ett nytt batteri till min Tricker.
Är det ngn som har erfarenhet av Tecno batteri eller av Nitro batteri?
Har även sett att xlmoto kör ngn drive på en snik-variant som heter Snell...
Om det är något att ha har jag dock inte en susning om!

(ja, jag vet att Yuasa är bland de bästa men hade hoppats att kunna köra snål-varianten o ta ett billigare)

Feltemas mc-batteri har jag dessvärre inga goda erfarenheter av.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Feltemas icke-billigaste batterier är inte helt skröpliga, men... vill man bara gråta en gång (när man pröjsar) är det Yuasa som gäller. Antalet google-träffar är en rätt bra indikator på ett batteris "brahet".
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har Feltemas Gel batteri i garagets tjyvlarm. Men jag har en hembyggd laddare som laddar med konstantspänning 13,7 Volt.
En kamrat med BMW R1200GS -16 körde slut på original Exide batteriet 2020, dvs efter 4 år genom att slarva med att koppla in Ctek Zafir 45 för underhållsladdning. Utan lät den bara stå. Utan underhållsladdning.
Köpte ett Biltema Gelbatteri, kopplade in Ctek Zafiren. Jag såg aldrig den laddade, alltid grönt på Zafiren.
Och efter en månad startar den inte.
För att Biltemas Gelbatteri har högre spänning (pga mer billig svavelsyra, mindre dyrt bly), dvs är urladdat innan Ctek Zafiren gå in med en underhållsladdning vid ca 12,85 Volt.
Så för att komma ut lånade jag ut ett Biltema Gelbatteri jag hade som reserv. Och en hembyggd underhållsladdare som ger ca 13,75 Volt och den kopplar han alltid in numera när BMWn ställs i garaget.
Och nu startar BMWn alltid. Samma typ Feltema batteri men med en riktig underhållsladdare anpassad till Biltemas Gelbatteri.
Så är man beredd satsa på en hembyggd konstant spänningsunderhållsladdare som ger ca 13,7 Volt. Enligt Tudors rekommendation på sida 6.
Citat: Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7 V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
slut citat
https://tudor.se/laddning-av-batterier/

Då kan du komma undan "billigt" med ett Biltema Gelbatteri.
Annars köp Yuasa från tex
https://www.mdsbattery.co.uk/motorcycle_batteries.html
Det tar ca 1 vecka från beställning till du kan hämta det på ditt utlämningställe.

Billig "13,7" Volt laddare. En "15V" nätadapter
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/natadapter-2000035159
För att sänka spänningen kopplas två 1A eller 3A likriktardioder i serie och ger ett spänningsfall på ca 1,2 Volt. Dvs 15V-1,2V=13,8Volt vilket duger. Till 2 hojar går det åt 4 dioder. O.s.v. Varje anslutet batteri ska ha egna dioder. Dioderna hindrar att ett laddat batteri tömmer sig i ett mindre laddat batteri.
(Eller används en likriktarbrygga som ju innehåller 4 dioder kopplade 2 och 2 i serie och sedan parallellt, - minus på bryggan kopplas till + från nätadaptern, spänning ut ca 13,8Volt vid belastning med batteri från + plus på likriktarbryggan.
https://www.kjell.com/se/produkter/...luxorparts-likriktarbrygga-2-a-10-pack-p90496
För begränsa startström / säkring en 12V / 5W halogen
https://www.kjell.com/se/produkter/...mpor/halogenlampor-g4-2-pack-55-lm-5-w-p63475
Sockel till lampan
https://www.kjell.com/se/produkter/...g/lamptillbehor/hallare/lamphallare-g4-p63721
allt utom 15V nätadaptern instoppat i en plastask från Biltema.
Honkontakt till hankontakten på nätadaptern, Kjell.
Banankontakthonor, Kjell.
Och klart för ladda två hojar anslutna med sladd med två banankontakter / bananstift i ena änden och tex en Ciggstickpropp i andra änden för "Cigguttaget" på hojen.
Se foto
Tycker du det här verkar jobbigt, köp Yuasa batteri.
 

