iceice
Gudomlig sporthojare
Skall vi tolka det som att du avråder från att använda CTEK?...batterier mår alltid bäst av att laddas som Batteritillverkarna Yuasa och Tudor säger: Med konstantspänning ca 13,7 Volt...
Skall vi tolka det som att du avråder från att använda CTEK?...batterier mår alltid bäst av att laddas som Batteritillverkarna Yuasa och Tudor säger: Med konstantspänning ca 13,7 Volt...
Skall vi tolka det som att du avråder från att använda CTEK?
Skall vi tolka det som att du avråder från att använda CTEK?
Jag har ingen erfarenhet av CTEK laddare. Har alltid använt Biltemas smartladdare till alla Biltema gelbatterier och det har funkat perfekt. Har inte mätt vid vilken spänning det går över till underhållsladdning men när jag kopplade på laddaren på sommarhojen för ett par månader sedan så var hojen redan ”fulladdad” dvs jag hade kört en lång tur precis innan. Trots det tog det 30-40 minuter innan biltemaladdaren gick över till underhållsladdning. Det bådar gott tror jag.Ctek 45 Zafir fungerar genom att vid ca 12,85 Volts batterispänning ge en ny underhållsladdning.
Och fungerar därför med batterier som har en vilospänning på 12,8 Volt eller lägre.
Har man ett batteri som har en vilospänning på 12,9 Volt eller högre så kommer batteriet börjat sulfatera/förstöras innan Zafiren slår till.
När min väns R1200GS inte startade efter stått länge i sommar utan Underhållsladdning och det inte hjälpte ladda Exide batteriet med inkopplad Ctek, hojen startade fortfarande inte köpte han ett Biltema Gelbatteri. Laddade det och hojen startade. Efter en månad med inkopplad Ctek som hela tiden lýste grönt startade hojen inte. Han tog ur det en månad gamla Gelbatteriet och tog bilen ner till Biltema med mig med. På Biltema konstaterade man med deras testutrustning i informationsdisken att det inte var något fel på batteriet. Det var bara lite oladdat. Så man kopplade det till Biltemas batteriladdare. Och Biltemas batteriladdare gav diagnosen att det här batteriet går inte att ladda !? (det batteri som det inte var något fel på enligt 1a testen)
Varpå han fick ett tillgodokvitto. Valde tillgodokvitto framför nytt Gelbatteri.
Väl hemma igen för komma ut och köra fick han låna mitt Biltema reserv Gelbatteri. Och en konstantspänningsladdare som jag gjort av en gammal dumladdare med 2 st 6800uF kondensatorer mellan + och -
(laddas upp till ca 17,5 Volt) följt av motstånd och två seriekopplade 6,8 Volt 5W Zenerdioder
https://www.elfa.se/en/semiconducto...ipation+(Pd)~~W=5&filter_Zener+Voltage~~V=6.8
Vilket ger minst ca 2x6,8=13,6 Volt spänning mellan + och - och med lagom motstånd (mindre motstånd mera ström genom dioderna höjer Zenerspänningen) och med den här laddaren inkopplad blir det ca 13,75 V över batteriet och nu startar hojen utan problem.
Jag avstår att fundera över om det 1a Gel batteriet förstördes av att Ctek 45 Zafir aldrig underhållsladdade det.
Samtidigt som R1200GS -16 tydligen drar en del ström parkerad.
För med Cteken inkopplad til Exide batteriet så såg jag att det blev en underhållsladdning var 90sekund. När Cteken var inkopplad.
Eller om det var ett kass Biltema Gelbatteri. Som var slut efter en månad på en R1200GS.
Nu med konstantspänningsladdare inga problem starta hojen (hoppas jag) det var ett par veckor sedan den var ute sist.
Med en annan hoj i garaget Kawa ER6-N och troligen Yuasas originalbatteri fungerade en annan Ctek 45 Zafir utan problem. Laddade batteriet ungefär varannan timme eller 12ggr / 24 h. Och det fungerade utmärkt. Ägaren satte på hösten in en annons på Blocket. Upprepade annonsen i början av November och några dagar för julafton dök det upp en intresserad med släp i snön. Hojen togs ut, den startades, motorn gick igång, spekulanten lyssnade, affären gjordes upp, hojen lastades på släpet och så drog han iväg med fruns julklapp genom snön.
Jag har ingen erfarenhet av CTEK laddare. Har alltid använt Biltemas smartladdare till alla Biltema gelbatterier och det har funkat perfekt. Har inte mätt vid vilken spänning det går över till underhållsladdning men när jag kopplade på laddaren på sommarhojen för ett par månader sedan så var hojen redan ”fulladdad” dvs jag hade kört en lång tur precis innan. Trots det tog det 30-40 minuter innan biltemaladdaren gick över till underhållsladdning. Det bådar gott tror jag.