Bifogat

  • 13k8VoltLaddare-2-MCbatterier.png
    13k8VoltLaddare-2-MCbatterier.png
    941 KB · Visningar: 39
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag satte i ett Biltema a 300:- som nödlösning i en KTM 625 och det batteriet utklassade tidigare Yuasabatterier i livslängd.
Självklart underhållsladdade jag aldrig batteriet från Biltema heller...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag satte i ett Biltema a 300:- som nödlösning i en KTM 625 och det batteriet utklassade tidigare Yuasabatterier i livslängd.
Självklart underhållsladdade jag aldrig batteriet från Biltema heller...

Vilket år hände detta ?
Hur länge höll Biltemabatteriet ?
Hur länge höll Yuasabatterierna ?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag satte i ett Biltema a 300:- som nödlösning i en KTM 625 och det batteriet utklassade tidigare Yuasabatterier i livslängd.
Självklart underhållsladdade jag aldrig batteriet från Biltema heller...

Du fick såklart tag på det enda fungerande exemplaret av Biltemas batterier.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kanske tre år i snitt på Yuasa.
Exakt hur mycket längre Feltema höll vet jag inte då det fortfarande satt kvar i hojen när den såldes.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har Feltemas Gel batteri i garagets tjyvlarm. Men jag har en hembyggd laddare som laddar med konstantspänning 13,7 Volt.
En kamrat med BMW R1200GS -16 körde slut på original Exide batteriet 2020, dvs efter 4 år genom att slarva med att koppla in Ctek Zafir 45 för underhållsladdning. Utan lät den bara stå. Utan underhållsladdning.
Köpte ett Biltema Gelbatteri, kopplade in Ctek Zafiren. Jag såg aldrig den laddade, alltid grönt på Zafiren.
Och efter en månad startar den inte.
För att Biltemas Gelbatteri har högre spänning (pga mer billig svavelsyra, mindre dyrt bly), dvs är urladdat innan Ctek Zafiren gå in med en underhållsladdning vid ca 12,85 Volt.
Så för att komma ut lånade jag ut ett Biltema Gelbatteri jag hade som reserv. Och en hembyggd underhållsladdare som ger ca 13,75 Volt och den kopplar han alltid in numera när BMWn ställs i garaget.
Och nu startar BMWn alltid. Samma typ Feltema batteri men med en riktig underhållsladdare anpassad till Biltemas Gelbatteri.
Så är man beredd satsa på en hembyggd konstant spänningsunderhållsladdare som ger ca 13,7 Volt. Enligt Tudors rekommendation på sida 6.
Citat: Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7 V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
slut citat
https://tudor.se/laddning-av-batterier/

Då kan du komma undan "billigt" med ett Biltema Gelbatteri.
Annars köp Yuasa från tex
https://www.mdsbattery.co.uk/motorcycle_batteries.html
Det tar ca 1 vecka från beställning till du kan hämta det på ditt utlämningställe.

Billig "13,7" Volt laddare. En "15V" nätadapter
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/natadapter-2000035159
För att sänka spänningen kopplas två 1A eller 3A likriktardioder i serie och ger ett spänningsfall på ca 1,2 Volt. Dvs 15V-1,2V=13,8Volt vilket duger.
(Eller används en likriktarbrygga som ju innehåller 4 dioder kopplade 2 och 2 i serie och sedan parallellt, - minus på bryggan kopplas till + från nätadaptern, spänning ut ca 13,8Volt vid belastning med batteri från + plus på likriktarbryggan.
https://www.kjell.com/se/produkter/...luxorparts-likriktarbrygga-2-a-10-pack-p90496
För begränsa startström / säkring en 12V / 5W halogen
https://www.kjell.com/se/produkter/...mpor/halogenlampor-g4-2-pack-55-lm-5-w-p63475
Sockel till lampan
https://www.kjell.com/se/produkter/...g/lamptillbehor/hallare/lamphallare-g4-p63721
allt utom 15V nätadaptern instoppat i en plastask från Biltema.
Honkontakt till hankontakten på nätadaptern, Kjell.
Banankontakthonor, Kjell.
Och klart för ladda två hojar anslutna med sladd med två banankontakter i ena änden och tex en Ciggstickpropp i andra änden för "Cigguttaget" på hojen.
Se foto
Tycker du det här verkar jobbigt, köp Yuasa.

Bra info :tummenupp
13,7 Volt är som ett gyllene tal för att förenkla underhållsladdning.
Nu kör jag med "rondering" istället.
Så jag flyttar runt några CTEK mellan hojjarna, så får batteriet "vila" lite mellan laddningarna (några veckor), och då börjar CTEK:en om med sin laddsekvens.
Det är också ett alternativ.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du fick såklart tag på det enda fungerande exemplaret av Biltemas batterier.
Mycket möjligt men bra fungerade det onekligen.
Originalmonterade Yuasa YTZ,YTX whatever i endurohojarna har inte imponerat särskilt heller tycker jag,tur att det finns LiFePo4 numer.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mycket möjligt men bra fungerade det onekligen.
Originalmonterade Yuasa YTZ,YTX whatever i endurohojarna har inte imponerat särskilt heller tycker jag,tur att det finns LiFePo4 numer.

Ja, jag skojade bara. Själv har förvisso haft mestadels dåliga erfarenheter av Biltema. Tre som upphört fungera inom ett år varav ett som var dåligt t.o.m. när det var oanvänt. Då blir man ju lite skeptisk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag satte ett biltema Gel i hojen när jag hade sabbat Yuasat som satt i genom att inte ha underhållsladdning på vintern, nästa vinter satte jag nogsamt på laddaren då hojen stod i kallförråd.

"Någon" hade dragit ur laddaren redan någon vecka efter att jag hade lämnat hojen för att använda uttaget, och aldrig kopplat in den igen.
Hojen startade direkt, utan laddning, gick i 5 minuter och sedan körde jag in den i garaget och kopplade på en Ctech, men den bara bläddrade igenom alla laddningsstadier och sa att det var fullt.

Jag tror det höll i 5 år, och hade jävulskt bra startström, startmotorn snurrade fortare än med ett vanligt icke Gel batteri.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du fick såklart tag på det enda fungerande exemplaret av Biltemas batterier.

Nja troligen det 2:a :D. För hösten 2009 när jag köpt SV650S köpte jag ett Biltema underhållsfritt och satte i min nyköpta SV650S.
Och det funkade på de få turer jag han med. Sedan fick den stå över vintern. Jag kollade spänningen då och då. Och eftersom den aldrig gick under 12,9 Volt trodde jag allt var OK. Utan underhållsladdare. Den startade inte våren 2010. Motorn gick runt men ingen start. Så jag kopplade in min dåvarande laddare några timmar.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...are/batteriladdare-612-v-400500-ma-2000017815
Och sedan startade den. Det här gjorde att jag började kolla på webben.
1) Lärde mig att det enkla sättet öka prestanda i blybatterier är att öka svavelsyrahalten.
För högre svavelsyrahalt ger högre batterispänning (och kortare batterilivslängd).
2) Från Yuasa information hittade jag att Yuasa batterier vid 20(?) grader C bäst underhållsladdas med 13,65 Volt +- 1%. (20201217: Rättat till 13,65 V )
Så då byggde jag en laddare för ändamålet
transformator 230/15VAC
likriktarbrygga
12V/H4 55/60W lampa som säkring och strömbegränsare
Elektrolytkondensator 2 x 6800uF 35Volt
Ställbar spänningsregulator fastskruvad på kylfläns
Kondensator
12V/H4 55/60W lampa som säkring och strömbegränsare
Likriktardioder före utgångarna så tre hojar kan anslutas och inställt för ca 13,65 Volt över batteriet.
Som användes alltid när SV650S stod i garaget.
Det batteriet var helt OK när jag sålde SV650S 2012. Även om jag bytt batteri precis innan. Med "Nytt batteri".
Men 2011 köpte jag en Sprint RS. Och på den blev det i princip nytt Biltemabatteri 2011, 2012, 2013, 2014.
För Biltemas underhållsfria var alltid slut på våren.
Så då 2015 blev det ett Yuasa från mds i England. Som satt i när jag sålde Sprint RS 2020. "Yuasabatteri i gott skick."

Så jag fick en känsla av att Biltemas batteri från 2009 var av bättre kvalite än de jag köpte senare.
Och från en annan fabrik. För höljet var svart.
På batterierna till Sprint RS grått hölje.
Och det var därför jag frågade om årtalet på batteriet till Kåtten.
Senare "Kostnadsoptimering" som minskat livslängden ?

Men det kan också vara att Sprint RS batterierna dog för jag underhållsladdade varannan vecka under vintern en natt med 14,3 Volt.
Inte med 13,65 Volt........kontinuerligt.
Eller för att Sprint RS inte är byggd för att köras med tänd belysning för då laddas batteriet inte över 13,9 Volt.
Med släckt belysning laddas batteriet till 14,3 Volt på Sprint RS.
Men vi kör ju alltid med minst tänt halvljus i Sverige.
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Fantastiskt mycket kunskap som finns att tillgå på detta forum - blir förunnad gång efter annan!
:Bugar
Synd dock att ingen har erfarenhet av de märken jag efterfrågade...
Tror jag kommer gambla på ett Nitro-batteri som jag hittar under priset vad Feltema begär (och under hälften av vad ett Yuasa betingar).

Får väl se om det blir ett klassiskt ”snålheten bedrar visheten”...
:gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fantastiskt mycket kunskap som finns att tillgå på detta forum - blir förunnad gång efter annan!
:Bugar
Synd dock att ingen har erfarenhet av de märken jag efterfrågade...
Tror jag kommer gambla på ett Nitro-batteri som jag hittar under priset vad Feltema begär (och under hälften av vad ett Yuasa betingar).

Får väl se om det blir ett klassiskt ”snålheten bedrar visheten”...
:gnissla

Det är lätt att avgöra vad för sort det är, om du har en någorlunda exa?t multimeter.
Sätt batteriet på laddning över natten med tex en Ctek när du fått hem det.
Koppla bort laddaren. Vänta 24h. Så "den vanliga överspänningen" direkt efter laddning är borta.
Och mät batterispänningen.
Är batterispänningen i området 12,7 - 12,8 Volt så är det ett kvalitetsbatteri med låg / "normal" svavelsyra halt.
Är batterispänningen i området 12,9 -13,2 Volt så är det ett "prestandabatteri" med hög batterispänning, hög svavelsyrahalt och liiite kortare livslängd, speciellt anslutet till en Ctek. Som inte kommer gå in förrän batteri är urladdat.

En "snabbare" metod avgöra batterikvaliten är att koppla in en Ctek. Och efter Cteken visar grönt = "laddat" mäta batterispänningen med en multimeter 1 gång/minut och skriva upp spänningen på ett papper. Är det ett kvalitetsbatteri med låg svavelsyrahalt så kommer det ta högst 3 timmar innan Cteken laddar.
Detta görs bäst med batteriet löst från hojen så laddandet inte påverkas av hur mycket ström hojen drar.
Exempel bifogas. Sedan jag skrivit in mätvärdena i ett kalkylark.
Är det så att Cteken inte gjort en kort "underhållsladdning" senast efter 3 timmar så är det god chans det är ett "lågprisbatteri" och du behöver en "konstantspänningsladdare" enligt tidigare inlägg.
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 18
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fantastiskt mycket kunskap som finns att tillgå på detta forum - blir förunnad gång efter annan!
:Bugar
Synd dock att ingen har erfarenhet av de märken jag efterfrågade...
Tror jag kommer gambla på ett Nitro-batteri som jag hittar under priset vad Feltema begär (och under hälften av vad ett Yuasa betingar).

Får väl se om det blir ett klassiskt ”snålheten bedrar visheten”...
:gnissla

Blir intressant att se.
Återkoppla gärna med hur det går.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Det batteriet jag överväger att köpa är detta:
https://www.twostroke.se/nitro-batteri-ytz7s-bs
Batteriet som sitter i cykeln nu:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc--batteri-gel-12v-6ah-2000040693
Det batteriet är alltså kasst (tredje i raden från Feltema, tur att de har så bra reklamation/garanti-policy).

Ett något dyrare alt vore detta:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B075QC3ML7/ref=ox_sc_saved_image_1?smid=AN2H6G2L593BI&psc=1

Några tankar innan jag handlar...?

@Comeback
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Batteritrådar är nästan i klass med oljetrådar, men bara nästan.

Jag kör både med biltemaolja och biltema gelbatteri å alla mina hojar. Har alltid funkat perfekt. Dock brukar jag byta hoj innan det är dags för batteribyte igen...
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
När jag köpte nytt batteri till min Honda 1000 CBF så vände jag mig till Batterilagret. Känns som batteriet är väldigt färskt då dom fyller på med syra medans man väntar. Fick rådet att låta batteriet vila och ladda det efter nåt dygn. Jag av 800kr för batteriet, Biltema tar runt 500kr för batteriet till min hoj.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det batteriet jag överväger att köpa är detta:
https://www.twostroke.se/nitro-batteri-ytz7s-bs
Batteriet som sitter i cykeln nu:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc--batteri-gel-12v-6ah-2000040693
Det batteriet är alltså kasst (tredje i raden från Feltema, tur att de har så bra reklamation/garanti-policy).

Ett något dyrare alt vore detta:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B075QC3ML7/ref=ox_sc_saved_image_1?smid=AN2H6G2L593BI&psc=1

Några tankar innan jag handlar...?

@Comeback

Vad det gäller
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc--batteri-gel-12v-6ah-2000040693
så ska ett sådant enligt min erfarenhet alltid laddas med en konstantspänningsladdare när hojen är parkerad i garaget se inlägg #3.

Vad det gäller de två andra batterierna
https://www.twostroke.se/nitro-batteri-ytz7s-bs
och
https://www.amazon.se/Tecno-YTZ7S-g...1&ref_=ox_sc_saved_image_1&smid=AN2H6G2L593BI

så gissar jag från vikten
Biltema 2kg
Nitro 2,1 kg
Tekno 2,29 kg
att
Tekno är närmast
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa-ytz6v-12v-5ah-high-performance-motorbike-battery.html
med vikten 2,3kg.
Dyrt bly väger.

Men batterier mår alltid bäst av att laddas som
Batteritillverkarna Yuasa och Tudor säger: Med konstantspänning ca 13,7 Volt.
Yuasabatteriet i GSX1300R är originalbatteriet från 2007 för hösten 2007, 1:a ägarbytet enligt TS.
 
Last edited:

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Batteritrådar är nästan i klass med oljetrådar, men bara nästan.
...

Momentnyckel-trådar brukar också vara hyfsade. Jag undrar hur många vi är som läser här för att ta del av stolligheterna. Sporthoj får ofta bil & mc-forumen på Flashback att verka seriösa.

Mina råd för ett lyckligt mc-liv:
Undvik Biltema. Håll dig till Yasa, Ctek, och framför allt, släng momentnyckeln.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top