Som sagt, har aldrig testat CTEK-laddare. Kör däremot med CTEK-kontakter på både batteri och biltemaladdare efter som ”alla har det”.
Yes, jag har den dyrare 37744. Den har lägen för bil, mc, låg temperatur och 6v. Jag kör naturligtvis bara på mc-inställningen och då laddar den med 1A/14,4V, för bil är det 4A/14,4V, lågt temp 4A/14,7V och 6V 4A/7,5V . Den har även någon funktion som rekomditionerar batteriet om det är dåligt.Biltema sålde en tid två "smartladdare" (finns inte kvar längre), jag köpte den billigare Biltema Artnr 37743.
Den billigare funkade så att först laddades batteriet med 2A till ca 14,3 Volt. Därefter gick den över till konstantspänningsladdning med 13,7 Volt som så småningom steg till 13,8 Volt.
Den dyrare som en kompis köpte funkade så att först laddades batteriet med ?A till ca 14,3 Volt,
sedan fick spänningen sjunka till 13,3 Volt varpå ny laddning påbörjades till 13,7 Volt.
Jag kan tänka mig att båda dom här skulle funka alldels utmärkt med Biltema Gelbatteri.
Kruxet är att vad som helst får kallas för smartladdare.
Och tar man inte och slår sig ner och mäter hur de fungerar, endera genom att sitta och kolla spänningen och skriva upp den i en tabell 1 gång i minuten eller genom att koppla in en logger, tex Easylog
så vet man egentligen inte mer än om batteriet startar hojen på våren eller inte gör det.
Jag har också gjort en mätning på en Ctek 45 Zafir som påbörjade underhållsladdning vid 12,95 Volt. Mitt mätfel ? eller är det så att när underhållsladdningen påbörjas varierar mellan olika exemplar av Ctek 45 Zafir ?
Hur fungerar din / dina Biltema smartladdare ? Vilket / Vilka artikelnummer och hur sköter dom underhållsladdningen ? Det är "bara" att mäta !
I bilden nedan kopplades loggern (Easylog) in vid 0 timmar och Biltema 37743 1 timme senare.
Yes, jag har den dyrare 37744. Den har lägen för bil, mc, låg temperatur och 6v. Jag kör naturligtvis bara på mc-inställningen och då laddar den med 1A/14,4V, för bil är det 4A/14,4V, lågt temp 4A/14,7V och 6V 4A/7,5V . Den har även någon funktion som rekomditionerar batteriet om det är dåligt.
Exakt hur cykeln ser ut har jag inte mätt eftersom den funkat så bra. Jag konstaterar bara att den är till belåtenhet.
Edit: såg att biltema nu har en laddare 37-767 som verkar vara väldigt lik den jag har fast istället för 6V-laddning finns det LiFePO4-läge.
Jag har två batterier i mitt garage som jag kallar för reservbatterier. Ena batteriet är till in Transalp 650, batteri nr:2 är till min Honda 1000 CBF. Laddade dom för tio dagar sedan med min CTEK som är för mc batterier. Mätte spänningen idag. Batteri nr:1 12.4v batteri nr:2 12.6v. Ska jag lämna dom till återbruket?
Kan detta vara något? https://www.battericentralen.se/files/pdf/tudor-faq.pdfGjorde nyss min månadsladdning på batterierna som sitter i mina hojar. Honda Transalp 650 Biltema batteri monterat i oktober 2019 12.7v. Honda 1000CBF batteri Varta monterat i april 2020 13.0v? Lite högt? Gjorde mätningarna ett dygn efter laddningen.
Gjorde nyss min månadsladdning på batterierna som sitter i mina hojar. Honda Transalp 650 Biltema batteri monterat i oktober 2019 12.7v. Honda 1000CBF batteri Varta monterat i april 2020 13.0v? Lite högt? Gjorde mätningarna ett dygn efter laddningen.
Laddar Biltema batteriet igen om en månad, vi får se hur spänningen är i april. Varta batteriet är ett AGM batteri, ingen expert på batterier men är det underhållsfritt?
https://www.batterilagret.se/p3996/Batteri-Varta-TTZ10S-BS
Är detta batteri som jag monterade i min Honda 1000CBF. Killen i disken fyllde på syra i batteriet medans jag väntade. Fick rådet att vänta några timmar innan jag laddade batteriet. Min laddare är en CTEK för mc batterier.
”För att ladda ett VRLA-batteri (ventilregulerat blybatteri) måste du ha en konstantspänningsladdare”. /2020 T7 Yamaha användarhandbok.
Är Ctek laddarna sådana? Min snabbgoogling i ämnet gav noll.
”För att ladda ett VRLA-batteri (ventilregulerat blybatteri) måste du ha en konstantspänningsladdare”. /2020 T7 Yamaha användarhandbok.
Är Ctek laddarna sådana? Min snabbgoogling i ämnet gav noll.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |